אמיר בן-דוד  
 
דואר היום: ניוזלטר יומי עממי עם אמיר בן-דוד
יום חמישי, 4 יולי 2024
 
הקרב על עסקת החטופים

העיתונים הגדולים בישראל הגיעו הבוקר לקיוסקים ולמנויים כשהם עטופים במודעה בוטה ויוצאת דופן: "משפחות החטופים מוציאות לאור", נכתב שם למעלה, מעל הבטחה ל"ספר שיגיע לכל בית בישראל" ושמו "בנימין נתניהו מר הפקרה – מורשתו של נוטש החטופים".

מובטחים שם "קולות של משפחות חטופים" לצד מאמרים מאת תמי ארד ("נתניהו ייזכר כראש הממשלה שהפקיר במודע אזרחים וחיילים לגורלם למען שרידותו הפוליטית"), תמיר פרדו, יובל דיסקין, הסופרים ובני הזוג איל מגד וצרויה שלו (שגם היו מכרים וחברים של בני הזוג נתניהו), אנשי האקדמיה פרופ' אסא כשר ואניטה שפירא, ורבים אחרים.

"בנימין נתניהו: מר הפקרה" (צילום: משפחות חטופים)
"בנימין נתניהו: מר הפקרה" (צילום: משפחות חטופים)

המודעה הבוטה ויוצאת הדופן הזו, שמבטיחה ספר בוטה ויוצא דופן כזה בזמן מלחמה, כש-120 ישראלים עדיין נמקים בשבי חמאס ולא ברור כמה מהם עדיין בחיים, עוטפת הבוקר עיתונים שעוסקים באותו נושא בדיוק.

"מאבק בין מערכת הביטחון לדרג המדיני על העסקה", מבשרת הכותרת הראשית של "ידיעות אחרונות". על פי כל כלי התקשורת מתחוללת בשעות אלה דרמה של ממש מאחורי הקלעים בעקבות תשובת חמאס להצעה הישראלית לעסקת חטופים.

על פי כל כלי התקשורת מתחוללת כעת דרמה של ממש מאחורי הקלעים בעקבות תשובת חמאס להצעה הישראלית לעסקת חטופים

"גורמים ביטחוניים בכירים" המצוטטים הבוקר ללא שמם מאשימים כי "לשכת ראש הממשלה תדרכה בשם 'גורם ביטחוני' כי התשובה לא מקובלת על ישראל – עוד בטרם נמסרה". לדבריהם, נתניהו ו"גורמים קיצוניים בקבינט" (נדמה לי שאין צורך בבקיאות עמוקה באקטואליה כדי לזהות מי הם) פועלים יחד כדי לסכל מראש עסקה אפשרית עם חמאס.

אתמול הגיעה תשובת חמאס להצעה הישראלית, והגורמים הביטחוניים הבכירים שמצוטטים היום אומרים שהיא "הטובה ביותר עד עכשיו".

כבר שלשום בערב הפתיע בצלאל סמוטריץ' (שהוא גם שר האוצר וגם שר במשרד הביטחון) את בכירי מערכת הביטחון, כשאמר בנאום שנשא בשדרות: "אני אומר לכם באחריות, אנחנו רואים עוד ועוד סימני שבירה בחמאס. עוד ועוד גורמים ומפקדים בחמאס מרגישים שהם לפני הסוף".

או בקצרה: אנחנו כפסע מהניצחון המוחלט. נשמע מוכר?

ואז הוסיף סמוטריץ':

"לא אתפלא אם פתאום, אחרי חודשים של סרבנות, סנוואר ישיב בחיוב על ההצעה שקיבל לעסקה, כי הוא בפאניקה ומבין שאנחנו קרובים לניצחון וירצה להציל את עצמו ואת שלטון חמאס בעזה. דווקא לכן זה לא הזמן לעצור. לא הזמן להוריד את הרגל מהגז. זה הזמן להכניס עוד כוחות ולהגביר את הלחץ הצבאי".

"אחד הגורמים הבקיאים ביותר במו"מ" המצוטט הבוקר אצל רונן ברגמן ב"ידיעות אחרונות" אומר על כך:

"הרי זו מקריות מופלאה ששעות ספורות אחרי שבישראל העריכו כי חמאס ייתן תשובה בעלת גוון חיובי, סמוטריץ' – שכבר הוכיח בעבר ידע על התפתחויות צפויות במו"מ ועשה הכול כדי לסכל אותן – פתאום יוצא עם הצהרה שיודעת לחזות את העתיד, כפי שאמש אכן התברר כתחזית מדויקת, ואז אומר שצריך לעשות הכול כדי למנוע את העתיד הזה".

באשר לתשובת חמאס, עיתון "הארץ" מצטט מקור מדיני ישראלי שאמר הבוקר כי "חמאס לא מתעקש על הפסקת אש מלאה בשלב הראשון, כך שהמתווה יכול לאפשר עסקה הומניטרית ולהביא לשחרור החיילות, הנשים, הקשישים והחולים. אם חמאס יפר את התנאים, ישראל תוכל לשוב ולהילחם".

"חמאס לא מתעקש על הפסקת אש מלאה בשלב הראשון, כך שהמתווה יכול להביא לשחרור החיילות, הנשים, הקשישים והחולים"

 
המתנחלים ממשיכים להשתולל
רכוש של פלסטינים שהוצת על ידי מתנחלים ישראלים בכפר אל-מוע'ייר בגדה המערבית. 13 באפריל 2024 (צילום: AP Photo/Nasser Nasser)
רכוש של פלסטינים שהוצת על ידי מתנחלים ישראלים בכפר אל-מוע'ייר בגדה המערבית. 13 באפריל 2024 (צילום: AP Photo/Nasser Nasser)

אחרי העימות האלים אתמול בין מתנחלים לשוטרי מג"ב בעת פינוי המאחז הלא חוקי צור הראל, המשיכו הלילה מתנחלים להשתולל באלימות בגדה המערבית.

אין דרך להבין זאת אלא כניסיון להבעיר את השטח ולפתוח לישראל חזית נוספת – ובעצם: להרחיק כל אפשרות של הכרה אפשרית ישראלית באופציה של פתרון מדיני כלשהו, רחוק ובלתי מושג ככל שיהיה, שיאפשר התקדמות בזירה המדינית.

זו הסיבה שהמתנחלים הקיצוניים בגדה המערבית מנסים להבעיר את השטח, במלוא מובן המילה. הלילה הציתו מתנחלים אלימים שני בתים והרסו כלי רכב פלסטינים באזור הכפר חאלת אל-דבע במספאר יטא שמדרום לחברון.

הלילה הציתו מתנחלים אלימים שני בתים והרסו כלי רכב פלסטינים באזור הכפר חאלת אל-דבע במספאר יטא שמדרום לחברון

מדובר באחד מחבלי הארץ העניים ביותר באזור, שבו חלק מהאוכלוסייה מתגורר במערות. המתנחלים פועלים כבר תקופה ארוכה לדחוק את הפלסטינים החוצה ולהשתלט על האדמות באזור, שרובן הוגדר "שטח צבאי סגור" (אבל משום מה צה"ל לא מתאמץ להרחיק ממנו אזרחים ישראלים).

על פי סוכנות הידיעות הפלסטינית וופא, "יותר מ-200 מתנחלים חמושים, בחסות כוחות הכיבוש, תקפו את בתיהם ורכושם של אזרחים וגנבו כבשים". המתנחלים מצידם טוענים שהפלסטינים התחילו, כשהציתו שרפה בסמוך ליישובים, וכי העימותים האלימים התחילו על רקע הניסיונות לכבות את האש.

21 ארגונים אזרחיים שכל אחד מהם מתמחה באספקט אחר של הכיבוש בגדה המערבית, פרסמו לפני ימים אחדים דוח משותף, עליו חתומים יחד מנכ"לי כל הארגונים.

הדוח קובע כי בצל המלחמה בעזה "הגדה המערבית בוערת באלימות הצבא והמתנחלים, פוגרומים, גירוש והגבלות תנועה" ו"בתוך כך מקודם באופן מואץ שינוי מבני, משפטי ובירוקרטי לקראת סיפוח, תוך הרחבת ההתנחלויות והכשרת מאחזים".

כשחבית חומר הנפץ הזו בגדה תתפוצץ לבסוף, רוב הישראלים – שמקפידים להדחיק את מה שמתחולל בשמם בגדה המערבית – יחוו את פרץ האלימות החדש כעוד ניסיון של הפלסטינים להוציא לפועל "שבעה באוקטובר", וידרשו מצה"ל "ניצחון מוחלט".

סמוטריץ' – פוליטיקאי שעל פי כל הסקרים לא עובר כלל את אחוז החסימה – חותר בדיוק לשם כבר שנים. הוא קורא לזה "תוכנית ההכרעה".

 
עדכוני מלחמה
סרן רואי מילר וסרן איליי אלישע לוגסי, שנהרגו בקרבות בצפון רצועת עזה ב-3 ביולי 2024 (צילום: דובר צה"ל)
סרן רואי מילר וסרן איליי אלישע לוגסי, שנהרגו בקרבות בצפון רצועת עזה ב-3 ביולי 2024 (צילום: דובר צה"ל)
  • שני לוחמים נפלו אתמול ברצועת עזה בשתי תקריות נפרדות: סרן איליי אלישע לוגסי, בן 21 מקריית שמונה, מפקד צוות בחטיבה 7, נהרג בקרב בצפון הרצועה; וסרן רואי מילר, בן 21 מהרצליה, מפקד מחלקה בחטיבת גבעתי, נפל בקרב נוסף גם כן בצפון רצועת עזה.
  • צה"ל חיסל אתמול את מוחמד נאצר, מפקד יחידת "עזיז" של חזבאללה. לפי דובר צה"ל, נאצר שימש בתפקידו משנת 2016 והוביל את ירי הנ"ט והרקטות מדרום-מערב לבנון לעבר עורף מדינת ישראל וכוחות צה"ל.
  • בעקבות החיסול, חזבאללה שיגר אתמול כ-170 טילים ורקטות לצפון הארץ. נזק רב נגרם לבתים פרטיים ומבנים מסחריים, ושרפות פרצו במספר מקומות לאורך הגבול. הבוקר חודשו השיגורים ועשרות רקטות וכטב"מים שוגרו לעבר רמת הגולן והגליל העליון, שעולים באש בשעות האחרונות ולא נראה שהמצב בדרך לרגיעה בשעות הקרובות.
  • בתגובה לתגובה אתמול, מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו שלושה משגרים של חזבאללה בדרום לבנון, ביניהם המשגר שממנו בוצעו השיגורים האחרונים. הלילה תקף חיל האוויר מטרות של חזבאללה בדרום לבנון, ביניהם מבנה צבאי במרחב שיחין ושלוש תשתיות טרור במרחב בלאט. הבוקר המשיך צה"ל לתקוף מטרות בדרום לבנון.
  • בשג'אעיה, חיסלו לוחמי צה"ל עשרות מחבלים בהיתקלויות פנים אל פנים, בירי טנקים ובתקיפות כלי טיס של חיל האוויר. בנוסף, הכוחות השמידו מספר תוואי מנהרות במרחב. לוחמי צוות הקרב של חטיבת הצנחנים חיסלו שבעה מחבלים בקרבות פנים אל פנים, ולוחמי חטיבה 7 חיסלו בהיתקלות מטווח קצר חוליית מחבלים חמושה במרחב.
  • ברפיח, לוחמי צוות הקרב של חטיבת הנח"ל בפיקוד אוגדה 162 חיסלו באמצעות רחפן מספר מחבלים חמושים שהיוו איום על כוחות צה"ל במרחב.
 
זיקוקי הארבעה ביולי
מופע זיקוקי די-נור מעל גבעת הקפיטול בוושינגטון הבירה, בחגיגות יום העצמאות ה-247 של ארצות הברית, 4 ביולי 2023 (צילום: AP Photo/Stephanie Scarbrough)
מופע זיקוקי די-נור מעל גבעת הקפיטול בוושינגטון הבירה, בחגיגות יום העצמאות ה-247 של ארצות הברית, 4 ביולי 2023 (צילום: AP Photo/Stephanie Scarbrough)

ארצות הברית חוגגת היום את יום הולדתה ה-248, באחת התקופות הקריטיות לעתיד הרפובליקה הוותיקה. האמריקאים יניחו את כל הפוליטיקה בצד ויתמסרו למנגלים ולמופעי הזיקוקים המסורתיים של החג, אבל לכל יום העצמאות יש מוצאי יום העצמאות – וההכרעה הקשה שעומדת בפני האומה לא הולכת לשום מקום.

הלילה הזכיר לנו דונלד טראמפ, ובאמת שלא שכחנו, עד כמה הוא איש גס רוח וערל לב, חסר טקט ונעדר כל אנושיות, כשצולם במגרש גולף לצד בנו בארון בן ה-18, בזמן שהוא מחלק שטרות כסף לעובדי המגרש ולועג לנשיא ג'ו ביידן על הופעתו בעימות לפני שבוע.

הלילה הזכיר לנו דונלד טראמפ, ובאמת שלא שכחנו, עד כמה הוא איש גס רוח וערל לב, חסר טקט ונעדר כל אנושיות

טראמפ כינה את ביידן "ערימת חרא, זקן ושבור" והצהיר כי הנשיא המכהן "הרגע פרש מהמרוץ". הוא אף ידע לומר שסגנית הנשיא קמלה האריס תתמודד במקומו של ביידן בבחירות לנשיאות ארה"ב בנובמבר, וכינה אותה "פאתטית".

מתמודד עם מילימטר יותר מכובדות היה שותק. הסקרים ממילא מראים שמצבו של טראמפ הולך ומשתפר מיום ליום. בסקרים האחרונים מהיממה החולפת, טראמפ כבר מוביל בפער של כ-7% – הרבה מעבר לטעות הדגימה. לפני מודל החיזוי הפופולרי של נייט סילבר, הסיכוי של טראמפ לזכות בבחירות נושק כבר ל-75% – פער שכמעט אי אפשר להפוך אותו, אם לשפוט לפי ההיסטוריה.

גם ביידן רואה את המספרים הללו ושומע את הקולות, ולפי דיווחים אתמול בתקשורת האמריקאית הוא התוודה בפני מקורבים כי הוא שוקל להכריז על פרישה מהמרוץ. בבית הלבן הכחישו את הדיווח.

ביידן מתוכנן להופיע מחר לריאיון ברשת איי-בי-סי. כל העיניים יהיו נשואות אליו.

 
חזרתו של אקסל פולי
אדי מרפי בתפקיד אקסל פולי בסרט הרביעי בסדרת "השוטר מבוורלי הילס" (צילום: נטפליקס)
אדי מרפי בתפקיד אקסל פולי בסרט הרביעי בסדרת "השוטר מבוורלי הילס" (צילום: נטפליקס)

לדור הצעיר הוא מוכר כדונקי מסדרת סרטי "שרק". למבוגרים יותר ביננו, אדי מרפי הוא אחד הקומיקאים המצחיקים והמצליחים ביותר בעידן המודרני, ואחד הכוכבים הגדולים של הקולנוע בשנות השמונים.

היום, "נטפליקס" מחזירה את מרפי למסך בתפקיד המפורסם ביותר שלו, הבלש אקסל פולי מ"השוטר מבוורלי הילס".

היום, "נטפליקס" מחזירה את מרפי למסך בתפקיד המפורסם ביותר שלו, הבלש אקסל פולי מ"השוטר מבוורלי הילס"

קשה להפריז בחשיבותו של מרפי לעולם הבידור, באמריקה בפרט, ועד כמה היה כוכב ענק לפני 30 שנה. הוא הציל במו ידיו את SNL משקיעה כשהצטרף לתוכנית בתחילת שנות השמונים, ייסד את נוסחת השוטר השחור והשוטר הלבן בסרט "48 שעות" עם ניק נולטה, היה הקומיקאי הראשון שהוציא סרטים של מופעי סטנד-אפ – וזכה בדרך בפרסי הגראמי, האמי וגלובוס הזהב. חסר לו רק את פסלון האוסקר כדי להשלים את רביעיית ה-EGOT הנחשקת.

באותה מידה, "השוטר מבוורלי הילס" היה סרט פורץ דרך – כוכב שחור בתפקיד ראשי, לא לצד כוכב נוסף לבן, בסרט קומדיה היה מחזה נדיר ממש; מרפי הפך את זה למראה טבעי לגמרי. וחוץ מזה, "השוטר מבוורלי הילס" היה פשוט סרט מצחיק. בכלל, אדי מרפי הוא איש מצחיק.

הסרט של נטפליקס שעולה היום – הסרט הרביעי בסדרת "השוטר מבוורלי הילס" – שם את מרפי בן ה-63 לראשונה שוב כשחקן הראשי, ומבלי לראות את הסרט אפשר כבר לנחש שמדובר בטראש (בכל זאת, "נטפליקס" זה לא תו איכות) מצחיק שיהפוך לשלאגר.

מבלי לראות את הסרט אפשר כבר לנחש שמדובר בטראש (בכל זאת, "נטפליקס" זה לא תו איכות) מצחיק שיהפוך לשלאגר

בימינו אנו, לא צריך הרבה יותר מזה כדי לברוח קצת מהמציאות המאוד לא מצחיקה שלנו.

 
עוד מכותבי זמן ישראל
 
זירת הבלוגים
 
 
סגירה
בחזרה לכתבה