אמיר בן-דוד  
 
דואר היום: ניוזלטר יומי עממי עם אמיר בן-דוד
יום רביעי, 3 יולי 2024
 
אש בשטחים

ממשלת ישראל הנוכחית לא ששה – וזו לשון המעטה קיצונית – להתעמת עם המתנחלים האלימים ביהודה ושומרון. למעשה, מצטברות ראיות רבות שהיא מעודדת אותם במעשים, בשתיקה ובקריצה להרחיב את פעילותם.

מעולם לא נהנו "נערי הגבעות" – כינוי מכובס למיליציות אלימות שמצפצפות על החוק הישראלי והחוק הבינלאומי – מאהדה כל כך גדולה בכנסת ישראל.

רכב שהוצת בכניסה למאחז גבעת צור הראל. 3 ביולי 2024 (צילום: המנהל האזרחי)
רכב שהוצת בכניסה למאחז גבעת צור הראל. 3 ביולי 2024 (צילום: המנהל האזרחי)

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הוא גם שר במשרד הביטחון, ובמסגרת זו הקים מנהלת-על שאחראית על סוגיות אזרחיות רבות הנוגעות למתנחלים בגדה המערבית.

הבוקר התרחש בהקשר הזה אירוע חריג ויוצא דופן, כשמאות שוטרי מג"ב הגיעו לפנות את המאחז הבלתי חוקי צור הראל, בסמוך לגבעת עוז ציון בבנימין. המתנחלים התבצרו במקום, שהוקם על קרקע פרטית מוסדרת ועל פי גורמי הביטחון מהווה "סיכון בטחוני".

רעולי פנים יהודים הציתו צמיגים והשליכו מטחי אבנים ובקבוקי תבערה על כ-500 שוטרי מג"ב שנשלחו למקום לפקח על הריסת המבנים הבלתי חוקיים. קצין במנהל האזרחי נפגע כשאבן ניפצה את השמשה הקדמית של מכוניתו.

ראש המנהל האזרחי, תא"ל הישאם איברהים, הורה על פינוי המאחז "לאור פעולות טרור ותג מחיר חריגות שיצאו מהמקום באחרונה".

חברת הכנסת לימור סון הר-מלך מ"עוצמה יהודית" כתבה בעקבות הפינוי הבוקר:

"כעת נודע לי כי גם המנהלת אשר תחת סמכותו של השר סמוטריץ' אחראית לפינוי האלים. המנהלת נועדה לסייע לתושבי יו"ש ולא להזיק להם. אני יודעת כמה ההתיישבות חשובה לשר סמוטריץ' ודווקא בגלל זה אני מתפלאת ודורשת ממנו להפסיק עם ההרס ולפנות את כל משאבי המנהלת להרחבת והפרחת ההתיישבות".

האירוע בצור הראל חריג ולא מספר את הסיפור על מה שמתרחש בימים אלה, במקביל למלחמה המתארכת. רק אתמול הוכרזו 24 אלף דונם בבקעת הירדן כ"אדמות מדינה" אחרי הליך ארוך וסבוך שנבלם כמה פעמים בגלל לחץ בינלאומי מצד ארה"ב ומדינות נוספות. בשטח שהוסדר עתידים לקום אזור תעשייה, מסחר ויחידות דיור נוספות.

היום ומחר צפויה מועצת התכנון העליונה לקדם כ-5,300 יחידות דיור לתכנון ועוד כ-600 יחידות לשיווק, לכל אורך הגדה

היום ומחר צפויה מועצת התכנון העליונה במנהל האזרחי לקדם כ-5,300 יחידות דיור לתכנון ועוד כ-600 יחידות דיור לשיווק, לכל אורך הגדה המערבית. מנתונים שפרסם סמוטריץ' הבוקר, בסך הכול אושרו מאז כניסתו לתפקידו שר במשרד הביטחון כ- 21,700 יחידות דיור בגדה המערבית ואושרו לשיווק כ- 2,600 יחידות דיור.

"בעזרת השם אנחנו בונים ומפתחים את ההתיישבות – ומסכלים את הסכנה של מדינה פלסטינית", הצהיר סמוטריץ'. "בשבוע שעבר הבאנו לאישור הקבינט חמישה יישובים באזורים אסטרטגיים, וביניהם הישוב אביתר, ולכך אנו מוסיפים אישור אלפי יחידות דיור וכן עשרות אלפי דונמים של הכרזות על אדמות מדינה.

"מדובר בפעולה משולבת ומאסיבית שמטרתה סיכול המדינה הפלסטינית. תמיד, וביתר שאת בעת הזאת, אנחנו מחויבים לפעול לפיתוח הארץ הטובה הזאת ולסכל את השיח על מדינה פלסטינית שנותן פרס לטרור".

כל גורמי הביטחון מזהירים כבר תקופה ארוכה, כי הגדה המערבית קרובה לנקודת פיצוץ, וכשזה יקרה ישראל תמצא את עצמה מסובכת בחזית נוספת ומסובכת, נוסף על החזיתות שבוערות כבר חודשים.

 
הרעב בעזה מחמיר
ילדה פלסטינית מקבלת מנת אוכל מארגוני הסיוע ברפיח, פברואר 2024 (צילום: SAID KHATIB / AFP)
ילדה פלסטינית מקבלת מנת אוכל מארגוני הסיוע ברפיח, פברואר 2024 (צילום: SAID KHATIB / AFP)

סוכנות הידיעות "רויטרס" מדווחת כי בעקבות המלחמה בעזה, יותר ממיליון עזתים סובלים מתת תזונה וזקוקים לסיוע נגד רעב, לפי מדד ה-IPC הבינלאומי המשמש לקביעת רמת הביטחון התזונתי במדינות.

ב"רויטרס" מדווחים כי על פי UNICEF, קרן החירום הבינלאומית של האו"ם לילדים, כשליש מהילדים בצפון רצועת עזה סובלים כעת מתת-תזונה חריפה או מרזון קיצוני.

על פי UNICEF, קרן האו"ם לילדים, כשליש מהילדים בצפון רצועת עזה סובלים כעת מתת-תזונה חריפה או מרזון קיצוני

בישראל הודפים כבר זמן רב את הטענות על תת-תזונה בעזה, וטוענים כי הן מבוססות על נתונים מגמתיים שמעבירים מהרצועה ארגונים הסרים למרות חמאס.

המחסור במזון ברצועת עזה נרחב במיוחד והוא תוצאה של המלחמה שהחלה עם מתקפת חמאס בשבעה באוקטובר ופלישת צה"ל לרצועה בעקבותיה. לפי נתוני IPC שמפרסמת "רויטרס", מתועדת עלייה נרחבת ברעב בכל העולם, כתוצאה מהחרפה ומהתעצמות של סכסוכים מקומיים, אזוריים ופגיעה באספקת מזון לאזורים מוחלשים.

בהקשר הקשה הזה – רצועת עזה היא כרגע "שיאנית העולם" במספר משקי הבית הסובלים ממחסור תזונתי ברמה הקשה ביותר.

 
עדכוני מלחמה
פעילות צה"ל בעזה, יולי 2024 (צילום: דובר צה
פעילות צה"ל בעזה, יולי 2024 (צילום: דובר צה"ל )
  • מידע ראשוני: שני פצועים, אחד במצב אנוש והשני במצב קשה, בפיגוע דקירה בקניון בכרמיאל בסביבות השעה 12:00. הדוקר נוטרל על ידי איש ביטחון.
  • כוחות של אוגדה 90 השמידו הלילה יותר מ-50 תשתיות טרור בשכונת שג'אעיה ברצועת עזה.
  • מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו הלילה תשתיות השייכות לחזבאללה בבליידא, יארון וטיר חרפא שבדרום לבנון.
  • משרד הבריאות הפלסטיני מדווח על ארבעה פלסטינים שנהרגו בתקיפה של צה"ל במחנה הפליטים נור א-שאמס ליד טול כרם. בצה"ל מאשרים שהארבעה הותקפו אחרי שזוהו כמי שהטמינו את המטען שהרג שלשום את רס"ל (מיל.) יהודה גטו.
  • כוחות צה"ל הרסו הלילה את ביתו של המחבל אחמד דוואבשה מהכפר דומא בבנימין, שרצח את הנער בנימין אחימאיר בן ה-14.
 
הכנסת יוצאת לנוח קצת
משפחות חטופים בוועדת הכספים בכנסת, 10 ביוני 2024 (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)
משפחות חטופים בוועדת הכספים בכנסת, 10 ביוני 2024 (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)

גם זה אירוע שעוד ייכנס לפולקלור ההומור השחור הישראלי, על הכנסת הגרועה ביותר שכיהנה כאן מאז ומעולם.

הכנסת צפויה לצאת בסוף החודש לפגרת קיץ של שלושה חודשים, אחת הממושכות ביותר אי פעם. זו תהיה פגרה שתימשך 91 ימים, ארוכה משמעותית מפגרת הקיץ הממוצעת של הכנסת שנמשכת כ-77 ימים.

בדיון על הנושא שנערך אתמול השתתפו בני משפחות של חטופים וחטופות שמחו על הכוונה של הכנסת לסגור את שעריה בתקופה רגישה כל כך, כש-120 ישראלים עדיין חטופים בעזה וכשצה"ל מתמודד עם חזיתות רבות כבר תשעה חודשים רצופים.

אביב הברון, שרבים מבני משפחתו נרצחו ונחטפו לעזה, כותב הבוקר בעמוד השער של "ידיעות אחרונות":

"והזמן עובר, וכלום לא קורה. הנה הם נשכחים לאיטם, 120 החיים והמתים. כמעט שום פעולה של המשפחות כבר לא סודקת את האדישות, את השגרה… אולי גם המילים האלה, כאן בעיתון, כבר חסרות ערך. סערת הכותב לא מזיזה את בלורית הקורא. רק בזבוז צבע דפוס. ייאוש".

 
הצגה הולנדית וטורקית
שחקן נבחרת טורקיה סליח אוזג'אן, משמאל, ושחקן נבחרת אוסטריה מרקו ארנאוטוביץ' בשמינית הגמר של היורו, 2 ביולי 2024 (צילום: AP Photo/Martin Meissner)
שחקן נבחרת טורקיה סליח אוזג'אן, משמאל, ושחקן נבחרת אוסטריה מרקו ארנאוטוביץ' בשמינית הגמר של היורו, 2 ביולי 2024 (צילום: AP Photo/Martin Meissner)

אמש הושלמה תמונת העולות לשלב רבע הגמר ביורו. טורקיה הנהדרת גברה על אוסטריה 2:1 במשחק קצבי, מלהיב ומרובה אירועים. היא תפגוש ברבע הגמר את הולנד, שניצחה אתמול בקלות 3:0 את רומניה, והזכירה את תור הזהב המהיר והדורסני שלה.

שני משחקי רבע הגמר הראשונים ייערכו ביום שישי (ספרד מול גרמניה ב-19:00, פורטוגל מול צרפת ב-22:00). שני משחקי רבע הגמר הנוספים ייערכו בשבת (אנגליה מול שוויץ ב-19:00 והולנד מול טורקיה ב-22:00).

 
עוד מכותבי זמן ישראל
 
זירת הבלוגים
 
 
סגירה
בחזרה לכתבה