אמיר בן-דוד  
 
דואר היום: ניוזלטר יומי עממי עם אמיר בן-דוד
יום שני, 1 יולי 2024
 
מי נתן את ההוראה

ישראל שחררה הבוקר כ-55 עצורים בחזרה לרצועת עזה, ביניהם מנהל בית החולים שיפא מוחמד אבו סלמייה, שנעצר בנובמבר בחשד לסיוע לאויב בזמן במלחמה ומתן שירות לארגון טרור. שמונה חודשים אחרי, אבו סלמייה משוחרר חזרה לרצועה מבלי שאפילו עמד לדין.

לאחר שחרורו אמר אבו-סלמייה: "ישראל עוצרת את כולם, כולל צוותים רפואיים. יש אסירים שמתו מעינויים".

מנהל בית החולים שיפא בעזה, מוחמד אבו סלמייה, לפני מעצרו. 31 באוקטובר 2023 (צילום: HAMAS MEDIA OFFICE / AFP)
מנהל בית החולים שיפא בעזה, מוחמד אבו סלמייה, לפני מעצרו. 31 באוקטובר 2023 (צילום: HAMAS MEDIA OFFICE / AFP)

הכתב הצבאי של "ידיעות אחרונות" יואב זיתון מסביר כי שחרור העצירים אינו דבר חריג: "כמעט אחת לחודש, ישראל משחררת בהליך שקט, מבלי להודיע – ובדרך כלל באמצע הלילה, קבוצות גדולות של מאות עזתים שנעצרו בתמרון הקרקעי.

"סיבות רבות עומדות מאחורי השחרורים הללו, ובהן העומס החריג על מתקני הכליאה והמחלוקות בנוגע לכך עם המשרד לביטחון לאומי והשב"ס שתחתיו. סיבה נוספת היא מיצוי חקירות שב"כ לרבים מהעצורים מבלי שנמצא חשד נגדם".

תהה הסיבה אשר תהיה, החדשות עוררו סערה והובילו לחילופי האשמות והתנערות מאחריות בממשלה.

השר לביטחון לאומי הצהיר כי השחרור הוא "הפקרות ביטחונית" והוסיף: "הגיע הזמן שראש הממשלה יעצור את גלנט ואת ראש שב"כ מלנהל מדיניות עצמאית מנוגדת לעמדת הקבינט והממשלה".

"הגיע הזמן שראש הממשלה יעצור את גלנט ואת ראש שב"כ מלנהל מדיניות עצמאית מנוגדת לעמדת הקבינט והממשלה"

שר הביטחון יואב גלנט מצידו הבהיר כי "נוהל כליאת אסירים ביטחוניים ושחרורם נמצא תחת השב"כ והשב"ס ואינו כפוף לאישור שר הביטחון". ואילו שב"כ הוציא הודעת הבהרה המטילה את מלוא האחריות דווקא לפתחו של בן גביר:

"מזה כשנה מתריע שירות הביטחון הכללי בכל פורום אפשרי, בכתב ובעל פה, על מצוקת הכליאה והחובה להגדיל את מספר מקומות הכליאה, נוכח הצורך במעצר מחבלים באיו"ש וברצועת עזה.

"מצוקת הכליאה מובילה לביטול יומיומי של מעצרי חשודים בפעילות טרור, ולפגיעה ישירה בביטחון המדינה. גם הלילה בוטלו מעצרים ובכללם מעצר מבוקשים המתכננים פעילות טרור כנגד אזרחי ישראל.

"לצערנו, פניות אלה, בכתב ובעל פה, שהועברו לכלל הגורמים הרלוונטיים – ובראשם המשרד לביטחון לאומי האמון על כך – לא הועילו, ובפועל לא גדל מספר מקומות הכליאה באופן ההולם את הצורך".

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד סיכם את האירוע:

"הפרסום והבלאגן בממשלה בנושא שחרור מנהל בית החולים שיפא, הוא המשך ישיר להפקרות וחוסר התפקוד של ממשלת ישראל שמוביל לפגיעה בביטחון אזרחי ישראל. ‏שר הביטחון לא ידע, השר לביטחון פנים לא קשור, חילופי האשמות. הכול מודלף. ככה נראית התפרקות ערכית ותפקודית".

תחזית: ההמשך יגיע הערב ב"פטריוטים" בערוץ 14.

 
מרד החרדים
אלפי חרדים משתתפים בעצרת נגד גיוס תלמידי ישיבות לצה"ל במאה שערים בירושלים, 30 ביוני 2024 (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)
אלפי חרדים משתתפים בעצרת נגד גיוס תלמידי ישיבות לצה"ל במאה שערים בירושלים, 30 ביוני 2024 (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)

הפגנת ענק של חרדים בירושלים אינה אירוע נדיר שכמותו לא ראינו. זכורות הפגנות ענק גדולות מהעבר, בכל פעם שהיה נדמה שהמדינה מתכוונת לסטות מהמצווה המקודשת "וסטטוס קוו תעשה לך". ובכל זאת נדמה שהפגנת החרדים הגדולה אתמול ראויה לתשומת לב מיוחדת.

קודם כל בגלל העיתוי. החרדים מצטרפים בהמוניהם לרבבות שיוצאים מדי שבוע להבעיר את רחובות ישראל כבר שנה וחצי, אחרי הפגנות הענק נגד ההפיכה המשטרית, הפגנות הענק למען השבת החטופים והפגנות הענק נגד ראש הממשלה ונגד המשך כהונת הממשלה.

ישראל היא מדינה בהפרעה. מדינה שמפגינה נגד עצמה. ולא נראה שהחיים בה עומדים לשוב למסלולם בקרוב.

ישראל היא מדינה בהפרעה. מדינה שמפגינה נגד עצמה. ולא נראה שהחיים בה עומדים לשוב למסלולם בקרוב

דבר שני, בגלל הנסיבות: החרדים המפגינים אתמול נשאו שלטים בוטים כמו "נמשיך לחנך את צאצאינו להעדיף כדור בראש מאשר להתגייס לצבא השמד", בשעה שחיילי "צבא השמד" מסכנים את חייהם ממש באותה שעה, אחרי כמעט תשעה חודשים של מלחמה עקובה מדם, שסופה לא נראה באופק.

דבר שלישי, בגלל האלימות: רוב המפגינים אמש נמנים על הזרמים הנחשבים לקיצוניים ביותר בחברה החרדית. כל כך קיצוניים שהם תקפו באלימות את מכוניתו של שר השיכון יצחק גולדקנופף שנקלע למקום.

המפגינים רגמו את מכוניתו באבנים, והשר חולץ מהמקום בקושי רב על ידי שוטרים, שספגו קריאות "נאצים". גם רכבו של השר לשעבר יעקב ליצמן נרגם באבנים בשכונת רוממה. בהמשך יידו המפגינים מטחי אבנים על השוטרים, והציתו פחים ותשתיות.

לא קשה לדמיין איך היו נראות התגובות בערוצי ה"אנטי תבהלה" של הימין אם מפגינים נגד הממשלה היו רוגמים באבנים מכונית של שר בממשלה. מאחר שמדובר בהפגנת חרדים – האירוע הזה נדחק לשולי השוליים של החדשות.

רק אחרי שהשוטרים ספגו במשך דקות ארוכות מטחי אבנים ומטחי קללות מהמפגינים, הם החלו לפזר את ההפגנה בכוח. בסיומו של הערב האלים בירושלים נעצרו חמישה מפגינים – הרבה פחות ממספר העצורים בכל הפגנה ממוצעת בקפלן או בקיסריה.

 
מה קרה בנתיב העשרה?
שאריות בתים שרופים בנתיב העשרה, 17 בנובמבר 2023 (צילום: RONALDO SCHEMIDT / AFP)
שאריות בתים שרופים בנתיב העשרה, 17 בנובמבר 2023 (צילום: RONALDO SCHEMIDT / AFP)

אחת התחושות הקשות ביותר שמלווה את תושבי העוטף ואת כל מי שישראל יקרה לליבו מאז שבעה באוקטובר, היא תחושת ההפקרה של אזרחים על ידי חיילי צה"ל.

עד יומנו האחרון נחיה עם קריאות המצוקה וזעקות התחינה לעזרה שלא נענו באותו יום. וככל שהתמונה בנוגע לאותו יום נורא תתבהר יותר, נגלה כנראה שהמצב היה עוד חמור בהרבה ממה שידענו.

בחדשות 12 פורסמו אתמול ממצאי תחקיר צה"לי על הקרבות הקשים שנוהלו ביישובי העוטף בשבעה באוקטובר. אלוף (מיל') מיקי אדלשטיין, שממונה על התחקיר, תועד בכתבה כשהוא משוחח עם תושבי נתיב העשרה – שם נרצחו 21 חברי המושב בשבעה באוקטובר ובתים רבים נשרפו עד אפר.

התושבים שאלו את אדלשטיין מדוע לא פונו פצועים במשך שעות ארוכות מהיישוב, ואדלשטיין ענה לשואל:

"לגבי נושא הפינוי אני אשתף אותך, יש מקומות שגם היו דברים לא תקינים. פינו חיילי צה"ל תחילה, גם זה קרה, ולא עשו סדר. כל הדברים הללו עולים בתחקירים. אני כן יכול לומר שפינו גם הרבה אזרחים, אבל יש מקומות שזה נעשה בצורה לא תקינה".

מתברר כי מהתחקיר הצה"לי שנערך עד כה עולה, כי בשבעה באוקטובר חיילים פצועים פונו בעוד שאזרחים פצועים נותרו מאחור. אם נרצה לחדש את החוזה הישראלי ואת האתוס הישראלי – שצה"ל כאן בכל מצב ובכל תנאי כדי להגן על האזרחים – זו תהיה נקודת מוצא הכרחית.

 
עדכוני מלחמה
פעילות צה"ל ברצועת עזה, יולי 2024 (צילום: דובר צה"ל)
פעילות צה"ל ברצועת עזה, יולי 2024 (צילום: דובר צה"ל)
  • כ-20 רקטות שוגרו הבוקר מכיוון חאן יונס לעבר יישובי העוטף. רוב הרקטות נפלו בשטחים פתוחים. לא היו נפגעים במטח.
  • 18 חיילי צה"ל נפצעו אתמול בהתפוצצות כטב"ם ברמת הגולן. אחד מהם במצב קשה. העובדה שידיעה דרמטית כזו נדחקת היום לשולי השוליים של החדשות, היא עוד עדות למצבנו הקשה.
  • כוחות חטיבת האש של אוגדה 91 זיהו מוקדם יותר היום מחבלים נכנסים למבנה צבאי של חזבאללה במרחב בליידא שבדרום לבנון. זמן קצר לאחר הזיהוי, מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו את המבנה בו שהו המחבלים.
  • בנוסף, מטוסי חיל האוויר תקפו הלילה יעדי חזבאללה בדרום לבנון, בהם מבנים צבאיים באזור הכפר כילא ותשתיות טרור בחולא, אל ביידא ורב א-תלתין.
  • בסרטון שפרסמה אתמול רשת אל-ג'זירה תועדו חיילי צה"ל בעזה מצמידים מצלמה לעצורים פלסטינים שידיהם קשורות באזיקונים ושולחים אותם לבתים הרוסים ולפתחי מנהרות כמגינים אנושיים. מדובר בפרקטיקה האסורה על פי דיני המלחמה הבינלאומיים.
 
שחר של יום חדש
האיחוד בין העבודה ומרצ, 30 ביוני 2024 (צילום: הדמוקרטים)
האיחוד בין העבודה ומרצ, 30 ביוני 2024 (צילום: הדמוקרטים)

מפלגת העבודה ומרצ – שניים מהמותגים הפוליטיים הוותיקים ביותר בישראל – חדלו אתמול מלהתקיים. שתי המפלגות, שנותרו מהן רק רסיסים אחרי הקריסה הגדולה בבחירות האחרונות, התאחדו אתמול לגוף פוליטי חדש בשם הדמוקרטים, בהנהגתו של יאיר גולן.

החתימה על האיחוד המלא נעשתה בין גולן, שנבחר לא מזמן ברוב עצום לעמוד בראשות מפלגת העבודה, לבין מזכ"ל מרצ תומר רזניק.

על פי ההסכם, הרשימה לכנסת תיבחר בפריימריז דמוקרטיים על ידי חברי המפלגה ומתפקדים חדשים שיצטרפו אליה. למרצ תהיה הבטחת ייצוג של שני מקומות בעשיריה הראשונה ושני מקומות בעשיריה השניה. גם לגולן הובטחו מקומות משוריינים, כולל המקום השני ברשימה.

הסקרים האחרונים מנבאים למפלגה החדשה בין שמונה לעשרה מנדטים. אך עוד ארוכה הדרך.

 
Who Else
שחקן נבחרת אנגליה ג'וד בלינגהאם מבקיע שער במשחק מול נבחרת סלובקיה בשמינית הגמר ביורו, 30 ביוני 2024 (צילום: INA FASSBENDER / AFP)
שחקן נבחרת אנגליה ג'וד בלינגהאם מבקיע שער במשחק מול נבחרת סלובקיה בשמינית הגמר ביורו, 30 ביוני 2024 (צילום: INA FASSBENDER / AFP)

איזה משחק משוגע זה כדורגל.

נבחרת אנגליה – המאכזבת הרשמית של יורו 2024 – היתה קרובה אתמול חמש שניות להדחה משפילה מהטורניר כבר בשלב שמינית הגמר. נבחרת סלובקיה הסימפטית הובילה בבטחה 1:0, אנגליה לא הצליחה לבעוט לשער אפילו פעם אחת במחצית השנייה, השופט כבר עמד לשרוק לסיום, זו הייתה ההתקפה האחרונה בהחלט – וג'וד בלינגהאם, שהגיע לטורניר על תקן מי שאמור להיות הכוכב הגדול, כבר עמד לחזור הביתה בראש מושפל.

בלינגהאם הבקיע שער שוויון בבעיטת מספרת מדהימה, שתיכנס מעכשיו לכל תקציר של השערים הגדולים בתולדות נבחרת אנגליה.

אבל אז הוא הבקיע שער שוויון בבעיטת מספרת מדהימה, שתיכנס מעכשיו לכל תקציר של השערים הגדולים בתולדות נבחרת אנגליה. הוא רץ אל האוהדים שלא ידעו את נפשם והחלו לשיר לו "היי ג'וד" וצעק Who Else – וכפה על המשחק הארכה, שממש בתחילתה הבקיע הארי קיין שער נגיחה שהספיק כדי להעלות את אנגליה לרבע הגמר על חשבון הסלובקים, שמיררו בבכי ולא האמינו שהחמיצו כך את הזדמנות חייהם.

במשחק השני טיילה ספרד לרבע הגמר אחרי 4:1 מלהיב על גיאורגיה, במשחק חד-צדדי שהיה יכול בקלות להסתיים בתוצאה אסטרונומית יותר.

הערב ימשיכו משחקי שמינית הגמר עם צרפת נגד בלגיה (ב-19:00) ופורטוגל נגד סלובניה (22:00).

 
עוד מכותבי זמן ישראל
 
זירת הבלוגים
 
 
סגירה
בחזרה לכתבה