אמיר בן-דוד  
 
דואר היום: ניוזלטר יומי עממי עם אמיר בן-דוד
יום ראשון, 30 יוני 2024
 
רוטמן חוזר לסורו

הבוקר צפויה וועדת השרים לחקיקה לאשר את שינוי שיטת בחירת נציב התלונות על שופטים. במקום שנציב התלונות על שופטים ייבחר כפי שהיה נהוג עד כה על ידי הוועדה לבחירת שופטים, מבקש ח"כ שמחה רוטמן להעביר את סמכות הבחירה לידי חברי הכנסת, שיבחרו אותו בהצבעה חשאית.

רוטמן, מן הסתם, מניח שהציבור – שעדיין נמצא תחת ההלם הרב של אירועי החודשים האחרונים – לא יתרגש במיוחד משינוי כזה, שעל פניו נשמע כמו עניין אפור וטכני.

יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן בדיון הוועדה ב-10 ביוני 2024 (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)
יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן בדיון הוועדה ב-10 ביוני 2024 (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)

אבל נציב התלונות על שופטים הוא מי שמוסמך להמליץ על הדחתו של שופט מכהן. והעברת הכוח הזה לידי חברי הכנסת הוא בדיוק מסוג החומרים שמהם עשויה הפיכה משטרית.

וזה לא הכול – כי מחר אמורה ועדת החוקה לדון בהצעה להעביר את הסמכות למנות את נציב שירות המדינה לידי ראש הממשלה בלבד. רוטמן, יו"ר ועדת החוקה, תובע שהיועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה תגיע לדיון שייערך מחר, לאור התנגדותה הנחרצת להעברת הסמכות לידי ראש הממשלה. שר המשפטים יריב לוין אף שיגר בסוף השבוע מכתב ובו דרישה מהיועמ"שית לעשות זאת.

נזכיר: נציב שירות המדינה עומד בראש הגוף שאמור לפקח על ניהול התקנים של הגופים הממשלתיים, קביעת מסלולי הקידום והטיפול בעובדי המדינה. הוא אמור להבטיח את האופי הממלכתי של שירות המדינה, והוא אמור להיות נאמן לאזרחי המדינה, ולא לאינטרסים של הפוליטיקאים הממנים.

נציב שירות המדינה אמור להבטיח את האופי הממלכתי של השירות, ואמור להיות נאמן לאזרחים ולא לפוליטיקאים הממנים

זוכרים את ההצלחות המסחררות של מנכ"ל משרד ראש הממשלה יוסי שלי ואת "דודו זה לא טוב" של שרת התחבורה מירי רגב? ככה ייראה שירות המדינה כולו, אם יוסרו כל המגבלות על מינויים פוליטיים בשירות המדינה.

ואם לא די בכך, רוטמן – שכנראה יצא מהקפאת ה"ביחד ננצח" וחזר לעבוד על תוכנית קהלת במרץ – מקדם הצעת חוק נוספת, לפיה שב"כ לא יוכל לבצע מעצרים מנהליים למי שאינם חברים רשמית בארגון טרור, כשהמטרה היא למנוע משב"כ לעצור פעילי טרור יהודי.

בתגובה, הוציא ראש שב"כ רונן בר מכתב חריף לראש הממשלה בנימין נתניהו, כמו גם לפרקליטות המדינה ולפרקליטות הצבאית הראשית, ראש המל"ל, שר הביטחון ועוד, ובו הוא קובע:

"תיקון החוק המוצע יביא לפגיעה מיידית, קשה וחמורה בביטחון המדינה, זאת נוכח ביטול אפשרות השימוש בכלים סיכוליים מובהקים כלפי מי שהמידע שנאסף בעניינו מלמד על כוונה לגרום פיגוע".

זוכרים את הימים הטובים שבהם רוטמן, לוין וחבריהם צעקו שאסור לעשות פוליטיקה בזמן מלחמה? ובכן, כנראה שהמלחמה הסתיימה.

 
הרחובות בוערים
שוטרים מתעמתים באלימות עם מפגינים בירושלים, 29 ביוני 2024 (צילום: יוסי זמיר/פלאש90)
שוטרים מתעמתים באלימות עם מפגינים בירושלים, 29 ביוני 2024 (צילום: יוסי זמיר/פלאש90)

סתם… ברור שהמלחמה לא הסתיימה. גם החטופים לא חזרו, העקורים לא שבו לבתיהם, הצפון עדיין תחת מתקפה, והרחובות בוערים. והשוטרים – בעידודו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר – מפעילים על המפגינים אלימות שכמוה לא ראינו בישראל.

הלילה הדפו שוטרים בתקיפות – שלא לומר באלימות – את חברת הכנסת מהעבודה נעמה לזימי. על פי עדויות שונות, שוטרים משכו בשערה ולזימי עזבה את המקום נסערת ובוכה.

הלילה הדפו שוטרים באלימות – את ח"כ נעמה לזימי ומשכו בשערה. לזימי עזבה את המקום נסערת ובוכה

המשטרה האשימה אותה מאוחר יותר שהיא "מתנהלת באופן פרובוקטיבי תוך שימוש ציני בחסינות פרלמנטרית" (באמת מעניין כמה זמן יעבור עד שחבר הכנסת רוטמן יציע להטיל מגבלות שונות על החסינות הפרלמנטרית).

במקביל, המחלקה לחקירות שוטרים פתחה בחקירה נגד שוטר יס"מ שתועד אמש כשהוא מאיים לאנוס את אימו של אחד המפגינים, במהלך מעצר אלים. השוטר תועד כשהוא מטיח את המפגין בעוצמה על מכונית ומקלל אותו "יא בן-זונה, אני אאנוס את אמא שלך".

הדברים, אגב, נאמרו בנוכחותו של מפקד תחנת מוריה. המפגין שנעצר שוחרר בהמשך הלילה והמשטרה פרסמה הודעה לפיה "התנהלות השוטר במקום אינה עומדת בקנה אחד עם נורמות השיח וההתנהלות המצופות מכל שוטר גם במצבים סוערים".

חנוך לוין לא היה מנסח את זה טוב יותר.

בעצרת המחאה המרכזית שנערכה אמש בכיכר החטופים בתל אביב הוקרן סרטון שצילמה החטופה נועה ארגמני שחולצה משבי החמאס במבצע צבאי מזהיר. ארגמני הודתה ל"כל מי שהשמיע את הקול שלנו בזמן שלא יכולנו לדבר".

בהפגנה שנערכה במקביל בצומת חורב בחיפה אמר גלעד גולן, אביו של רס"ן שגיא גולן שנרצח אחרי שהציל עשרות משפחות בקיבוץ בארי, את הדברים הקשים הבאים:

"שגיא אמנם נרצח על ידי בן עוולה מהחמאס, אבל בשיתוף פעולה מלא של ממשלת ישראל. התוכנית של חמאס הייתה ידועה לפחות מאז 2016".

מובילי המחאה נגד הממשלה הודיעו אתמול על כוונתם להשבית את המדינה כולה ב-7 ביולי, לציון תשעה חודשים לטבח השבעה באוקטובר.

 
עדכוני מלחמה
רב-סמל במילואים יקיר שמואל טייטלבוים (מימין) וסמל ראשון יאיר אביטן, שנהרגו בקרב בצפון רצועת עזה ב-28 ביוני 2024 (צילום: דובר צה"ל)
רב-סמל במילואים יקיר שמואל טייטלבוים (מימין) וסמל ראשון יאיר אביטן, שנהרגו בקרב בצפון רצועת עזה ב-28 ביוני 2024 (צילום: דובר צה"ל)
  • שני חיילי צה"ל נפלו, ושניים נוספים נפצעו קשה, בקרבות עם מחבלי חמאס אתמול בשג'אעיה שבצפון רצועת עזה. הנופלים הם סמ"ר יאיר אביטן, בן 20 מרעננה, לוחם בחטיבת הצנחנים; ורס"ל (מיל.) יקיר שמואל טייטלבוים, בן 21 ממעלה אדומים, לוחם בחטיבה 7.
  • באותה לחימה בשג'אעיה, צוותי הקרב בחטיבה 7 והצנחנים נלחמו מעל ומתחת לקרקע, חיסלו מחבלים רבים בהיתקלויות, ואיתרו מחסן אמצעי לחימה במתחם בית ספר במרחב.
  • במקביל, צוותי הקרב של חטיבות הנח"ל וגבעתי חיסלו ביממה האחרונה מספר מחבלים במרחב רפיח, והשמידו בשיתוף חיל האוויר תשתיות טרור רבות, בהן פירי מנהרות.
  • מטוסי קרב תקפו במהלך הלילה תשתית מבצעית ומבנה צבאי של חזבאללה במרחבים א-טייבה ורב א-תלתין שבדרום לבנון.
  • בנוסף, במהלך סוף השבוע זוהו מחבלים נכנסים למבנה צבאי של חזבאללה במרחב חולא שבדרום לבנון. מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו את המבנה בו שהו המחבלים, לצד מבנה צבאי נוסף של הארגון.
 
ההשפלה של ביידן
ג'ו ביידן בעצרת בחירות בצפון קרולינה, 28 ביוני 2024 (צילום: AP Photo/Matt Kelley)
ג'ו ביידן בעצרת בחירות בצפון קרולינה, 28 ביוני 2024 (צילום: AP Photo/Matt Kelley)

ארצות הברית לא נרגעת מהעימות הראשון שהתקיים בין המועמדים לנשיאות, הנשיא המכהן ג'ו ביידן והנשיא לשעבר דונלד טראמפ. אולם בעוד שטראמפ שיקר בקצב מסחרר והצליח להבהיל רבים מהרטוריקה האנטי-דמוקרטית שנקט בה, ביידן הצליח להבהיל אפילו יותר בהופעתו החולנית, החלשה והמבולבלת.

בסקר נרחב שערך מכון Data for Progress במהלך סוף השבוע, עולה כי המצביעים יותר מודאגים מגילו של ביידן, שיהיה בן 82 בנובמבר, מאשר מהתיקים הפליליים של טראמפ ואיומיו על הדמוקרטיה: 53% לעומת 42%.

המצביעים יותר מודאגים מגילו של ביידן מאשר מהתיקים הפליליים של טראמפ ואיומיו על הדמוקרטיה: 53% לעומת 42%

זאת ועוד: מספר המצביעים הדמוקרטים שחושבים שביידן צריך להיות המועמד של המפלגה בבחירות הקרובות ירד מכ-63% במרץ השנה, לכ-52% אחרי העימות.

אולי הנחמה היחידה בסקר עבור ביידן היא העובדה שאחוז המצביעים שחושבים שביידן מבוגר מדי להיות נשיא לא השתנה: הוא עמד על כ-63% במרץ, ונותר על כ-63% אפילו אחרי העימות הקטסטרופלי.

ביידן, מצידו, הופיע ביום שישי בעצרת בחירות בצפון קרולינה ונראה מלא עזוז ושונה לגמרי מהופעתו בעימות. אחת הספקולציות להבדל בין שתי ההופעות: בצפון קרולינה ביידן נעזר בטלפרומפטר.

בינתיים סביבת ביידן מתעקשת כי הוא ימשיך לרוץ בבחירות למרות לחץ מכיוון רבים לפנות את הדרך למועמד או מועמדת שיצליחו למנוע מטראמפ לשוב לבית הלבן.

חדשות אן-בי-סי דיווחו הלילה כי ביידן בילה את סוף השבוע עם בני משפחתו ויועציו בקמפ דיוויד, ונראה מובס ומושפל, חסר ביטחון ומודע לחלוטין לעובדה שההופעה שלו בעימות – כשעיניו בוהות למרחק ושפתיו שמוטות – תיחרט בזיכרון מעבר לכל דבר שעשה כנשיא.

סיק טרנזיט גלוריה מונדי.

 
שוויץ וגרמניה ברבע גמר היורו
שוער נבחרת איטליה בכדורגל גילרמו ויקאריו מול שער שהכניסה נבחרת שוויץ בשמינית גמר היורו, 29 ביוני 2024 (צילום: AP Photo/Markus Schreiber)
שוער נבחרת איטליה בכדורגל גילרמו ויקאריו מול שער שהכניסה נבחרת שוויץ בשמינית גמר היורו, 29 ביוני 2024 (צילום: AP Photo/Markus Schreiber)

ב-15 בנובמבר, קצת יותר מחודש אחרי שבעה באוקטובר, נבחרת ישראל בכדורגל נאלצה לשחק משחק ביתי מכריע במסגרת מוקדמות היורו נגד שוויץ. בצוק העיתים, המשחק שאמור היה להתקיים בארץ הועבר לבודפשט.

המשחק הסתיים בתיקו 1:1 שהתקבל אז באכזבה גדולה. התחושה הייתה שניצחון מוצדק חמק לישראל בין האצבעות (של הרגליים).

אתמול אותה שווייץ ניצחה בקלילות 2:0 את אלופת אירופה איטליה והעפילה לרבע גמר היורו. אוהדיה כבר מתבדחים, שהם מקווים לפגוש ברבע הגמר את אנגליה החלשה ולא את סלובקיה המפתיעה.

גרמניה דהרה לרבע הגמר אחרי שניצחה את דנמרק "רק" 2:0, אחרי שהחמיצה שלל הזדמנויות להגדיל את התוצאה. המשחק בין השתיים הופסק ל-24 דקות בגלל שבר ענן שכלל מכת ברד על המגרש.

הדנים יחזרו הביתה מתוסכלים אחרי ששופטי ה-VAR פסלו שער גבולי לחלוטין, ודקות אחרי שהעניקו לגרמניה בעיטת עונשין גבולית לחלוטין מ-11 מטר.

בהמשך משחקי שמינית הגמר אנגליה וסלובקיה ייפגשו הערב בשבע, ספרד וגיאורגיה ישחקו בעשר.

 
עוד מכותבי זמן ישראל
 
זירת הבלוגים
 
 
סגירה
בחזרה לכתבה