אמיר בן-דוד  
 
דואר היום: ניוזלטר יומי עממי עם אמיר בן-דוד
יום חמישי, 27 יוני 2024
 
הערת מערכת

הניוזלטר נשלח היום באיחור מאוד לא אופנתי, בעקבות התפרצות קורונה במשרדי זמן ישראל הווירטואליים, ונכתב על ידי בירנית גורן – שאמנם יצאה שלילית, אבל סובלת לא פחות!

נשוב לאחר פחות בשבוע הבא. סופ"ש בריא לכולם.

 
ההפיכה המשטרית עדיין כאן
שופטת בית המשפט העליון ענת ברון (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)
שופטת בית המשפט העליון ענת ברון (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)

"בחסות המלחמה, ההפיכה המשטרית ממשיכה להשתולל בדרכים אחרות. בלי מסיבות עיתונאים, הצעות חוק גרנדיוזיות וזיקוקי דינור, אלא מתחת לרדאר, בשורה של צעדים שכולם מכרסמים בדמוקרטיה".

כך מצהירה היום שופטת בית המשפט העליון בדימוס ענת ברון, בריאיון נרחב וחריג לגידי וייץ ב"הארץ". והיא מוסיפה: "אני רואה במהלך הזה לא פחות מסכנה קיומית ואין לי את הפריבילגיה לשתוק לנוכח מה שאני רואה".

"יש מדריך להשתלטות שלפיו פועל המשטר בדרכים פסולות כדי להשתלט על מוקדי כוח ולבצר את השלטון שלו"

ברון, שיצאה לפנסיה ב-12 באוקטובר שנה שעברה, מסבירה כי "יש מדריך להשתלטות שלפיו פועל המשטר בדרכים פסולות כדי להשתלט על מוקדי כוח ולבצר את השלטון שלו. זה כרוך בריקון מתוכן של מערכות מרכזיות כמו המשטרה, התקשורת, מערכת המשפט ובית המשפט העליון בראשו, היועצת המשפטית לממשלה, שומרי הסף ושב"כ.

"התכלית היחידה לפעולות האלה היא ביצור השלטון, והמשמעות של יישום המדריך הזה היא כינון משטר טוטליטרי דה-פקטו, מקום שאנחנו לא רוצים להיות בו. הטבח הנורא שהתרחש ב–7 באוקטובר, המלחמה וגורל החטופים, הלב שנקרע כל יום מחדש, כולם שואבים את כל הכוחות ואת כל תשומת הלב שלנו. אבל אסור לטעות, ההפיכה המשטרית חיה ובועטת".

היא אף נותנת דוגמאות מפורטות מהעת האחרונה:

"יש יותר מסימן אחד לפוליטיזציה של המשטרה. המשמעות היא חמורה — שלילת ההגנה מהאזרחים, כשהתפקיד של המשטרה הוא להגן עליהם. רוח המפקד של השר ניכרת למשל באלימות כלפי המפגינים.

"שר התקשורת מנסה להשתלט על התקשורת החופשית, למשל על תאגיד השידור הציבורי. הממשלה מנסה לעקוף את היועצת המשפטית לממשלה, לרוקן את תפקידה מתוכן, בין היתר באמצעות ייצוג פרטי בבג"ץ למשרדי הממשלה.

"נעשה ניסיון להשתלט על החברות הממשלתיות ועל נבחרת הדירקטורים, עד כדי שמנהלת רשות החברות, שניסתה להיאבק על העצמאות של החברות, נאלצה להתפטר. ניסו להשתלט גם על הדואר ולהדיח את היו"ר, עד שבג"ץ מנע את זה".

"קצב האירועים הוא מסחרר", ברון מוסיפה. "יש מי שאומרים שראשי זרועות הביטחון היו צריכים לבוא ולהתפטר היום כתוצאה מהמחדל של 7 באוקטובר, אבל גם כאן קיים חשש כבד מאוד שיחליפו אותם מינויים פוליטיים.

"אני לא רוצה לחשוב על מצב שבו ראש שב"כ לא עצמאי אלא משמש זרוע של השלטון – למשל נגד מתנגדים פוליטיים. זה קורה רק במדינות שאנחנו לא רוצים להידמות להן, בדיקטטורות".

"אני לא רוצה לחשוב על מצב שבו ראש שב"כ לא עצמאי אלא משמש זרוע של השלטון – למשל נגד מתנגדים פוליטיים"

 
גלנט חוזר מוושינגטון
שר הביטחון יואב גלנט נפגש עם שר ההגנה האמריקאי לויד אוסטין בפנטגון, 25 ביוני 2024 (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
שר הביטחון יואב גלנט נפגש עם שר ההגנה האמריקאי לויד אוסטין בפנטגון, 25 ביוני 2024 (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

בזמן שחבריו למפלגה מתקוטטים מי ישב קרוב יותר לראש הממשלה בנימין נתניהו במליאת הכנסת, שר הביטחון יואב גלנט עבר מחדר לחדר בוושינגטון ונפגש עם בכירי ממשל ביידן במטרה לתקן את הנזקים שנתניהו גרם לקשר בין ישראל וארצות הברית.

הבוקר חשף "הוושינגטון פוסט" את היקף הסיוע הצבאי שהאמריקאים סיפקו לישראל מאז השבעה באוקטובר: 6.5 מיליארד דולר בסך הכול. לפי העיתון, בכירי הממשל העבירו את המידע לאנשיו של גלנט במהלך ביקורו כדי להפריך את הטענות של נתניהו כאילו האמריקאים מעכבים משלוחי נשק.

היקף הסיוע הצבאי שהאמריקאים סיפקו לישראל מאז השבעה באוקטובר: 6.5 מיליארד דולר. כ-400% יותר מהרגיל

כדי לסבר את האוזן, ארצות הברית מעבירה לישראל סיוע בהיקף של כ-3.3 מיליארד דולר בכל שנה. כלומר, ארה"ב העבירה לישראל במחצית הזמן פי-2 סיוע – כ-400% יותר.

למעשה, נטען על ידי מקורות דמוקרטיים בדיווח של "הוושינגטון פוסט", המשלוחים שעוכבו על ידי ממשל ביידן של פצצות כבדות מהווים "פחות מאחוז אחד מסך כל הסיוע הצבאי שארה"ב סיפקה לישראל מאז תחילת המלחמה".

גלנט חוזר היום ארצה אחרי ארבעה ימים בבירה האמריקאית. אתמול, בסיום פגישתו האחרונה, עם היועץ הביטחון לאומי ג'ייק סאליבן בבית הלבן, אמר גלנט לתקשורת:

"הושגו התקדמויות משמעותיות, הוסרו מכשולים ונפתחו צווארי בקבוק, על מנת לקדם את כל הנושאים שעומדים על הפרק, ובכלל זה נושא ההצטיידות והחימוש שאנחנו צריכים להביא למדינת ישראל".

עצה לגלנט: אם לשפוט לפי מסלול ההרס שנתניהו צועד בו בחודשים האחרונים, אין טעם לפרוק את המזוודות. הוא עוד יצטרך לחזור אל האמריקאים לתקן את מה שנתניהו בוודאי יהרוס.

 
המבקר לא מעלה על הדעת
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן, 4 במאי 2021 (צילום: דוד כהן/פלאש90)
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן, 4 במאי 2021 (צילום: דוד כהן/פלאש90)

"ישראל לא ערוכה כנדרש למלחמה בצפון", כך מכריז מבקר המדינה מתניהו אנגלמן במכתב בהול ששלח היום לראש הממשלה בנימין נתניהו.

עניינו של המכתב הוא תרחיש של פינוי אוכלוסייה במקרה של מלחמה כוללת, והעובדה שמשרד הביטחון ומשרד הפנים מגלגלים אחריות אחד בין השני ואין בעצם שום תוכנית סדורה לתרחיש שהופך ריאלי מיום ליום.

"המציאות הבלתי פתורה המתוארת במכתבי זה – המתקיימת כתשעה חודשים לאחר פרוץ המלחמה, וכשבפתח עומדת אפשרות למערכה כוללת בצפון – היא בלתי מתקבלת על הדעת", חותם אנגלמן את מכתבו, משל נחת היום במדינת ישראל היישר מהמאדים.

מה לא מתקב על הדעת? זה שהממשלה לא מתפקדת? שמשרדי הממשלה לא מתואמים? שראש הממשלה לא מנהל את המדינה? הלוא זו המציאות בישראל בשנים האחרונות – וככה בדיוק הגענו על עברי פי פחת. עכשיו באים?

 
הנאשם נתניהו עסוק
.בנימין נתניהו בבית המשפט המחוזי בירושלים, יוני 2023 (צילום: MARC ISRAEL SELLEM/POOL)
.בנימין נתניהו בבית המשפט המחוזי בירושלים, יוני 2023 (צילום: MARC ISRAEL SELLEM/POOL)

ראש הממשלה היה אמור לעלות על דוכן העדים במשפטו הפלילי בבית המשפט המחוזי בירושלים בחודשים האחרונים. זה לא קרה. וזה כנראה גם לא יקרה.

אתמול פנו עורכי דינו של נתניהו להרכב השופטים בבקשה לדחות את עדותו של נתניהו למרץ 2025. "במציאות הנוכחית, שבה נדרשת ההגנה להכין את ראש הממשלה לעדות בעיצומה של מלחמה – השהות הנדרשת כדי להכין את רה"מ לעדות באופן של יפגע בזכויותיו ובהגנתו – גדולה משמעותית", כתב עו"ד עמית חדד בבקשה לבית המשפט, והוסיף: "פרק הזמן הנדרש הוא סביר ואף מצומצם, בוודאי בשים לב להיקפו האדיר של ההליך".

זה בלתי נתפס כיצד משפטו של נתניהו נמשך כבר יותר משלוש שנים – ואנחנו אפילו לא קרובים לראות את סופו. אין לזה תקדים – לא במשפטו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט בפרשת הולילנד, שם היו 16 נאשמים (פחות משנתיים); לא במשפטו השני של אולמרט בעניין מעטפות הכסף, ראשונטורס ומרכז ההשקעות (כשנתיים וחצי) לא במשפטו של הנשיא האנס משה קצב (שנה וחודשיים).

"אין דבר שיצדיק את גרירת הרגליים הבלתי נסבלת במשפטו של נתניהו", כותב גידי וייץ ב"הארץ". "נדמה שכלום לא בוער לשלושת שופטי בית המשפט המחוזי בירושלים, שמאפשרים למופע להימשך עד אין קץ ולסנגורים לנהל חקירות נגדיות באורך הגלות שגולשות גם לנושאים המצויים בפריפריה של הפריפריה".

"נדמה שכלום לא בוער לשלושת שופטי בית המשפט המחוזי בירושלים, שמאפשרים למופע להימשך עד אין קץ"

וייץ מזכיר כי לפני ארבע שנים, במסגרת העתירות לבג"ץ נגד הטלת המנדט על נתניהו להקים ממשלה, טען ראש הממשלה באמצעות עורכי דינו כי לא תהיה לו כל בעיה לנהל את ענייני המדינה במקביל לניהול משפטו. וממש לאחרונה, בינואר השנה, נתניהו נשאל על כך במסיבת עיתונאים שניהל, ואז ענה: "עד היום הדבר לא הפריע ולא הייתה שום בעיה. עורכי-הדין שלי מנהלים את המשפט וימשיכו לנהל את המשפט".

מתברר שדווקא יש בעיה.

"ראש הממשלה מודה למעשה, באמצעות עורך דינו, שאינו יכול עוד", כותב וייץ. "בנסיבות אלו, לשופטים אין מנוס מלהודיע לנאשם מספר 1 שהקרקס נגמר, ושהם מצפים לראות אותו באולם 315 אחרי החגים. גם היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה צריכה להקדיש מחשבה לתפנית בעלילה.

"בעבר ראתה בהרב-מיארה בהוצאת ראש הממשלה לנבצרות נשק יום הדין, שאין להשתמש בו אלא במקרה קיצוני שכמותו התקשתה לדמיין. לנוכח הודאתו של נתניהו שאינו מסוגל לתמרן בין שתי חזיתות, הגיע זמנה לאותת לו לנטוש אחת מהן".

 
מילות הפרידה של אדם
הזמר אדם (חיים כהן) ב-1987, עם פריצתו לפופ הישראלי (צילום: משה שי/פלאש90)
הזמר אדם (חיים כהן) ב-1987, עם פריצתו לפופ הישראלי (צילום: משה שי/פלאש90)

הזמר אדם (חיים כהן) נפטר היום ממחלת הסרטן, בגיל 64. מי שהיה אליל הנוער הראשון והמקורי של ישראל, פרץ ב-1987 עם שורת להיטים כ"אין מוצא", "סוד", ואחרים – שירים שעמדו יפה במבחן הזמן והפכו את אדם להרבה יותר מאירוע פופ חולף.

הבוקר עלתה בעמוד הפייסבוק שלו הודעת פרידה:

אם אתם קוראים את המילים האלה סימן שאני בעולם שכולו טוב, ככה אומרים, עוד לא יכול להמליץ 🙂 רוצה להודות על המסע המופלא והבלתי יאמן בחיים האלה, עשיתי המון, הייתי טוטאלי, הלכתי עד הקצה בכל דבר, באהבה, בחברות, ביצירה, נשארו לי כמה חלומות לא סגורים אבל לא המון.

תודה על האהבה, תודה על כל אדם שפגשתי, או השפעתי בצורה זו או אחרת, תודה על החיים.

אם לא הצלחתי לסייע מלמטה בעניין השבת החטופים, אנסה לפעול מלמעלה.

תהיו טובים,
אוהב

הלווייתו תתקיים הערב ב-19:00 בבית העלמין שדה יהושע בחיפה.

 
הלילה: העימות הראשון בין ביידן וטראמפ
העימות הנשיאותי בין ג'ו ביידן ודונלד טראמפ ב-22 באוקטובר 2020 (צילום: AP Photo/Patrick Semansky)
העימות הנשיאותי בין ג'ו ביידן ודונלד טראמפ ב-22 באוקטובר 2020 (צילום: AP Photo/Patrick Semansky)

העימות הנשיאותי הראשון במרוץ לבית הלבן בין נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן והנשיא לשעבר והמועמד הרפובליקאי דונלד טראמפ יתקיים הלילה ב-04:00 שעון ישראל.

הפורמט של העימות יהיה חדשני: לא יהיה קהל, והמיקרופונים של שני המועמדים יהיו מושתקים למעט בזמן שניתן להם להשיב על שאלה – כדי למנוע התפרצויות והפרעות כפי שהיה בבחירות הקודמות.

הפורמט של העימות יהיה חדשני: לא יהיה קהל, והמיקרופונים של שני המועמדים יהיו מושתקים למעט בזמן שניתן להם להשיב

בהטלת מטבע שזכה בה ביידן, הוא בחר לעמוד בצד ימין של המסך ולאפשר לטראמפ להיות הדובר האחרון.

עימות מנוהל וישודר בסי-אן-אן. למי שאין סי-אן-אן בטלוויזיה, יכול לעקוב אחר הדיבייט בערוצי הישראלים עם פרשנות באולפן, או בשידור חי "נקי" באינטרנט.

 
עוד מכותבי זמן ישראל
 
זירת הבלוגים
 
 
סגירה
בחזרה לכתבה