אמיר בן-דוד  
 
דואר היום: ניוזלטר יומי עממי עם אמיר בן-דוד
יום רביעי, 26 יוני 2024
 
מי באמת מייצג אותנו

(הערה: את הניוזלטר היום כתבה בירנית גורן)

דוד הראל הוא נשיא האקדמיה למדעים, מי שהיה דיקן הפקולטה למתמטיקה במכון ויצמן, וחתן פרס ישראל. הוא אדם בעל הישגים ותרומה אדירה למעמדה האקדמי של ישראל בעולם.

תמיר פרדו היה ראש המוסד לפני עשור, ושירת כל חייו הבוגרים במערכת הביטחון. הוא זכה בפרס ביטחון ישראל שלוש פעמים. כשפרש מהמוסד, אמר לו ראש הממשלה בנימין נתניהו: "עם ישראל כולו חייב לך הרבה על תרומתך המתמשכת והממושכת לביטחונו".

ראש הממשלה בנימין נתניהו נואם בפני הקונגרס בוושינגטון, 3 במרץ 2015 (צילום: AP Photo/J. Scott Applewhite)
ראש הממשלה בנימין נתניהו נואם בפני הקונגרס בוושינגטון, 3 במרץ 2015 (צילום: AP Photo/J. Scott Applewhite)

על אהוד ברק אין צורך להכביר במילים. ראש ממשלה, שר החוץ, רמטכ"ל, איש עסקים. החייל המעוטר ביותר בתולדות צה"ל. בישראל, ברק הוא דמות פוליטית שנויה במחלוקת, אבל בעולם מעטים זוכים לכבוד ולהערכה כמוהו.

אהרן צ'חנובר הוא המדען הישראלי הראשון שזכה בפרס נובל לפני עשרים שנה. טליה ששון היא יו"ר הקרן החדשה ובכירה לשעבר בפרקליטות המדינה. ויש את דויד גרוסמן. אחד הסופרים הישראלים המתורגמים ביותר שזכה בשלל פרסים בינלאומיים יוקרתיים.

כל אחד מהדמויות הללו מייצג את ישראל המוצלחת, המצליחה, זו שמקבלת כבוד עצום בעולם על ההישגים והגאונות שמדינה כה קטנה הצליחה לייצר ב-76 שנות קיומה.

כל אחד מהדמויות הללו מייצג את ישראל המוצלחת, המצליחה, זו שמקבלת כבוד עצום בעולם על הישגיה ב-76 שנות קיומה

אני מפרטת באריכות אודות האישים הללו, משום שכל השישה חתומים הבוקר על מאמר דעה שפורסם ב"ניו יורק טיימס" תחת הכותרת: "נתניהו לא מייצג אותנו. הקונגרס צריך למשוך את הזמנתו".

"הופעתו של נתניהו בוושינגטון לא תייצג את מדינת ישראל ואזרחיה ותיתן לו פרס על התנהלותו השערורייתית וההרסנית כלפי מדינתנו", הם כותבים במאמר. "הזמנתו של נתניהו מעניקה לו פרס עבור הבוז שהוא מפגין מול מאמצי ארצות הברית לקדם שלום, להכניס סיוע הומניטרי לתושבי עזה המוכים ולעשות עבודה טובה יותר בהגנה על חפים מפשע שם.

"האיש שינאם בפני הקונגרס בחודש הבא טרם קיבל עליו אחריות למחדלים שאפשרו את מתקפת חמאס (בשבעה באוקטובר)…ועדיין לא הורה על הקמת ועדת חקירה ממלכתית הנחוצה כל כך לחקר המחדל".

הם ממשיכים לגולל את כל הצרות שנתניהו מטיל על המדינה מדי יום (והיו יכולים להוסיף כל כך הרבה יותר!) ומסיימים את המאמר בקביעה:

"לתת לנתניהו את הבמה בוושינגטון משמעותה התעלמות מהזעם והכאב של אזרחיו…אסור שהמחוקקים האמריקאים יאפשרו לזה לקרות. הם צריכים לבקש ממר נתניהו להישאר בבית".

ובמילים אחרות: צא כבר מחיינו.

 
גיוס עכשיו
יו"ר ועדת חוץ וביטחון יולי אדלשטיין בדיון בוועדה על חוק הגיוס, 25 ביוני 2024 (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
יו"ר ועדת חוץ וביטחון יולי אדלשטיין בדיון בוועדה על חוק הגיוס, 25 ביוני 2024 (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

מחזור החדשות בישראל נע בקצב כל כך מטורף, שמדהים לחשוב כמה מהר אנחנו שוכחים את הדברים הכי חמורים שקורים כאן.

לפני שבוע כל הצפון עלה בלהבות – ואנחנו כבר לא מדברים על זה. לפני יומיים ועדת חקירה ממלכתית הגיעה למסקנה שראש ממשלת ישראל מסכן את ביטחון המדינה – ואנחנו כבר לא מדברים על זה. 120 חטופים עדיין בעזה – ואנחנו לא מדברים על זה.

אנחנו לא מדברים על כל אלה, כי השערורייה הבאה דוחקת את השערורייה הקודמת מהכותרת מהר מדי. והמרוויח העיקרי מכך הוא מחולל השערוריות עצמו: בנימין נתניהו מצליח בכישרון שאין שני לו להסיט את תשומת הלב משערורייה אחת באמצעות שערורייה נוספת. מזרקה של שערוריות שלא עוצרת לרגע.

במחזור החדשות הנוכחי, גיוס החרדים הוא חזות הכול – לנוכח פסק הדין של בג"ץ שפורסם אתמול וחוק הגיוס שנידון בוועדת חוץ וביטחון.

שעות ספורות אחרי שפורסם פסק הדין, בו קבעו תשעת שופטי בג"ץ פה אחד כי בהעדר חקיקה יש לגייס את תלמידי הישיבות מייד, העבירה היועצת המשפטית לממשלה הנחיות אופרטיביות למערכת הביטחון, להיערך לגיוס מיידי של 4,800 תלמידי ישיבות – 1,800 תלמידי ישיבות שמתגייסים בממוצע כל שנה כבר כעת, ועוד 3,000 תלמידים שצה"ל התחייב בבג"ץ כי הוא ערוך לגייס מיידית.

במקביל, בוועדת החוץ והביטחון הודיע היו"ר יולי אדלשטיין כי לא יעביר חוק שלא יזכה לתמיכה רחבה – דהיינו גם תמיכת האופוזיציה.

בוועדת החוץ והביטחון הודיע היו"ר יולי אדלשטיין כי לא יעביר חוק שלא יזכה לתמיכה רחבה – דהיינו גם תמיכת האופוזיציה

ההצהרה הזו הפתיעה רבים, והרגיזה את חברי הקואליציה. ב-ynet מצוטט בכיר בליכוד שטוען כי "אדלשטיין וגלנט מתואמים להפלת הקואליציה והקדמת הבחירות לחודש נובמבר"; ואילו דוברו של ראש הממשלה נתניהו ינון מגל צייץ בתגובה:

"בג"ץ לא יפיל את הקואליציה, (היועמ"שית) בהרב-מיארה לא תפיל את הממשלה (למרות רצונם העז). מי שיפיל את שלטון הגוש האמוני ויחריב את הברית ההיסטורית הם יולי אדלשטיין, יואב גלנט, ניר ברקת, טלי גוטליב, אלי דלל, אליהו רביבו, דן אילוז, ושאר רקדני המה יפית שעתידם יהיה מאחוריהם".

בלילה אדלשטיין נקרא ל"שיחת הבהרות" עם נתניהו, אולם לא נראה שאדלשטיין חזר בו. להיפך: הבוקר הוא דחה גם את הדיון בהוראת השעה להעלאת גיל הפטור ממילואים – שוב תוך אמירה כי "לא הייתה לכך הסכמה רחבה".

המשמעות של הדחייה הזו, אגב, היא שצה"ל יהיה חייב לשחרר בשבוע הבא לפחות כאלף חיילי מילואים המגויסים כעת, משום שהגיעו לגיל הפטור.

צריך להדגיש: האפשרות להדיח את אדלשטיין מראשות הוועדה היא מורכבת עד כדי בלתי אפשרית, ולכן האפשרות כלל לא על הפרק.

האפשרות להדיח את אדלשטיין מראשות הוועדה היא מורכבת עד כדי בלתי אפשרית, ולכן האפשרות כלל לא על הפרק

עד סוף מושב הקיץ של הכנסת יקרה, אם כך, אחד משני דברים: או שיעבור חוק גיוס שאכן זוכה לתמיכה גורפת גם של האופוזיציה (ובמקרה כזה קשה לראות אותו זוכה בתמיכה של החרדים), או שלא יעבור שום חוק גיוס.

כך או אחרת, האפשרות שבני ישיבות יחזרו להנות מפטור גורף מגיוס בעתיד הקרוב הופכת לאשליה שהמפלגות החרדיות צריכות להתפכח ממנה. וזה לא דבר רע בהכרח.

 
עדכוני מלחמה
לוחמי צה"ל בגדה המערבית, יוני 2024 (צילום: דובר צה"ל)
לוחמי צה"ל בגדה המערבית, יוני 2024 (צילום: דובר צה"ל)
  • דובר צה"ל חשף הבוקר כי בפעילות משותפת של שב"כ, מסתערבי מג"ב וצה"ל שנערכה לפני שלושה שבועות, הכוחות עצרו את עמאר נצר אללה, תושב מחנה הפליטים טול כרם, החשוד במעורבות בפיגועי ירי לעבר הישוב בת חפר בסוף מאי 2024. לפי ההודעה, עמאר הודה כי הוא חבר בחוליית טרור אשר ביצעה פיגועי ירי לעבר ישובים סמוכי גדר ובנוסף הפליל חשודים נוספים המשתייכים לחוליה.
  • כלי טיס של חיל האוויר חיסל אתמול בדרום רצועת עזה את המחבל וסאם אבו אסחאק, שעסק בקידום וביצוע הברחות אמל"ח עבור חמאס. בנוסף, חיל האוויר חיסל בעיר עזה את המחבל פאדי ג'האד מחמד אלואדיה, אשר שימש כפעיל בג'יהאד האסלאמי ועסק בפיתוח וקידום מערך הטילים של הארגון.
  • הלילה שוגר כטב"ם לעבר אילת, ואזעקות הופעלו בעיר. הבוקר הודיע דובר צה"ל כי הכטב"ם נפל במרחב הימי הסמוך לעיר אילת. וכי הוא לא חצה לשטח הארץ.
  • במהלך הלילה מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו מספר תשתיות צבאיות של חיזבאללה במרחב שבעא ואל מטמורה בדרום לבנון.
 
עדכוני יורו
שחקן נבחרת אנגליה בוקאיו סאקה מגיב אחרי ששער שהבקיע נפסל במשחק מול סלובניה, 25 ביוני 2024 (צילום: AP Photo/Martin Meissner)
שחקן נבחרת אנגליה בוקאיו סאקה מגיב אחרי ששער שהבקיע נפסל במשחק מול סלובניה, 25 ביוני 2024 (צילום: AP Photo/Martin Meissner)

כל טורניר כדורגל בינלאומי מתחיל עם דיונים אינסופיים על איכותה הנדירה של נבחרת אנגליה. ומאז שנות השישים זה תמיד נגמר באכזבה.

אל היורו הזה הגיעה נבחרת אנגלית מפוצצת בכישרונות נדירים, ומאמן שכבר הוביל אותה לגמר היורו הקודם (רק כדי להפסיד בפנדלים. בוומבלי). אחרי ה-0:0 המשמים אתמול עם סלובניה, אנגליה אמנם סיימה את שלב הבתים במקום הראשון – אבל רק עם שני שערים שהבקיעה בשלושה משחקים. ובלי להרשים אפילו לרגע.

אוסטריה והולנד היו אתמול פוריות הרבה יותר עם 3:2 מרשים לאוסטריה, שהצליחה לסיים במקום הראשון בבית מעל צרפת והולנד.

הערב ייפגשו ב-19:00 אוקראינה ובלגיה וסלובקיה ורומניה, וב-22:00 גיאורגיה ודנמרק וצ'כיה וטורקיה.

 
"הדוב" חוזרת
סדרת הדרמה "הדוב" (צילום: FX/Hulu)
סדרת הדרמה "הדוב" (צילום: FX/Hulu)

קצת אסקפיזם מהמציאות הקודרת: כל 10 פרקי העונה השלישית של סדרת הדרמה הפופולרית "הדוב" (The Bear) יעלו הלילה לשירות הסטרימינג "הולו" ויהיו זמינים לצפייה החל מארבע לפנות בוקר שעון ישראל. העונה תגיע בעוד שלושה שבועות, ב-17 ביולי, לדיסני+ בישראל.

למי שטרם ראה את הסדרה, שתי העונות הקודמות זמינות ב"הולו" ובדיסני+ בישראל. באמת שאין סדרה טובה ממנה כרגע, ומבקר הטלוויזיה של "הניו יורק טיימס" גם מוכן להסביר לכם למה.

 
עוד מכותבי זמן ישראל
 
זירת הבלוגים
 
 
סגירה
בחזרה לכתבה