אמיר בן-דוד  
 
דואר היום: ניוזלטר יומי עממי עם אמיר בן-דוד
יום שלישי, 25 יוני 2024
 
מדינה בהליכי פירוק

(הערה: את הניוזלטר היום כתבה בירנית גורן)

קו ישיר מחבר בין פסק הדין שפרסם הבוקר בג"ץ בעניין אי-גיוס תלמידי הישיבות, לבין מכתבי האזהרה שהוציאה אתמול ועדת החקירה הממלכתית בפרשת הצוללות – ואף לדוח שפרסמה ועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון מירון לפני כשלושה חודשים וחצי.

כשמחברים בין שלושת המסמכים, מתקבלת תמונה של קריסה מוחלטת של כל יסודות השלטון, ביטול כל נורמה ומנהל תקין, עד כדי סיכון עצם קיומה של מדינת ישראל.

הפגנה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, 18 ביוני 2024 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
הפגנה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, 18 ביוני 2024 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)

וזה לא מפתיע ואולי גם לא מקרי שכל הגופים הללו – בג"ץ וועדות החקירה הממלכתיות – מוציאים תחת ידם דברי ביקורת חריפים באורח חסר תקדים בתקופה אחרי אסון השבעה באוקטובר.

לא מקרי, כי ההרס השיטתי שהם מתארים לביטחון המדינה, לשלטון החוק ולכל הרשויות הוא בדיוק מה שהביא עלינו את האסון הגדול בתולדותינו בשבעה באוקטובר, ואת האסון האזרחי הגדול בתולדות המדינה בהר מירון לפני שלוש שנים. והוא מסביר מדוע אנחנו מרגישים, מזה כמעט תשעה חודשים, שהופקרנו לחלוטין.

ההרס השיטתי לביטחון המדינה, לשלטון החוק ולכל הרשויות הוא בדיוק מה שהביא עלינו את האסון הגדול בתולדותינו בשבעה באוקטובר

בפסק דין שהתקבל פה-אחד על ידי תשעת שופטי ההרכב, נקבע כי הממשלה פעלה בחוסר סמכות אחרי שפג הסעיף בחוק שירות הביטחון שאפשר לצה"ל לא לגייס תלמידי ישיבות באופן גורף. הסעיף הזה פג בסוף יוני שנה שעברה, אחרי שנפסל בבג"ץ שנה קודם לכן – לממשלה הייתה שנה שלמה להעביר חוק חדש שיסדיר את נושא גיוס החרדים. במקום זה, הממשלה העבירה החלטה – לא חוק – המורה למערכת הביטחון לא לגייס תלמידי ישיבות.

"בכך פגעה הממשלה פגיעה קשה בשלטון החוק, ובעיקרון שלפיו כל הפרטים שווים בפני החוק", נכתב בפסק הדין.

בנוסף, קבע בג"ץ כי מרגע שפג ההסדר החוקי למתן פטור לתלמידי ישיבות, הרי שגם העברת כספים לישיבות עצמן אינה חוקית. "פועל יוצא של המסקנה כי לא קיימת מסגרת נורמטיבית לפטור מגיוס עבור תלמידי הישיבות, הוא כי לא ניתן להמשיך ולהעביר כספי תמיכות לישיבות גבוהות ולכוללים עבור תלמידים שלא קיבלו פטור או ששירותם הצבאי לא נדחה כדין", נכתב בהחלטה.

מי שרואה בפסק הדין של בג"ץ תפנית היסטורית עשוי להתאכזב: צה"ל לא יוציא מחר צווי גיוס לעשרות אלפי אברכים מחד, ומאות ישיבות שניזונות מכספי תמיכה ממשלתיים לא יקרסו מאידך. החלטת בג"ץ לא הפתיעה איש; החרדים כבר עמלים מזה זמן מה בגיוס תרומות מאסיבי עבור אותן ישיבות שיאבדו את מימון המדינה, וסביר להניח שבהסכמה מאחורי הקלעים יימצאו כ-3,000 חרדים שיתגייסו עד סוף השנה.

צה"ל לא יוציא מחר צווי גיוס לעשרות אלפי אברכים, ומאות ישיבות שניזונות מכספי תמיכה ממשלתיים לא יקרסו

הבעיה היא מה עושים עם זה לטווח הארוך. בעיית השוויון בנטל לא נפתרה מזה 25 שנה – ואם לשפוט על פי התמונה המצטיירת של מדינה בהליכי פירוק, לא הייתי מהמרת שהיא תיפתר גם ב-25 השנים הבאות.

 
חטופים מתים בסתר
הירש גולדברג פולין בעת חטיפתו לרצועת עזה, 7 באוקטובר 2024 (צילום: מתוך סרטון שפורסם באישור משפחתו של גולדברג פולין)
הירש גולדברג פולין בעת חטיפתו לרצועת עזה, 7 באוקטובר 2024 (צילום: מתוך סרטון שפורסם באישור משפחתו של גולדברג פולין)

אמש התפרסם סרטון חדש מבוקר השבעה באוקטובר, המתעד את רגעי החטיפה של הרש גולדברג פולין, אליה כהן ואור לוי לעזה.

התיעוד, שנאסף ממצלמות הגו-פרו של מחבלי חמאס, פורסם לבקשת משפחותיהם של שלושת החטופים – וזאת במטרה לעורר את העניין הדועך בעולם (וגם בארץ, צריך להודות) בגורלם של 120 החטופים שעדיין מוחזקים בעזה.

הסרטון, באורך דקה ו-37 שניות, כולל את רגעי נסיעתם לעזה באחורי טנדר, כשהם חבולים ופצועים וחווים התעמרות מתמשכת מידי המחבלים סביבם. השלושה השתתפו במסיבת הנובה ברעים.

הסרטון, באורך דקה ו-37 שניות, כולל את רגעי נסיעתם לעזה באחורי טנדר, כשהם חבולים ופצועים וחווים התעמרות מתמשכת

"הסרטון הקשה הוא כתב אישום חמור על ההפקרה שנמשכת כבר 262 ימים", נמסר ממטה משפחות החטופים. "הרש, אליה ואור נחטפו בחיים וכך הם צריכים לחזור, עוד היום. כל יום שעובר מסכן את החטופים ועלול לטרפד את היכולת להשיבם הביתה".

גם ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב בזעזוע לסרטון. "סרטון החטיפה המזעזע של הרש, אור ואליה קורע את לב כולנו ומדגיש שוב את אכזריות האויב אותו נשבענו לחסל", אמר. "לא נעצור את המלחמה עד שנשיב את כל 120 יקירינו הביתה".

לא, לא התבלבלתם. זה אותו נתניהו שפחות מ-24 שעות קודם לכן הצהיר בריאיון לערוץ 14 כי – בניגוד למתווה שהוא עצמו הציג ואשר פורסם על ידי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן – הוא מוכן רק לעסקה חלקית שתשחרר רק חלק מהחטופים.

אותה אמירה – שקשה לדעת אם נתניהו אמר אותה בכוונת מכוון כדי לפייס את הבייס או שמא זו האמת הצרופה שבה הוא מאמין – הכתה בהלם את כל הגורמים המעורבים במאמצים לחתור לעסקה, בארץ ובארה"ב. היא בעיקר מאוד שימחה את יחיא סנוואר, שלא להוט בעצמו לבצע עסקה לשחרור חגורת ההצלה האנושית שכרך סביב גופו.

אתמול נתניהו כבר עסק יום שלם במזעור הנזק שהוא עצמו גרם, כשהוא חוזר גם על דוכן הכנסת ובכל פורום אפשרי על הבטחתו כי הוא דבק במתווה שפורסם על ידי ביידן וכי הוא מתחייב להחזיר את כל 120 החטופים – חיים ומתים.

ומספרם של המתים מקרב החטופים רק הולך וגדל מיום ליום. אתמול הודיע דובר צה"ל כי מוחמד אלאטרש, גשש בחטיבה הצפונית של אוגדת עזה, נפל בשבעה באוקטובר וגופתו נחטפה לעזה.

אתמול הודיע דובר צה"ל כי מוחמד אלאטרש, גשש בחטיבה הצפונית של אוגדת עזה, נפל בשבעה באוקטובר וגופתו נחטפה לעזה

אלאטרש, בן 39 ותושב היישוב הבדואי סעווה, נחשב נעדר במשך חודשיים – ורק בשבעה בדצמבר הודיע צה"ל כי הגשש הוותיק חטוף בעזה. כעת, באמצעות מידע מודיעני וממצאים נוספים שנאספו, נקבע מותו באופן רשמי. הוא הותיר אחריו שתי נשים ו-13 ילדים.

 
עדכוני מלחמה
פעילות צה"ל בעזה, יוני 2024 (צילום: דובר צה
פעילות צה"ל בעזה, יוני 2024 (צילום: דובר צה"ל )
  • מטוסי קרב של חיל האוויר – בהכוונה מודיעינית של אמ"ן ושב"כ – תקפו במהלך הלילה שני מבנים בשאטי ודרג' תופאח שבצפון רצועת עזה, בעת ששימשו מחבלי חמאס. לפי הודעת דובר צה"ל, המחבלים שחוסלו היו מעורבים בתכנון מתווי טרור רבים נגד ישראל, וחלקם היו מעורבים בהחזקת חטופים ולקחו חלק בטבח בשבעה באוקטובר.
  • בנוסף, מטוס קרב של חיל האוויר תקף אתמול מבנה של האוניברסיטה האסלאמית שבמרחב שכונת צברא. המבנה שימש את חמאס לירי נ"ט, תצפיות, הכוונה והוצאה לפועל של מתווי טרור נגד כוחות צה"ל.
  • מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו אתמול תשתית טרור בשימוש המערך האווירי של חזבאללה בעומק לבנון; כמו כן יורטה מטרה אווירית חשודה שחצתה לשטח הארץ מלבנון. בנוסף, ערוץ הטלוויזיה "אל-מנאר" של החזבאללה מדווח הבוקר על מספר תקיפות באמצעות רחפנים בדרום לבנון.
 
ובינתיים בכנסת
זו רק מזרקה (צילום: Pixabay/Pexels)
זו רק מזרקה (צילום: Pixabay/Pexels)

כאילו אין חטופים, כאילו אין חזבאללה בצפון וחמאס בדרום ומיליציות של עיראק והטליבאן במזרח – כאילו אין מדינה מרוסקת לגמרי, בכנסת אתמול העולם נהג כהרגלו.

ועדת הכספים בראשות ח"כ משה גפני דנה בהעברת מאות מיליונים של כספים קואליציוניים, ועדת החוץ והביטחון דנה בחוק האי-גיוס, ובמליאת הכנסת ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר האופוזיציה יאיר לפיד החליפו מהלומות מילוליות שהסתכמו בשאלה: האם תהיה בעתיד סמטה שתיקרא על שמו של נתניהו, והאם לפיד יזכה למזרקה על שמו.

"עדיין לא קלטת", הטיח לפיד בנתניהו מעל דוכן הכנסת, "לא יישאר ממך כלום. לא יהיה מוזאון על שמך, לא תהיה כיכר, לא תהיה מזרקת בנימין נתניהו. יהיה רק דבר אחד – השבעה באוקטובר".

"אם מעניינת אותך מזרקה – נתלה לך מזרקה", הגיב נתניהו כשעלה לדוכן, "ותחזור לערוץ 12 – אולי תעזור להם להעלות את הרייטינג סוף כל סוף".

עושה חשק לקפוץ ראש לתוך מזרקה בלי מים.

 
עדכוני יורו
לוקה מודריץ' ושחקני נבחרת קרואטיה אחרי ההפסד לאיטליה בסבב הבתים ביורו, 24 ביוני 2025 (צילום: AP Photo/Sunday Alamba)
לוקה מודריץ' ושחקני נבחרת קרואטיה אחרי ההפסד לאיטליה בסבב הבתים ביורו, 24 ביוני 2025 (צילום: AP Photo/Sunday Alamba)

כדורגל במיטבו הוא רכבת הרים רגשית, אבל מה שעבר אמש על לוקה מודריץ' ועל קרואטיה כולה, הוא הרבה מעבר לזה.

קרואטיה הייתה חייבת לנצח את איטליה, אלופת אירופה, כדי להעפיל לשלב הבא ובדקה ה-54 היא קיבלה את ההזדמנות שחיכתה לה. מודריץ' – גדול כדורגלני קרואטיה אי פעם, אגדה לאומית – ניגש לבעוט כדור עונשין מ-11 מטר והחמיץ את ההזדמנות. הבעת הכאב על פניו הייתה מוחשית ממש.

דקה מאוחר יותר הוא קיבל הזדמנות נוספת, הצליח לדחוק את הכדור פנימה והפך לכובש המבוגר ביותר בתולדות היורו, בגיל 39.

זה כמעט נגמר באופוריה לאומית, עד שהגיעה הדקה ה-98. איטליה השוותה בשנייה האחרונה. המשחק אפילו לא חודש. מודריץ' וכל שחקני קרואטיה התפרקו בבכי על הדשא.

איטליה השוותה בשנייה האחרונה. המשחק אפילו לא חודש. מודריץ' וכל שחקני קרואטיה התפרקו בבכי על הדשא

במשחק המקביל, ספרד השלימה 9 נקודות מלאות כשגברה על אלבניה.

היום ייסגרו העניינים בבית 4 (בשבע בערב) כשצרפת תיפגש עם פולין שאיבדה סיכוי, והולנד תשחק מול אוסטריה. ואז ייסגר השלב גם בבית 3 הפתוח יחסית, כשאנגליה תפגוש את סלובניה ודנמרק את סרביה (ב-22:00).

 
עוד מכותבי זמן ישראל
 
זירת הבלוגים
 
 
סגירה
בחזרה לכתבה