אמיר בן-דוד  
 
דואר היום: ניוזלטר יומי עממי עם אמיר בן-דוד
יום שני, 24 יוני 2024
 
פרשת הצוללות חוזרת

מכירים את המילה "בום!" שנולדה ברשתות החברתיות כדי לסמן הודעה דרמטית (ובהמשך הידרדרה לסמן כל ידיעה רכילותית מטופשת)? ובכן – בום! ובמובן המקורי של המילה.

ועדת החקירה הממלכתית לעניין כלי השיט (הידועה בכינוי ועדת הצוללות) שעסקה עד כה בנושא בעיקר בדלתיים סגורות, מאחר שהנושאים שבהן דנה מסווגים וחשאיים, מזהירה הבוקר חמישה נחקרים שעלולים להיפגע מן החקירה.

מחאה נגד בנימין נתניהו ופרשת הצוללות בתל אביב, 14 באוקטובר 2020 (צילום: AP Photo/Oded Balilty)
מחאה נגד בנימין נתניהו ופרשת הצוללות בתל אביב, 14 באוקטובר 2020 (צילום: AP Photo/Oded Balilty)

הראשון שבהם הוא ראש הממשלה בנימין נתניהו, עליו כתבה הוועדה כי "קיבל החלטות שלהן השלכות משמעותיות על ביטחון המדינה ובניין הכוח של צה"ל, ללא תהליך סדור של קבלת החלטות; הגיע לסיכומים עם גרמניה בשורה של סוגיות מדיניות, ביטחוניות וכלכליות ללא תיעוד ותוך עקיפת הממשלה; הפך את המל"ל לגוף ביצוע של ראש הממשלה, שפעל במקביל ובסתירה למשרד הביטחון בתחומי האחריות והמומחיות של משרד הביטחון".

"נתניהו קיבל החלטות שלהן השלכות משמעותיות על ביטחון המדינה ובניין הכוח של צה"ל, ללא תהליך סדור של קבלת החלטות"

המוזהר השני הוא משה (בוגי) יעלון, שהיה בשנים הרלוונטיות השר לנושאים אסטרטגיים. יעלון – שהתפטר מהממשלה ופרש מהליכוד על רקע פרשת הצוללות, והיה ממובילי הקריאה להקמת ועדת החקירה הממלכתית – מוזהר על ידי הוועדה מפני שפעל בניגוד להחלטות ממשלה ו"יצר מצג שווא בתצהיר שמסר לימים לבג"ץ" (כלומר, שיקר לבית המשפט).

המוזהר השלישי הוא ראש המוסד לשעבר יוסי כהן, שבשנים הרלוונטיות היה ראש המל"ל. עליו כותבת הוועדה כי הוא "התנהל בחוסר מקצועיות, בחוסר זהירות ובחוסר שקיפות בשורה של סוגיות מדיניות וביטחוניות רגישות".

גם על הראש הממשלה הנוכחי וגם על זה שרוצה להיות ראש ממשלה כתבה הוועדה כי "התנהלותם הובילה לשיבוש עמוק ושיטתי בתהליכי עבודה ובניין הכוח ולפגיעה במנגנוני קבלת החלטות בשורה של סוגיות רגישות. בכך סיכנו את ביטחון המדינה ופגעו ביחסי החוץ ובאינטרסים כלכליים של מדינת ישראל".

בתגובה להודעת הוועדה, מסרה לשכת נתניהו:

"ראש הממשלה נתניהו קובע שהצוללות הן יסוד מרכזי בביטחון הלאומי של ישראל ובהבטחת קיומה נגד איראן שמנסה להשמידנו. רכש הצוללות וכלי השייט לא רק שלא פגע בביטחון המדינה – הוא מבטיח את קיומה. ההיסטוריה תוכיח שגם בנושא הזה ראש הממשלה נתניהו צדק וקיבל את ההחלטות הנכונות לביטחון ישראל".

שני מוזהרים נוספים הם רם רוטנברג, שהיה מפקד חיל הים, ואבנר שמחוני שהיה עובד המל"ל באותה העת. כל המוזהרים התבקשו להודיע לוועדה תוך 30 יום אם בכוונתם למנות עורך דין שייצגם בפני הוועדה.

 
מה רוצה נתניהו?
ראש הממשלה בנימין נתניהו בריאיון לערוץ 14, 23 ביוני 2024 (צילום: צילום מסך, ערוץ 14)
ראש הממשלה בנימין נתניהו בריאיון לערוץ 14, 23 ביוני 2024 (צילום: צילום מסך, ערוץ 14)

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייצב אתמול לריאיון ארוך ראשון בעברית. הוא עשה את זה במגרש הביתי והאוהד של "הפטריוטים" בערוץ 14. כי לנתניהו אין עניין לדבר אל ועם הישראלים כולם. אין לו גם עניין להתמודד ולהשיב על שאלות קשות. נתניהו עסוק אך ורק בשימור ובביצור הבייס הפוליטי שלו, ולכן הוא פונה אך ורק אל הבייס הפוליטי שלו, בערוץ הטלוויזיה שהוקם למען הבייס הפוליטי שלו.

נתניהו עסוק אך ורק בשימור הבייס שלו, ולכן הוא פונה אך ורק אל הבייס שלו, בערוץ הטלוויזיה שהוקם למען הבייס שלו

כך נתניהו מנהל את ענייני המדינה. מי שלא איתו – לחלוטין לא מעניין אותו. גם אם בני משפחתם חטופים במנהרות חמאס, גם אם ביתם עלה באש בעוטף עזה, גם אם הם מפונים חודשים מביתם בגליל העליון.

בתשדיר הבחירות המחופש לראיון ל"פטריוטים" אמר נתניהו, כי הוא מוכן לחתום על עסקה חלקית מול חמאס, שבמסגרתה יוחזרו חלק מהחטופים המוחזקים ברצועת עזה, והוסיף כי הוא מחויב להמשיך את המלחמה מייד לאחר ההפוגה ההומניטרית, שתהיה חלק מעסקה כזו.

נתניהו אישר את מה שכבר ברור לכולם כי "השלב העצים של המלחמה בחמאס עומד להסתיים" וכי גם המבצע הקרקעי ברפיח יסתיים בקרוב.

התחייבותו של נתניהו להמשיך בלחימה – ללא יעד ברור ומוגדר – למרות שעל פי דבריו השלב העצים מאחורינו, מבטיחים לישראל דשדוש אינסופי ומלחמת התשה חסרת תכלית בעזה, שגם לא תאפשר לסיים את העימות עם חזבאללה בצפון.

אתמול פרסם נתניהו הודעה שחוזרת על טענתו שממשל ביידן מונע מישראל חימושים החיוניים להגנת המדינה. כלומר: האשים את נשיא ארה"ב ג'ו ביידן שהוא מסכן את ישראל. נחום ברנע כותב הבוקר ב"ידיעות אחרונות" כי להודעה הייתה "סיבה שקופה וחסרת בושה": עיתוי הנסיעה של שר הביטחון יואב גלנט לוושינגטון.

נחום ברנע כותב הבוקר כי להודעה הייתה "סיבה שקופה וחסרת בושה": עיתוי הנסיעה של שר הביטחון יואב גלנט לוושינגטון

"שום ראש ממשלה לא היה תוקף את הממשל ביום שבו נוחת שר הביטחון שלו בוושינגטון. במקרה הטוב, גלנט יצליח לפייס את האמריקאים. נתניהו יאמר אז: לא גלנט שיחרר את הפקק, אני שחררתי. במקרה הפחות טוב הממשל יסרב, גלנט ייכשל ונתניהו שוב יחגוג. המהלך עד כדי כך זדוני, עד כדי כך ציני, עד כדי כך מופקר".

ככה – למרבה האימה – מתנהלים החיים במדינה שראש הממשלה עסוק אך ורק בביצור מעמדו הפוליטי.

 
גולדשטיין התריע – ויודח
מנכ"ל חברת נגה, שאול גולדשטיין, בכנס המכון למחקרי ביטחון לאומי בשדרות, 20 ביוני 2024 (צילום: רונן טופלברג, INSS)
מנכ"ל חברת נגה, שאול גולדשטיין, בכנס המכון למחקרי ביטחון לאומי בשדרות, 20 ביוני 2024 (צילום: רונן טופלברג, INSS)

שאול גולדשטיין הוא מנכ"ל חברת נגה, חברה לניהול מערכות חשמל, שהופרדה מחברת חשמל לפני כשלוש שנים כדי לעודד תחרות במשק החשמל ולמנוע ניגוד עניינים, לפיו חברת חשמל תחזיק גם ברשת החשמל ("הגריד"), גם בתחנות כוח משלה וגם תקבע מאילו יצרנים פרטיים לקנות חשמל.

ביום חמישי התארח גולדשטיין בכנס שערך בשדרות המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS). הוא אמר שם כי במקרה של מלחמה בלבנון, נסראללה יוכל להפיל את רשת החשמל בישראל בקלות יחסית והתריע כי אנחנו לא מוכנים למלחמה כזו, וכי אחרי 72 שעות בלי חשמל בישראל – אי אפשר יהיה לגור כאן.

האמירות של גולדשטיין עוררו גל של תגובות חריפות שהאשימו אותו בזריעת פאניקה ערב מלחמה.

מנכ"ל חברת חשמל מאיר שפיגלר – שנמצא במצב של יריבות עקרונית עם גולדשטיין ונגה – אמר כי ההצהרה של גולדשטיין "חסרת אחריות, מנותקת מהמציאות ויוצרת פאניקה בקרב הציבור. יפה יעשה אם יתמקד בניהול חברת נגה, שמאז כניסתו לתפקיד היא נסוגה לאחור – לשון מרוסנת".

שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן מיהר להרגיע: "מדינת ישראל לא תהיה בעלטה", ובחברת נגה עצמה הזדרזו להסתייג מדברי המנכ"ל ופרסמו הודעה לפיה "דבריו לא מייצגים את ההערכות המקצועיות בחברה על מצב מוכנות משק האנרגיה בישראל לחירום".

אתמול כבר התכנס דירקטוריון נגה כדי לדון בהמשך העסקתו של גולדשטיין. נראה כי הוא עומד בפני הדחה.

אתמול כבר התכנס דירקטוריון נגה כדי לדון בהמשך העסקתו של גולדשטיין. נראה כי הוא עומד בפני הדחה

אין חולק בקרב אנשי המקצוע שדבריו של גולדשטיין היו מדויקים. כשם שלא היה חולק בשנה שעברה כי האזהרה של שר הביטחון יואב גלנט שישראל עומדת בפני סכנה ביטחונית ברורה ומיידית היו מדויקים.

אבל כשם ראש הממשלה נתניהו נפנף אז את האזהרות כ"הפחדת יתר" וביקש לפטר את גלנט, כך כעת נראה שהמערכת מבקשת להיפטר מגולדשטיין על כך שאמר אמת לא נוחה לשמיעה.

מי שהסיפור על רדיפת גולדשטיין והחשמל מזכיר לו את הסיפור על רדיפת גולדשטיין אויב העם מ"1984" של ג'ורג' אורוול – עושה זאת על אחריותו בלבד.

 
עדכוני מלחמה
מטולה ב-19 במרץ 2024, חמישה חודשים אחרי פינוי התושבים ותחילת המלחמה (צילום: Jalaa MAREY / AFP)
מטולה ב-19 במרץ 2024, חמישה חודשים אחרי פינוי התושבים ותחילת המלחמה (צילום: Jalaa MAREY / AFP)
  • שני חברי כיתת הכוננות של מטולה נפצעו אתמול בערב מטיל נ"ט שנורה לעבר מכוניתם, בעת שליוו תושבים שהגיעו למטולה לאסוף פריטים מבתיהם, שנשרפו כתוצאה מפגיעת טילים שלשום.
  • בחבל דגסטן בצפון הקווקז הותקפו אתמול שני בתי כנסת – וכן שתי כנסיות ותחנת משטרה. על פי הדיווחים המגיעים מהטריטוריה המוסלמית, תשעה בני אדם נרצחו במתקפת הטרור המשולבת שנפתחה במקביל בערים דרבנט ומחצ'לה. ברוסיה דווח כי מדובר במתקפה מתוכננת מראש על ידי "ארגון טרור בינלאומי". אחד מבתי הכנסת שהותקפו הוצת ונשרף עד היסוד.
  • צה"ל הודיע הבוקר כי בתקיפה אווירית בשעות הלילה ברצועת עזה, ישראל התנקשה בחייו של מוחמד סלאח – שאינו שחקן הכנף הכישרוני של ליברפול ונבחרת מצרים, אלא אחד האחראים על ייצור אמצעי הלחימה של חמאס. בהודעת צה"ל נמסר כי סלאח פיקד על כמה חוליות שעסקו בפיתוח ובייצור אמצעי לחימה.
  • יו"ר המטות המשולבים של צבא ארה"ב, גנרל צ'ארלס בראון, הזהיר כי מתקפה ישראלית בלבנון עלולה לגרור תגובה איראנית שתוביל למלחמה נרחבת. לדבריו, ארה"ב לא תוכל לסייע לישראל להגן על עצמה מפני חזבאללה כפי שסייעה לה להתמודד עם המתקפה האיראנית באפריל.
  • ערוץ הטלוויזיה הלבנוני "אל-מנאר", השייך לחזבאללה, מדווח הבוקר על ירי ארטילרי לאזור טיר חרפא בדרום המדינה.
  • המיליציה החות'ית בתימן פגעה בספינת משא יוונית ששטה בים האדום תחת דגל ליבריה. על פי הודעת הארגון, הספינה שייכת לחברה ש"הפרה את איסור הכניסה לנמלים של פלסטין הכבושה".
 
ובינתיים ביורו
שחקן נבחרת גרמניה ניקלאס פילקרוג חוגג אחרי שהבקיע שער מול נבחרת שוויץ בטורניר היורו, 23 ביוני 2024 (צילום: AP Photo/Frank Augstein)
שחקן נבחרת גרמניה ניקלאס פילקרוג חוגג אחרי שהבקיע שער מול נבחרת שוויץ בטורניר היורו, 23 ביוני 2024 (צילום: AP Photo/Frank Augstein)

גרי ליניקר חתום על האמרה המפורסמת לפיה "כדורגל משחקים תשעים דקות ובסוף גרמניה מנצחת". היא ריחפה אתמול באוויר במשחק בין שוויץ לגרמניה, כששוויץ הובילה 1:0 מהדקה ה-28, ואף הבקיעה שער נוסף בדקה ה-83, שנראה היה שסוגר עניין ומבטיח לה את המקום הראשון בבית.

אבל אז השער נפסל על ידי שופטי ה-VAR וגרמניה הצליחה להשוות עמוק בתוך תוספת הזמן. היא אמנם לא ניצחה את המשחק אלא הסתפקה בתיקו – אבל זה היה תיקו שהבטיח לה בשנייה האחרונה את המקום הראשון בבית ושמינית גמר קלה יותר בהמשך.

גרמניה אמנם הסתפקה בתיקו – אבל זה מבטיח לה את המקום הראשון בבית ושמינית גמר קלה יותר בהמשך

במשחק השני של בית 1 שנערך במקביל, הונגריה ניצחה את סקוטלנד משער בדקה ה-100 (השער המאוחר ביותר שהובקע אי פעם במשחק יורו כלשהו). הניצחון ישאיר אותה במתח במקום השלישי, משם יעלו ארבע מתוך שש הקבוצות שיגיעו למקום שלישי – בהתאם לנקודות וליחס השערים שיצברו.

הערב ייסגר שלב הבתים של בית 2, במשחקים בין אלבניה הסימפטית לספרד האימתנית, ובין קרואטיה לאיטליה.

 
עוד מכותבי זמן ישראל
 
זירת הבלוגים
 
 
סגירה
בחזרה לכתבה