אמיר בן-דוד  
 
דואר היום: ניוזלטר יומי עממי עם אמיר בן-דוד
יום ראשון, 16 יוני 2024
 
מלחמת התשה

עשרה חיילי צה"ל נהרגו אתמול ברצועת עזה בשתי תקריות שונות, אחת בדרום ליד רפיח ואחת בצפון. חייל נוסף שנפצע בשבוע שעבר מת מפצעיו.

בצה"ל מעריכים הבוקר כי פיצוץ הנמר"ה – נגמ"ש מרכבה הנדסי – בדרום הרצועה נגרם כתוצאה מפגיעת נ"ט בכלי הרכב המשוריין שהיה עמוס חומרי נפץ. הנמר"ה התפוצץ והפך למלכודת אש שאי אפשר היה לחלץ ממנה את שמונת החיילים שנלכדו בפנים.

כוחות צה"ל ברפיח, יוני 2024 (צילום: דובר צה"ל)
כוחות צה"ל ברפיח, יוני 2024 (צילום: דובר צה"ל)

באסון הנמר"ה אתמול בבוקר נהרגו קציני וחיילי ההנדסה – סרן ווסים מחמוד, בן 23 מבית ג'ן. סמל אליהו צימבליסט, בן 21 מבית שמש. סמל איתי עמר, בן 19 מכוכב יאיר-צור יגאל. סמ"ר סטניסלב קוסטרב, בן 21 מאשדוד. סמ"ר אור בלומוביץ, בן 20 מפרדס-חנה-כרכור. סמ"ר עז גרובר, בן 20 מטל מנשה. סמל יקיר יעקב לוי, בן 21 מחפץ חיים. שמו של חלל נוסף טרם הותר לפרסום.

בתקרית בצפון הרצועה נהרגו אתמול סרן (מיל') איתן קופלוביץ, בן 28 מירושלים ורס"ב אילון ויס, בן 49 מפסגות.

כמון כן מת אתמול מפצעיו סמל יאיר רויטמן, בן 19 מקרני שומרון, שנפצע אנושות ברפיח בשבוע שעבר.

צה"ל הולך ומסתבך בדרום ובצפון במלחמת התשה שאין לה מטרה מוגדרת ואין לה יעד ברור ובר השגה

אסון הנמר"ה ברפיח ומותם של שני חיילים נוספים בצפון הרצועה מפיצוץ מטען על הטנק שלהם (אירוע שבו נפצעו קשה שני לוחמים נוספים) ממחיש את החשש הגדול שמלווה את המלחמה מתחילתה: צה"ל הולך ומסתבך בדרום ובצפון במלחמת התשה שאין לה מטרה מוגדרת ואין לה יעד ברור ובר השגה. זו מלחמת גרילה בשטח בנוי וצפוף שבה צה"ל מאבד בהדרגה את יתרונותיו הרבים ואת כוחו העדיף לאין שיעור, ומעמיד את חייליו בנחיתות מול כוח חלש בהרבה.

גם בצפון אנחנו בעימות עם חזבאללה שסופו לא נראה באופק. כ-50 אלף דונם של שטחי שמורות וטבע נשרפו מתחילת השנה ברמת הגולן ובגליל העליון. עשרות ישובים – ובהם ערים כמטולה, קריית שמונה ושלומי – ננטשו כמעט לחלוטין וההרס ביישובי הצפון הולך וגדל.

ברשת CBS האמריקאית דווח בסוף השבוע כי ירי הרקטות הנרחב לצפון הארץ מעלה חשש בקרב בכירים אמריקאים רבים שישראל תגרור את ארה"ב למלחמה כוללת בצפון. עמוס הוכשטיין, המתווך מטעם הנשיא ג'ו ביידן בסכסוך הגבול בין ישראל ולבנון, יגיע מחר לישראל כדי לנסות ולמנוע הסלמה נוספת.

מי שעקב אחרי הדיונים הרבים כבר בימים הראשונים של המלחמה – והוויכוחים שליוו את הדרישה שלא נענתה לדון ב"יום שאחרי" – יודע שזה היה בדיוק החשש: שהמלחמה בדרום ובצפון תתארך בלי תכלית ברורה, שהחיילים יישחקו ויתעייפו ולכן יהיו פגיעים יותר, שהמוטיבציה תרד, ושבמקביל לאבדות שיתרבו יגברו הלחצים הפנימיים והחיצוניים על ישראל.

נראה שזה בדיוק מה שקורה עכשיו. אנחנו במלחמת התשה.

אמש התייחס ראש הממשלה בנימין נתניהו לאסון הכבד ברפיח. להבדיל משבת שעברה, שבה מיהר לבתי החולים לפגוש את החטופים ששוחררו במבצע ארנון ולהצטלם איתם, הפעם נתניהו חיכה לצאת השבת ומסר את ההודעה הבאה:

"היום שילמנו מחיר קורע לב נוסף במלחמתנו הצודקת על הגנת המולדת. בצער עמוק, באבל כבד, אני מרכין ראש יחד עם כל אזרחי ישראל ומבכה את נפילתם של לוחמינו הגיבורים. הלב מתרסק לרסיסים לנוכח האובדן העצום… לאויב המפלצתי אין שום כוונה לעצור כאן. יחד עם שאר חלקי ציר הרשע של איראן הוא ימשיך לנסות להשמידנו. אם אנחנו לא נעצור אותו – הוא לא יעצור. ולכן אין תחליף לניצחון".

ראש הממשלה לא הסביר איך זה שלפני חודשיים היינו – לדבריו – כפסע מהניצחון המוחלט, ומה קרה שהתרחקנו ממנו.

 
הפוגה חד-צדדית
משאיות מצריות, הנושאות אספקה הומניטרית, ממתינות ליד מעבר רפיח כדי להוביל סיוע לרצועת עזה, 26 במאי 2024 (צילום: AFP)
משאיות מצריות, הנושאות אספקה הומניטרית, ממתינות ליד מעבר רפיח כדי להוביל סיוע לרצועת עזה, 26 במאי 2024 (צילום: AFP)

צה"ל הודיע הבוקר על "הפוגה טקטית" קבועה באזור רפיח בכל יום מהשעה שמונה בבוקר ועד שבע בערב, על מנת להגדיל את היקף הסיוע המוכנס לרצועה בכל יום.

"במסגרת המאמצים המתמשכים של צה"ל להגדלת היקף הסיוע ההומניטרי הנכנס לרצועת עזה, ולאחר דיונים עם האו"ם ועם ארגונים בינלאומיים, הוחלט כי החל מאתמול ועד להודעה חדשה בין השעות שמונה בבוקר לשבע בערב תופסק פעילות צבאית טקטית ומקומית למטרות הומניטריות בכביש מכרם שלום לרחוב סלאח א-דין וצפונה ממנו", הודיע דובר צה"ל בערבית, סא"ל אביחי אדרעי. "צה"ל ימשיך לתמוך במאמצים הומניטריים בשטח. צעד זה מתווסף לצעדים הומניטריים נוספים שננקטו מאז תחילת המלחמה".

באופן תמוה, שר הביטחון יואב גלנט לא ידע על החלטת צה"ל ולא אישר אותה. בגלי צה"ל פורסם הבוקר כי שר הביטחון כעס על תזמון ההחלטה, יממה לאחר נפילתם של שמונה חיילים באזור ההפוגה המדוברת.

גם ראש הממשלה בנימין נתניהו לא ידע על החלטת צה"ל. "גורם מדיני בכיר" מצוטט הבוקר ב-ynet כאומר:

"כשראש הממשלה שמע בבוקר את הדיווחים אודות הפסקה הומניטרית ל-11 שעות ביממה הוא פנה למזכירו הצבאי והבהיר שהדבר אינו מקובל עליו. לאחר בירור, דווח לראש הממשלה שאין שינוי במדיניות צה"ל וכי הלחימה ברפיח נמשכת כמתוכנן".

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הזדרז לקבוע כי מי שהחליט על ההפוגה הטקטית הזו כשחיילי צה"ל נופלים באזור הוא "אוויל וכסיל שאסור לו להמשיך להיות בתפקידו".

בן גביר הזדרז לקבוע כי מי שהחליט על ההפוגה הזו הוא "אוויל וכסיל שאסור לו להמשיך להיות בתפקידו"

צה"ל, בתגובה לביקורת מהדרג המדיני, הבהיר כי "אין הפסקת לחימה בדרום הרצועה, והלחימה ברפיח נמשכת. כמו כן, אין שינוי בהכנסת הסחורות לרצועה. הציר המוביל את הסחורות יהיה פתוח במהלך שעות היום בתיאום עם ארגונים בינלאומיים לשינוע הסיוע ההומניטרי בלבד".

 
המחאה מתרחבת
הפגנה הקוראת לשחרור החטופים ונגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ליד הקרייה בתל אביב, 15 ביוני 2024 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
הפגנה הקוראת לשחרור החטופים ונגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ליד הקרייה בתל אביב, 15 ביוני 2024 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)

מפגינים נגד הממשלה יצאו הבוקר לחסום צירי תנועה מרכזיים, ובהם כביש 1 באזור שער הגיא, כביש 4 ליד רעננה, מחלף גלילות ונתיבי איילון באזור מחלף קק"ל. מפגינים הגיעו גם למשרד הפנים בקריית הממשלה בתל אביב וקראו לאזרחים שהגיעו למקום לסרב לשלם מיסים.

במקביל, עשרות אימהות חסמו הבוקר את הכניסה ללשכת הגיוס בתל השומר במחאה על קידום החוק הפוטר חרדים מגיוס.

עשרות אימהות חסמו הבוקר את הכניסה ללשכת הגיוס בתל השומר במחאה על קידום החוק הפוטר חרדים מגיוס

גם אתמול – כמו בכל מוצאי שבת בחודשים האחרונים – הפגינו רבבות ישראלים למען השבת החטופים ונגד הממשלה. ראש האופוזיציה יאיר לפיד נאם בעצרת המחאה המרכזית ברחוב קפלן בתל אביב ואמר:

"תזכרו את החיוך של נתניהו בהצבעה על חוק הפטור מגיוס, כשכל הכנסת כבר ידעה שארבעה חיילי גבעתי נהרגו. החיוך הזה יקבור את הקריירה הפוליטית שלו".

בהפגנה בקפלן פיזרה המשטרה את המפגינים בכוח בעזרת פרשים ועצרה 12 מפגינים, בהם צלם עיתון "הארץ" איתי רון, ששוחרר כעבור שעה. ארגון העיתונאים הוציא הבוקר גינוי חריף למעצר, אשר על פי סרטוני וידיאו מהאירוע בוצע ללא הצדקה – רון צילם את מעצרי המשטרה והזדהה כעיתונאי.

זו אינה הפעם הראשונה שצלמי עיתונות נעצרים בהפגנות בשבועות האחרונים בזמן שהם מתעדים את פעילות המשטרה. ארגון העיתונאים הודיע כי "יפעל בכל האמצעים העומדים לרשותו, לרבות הגשת תביעה נגד משטרת ישראל על מעצרי שווא של עיתונאים".

גם ההפגנה שנערכה בקיסריה פוזרה על ידי המשטרה בכוח. שוטרים תועדו תולשים שלטי מחאה ומקיפים את המפגינים שהגיעו למקום בגדרות תיל – וזה עוד לפני שההפגנה החלה.

בקיסריה נעצרו ארבעה מפגינים, בהם שמואל אורן, בן 77, בעל עיטור העוז ממלחמת ששת הימים. הוא שוחרר בלילה בתנאים מגבילים האוסרים עליו להתקרב לקיסריה בשבועיים הבאים.

 
צרפת מתרחקת
דוכן התעשייה האווירית בתערוכת "יורוסאטורי" ביוני 2022 (צילום: Emmanuel DUNAND / AFP)
דוכן התעשייה האווירית בתערוכת "יורוסאטורי" ביוני 2022 (צילום: Emmanuel DUNAND / AFP)

בעוד קצת יותר מחודש תיפתח האולימפיאדה בפריז, ואם לשפוט על פי מה שמתרחש בצרפת בשבועות האחרונים, ייתכן מאוד שספורטאי ישראל ייקלעו למצבים מביכים שכמותם לא ראינו בעבר.

בסוף השבוע הורה בית משפט מחוזי בצרפת לאסור על כניסת אזרחים ישראלים לתערוכת הנשק "יורוסאטורי". ההחלטה הזו התקבלה אחרי שכבר הוחלט לאסור על חברות ישראליות להשתתף ביריד, על רקע הטענות כי ישראל מבצעת פשעי מלחמה ואחראית לרצח עם ברצועת עזה. הדוכן הישראלי שאמור היה להציג 74 נציגים מישראל – בוטל.

ארגון פרו-פלסטיני עתר לבית המשפט וטען שביטול ההשתתפות הישראלית ביריד אינה מספיקה ודרש לאסור כניסת ישראלים, בטענה שאלה עלולים לתווך עסקאות לחברות שהשתתפותן נאסרה. למרבה התדהמה, בית המשפט קיבל את הדרישה שמשמעותה – אין כניסה לישראלים ליריד באירופה.

הדיון בערעור על ההחלטה יתקיים מחר, ואיתמר אייכנר כותב הבוקר ב"ידיעות אחרונות" כי הערעור נתמך על ידי ממשלת צרפת, שם צופים כי הערעור יתקבל לטובת ישראל.

גורם בכיר בתעשיית הנשק הישראלית המצוטט הבוקר ב"ידיעות אחרונות" אומר:

"זו בושה וחרפה. ממש אין כניסה לישראלים ולכלבים. זה יהיה כדור שלג שרק ילך וייגבר. מה השלב הבא? אולי ירצו שלאולימפיאדה בפריז נבוא מחופשים?"

 
עדכוני יורו (וגם כדורסל)
שחקן נבחרת הונגריה ברנבאס ורגה ושחקן נבחרת שוויץ פביאן שאר במשחק סבב א' בטורניר היורו 2024, 15 ביוני 2024 (צילום: Kirill KUDRYAVTSEV / AFP)
שחקן נבחרת הונגריה ברנבאס ורגה ושחקן נבחרת שוויץ פביאן שאר במשחק סבב א' בטורניר היורו 2024, 15 ביוני 2024 (צילום: Kirill KUDRYAVTSEV / AFP)

נבחרת ישראל בכדורגל לא הגיעה גם השנה לטורניר היורו שנפתח ביום שישי בגרמניה, וכך נחסכה מאיתנו מבוכה כפולה – על המגרש וביציעים.

במשחק הפתיחה ניצחה נבחרת גרמניה בקלות את נבחרת סקוטלנד 5:1, וגם במשחקים שנערכו אמש לא היו הפתעות: שוויץ ניצחה את הונגריה 3:1 וספרד ניצחה את קרואטיה 3:0.

אלבניה הדהימה את איטליה (ואת העולם) בשער מהיר – פחות משלושים שניות אחרי תחילת המשחק – אבל הפסידה בסיומו 2:1.

אלבניה הדהימה את איטליה (ואת העולם) בשער מהיר – פחות משלושים שניות אחרי תחילת המשחק – אבל הפסידה בסיומו 2:1

היום ב-16:00 יתמודדו פולין והולנד, ב-19:00 ייפגשו סלובניה ודנמרק, וב-22:00 ייערך המפגש המסקרן בין סרביה לבין הנבחרת הלוהטת של אנגליה עם ג'וד בלינגהאם הצעיר.

ובינתיים בישראל הרחוקה והמבודדת: הפועל תל אביב הביסה את מכבי תל אביב 85:67 בקרב השני בסדרת הגמר על אליפות המדינה – שתוכרע במשחק השלישי והקובע מחר בערב.

 
משהו לקרוא
 
עוד מכותבי זמן ישראל
 
זירת הבלוגים
 
 
סגירה
בחזרה לכתבה