יהודים בצנעא, תימן, 2010 (צילום: MARWAN NAAMANI / AFP)
MARWAN NAAMANI / AFP

יהודי תימן שחולצו וחיים בקהיר מבקשים כעת לעלות לישראל

קרוב למאה יהודים שהיו נתונים בסכנת חיים, חולצו מתימן למצרים לפני שלוש שנים בסיוע מדינה זרה שאינה מקיימת יחסים דיפלומטיים עם ישראל ● מאז הם חיים במתחם סגור בקהיר, עוסקים בצורפות, מתפרנסים בכוחות עצמם ● אולם כעת כמה עשרות מביניהם מבקשים לעלות לארץ ● "ישראל זו המולדת אליה ערגו והתפללו יהודי תימן, ולכאן צריכים להגיע היהודים מתימן ששוהים בקהיר"

כמה עשרות מיהודי תימן שחולצו משם לפני שלוש שנים וחיים מאז במתחם סגור בקהיר, מבקשים לעלות בימים אלה לארץ. כך נודע לזמן ישראל.

היהודים הגיעו למסקנה שאין להם שום דרך לקבל אזרחות אמריקאית, כפי שדרשו לאורך כל הדרך, ולכן חלקם מבקשים היום להגיע לישראל ולהשתקע בה.

בראש הקבוצה היהודית-תימנית בקהיר עומד אדם בשם יוסף לוי. רוב הגולים לקהיר הם בני משפחות מרהבי וחמדי. לפני שבועיים ביקר במצרים קרוב משפחה ישראלי של כמה מהיהודים, וכ-15 מכל הקבוצה הודיעו לו כי נואשו מהחלום האמריקאי.

האחרים עדיין מסרבים לעלות לישראל, ומנסים את מזלם. הבעיה העיקרית היא הדרישה האמריקאית שיוותרו על הדרכון התימני אם הם אכן מבקשים לקבל מעמד של פליטים. יש גם בעיות פרוצדורליות שונות שקשורות בהגירה.

"ישראל זו המולדת אליה ערגו והתפללו יהודי תימן, ולכאן צריכים להגיע היהודים מתימן ששוהים בקהיר". בן שלום מנסה לקדם היום את הטיפול דרך הסוכנות והקרן לידידות

ד"ר יגאל בן שלום, לשעבר מנכ"ל משרד הרווחה והיום נשיא האגודה לטיפוח החברה, התרבות והמורשת של יהודי תימן, אומר לזמן ישראל כי "ישראל זו המולדת אליה ערגו והתפללו יהודי תימן, ולכאן צריכים להגיע היהודים מתימן ששוהים בקהיר". בן שלום מנסה לקדם היום את הטיפול דרך הסוכנות היהודית והקרן לידידות.

ד"ר יגאל בן שלום (צילום: באדיבות המצולם)
ד"ר יגאל בן שלום (צילום: באדיבות המצולם)

במרץ האחרון נחשף בזמן ישראל הסיפור המדהים על קרוב למאה יהודים, שהיו נתונים בסכנת חיים וחולצו מתימן למצרים במהלך 2021 בידי גורמים רשמיים במדינה זרה שאינה מקיימת יחסים דיפלומטיים עם ישראל.

המשימה הוטלה על בכיר מאותה מדינה (שמו שמור במערכת) שהצליח לחלץ את היהודים. הבכיר ומדינתו ניהלו את המגעים עם שלטונות מצרים ומימנו את כל האופרציה. גם היום הבכיר מעורב בחייהם של היהודים שחולצו ודואג לשלומם.

בצנעא נשארו אחרי החילוץ שישה יהודים. אחד מהם, יחיא יוסף חמדי, הלך לעולמו לפני חודש וחצי בגיל 80, ונקבר במקום מגוריו בצפון צנעא בידי שכניו המוסלמים שחלקו לו כבוד אחרון.

בצנעא נשארו  שישה יהודים. אחד מהם, יחיא יוסף חמדי, הלך לעולמו לפני חודש וחצי בגיל 80, ונקבר במקום מגוריו בצפון צנעא בידי שכניו המוסלמים שחלקו לו כבוד אחרון

יהודי נוסף נשאר בצנעא ויציאתו נאסרה על ידי השלטונות. שמו סאלם לוי מרהבי. ככל הידוע, הבכיר מהמדינה הזרה מגיע לצנעא מדי חודש כדי לבדוק את שלומו של מרהבי בן ה-50. אחרי ה-7 באוקטובר, מצבו של האסיר הוחמר. לדברי הבכיר, הוא צריך לדאוג שהשלטונות החות'יים לא יוציאו אותו להורג.

מרהבי נעצר במרץ 2016, אחרי שנחשד כי הבריח ספר תורה עתיק לישראל. לזמן ישראל נודע כי ישראל הציעה לשלטונות בתימן, באמצעות מתווכים, ספר תורה חלופי בתמורה לשחרורו של מרהבי, אבל הם סירבו להצעה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו מעיין בספר תורה בן 800 שנה שהביאו לו קומץ עולים מתימן, ביניהם סאלם לוי מרהבי, מרץ 2016 (צילום: חיים צח/לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו מעיין בספר תורה בן 800 שנה שהביאו לו קומץ עולים מתימן, ביניהם סאלם לוי מרהבי, מרץ 2016 (צילום: חיים צח/לע"מ)

ד"ר בן-שלום, שפועל היום בעניינו של מרהבי, אמר השבוע לזמן ישראל: "לא ייתכן שאסיר יהודי יושב למעלה משש שנים בכלא בתימן על לא עוול בכפו. אני עושה את כל המאמצים, באמצעות גורמים בינלאומיים שונים, להגיע לעסקה שתשחרר אותו מהכלא".

היהודים התימניים שחיים היום במתחם הסגור בקהיר לא מהווים עול על השלטונות המצריים. הם עוסקים בצורפות, מתפרנסים בכוחות עצמם והתוצרת האומנותית אפילו הפכה מבוקשת בעיר. גם מצבם הכלכלי שפיר, וקרוב המשפחה הישראלי שנסע למצרים לפני שבועיים פגש אותם באמצע נופש בשארם א-שיח'.

היהודים התימניים שחיים היום במתחם הסגור בקהיר לא מהווים עול על השלטונות המצריים. הם עוסקים בצורפות, מתפרנסים בכוחות עצמם והתוצרת האומנותית אפילו הפכה מבוקשת בעיר

ד"ר בן שלום, מצידו, משוכנע שהיהודים יגיעו סופו של דבר לישראל. "ההיסטוריה חוזרת על עצמה: גם בעליות של יהודי תימן לפני קום המדינה חלק מהיוצאים מתימן עברו דרך מצרים ונשארו שם מספר שנים עד שעלו ארצה. הם תמיד התפללו וערגו לציון ושרו את שירי הגאולה שחיבר גדול המשוררים, רבי שלום שבזי".

בישראל הרשמית לא מתייחסים לנושא. ממשרד ראש הממשלה וגם מגורמים ממלכתיים שעסוקים ביהודים בארצות מצוקה לא התקבלה תגובה.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
7
מליוני נוצרים מאתיופיה מאוקראינה ורוסייה נוהרים לישראל מכוח חוק השבות סעיף הנכד לנצל את כספי הביטוח הלאומי והם לא יהודים אז כמה יהודים בודדים זה חובתנו לקבל על פני גויים שמצאו פירצה באז... המשך קריאה

מליוני נוצרים מאתיופיה מאוקראינה ורוסייה נוהרים לישראל מכוח חוק השבות סעיף הנכד לנצל את כספי הביטוח הלאומי והם לא יהודים אז כמה יהודים בודדים זה חובתנו לקבל על פני גויים שמצאו פירצה באזרוח גוים נוצרים מאתיופיה מאוקראינה ורוסייה לנצל את ההזדמנות שהיהודים לא יודעים לחסום

לפי הכתבה הם חלמו לקבל דרכון אמריקאי. בגלל שנואשו הם מוכנים לעלות לישראל. איזה כייף- יהיה לנו עוד על מי לשלם דמי עולה חדש ועוד שנתיים ימשיכו לארהב. אחרי המילחמה יהיו מלא עולים לישראל.... המשך קריאה

לפי הכתבה הם חלמו לקבל דרכון אמריקאי. בגלל שנואשו הם מוכנים לעלות לישראל.
איזה כייף- יהיה לנו עוד על מי לשלם דמי עולה חדש ועוד שנתיים ימשיכו לארהב.
אחרי המילחמה יהיו מלא עולים לישראל. החלשים שעליהם נצטרך לשלם…

עוד 553 מילים ו-7 תגובות
סגירה