יישובי הנגב המערבי חוששים מדחייה נוספת של הבחירות המקומיות

יישובי הנגב המערבי נמצאים בטלטלה מתמשכת ודורשים לממש את זכותם הדמוקרטית ("המדינה ידעה להכניס קלפיות לחאן יונס בפברואר 2024") ● המועמדים שהוציאו הון אישי גדול לקראת הבחירות באוקטובר 2023 עדיין לא קיבלו החזר ● חלקם נאלצו למחזר הלוואות כדי להתמודד עם ההוצאות הכבדות

בחירות לרשויות מקומיות (צילום: נעם ריבקין פנטון/פלאש90)
נעם ריבקין פנטון/פלאש90
בחירות לרשויות מקומיות

יישובי הנגב המערבי נמצאים בטלטלה מתמשכת וייקח שנים ארוכות לשקם את הקהילות, המשפחות, התושבים והיישובים עצמם. האתגרים של מי שיבחרו לכהן כראשי המועצות האזוריות והעיריות יהיו עצומים.

הבחירות לרשויות המקומיות באזור הנגב המערבי היו אמורות להתקיים ב־31 באוקטובר 2023. בפברואר 2024, כשרוב הרשויות המקומיות והמועצות במדינה קיימו מערכת בחירות דחויה – ב־11 יישובים ומועצות אזוריות הבחירות נדחו.

כעת תושבים רבים חוששים שגם מועד הבחירות החדש, שנקבע ל־19 בנובמבר 2024, יידחה. להחלטה כזו יהיו השלכות קשות על תושבי האזורים הללו. אחת הסיבות לחשש מדחיית הבחירות היא מצב החירום באזורים הרלוונטיים וגם העובדה שתושבי קריית שמונה, שלומי, שדרות והמועצות האזוריות מפוזרים ברחבי הארץ במיקומים רבים.

אולם, שתי מועמדות למועצות אזוריות בנגב המערבי ששוחחו עם זמן ישראל  – נירה שפק, המתמודדת על ראשות המועצה האזורית שער הנגב; ומיכל עוזיהו, המתמודדת על ראשות המועצה האזורית אשכול – מציינות כי ישראל הצליחה לקיים מערכת בחירות מבוזרת בפברואר 2024, כשצה"ל פרש קלפיות ברחבי עזה כדי לקיים הצבעה סדירה.

חייל מצביע בבחירות המקומיות ברצועת עזה, 27 בפברואר 2024 (צילום: דובר צה"ל)
חייל מצביע בבחירות המקומיות ברצועת עזה, 27 בפברואר 2024 (צילום: דובר צה"ל)

המועצות האזוריות שאמורות לקיים בחירות בנובמבר הן: אשכול, שדות נגב, שער הנגב, חוף אשקלון, מעלה יוסף, מרום גליל, גליל עליון, מבואות החרמון. במטולה ובמועצה אזורית מטה אשר היה רק מועמד אחד ולכן בשני המקומות הללו הוכרז ראש הרשות בפברואר 2024.

במועצות האזוריות ברחבי המדינה חברים יישובים קהילתיים קטנים, קיבוצים, מושבים, כפרים. מדובר במקומות שנפגעו בצורה הקשה ביותר בתשעת חודשי הלחימה. מבנה הבחירות במועצות האזוריות שונה מזה של הרשות המקומית. המתמודד/ת על ראשות המועצה רץ ללא סיעה (רשימה) ובמקביל אליו/ה, כל יישוב בוחר אדם אחד או שניים כנציגים למליאת המועצה.

גם ראשי המועצה וגם מליאות המועצה זקוקים לבחירות כדי להמשיך לפעול מול משרדי הממשלה בנוגע לשיקום חבל הארץ, זאת בלי לפגוע בעבודתם של ראשי המועצות המכהנים כיום

ביישובים רבים בנגב המערבי חברי מליאות נפגעו קשה. תמר קדם סימן טוב מקיבוץ ניר עוז הייתה מועמדת לראשות המועצה האזורית אשכול ונרצחה עם כל בני משפחתה ב־7 באוקטובר. אופיר ליבשטיין מקיבוץ כפר עזה היה מועמד לראשות המועצה האזורית שער הנגב ונהרג בחילופי אש עם מחבלים. חבר מליאת אשכול ותושב בארי יובל בר נרצח. חבר מליאת אשכול דורון צמח שכל את בנו שחר מכיתת הכוננות של בארי.

שאר חברי המליאות של שער הנגב, אשכול, שדות נגב וחוף אשקלון מפונים מבתיהם ורבים מהם איבדו חברים קרובים, בני משפחה ואת כל רכושם.

אופיר ליבשטיין, ראש מועצה אזורית שער הנגב לשעבר, נהרג בחילופי אש עם מחבלי חמאס בכפר עזה (צילום: פלאש90)
אופיר ליבשטיין, שהיה ראש מועצה אזורית שער הנגב כשנהרג ב־7 באוקטובר, 27 בנובמבר 2018 (צילום: פלאש90)

גם ראשי המועצה וגם מליאות המועצה זקוקים לבחירות כדי להמשיך לפעול מול משרדי הממשלה בנוגע לשיקום חבל הארץ, זאת בלי לפגוע בעבודתם של ראשי המועצות המכהנים כיום. הדמוקרטיה ביישובים הללו חייבת להתקיים, כפי שקרה בשאר המדינה. ההנהגה המקומית זקוקה לגב ציבורי במיוחד בעת הקשה של שיקום יישובים שלמים.

אחת הבעיות שבהן נתקלה נירה שפק, אלוף־משנה במילואים, תושבת קיבוץ כפר עזה שחיה כיום עם משפחתה בקיבוץ שפיים, היא היבט המימון. עד 7 באוקטובר שפק כבר הייתה בשיאה של מערכת בחירות והוציאה מאות אלפי שקלים מכיסה הפרטי.

חל איסור על מפלגות ארציות לתמוך במועמדים של המועצה האזורית ולכן כל הכסף שיצא עד אוקטובר 2023 יצא מהכיס הפרטי של המועמדים

ברגע שהחליטו לבטל את מערכת הבחירות באזור, המדינה הייתה צריכה לחוקק חוק חדש שיאפשר למי שכבר התמודד לקבל החזרים על ההון שהוצא באותה מערכה ראשונה. כעת, כעבור כתשעה חודשים, החקיקה מתקרבת להשלמה וזאת בתנאי שחברי הכנסת ינצלו את השבועיים האחרונים של המושב ויצביעו בקריאה שנייה ושלישית לתיקון חוק הרשויות המקומיות וחוק המועצות האזוריות.

מערכת הבחירות למועצה אזורית שונה, כאמור, ממערכת בחירות לרשות מקומית. חל איסור על מפלגות ארציות לתמוך במועמדים של המועצה האזורית ולכן כל הכסף שיצא עד אוקטובר 2023 יצא מהכיס הפרטי של המועמדים. לא היה מי שיחלוק איתם את ההוצאה.

יו"ר ועדת הפנים של הכנסת, ח"כ יעקב אשר מיהדות התורה, בדיון על דחיית הבחירות לרשויות המקומיות, 1 בינואר 2024 (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
יו"ר ועדת הפנים של הכנסת, ח"כ יעקב אשר מיהדות התורה, בדיון על דחיית הבחירות לרשויות המקומיות, 1 בינואר 2024 (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

ועדת הפנים בראשות ח"כ יעקב אשר מיהדות התורה הייתה קשובה לצרכי המתמודדים ב־11 רשויות ומועצות אזוריות וקבעה השבוע שתוך 30 יום מהעברת החוק אותם מועמדים יוכלו להגיש דרישה להחזר הוצאות קמפיין על אותה מערכה שבוטלה.

בשלב ראשון המועמדים יקבלו 75% מההוצאות (תוך שלושה חודשים). כלומר, עד נובמבר 2024 המועמדים יצליחו (כפוף לביקורת חשבונאית ראשונית) להחזיר לכיסם 75% מהכסף שהם כבר הוציאו אי אז לפני שנה.

"דחו את הבחירות לנובמבר 2024, חשבו שעד אז תסתיים המלחמה ויהיה סוף לפינוי היישובים. אבל אנחנו לא רואים את האופק"

עם זאת, משרד הפנים עדיין לא עדכן בזהות הממונה המקומי על היישובים למערכת הבחירות – פונקציה קריטית לניהול הבחירות. לוח הזמנים הסופי (ה"גאנט") לפרוצדורות הופק רק בימים האחרונים ובאיחור מסוים.

גם האופן בו הדברים התנהלו – ביטול הבחירות הקודמות והכרזה על מערכה חדשה מ"אפס" – יצרה פתח למועמדים נוספים, כך שבפועל מי שכבר הקדיש כמעט שנה לפני אוקטובר 2023 לבחירות, מוצא את עצמו מול מועמדים שהוא לא מכיר.

מעטפות הצבעה בבחירות המקומיות בקלפי במושב חניאל, 27 בפברואר 2024 (צילום: חן לאופולד/פלאש90)
מעטפות הצבעה בבחירות המקומיות בקלפי במושב חניאל, 27 בפברואר 2024 (צילום: חן לאופולד/פלאש90)

ויש גם בעיות נרחבות ביישובים המפונים בצפון הארץ (על כך נרחיב בכתבה נפרדת). אפילו ספר בוחרים שיאפשר למועמדים להתחיל בעבודה לא הועבר באופן רשמי.

שפק מספרת לזמן ישראל שהיא עוסקת יומם ולילה בצרכי תושבי המועצה האזורית שלה, שער הנגב – חינוך, רווחה, התמודדות עם צעירים לפני גיוס שאיבדו חברים וקרובי משפחה וצריכים להשתבץ בצה"ל, צרכים של מפונים, החלטות לגבי עתיד שיקום יישובי שער הנגב והעוטף בכלל.

"המדינה ידעה להכניס קלפיות לחאן יונס בפברואר 2024 ולמשרד הפנים יש מספיק זמן להיערך ולתת מענה לאזרחים כדי שיוכלו לממש את זכותם הדמוקרטית בנובמבר 2024 ולקבל מענה מההנהגה שבחרו בקלפי"

שפק מתמודדת על ראשות מועצה אזורית הכוללת כ־10 אלף תושבים. בין היישובים הנמצאים במועצה אפשר למנות את הקיבוצים כפר עזה, נחל עוז, ניר עם, רוחמה, גבים ודורות והמושב יכיני.

"דחו את הבחירות לנובמבר 2024, חשבו שעד אז תסתיים המלחמה ויהיה סוף לפינוי היישובים", אומרת שפק. "אבל אנחנו לא רואים את האופק. לפחות יו"ר ועדת הפנים הסכים איתנו השבוע שאין לדחות את הבחירות פעם נוספת.

נירה שפק (צילום: באדיבות המצולמת)
נירה שפק (צילום: באדיבות המצולמת)

"המדינה ידעה להכניס קלפיות לחאן יונס בפברואר 2024 ולמשרד הפנים יש מספיק זמן להיערך ולתת מענה לאזרחים כדי שיוכלו לממש את זכותם הדמוקרטית בנובמבר 2024 ולקבל מענה מההנהגה שבחרו בקלפי".

למה חושב לקיים בחירות עכשיו?
"קהילות במשבר זקוקות להנהגה מקומית. צריך להבין שמנהלת תקומה הציבה תוכנית לשיקום, משרדי ממשלה ורשויות ייעודיות מקבעים תוכניות ותקציבים ונדרשת הנהגה שתתכנן וגם תהייה אחראית על הביצוע בשנים הקרובות.

"נדרשת הנהגה יציבה שתדע לעבוד מול כלל הגופים על מימוש תקציבים ותנהל תקנים. אנחנו עברנו שבר גדול עם ראש מועצה שנהרג כשיצא להגן על היישוב, אופיר ליבשטיין ז"ל"

"נדרשת הנהגה יציבה שתדע לעבוד מול כלל הגופים על מימוש תקציבים ותנהל תקנים. אנחנו עברנו שבר גדול עם ראש מועצה שנהרג כשיצא להגן על היישוב, אופיר ליבשטיין ז"ל. כמובן שיש ממלא מקום, אך ממלא מקום זה מינוי זמני ונדרשת הנהגה שתיבחר ולכן חייבים לקיים מערכת בחירות ושהתושבים יבחרו מי הם רוצים שינהיג אותם וייצג אותם".

ספרי עוד על הקשיים הכספיים.
"לצערי לוקח למדינה זמן רב לספק מענה. מדובר בהחזרים שהמדינה מחויבת להחזיר לנו. אני הוצאתי מאות אלפי שקלים מכיסי הפרטי. מאז אוקטובר 2023 אני עקורה ולא יכולה למצוא עבודה קבועה כיוון שאני בין מערכות בחירות.

נירה שפק (צילום: באדיבות המצולמת)
נירה שפק (צילום: באדיבות המצולמת)

"המצב 'הזמני' הזה נמשך כבר שנה שנייה. באופן טבעי, אני לא אתחיל משרה חדשה ואתחייב למקום אם בעוד כמה חודשים אעזוב כדי לנהל את המועצה האזורית. הגעתי למצב שנאלצתי לפנות לבנק ולמחזר הלוואות כדי להתמודד עם ההוצאות הכבדות.

"בנוגע להחזרי הוצאות הקמפיין הקודם שבוטל, צריך להבין שזה לא הוראת חוק רק עבורנו. כל מתמודד בבחירות במועצות אזוריות שקיבל יותר מ־20% מהקולות (גם אם לא נבחר) זכאי לקבל החזרי הוצאות.

"החשיבות של השתתפות המדינה במימון ההוצאות על הבחירות היא ברורה – למדינה יש אינטרס שדמוקרטיה לא תהיה רק של עשירים ושכל אזרח ואזרחית יוכלו להתמודד"

"בימים רגילים, החזר ההוצאות מתבצע כתשעה חודשים אחרי הבחירות וכפוף לבדיקה חשבונאית. מה שעשו השבוע בוועדת הפנים היה לקצר את לוחות הזמנים, כך שאולי נראה כ־75% מהסכום עוד ארבעה חודשים.

"החשיבות של השתתפות המדינה במימון ההוצאות על הבחירות היא ברורה – למדינה יש אינטרס שדמוקרטיה לא תהיה רק של עשירים ושכל אזרח ואזרחית יוכלו להתמודד בלי לפחד מהנטל הכספי הכרוך בכך, ולכן מממנים בדיעבד את ההוצאות לאלו הבוחרים להתמודד".

מיכל עוזיהו (צילום: באדיבות המצולמת)
מיכל עוזיהו (צילום: באדיבות המצולמת)

גם מיכל עוזיהו, תושבת עין הבשור המתמודדת על ראשות המועצה האזורית אשכול, מקווה שמשרד הפנים לא ייסוג מתאריך הבחירות בנובמבר. "אנחנו רואים שמשרד הפנים לא נערך באופן מיטיבי. לא מינו ממונים מטעם משרד הפנים לניהול הבחירות המקומיות.

"עדיין לא ידוע המועד האחרון להגשת מועמדות, כך שיתכן שיהיו עוד מועמדים שאנחנו לא יודעים עליהם". עוזיהו מתמודדות על ראשות המועצה האזורית הגדולה ביותר, עם 17 אלף תושבים. היישובים במועצה כוללים את בארי, אורים, כיסופים, חולית, סופה, כרם שלום, מגן, ניר יצחק, נירים, עין השלושה ורעים.

"כמעט כל חברי המליאה של מועצת אשכול חתמו על מכתב לשר הפנים עם עותק ליו"ר המועצות האזוריות שי חג'ג' בדרישה שהבחירות יתקיימו במועדן"

"אני מצפה מהמדינה לאפשר לתושבי אשכול את זכות היסוד לבחור ולהיבחר, לאפשר לתושבים להגיש מועמדות לראשות המועצה או למליאת המועצה ולפעול למען האשכול שלנו בצורה הטובה ביותר ולשם כך עלינו לקבל את אמון הציבור.

"רוב היישובים באשכול פונו על ידי המדינה ויש לנו שלושה יישובים שהמדינה לא לקחה אחריות על הפינוי שלהם. כיום כ־50% מתושבי אשכול חזרו לבתיהם ויש לנו תשעה יישובים צמודי גדר שטרם החלה חזרתם המסודרת. חלקם מיועדים לפינוי ארוך, של שנים. מדובר ביישובים שניזוקו מאוד ואין עדיין ביטחון לתושבים לחזור".

הרס בקיבוץ בארי בעקבות מתקפת חמאס בשבעה באוקטובר, 20 בדצמבר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
הרס בקיבוץ בארי בעקבות מתקפת חמאס בשבעה באוקטובר, 20 בדצמבר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

ידוע לכם על שינוי בתאריך הבחירות?
"הבנו שיש התלבטות ונדרכנו מאוד. הבנו שצריך להגיב מהר. כמעט כל חברי המליאה של מועצת אשכול חתמו על מכתב לשר הפנים עם עותק ליו"ר המועצות האזוריות שי חג'ג' בדרישה שהבחירות יתקיימו במועדן.

"חברי המליאה שלנו צריכים להתרענן, להחליף תפקידים. המליאה צריכה להיות עזר כנגד ראש המועצה ובמיוחד בשנים הבאות של שיקום מאסון כה גדול. אשכול היא מרכז 'רעידת האדמה' של האסון. התחושה של התושבים, גם באזורים מרוחקים יותר כמו צאלים, היא של אובדן עצום.

"חברי המליאה שלנו צריכים להתרענן, להחליף תפקידים. המליאה צריכה להיות עזר כנגד ראש המועצה ובמיוחד בשנים הבאות של שיקום מאסון כה גדול. אשכול היא מרכז 'רעידת האדמה' של האסון"

"הילדים, הצעירים והמבוגרים איבדו חברים וקרובים. חלק מתושבי האזור עדיין חטופים. נושא החינוך ובתי הספר סוער ביותר – חסרים לנו מורים, יש לנו קושי עם מיקום עורפי לחינוך".

זמן ישראל פנה למשרד הפנים בנושא מועד הבחירות וסוגיות נוספות אך לא התקבלה תגובה עד למועד פרסום הכתבה.

עוד 1,515 מילים
סגירה