טליה עדן ואבי עופר, שובתים רעב בדרישה להחזרת החטופים (צילום: באדיבות טליה עדן)
באדיבות טליה עדן

אחרי שישים יום, שביתת הרעב להחזרת החטופים תסתיים מחר

למעלה מ-200 איש שבתו רעב במהלך החודשיים האחרונים במחאה על הפקרת החטופים ● כעת הוחלט לסיים את את הפעילות ● המארגנים: "אנחנו מפסיקים לשבות בלב כבד כי לא השגנו את המטרה"

שביתת הרעב במחאה על הפקרת החטופים ובדרישה לשחרורם הגיעה היום (חמישי) ליומה ה-60, ומארגני השביתה הודיעו כי מחר יהיה יומה האחרון.

לדברי אחת מיוזמות השביתה, ד"ר טליה עדן: "אנחנו מפסיקים לשבות בלב כבד כי לא השגנו את המטרה. יש הרגשה של אי-הצלחה, אבל אנחנו לא מתחרטים. חששנו שזאת תהיה התוצאה. ניסינו, קיווינו שהממשלה תתעשת ותסכים לעסקת חטופים.

"מצד שני, המטרה שלנו הייתה לעורר את הציבור ולסחוף אותו להצטרף למחאה בהמוניו, וההפגנות בשבועות האחרונים הפכו גדולות וסוערות יותר".

"ניסינו, קיווינו שהממשלה תתעשת ותסכים לעסקת חטופים. מצד שני, המטרה שלנו הייתה לעורר את הציבור ולסחוף אותו להצטרף למחאה בהמוניו, וההפגנות בשבועות האחרונים הפכו גדולות וסוערות יותר"

עדן, מרצה למדעי המחשב באוניברסיטת בר אילן, שבתה שלושה שבועות שביתת רעב מלאה (שתתה מים בלבד ולא אכלה). מצבה הרפואי התדרדר והיא פונתה לחדר מיון, ומאז החלה לשתות גם מעט ממשקה התזונה "איזי דרינק". אחרי שבועיים נוספים, נאלצה להפסיק לשבות בשל מצבה הרפואי והלחץ ממשפחתה שתחדל.

לדבריה, "לקח לי זמן להתאושש, אבל כעת אני מרגישה בסדר. לפי הבדיקות שלי, השביתה לא גרמה לי נזק רפואי ארוך טווח".

ד"ר אבי עופר, שובת רעב, ומאיה גרנר, שובתת רעב חלקית, באוהל מחאה בכיכר החטופים בת"א, 3 ביוני 2024 (צילום: תני גולדשטיין)
ד"ר אבי עופר, שובת רעב, ומאיה גרנר, שובתת רעב חלקית, באוהל מחאה בכיכר החטופים בת"א, 3 ביוני 2024 (צילום: תני גולדשטיין)

את השביתה יזמו ד"ר עדן, האקטיביסט ד"ר אבי עופר, ושובת נוסף. אליהם הצטרפו עשרות אנשים השובתים רעב באופן חלקי (בין יום שביתה אחד בלבד למספר ימים מדי שבוע). מאז 4 במאי השתתפו בשביתה למעלה מ-200 אנשים, רובם במשך ימים מעטים.

לחלק מהשובתים יש קשר משפחתי או אישי לחטופים; לחלקם, כולל עופר ועדן, אין. גם עופר, בן 67, החל בשביתת רעב מלאה ונאלץ להקל בה אחרי כחודש, ובהמשך גם להפסיק.

לחלק מהשובתים יש קשר משפחתי או אישי לחטופים; לחלקם, כולל עופר ועדן, אין. גם עופר, בן 67, החל בשביתת רעב מלאה ונאלץ להקל בה אחרי כחודש, ובהמשך גם להפסיק

שובתי הרעב הקימו אוהל מחאה בכיכר החטופים בשדרות שאול המלך בתל אביב, והם מאיישים את האוהל במעין משמרות. חלקם צמים רק כשהם נמצאים באוהל; אחרים, כמו עדן, שובתים רעב בבתיהם ובמקומות עבודתם.

בריאיון לזמן ישראל בתחילת יוני הצהיר עופר כי ימשיך לשבות רעב, לפחות באופן חלקי, עד שהממשלה תחתום – או תסכים לחתום – על עסקה שתביא לשחרור החטופים, גם במחיר סיום המלחמה ושחרור מחבלים, או עד שיהיה ברור "מעל לכל ספק" שהעסקה לא נחתמת אך ורק בשל התנגדות חמאס.

עופר הצהיר בזמנו: "אני שובת כדי לתת תקווה, דוגמא וקריאה לפעולה. אני לא מצפה שהמונים יצטרפו לשביתת הרעב, אבל מצפה, ומקווה, וקורא, ודורש, שהציבור יתעורר ויצא לרחובות בהמוניו, כי זה מה שיחזיר את החטופים".

שובתי רעב למען שחרור החטופים בהפגנה בת"א, יוני 2024 (צילום: באדיבות אבי עופר)
שובתי רעב למען שחרור החטופים בהפגנה בת"א, יוני 2024 (צילום: באדיבות אבי עופר)

השבוע, אחרי לבטים קשים, החליט הצוות שריכז את השביתה: עופר, פרופ' רוני גבע ופרופ' אורנה קופרמן, לסיים אותה.

בהודעה שהפיצו לפעילים המשתתפים בשביתה נכתב:

"את המנגינה הזאת אי אפשר להפסיק! חודשיים שבתנו רעב למען עסקה עכשיו, ליד כיכר החטופות.ים, בשער בגין ובמוקדי ההפגנות ברחבי הארץ".

"הרגשנו שנתנו למשפחות כוח ואת התחושה העמוקה שהחברה הישראלית רואה אותן, וחיזקנו את כל מי שהגיעו להשתתף בהפגנות הגדולות של החודשיים האחרונים.

"מעכשיו נחדל ממשמרות הצום ונקדיש את כוחותינו למאבק עצמו, שמגיע לשיאו בימים אלו, בתקווה שנצליח להביא לעסקת חטופים עכשיו, להפסקת אש בדרום ובצפון ולשיקומם, ולהצלת הדמוקרטיה בישראל.

"בואו עימנו להפגנות ולפעולות השונות, השביתו איתנו את המדינה ביום ראשון הקרוב וגם בהמשך, ככל שיידרש, ויחד עימנו אל תרפו: עד שיחזרו!"

השובתים מתכננים להתכנס היום ב-17:30 באוהל שביתת הרעב, ומשם להגיע לעצרת שמובילות משפחות החטופים בדרך בגין. ייתכן שחלקם ינאמו בעצרת.

מחר (שישי) בכוונתם לקיים עוד משמרת אחת של שביתת רעב באוהל, ובסופה הוא יפורק.

עוד 514 מילים ו-1 תגובות
סגירה