האמירה המסוכנת של נתניהו נגד שב"כ עלולה לפגוע בישראל

לשכת ראש הממשלה מיהרה למסגר את שחרור מנהל בית החולים שיפא כ"כשל מוסרי", מונח שעלול להיות בעל מעגלי הדף הרסניים למדינת ישראל ● הדיונים בבתי הדין הבינלאומיים בהאג הוכיחו כי כל אמירה ישראלית מתועדת על ידי משפטנים ומשמשת אחר כך כטיעונים נגד ישראל ● גם העדות של ד"ר מוחמד אבו סלמייה עלולה לשמש נגד המדינה ● פרשנות

ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש שב"כ רונן בר, 18 באפריל 2024 (צילום: קובי גדעון, לע"מ)
קובי גדעון, לע"מ
ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש שב"כ רונן בר, 18 באפריל 2024

המהומה הפוליטית בעקבות שחרור מנהל בית החולים שיפא חשפה שוב עד כמה הקצוות הפוליטיים בממשלה הנוכחית חשופים ורגישים. לשכת ראש הממשלה מיהרה להודיע כי מדובר ב"כשל מוסרי" והוסיפה כי ראש שב"כ צפוי "להציג את מסקנות התחקיר לראש הממשלה ביממה הקרובה".

בשב"כ מאוד לא אהבו את האמירה הזו של ראש הממשלה בנימין נתניהו אבל נשכו שפתיים ואת האש הפנו דווקא לכיוונו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, עם הודעה חריגה כי הוא "זורה חול בעיני הציבור" בכל הקשור לטיפול המשרד בבעיית הכליאה של האסירים הביטחוניים. אל מול ראש הממשלה הייתה שתיקה מוחלטת וזהירות גדולה.

מערכת היחסים בין שב"כ לראש הממשלה טעונה מאוד מתחילת המלחמה, אבל השבוע מבחינת שב"כ נחצה קו מסוכן. השימוש של ראש הממשלה במונח "כשל מוסרי" יכול להיות בעל מעגלי הדף הרסניים למדינת ישראל. גם אם נתניהו התכוון להחלטה נקודתית, הניסוח כאן חריף מדי ומסוכן.

השבוע מבחינת שב"כ נחצה קו מסוכן. השימוש של ראש הממשלה במונח "כשל מוסרי" יכול להיות בעל מעגלי הדף הרסניים למדינת ישראל. גם אם נתניהו התכוון להחלטה נקודתית, הניסוח כאן חריף מדי ומסוכן

הדיונים בבתי הדין הבינלאומיים בהאג – בבית הדין הבינלאומי לצדק ובבית הדין הפלילי – הוכיחו כי כל אמירה ישראלית מתועדת על ידי משפטנים ומשמשת אחר כך כטיעונים נגד ישראל, גם אם מדובר באמירות תלושות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו, ראש השב"כ רונן בר והמזכיר הצבאי של ראש הממשלה אבי גיל, 18 באפריל 2024 (צילום: קובי גדעון /לע"מ)
ראש שב"כ רונן בר משוחח עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, 18 באפריל 2024 (צילום: קובי גדעון /לע"מ)

הדוגמה הבולטת ביותר היא האמירה של השר עמיחי אליהו מעוצמה יהודית בנובמבר 2023. בריאיון לרדיו "קול ברמה" הוא ענה בתשובה לשאלה כי הטלת פצצת אטום על עזה היא אחת האפשרויות.

ציטוט נוסף ששימש את התובעים בבית הדין בהאג היה של שר החקלאות אבי דיכטר, שבריאיון לערוץ 12 כינה את המערכה ברצועת עזה הנכבה של 2023. בשני המקרים הללו התובעים טענו כי מדובר בהוכחה לכוונה ישראלית לרצח עם – ואלה רק שתי דוגמאות לפוטנציאל הנזק המדיני והמשפטי.

דווקא כאן ראש הממשלה נתניהו אמור היה להיות זהיר מאוד, כל שכן כאשר הוא עומד בפני אפשרות שיוצא נגדו צו מעצר בינלאומי על ידי בית הדין בהאג

דווקא כאן ראש הממשלה נתניהו אמור היה להיות זהיר מאוד, כל שכן כאשר הוא עומד בפני אפשרות שיוצא נגדו צו מעצר בינלאומי על ידי בית הדין בהאג. בינתיים החזית המדינית שמפעילה ישראל בעניין הזה כוללת את בריטניה וארה"ב, שנרתמו לחלוטין לסכל את ההליך המשפטי.

אולם, אמירות מעין אלה על ארגון ביטחוני ישראלי – ועוד כזה שראש הממשלה מופקד עליו – עלולות להיות בעייתיות מאוד, כל שכן אחרי הראיונות שהעניק מנהל בית החולים שיפא מייד עם הגיעו לעזה. ד"ר מוחמד אבו סלמייה דיבר על תנאי הכליאה הקשים ועל מצבם הרפואי הירוד של האסירים, כאשר הוא מדגיש כי רבים מהם ירדו במשקל, רמז להרעבה.

מנהל בית החולים שיפא בעזה, מוחמד אבו סלמייה, לפני מעצרו. 31 באוקטובר 2023 (צילום: HAMAS MEDIA OFFICE / AFP)
מנהל בית החולים שיפא בעזה, מוחמד אבו סלמייה, לפני מעצרו. 31 באוקטובר 2023 (צילום: HAMAS MEDIA OFFICE / AFP)

הדברים הללו מסוכנים מאוד, שכן בעולם רואים בד"ר אבו סלמייה סמכות רפואית מהימנה שעל בסיס העדות שלו ניתן לגרור את ישראל לעוד טריבונל משפטי בינלאומי. מעבר לכך, בשב"כ כבר הסיקו מסקנות מפרשת שחרור מנהל בית החולים שיפא.

במסקנות שהוצגו לראש הממשלה, שב"כ הודה כי טעה בשיקול דעתו וכי נתן משקל יתר למרכיב המסוכנות על פני המרכיבים האחרים, במיוחד אלה של הנראות הציבורית. העובדה שמנהל בית החולים הובא שלוש פעמים בפני שופט ולבסוף נקבע שרמת החשדות נגדו אינן מגיעות לרף הפלילי הייתה שיקול מרכזי בהחלטת שב"כ.

העובדה שמנהל בית החולים הובא שלוש פעמים בפני שופט ולבסוף נקבע שרמת החשדות נגדו אינן מגיעות לרף הפלילי הייתה שיקול מרכזי בהחלטת שב"כ

אגב, זה היה הדין גם במקרה של שחרור שני בכירים אחרים מחמאס לפני שבועיים: חאלד אבו ערפה, השר לענייני ירושלים בחמאס, ועזיז אלדויכ, בכיר הארגון בגדה המערבית. הגוף החדש שהוקם כדי לבחון את תבחיני השחרור אמור למנוע מקרים כאלה בעתיד.

עוד 543 מילים
סגירה