ראש שב"כ רונן בר והרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי בחמ"ל המבצעים המיוחדים של שב"כ ממנו נוהלה הפעולה של שחרור החטופים. 8 ביוני 2024 (צילום: דוברות שב״כ)
דוברות שב״כ

בקואליציה התירו כל רסן במתקפות נגד צה"ל ושב"כ

פרישת המחנה הממלכתי הותירה את שרי הימין וח"כים בליכוד ללא מטרה מיידית נוחה לניגוח, וראשי מערכת הביטחון נותרו חשופים למתקפות ישירות שהולכות ומחמירות ● את האסטרטגיה הכללית מתווה טלי גוטליב, המקורבת לאיתמר בן גביר, שמקדמת את הטענה כי ראש שב"כ והרמטכ"ל שותפים בהפיכה צבאית נגד נתניהו ● ושוב הצדיק היחיד בסדום הזו הוא שר הפנים משה ארבל ● פרשנות

בני גנץ וגדי איזנקוט פרשו מהממשלה ב-9 ביוני. לאורך כל החודשים שבהם היו בקבינט המלחמה, ובעיקר בחודשים האחרונים, השניים היו מטרה להתקפות חוזרות ונשנות של שרי הימין מהציונות הדתית ועוצמה יהודית. גם חברי הליכוד ראו בנוכחות שלהם מטרה פוליטית נוחה ופופולרית.

שני ראשי המחנה הממלכתי נתפסו כסוג של שיקוץ שמאלני בתוך הממשלה, שרים התובעים להעמיד את שחרור החטופים בראש סדרי העדיפויות וראוי לכסח אותם ולזכות באהדה בתוך הימין. לימים הצטרף אליהם גם שר הביטחון יואב גלנט, שהזדהה עם העמדות האסטרטגיות של גנץ ואיזנקוט במקרים רבים. גם הוא הפך למטרה נייחת, גם בקרב שרים וחברי כנסת בליכוד.

גנץ ואיזנקוט עזבו, גלנט נשאר. את האש הישירה סופגים כעת לא רק שר הביטחון, אלא בעיקר ראשי הצבא ושב"כ. עכשיו הם חשופים לגמרי. לא משנה מה הם יעשו ומה יגידו, המתקפות תמיד יגיעו מאיזה כיוון בימין.

גנץ ואיזנקוט עזבו, גלנט נשאר. את האש הישירה סופגים כעת לא רק שר הביטחון, אלא בעיקר ראשי הצבא ושב"כ. עכשיו הם חשופים לגמרי. לא משנה מה הם יעשו ומה יגידו, המתקפות תמיד יגיעו מאיזה כיוון בימין

את האסטרטגיה הכללית מתווה ח"כ טלי גוטליב מהליכוד, המקורבת לשר איתמר בן גביר. השבוע חזרה וטענה בנאום בכנסת כי ראש שב"כ רונן בר הוא שותף בהפיכה הצבאית נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, יחד עם הרמטכ"ל הרצי הלוי כמובן, וזה אחרי השחרור השנוי במחלוקת של מנהל בית החולים שיפא.

ח"כ טלי גוטליב מאשימה את ראש שב"כ רונן בר בהפיכה צבאית וקוראת לפטר אותו (וידיאו: ערוץ הכנסת)

השרים בצלאל סמוטריץ' ובעיקר בן גביר התירו גם הם כל רסן ונכנסו בראש שב"כ בכל הכוח. בן גביר אפילו הרהיב בתיאורים כאילו בר איים עליו בשחרור אסירים ביטחוניים. שב"כ בתגובה האשים את בן גביר שמעל בתפקידו ולא הכין מקומות כליאה, וידע מה תהיה התוצאה.

ההתנצחות הזו המשיכה אתמול (שלישי) ביתר שאת בין בן גביר ושב"כ. כל הגדרות נפרצו. מעולם לא ראיתי מריבה פוליטית פומבית כזו בין שרים בממשלה ובין ראשי השירותים החשאיים, גם במשברים החמורים ביותר.

אפילו בימי רצח רבין, שרים בממשלה לא יצאו נגד שב"כ בצורה כל כך בוטה בעקבות מחדלי האבטחה החמורים אז. גם בשנים שבהם גלעד שליט היה בשבי חמאס הייתה ביקורת קשה בקבינט נגד העמדות הקשיחות של השירות, שסירב לאורך זמן לשחרר אסירים כבדים בתמורה לשליט. גם הביקורת הזו נאמרה תמיד בשיחות רקע סגורות, בחדרי חדרים.

אתמול מצאו שרי הימין סיבה חדשה לתקוף את שר הביטחון וראשי הצבא. הפעם מדובר בחיבור תשתיות הרוסות בעזה לרשת החשמל הישראלית.

לפני כחודש נחשף בזמן ישראל כי במהלך כל ימי המלחמה, התקיימו מגעים ישירים ושיתוף פעולה בין גורמים בצד הישראלי לגורמים פלסטיניים בעזה על מנת להבטיח את חידוש אספקת המים מישראל לרצועה

לפני כחודש נחשף בזמן ישראל כי במהלך כל ימי המלחמה, התקיימו מגעים ישירים ושיתוף פעולה בין גורמים בצד הישראלי לגורמים פלסטיניים בעזה על מנת להבטיח את חידוש אספקת המים מישראל לרצועה – כולל שיקום מתקני השאיבה ברצועה שניזוקו במלחמה, תחת אבטחה כבדה של צה"ל.

עובדי רשות המים ברצועת עזה מתקנים את בריכת סעיד במהלך המלחמה
עובדי רשות המים ברצועת עזה מתקנים את בריכת סעיד במהלך המלחמה

אתמול הסביר צה"ל כי מדובר במבצע סניטרי, שנועד למנוע נזקי בריאות גם מחיילי צה"ל. כנראה שגם הדיונים בהאג שיחקו כאן תפקיד חשוב לטובת העבודות, וכמובן היגיון בריא לפיו קריסה בריאותית ברצועה משמעותה בהכרח זליגת מחלות ומגפות לתוך שטחי ישראל.

סמוטריץ' ובן גביר לא השתכנעו. "נפלנו על הראש לגמרי", כתב סמוטריץ', "במו ידינו אנחנו משקמים את עזה לפני פירוז. אדוני אש הממשלה, תעצור את האיוולת הזו. הפעם אי אפשר יהיה לומר שלא ידענו".

זו כבר תגובה אוטומטית נגד הצבא. סמוטריץ' ובן גביר התרגלו לאורך עשרות שנים להתעמת עם הצבא, המשטרה ושב"כ, ועכשיו זה נראה כמו המשך טבעי של האופוזיציה הזו.

זו כבר תגובה אוטומטית נגד הצבא. סמוטריץ' ובן גביר התרגלו לאורך עשרות שנים להתעמת עם הצבא, המשטרה ושב"כ, ועכשיו זה נראה כמו המשך טבעי של האופוזיציה הזו

אתמול ניסיתי לאתגר את שניהם מכיוון שונה. אמרתי להם שחיבור החשמל לרשת הישראלית דווקא מתיישבת היטב עם השאיפות שלהם – הם הרי רוצים ריבונות ישראלית בעזה והתיישבות יהודית לאורך כל הרצועה. חיבור לרשת חשמל ישראלי חיונית כדי לספק חשמל להתנחלויות החדשות-ישנות.

בצלאל סמוטריץ' בישיבת סיעת הציונות הדתית בכנסת, 1 ביולי 2024 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
בצלאל סמוטריץ' בישיבת סיעת הציונות הדתית בכנסת, 1 ביולי 2024 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

סמוטריץ' לא קנה את הטיעון. "את ההחלטות מקבל שר הביטחון בעצמו בלי שום דיון בקבינט", אמר לזמן ישראל, "אם זה היה חלק מהקמת ממשל צבאי בעזה הייתי בעד. עכשיו זה חצי עבודה. חמאס ישתלט על החשמל כמו שהוא משתלט על הסיוע ההומניטרי. זו טעות קשה שאסור לעשות". גם בן גביר התייחס בשלילה. כנראה שעצם המתקפה על גלנט, שב"כ והרמטכ"ל חשובה לו יותר.

"אם זה היה חלק מהקמת ממשל צבאי הייתי בעד. עכשיו זה חצי עבודה. חמאס ישתלט על החשמל כמו שהוא משתלט על הסיוע ההומניטרי. זו טעות קשה שאסור לעשות"

צריך תמיד לזכור כי העליהום של סמוטריץ' ובן גביר שמחריף עכשיו, הוא המשך ישיר למתקפות של שרי הליכוד על הרמטכ"ל, ראש שב"כ וראש אמ"ן – בעיקר של דוד אמסלם ומירי רגב במהלך ישיבות הקבינט המדיני-ביטחוני. ראש הממשלה נתניהו לא בלם אותם, אולי ההיפך, ועכשיו הוא לא עוצר את סמוטריץ' ובן גביר שמחפשים את המריבה הבאה.

ושוב, הצדיק היחיד בסדום הזו הוא שר הפנים משה ארבל, שפנה אתמול לראש הממשלה בדרישה "להפסיק את ההשתלחויות של שרים נגד ראש שב"כ". נתניהו לא הפסיק שום דבר, כמובן. היום תבוא כנראה מתקפה חדשה על היעד, ולא חשוב בכלל על מה ולמה.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
נב היתכן שמישהו עולה להתקפה ברוטאלית נגד כל מי ששומר/ת סף, ישר/ה, בעל עוצמה, כדי להפחיד אותםן מלהכריז על נבצרות, בין אם בגלל וועדות חקירה, או כדי למנוע עוד וועדת חקירה, ובין אם מסיבו... המשך קריאה

נב היתכן שמישהו עולה להתקפה ברוטאלית
נגד כל מי ששומר/ת סף, ישר/ה, בעל עוצמה,
כדי להפחיד אותםן מלהכריז על נבצרות,
בין אם בגלל וועדות חקירה, או כדי למנוע עוד וועדת חקירה, ובין אם מסיבות של ניגוד עניינים, או בריאות, או סתם חשש שיתנגדו למלחמה נצחית ופירוק דמוקרטיה? ואין מי שיהיה אמיץ לעמוד מול זה? לא. אולי פעם במדינה אחרת. לא פה.

היתכן שמישהו יחליף ראש שבכ, יועמשית, רמטכל, מפכל, ועוד, יסרס את שומרי הסף ומערכת המשפט, יחדש תקנות חירום, יחוקק חוק לסגירת האינטרנט, ישתלט על רשות השידור, יעביר מליארדים רק למקורבים, י... המשך קריאה

היתכן
שמישהו יחליף ראש שבכ,
יועמשית, רמטכל, מפכל, ועוד, יסרס את שומרי הסף ומערכת המשפט, יחדש תקנות חירום, יחוקק חוק לסגירת האינטרנט, ישתלט על רשות השידור, יעביר מליארדים רק למקורבים, יתבצר פיסית, יעביר חוק השתמטות, יכריז על מלחמה נצחית, ואז יעלה מיסים וימוטט את מעמד הביניים?
היתכן?
בלי שאף אחד יעצור את זה? בדמוקרטיה?

עוד 793 מילים ו-2 תגובות
סגירה