מהומה בחנות הדגים

מעקב זמן ישראל בתצהירים שהוגשו בתביעה נגד קליש רותם נחשף כיצד ניסתה להשחיר את פני יריבתה הפוליטית בתקשורת, הפיצה מסמכים בגנותה ללא אישור הייעוץ המשפטי ופיטרה את מנכ"ל העירייה במסרון לאחר שסירב לשתף פעולה בהשחרה ● קליש רותם דרשה מעיריית חיפה להעניק לה חסינות מהעמדה לדין, אך סורבה

עינת קליש רותם בבית המשפט העליון בירושלים, 22 באוקטובר 2018 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
עינת קליש רותם בבית המשפט העליון בירושלים, 22 באוקטובר 2018

עינת קליש רותם עזבה את לשכת ראשת עיריית חיפה בפברואר האחרון בבושת פנים.

נדמה היה שבכך מסתיימת הסאגה המוזרה והמעליבה של כהונתה הבודדת, שהחלה בהבטחה עצומה ב־2018 כשהביסה בקמפיין עצמאי מבריק את יונה יהב עם תמיכה אדירה של 59% מהמצביעים – ונגמרה בהאשמות מכל עבר, כישלון נחרץ לייצב קואליציה או תקציב, מתקפת חזירים ו־4.5% מהקולות בלבד. אפילו כחברת מועצה היא לא הצליחה להיבחר.

קליש רותם הייתה אמורה להיעלם מהחיים הציבוריים (והסיקור התקשורתי) לפחות לתקופה, אבל פרשה אחת תמשיך כנראה לרדוף אחריה גם בקדנציה הנוכחית: מדובר בשימוש הבוטה שעשתה בחוקר פרטי על חשבון העירייה לצורך הזמנת חקירות פסולות נגד יריבים פוליטיים – שוט מסוכן שקליש רותם יצרה כבר בתחילת הקדנציה, ושהלך והסתאב לפרשה עם ניחוחות של שחיתות ותפירת תיקים ובזבוז של יותר משני מיליון שקלים בכספי ציבור.

הפרשה – שהעיבה על כל המחצית השנייה של קדנציית קליש רותם – נחשפה בסדרת תחקירים בזמן ישראל. היה בפרשה הזאת לכאורה כמעט הכול: שאיפה להשיג כוח בלתי מוגבל, רשעות בניסיון לפגוע ביריביה הפוליטיים, מנהל בלתי תקין, בזבזנות, חוסר שקיפות וגם שלומיאליות.

נדמה היה שקליש רותם, שרכבה אל הלשכה על כנפי ההבטחה למגר את השחיתות העירונית של קודמיה, התעקשה להוכיח כי לא למדה דבר.

ראשת עיריית חיפה עינת קליש רותם (צילום: ראובן כהן, עיריית חיפה)
ראשת עיריית חיפה לשעבר עינת קליש רותם (צילום: ראובן כהן, עיריית חיפה)

תמצית הפרשה: עיריית חיפה שכרה את שירותיו של רו"ח יהודה ברלב כדי שיבצע "ביקורת חקירתית" נגד אגפים העובדים עם העירייה. בתמורה התחייבה לתשלום של מאות שעות עבודה (ויותר משני מיליון שקלים) שהניבו בשלב ראשון דו"ח "מרשיע" נגד חברת מועצה, יריבתה של קליש רותם וסגנית ראש העירייה סופי נקש.

נקש טענה כי קליש רותם עושה לה "סיכול ממוקד". ואכן, בחינה של הממצאים על ידי המחלקה המשפטית של עיריית חיפה חשפה כי לפחות חלק מהדוח הסתמך על מסמכים מסולפים וכי הליך הבדיקה נעשה לכאורה ללא סמכות.

בשיא המהומה אישרה היועצת המשפטית של העירייה כי לא הייתה מעורבת כלל בהזמנת החקירות, ואף סירבה לאשר תשלום של מאות אלפי שקלים לחוקר במקרים בהם הפעילות לא עברה את אישור המחלקה המשפטית

בשיא המהומה אישרה היועצת המשפטית של העירייה כי לא הייתה מעורבת כלל בהזמנת החקירות, ואף סירבה לאשר תשלום של מאות אלפי שקלים לחוקר במקרים בהם הפעילות לא עברה את אישור המחלקה המשפטית.

עוד נחשף בהמשך כי קליש רותם – או בכירים מטעמה – התפתו להזמין גם חקירות נגד עמותה יריבה, נגד חברי מועצה נוספים, וכנראה נגד גורמים נוספים תחת שמות קוד תמוהים, המזכירים ז'רגון של עולם תחתון ולא הליך סדור של בדיקה.

סמל העיר חיפה בכניסה להיכל העירייה (צילום: מצילומי יהודית גרעין-כל, מתוך אתר פיקיויקי)
סמל העיר חיפה בכניסה להיכל העירייה (צילום: מצילומי יהודית גרעין־כל, מתוך אתר פיקיויקי)

תיק חקירה אחד זכה לכינוי "חנות הדגים", תיק אחר כונה "השוד הגדול" ועוד. על אף שטענה שכל החקירות נעשו כדין ובאופן ענייני, התקשתה (או סירבה) קליש רותם להסביר מה משמעות הקודים הללו.

העסקתו של ברלב הופסקה עוד בקדנציה הקודמת אחרי התערבות ועדת הכספים של העירייה ובהוראת המחלקה המשפטית. ברלב תבע את העירייה אחרי שזו סירבה לשלם לו עבור החקירות שלא אושרו. לבסוף הכריע גם מבקר הפנים כי העסקתו של ברלב הייתה "התנהלות חמורה ומנוגדת לכללי המנהל התקין".

העסקתו של ברלב הופסקה עוד בקדנציה הקודמת אחרי התערבות ועדת הכספים של העירייה ובהוראת המחלקה המשפטית. ברלב תבע את העירייה אחרי שזו סירבה לשלם לו עבור החקירות שלא אושרו

"מסמך מהונדס, דמגוגי ומזוהם"

באוקטובר האחרון הגישה נקש באמצעות עו"ד בן קרפל ועו"ד אדם קרפל תביעה אישית נגד קליש רותם על סכום עתק של 2.6 מיליון שקלים בטענה ל"שימוש אסור ולא שקוף (באמצעות שמות קוד) במשאבים ציבוריים כדי לבלוש ולהתחקות אחרי יריבה פוליטית, לחסל חשבונות אישיים ולצבור הון פוליטי (תוך כדי זיוף מסמך בנסיבות מחמירות לכאורה ושימוש במשאבי העירייה ועובדיה לצרכים אישיים ופסולים)".

בתביעה בה דורשת נקש פיצוי בשל "הפרת חובה חקוקה, פגיעה בפרטיות ופרסום לשון הרע", נטען כי קליש רותם הייתה מעורבת במינוי ובהפעלת ברלב אף יותר מכפי שניתן היה לחשוב מלכתחילה. כך, למשל, נטען כי כדי "לפגוע בתובעת, ערכה קליש בשנת 2020 מסמך מכפיש ומופרך בגנות נקש, אותו הפיצה לגורמים במשרד מבקר המדינה, ולשורת בכירים בעירייה.

"במסמך הראשון התובעת הוצגה – בשקר – כעבריינית שגרמה לעירייה להוציא ארבעה מיליון שקלים תוך ניגוד עניינים חריף". (ההדגשות במקור, א"ה).

רואה חשבון יהודה ברלב בהרצאה במכללה האקדמית רופין (צילום: המרכז האקדמי רופין)
רואה חשבון יהודה ברלב בהרצאה במכללה האקדמית רופין (צילום: המרכז האקדמי רופין)

ואכן, כפי שנחשף גם בתחקיר זמן ישראל, קליש רותם מיהרה להעביר דיווח למשרד הפנים ולגורמים נוספים אודות הממצאים נגד נקש, וזאת בלי שהתבקשה כלל תגובתה של נקש, שגילתה אודות הממצאים (הלא נכונים) רק בדיעבד לאחר שהחלו לנדוד בין הגורמים השונים, ואף ברשתות החברתיות.

המסמך שהופק תחת ידיו של ברלב – ושהכפיש לכאורה את שמה של חברת המועצה – היה לטענת התביעה "מסמך חיסול חשבונות שעוסק רק בתובעת; מסמך מהונדס, דמגוגי ומזוהם שקליש רותם והעיריה קנו בכספי ציבורי כדי לשרת אינטרסים פרטיים ופסולים שלה, ובראשם שיפור מעמדה הפוליטי הירוד".

התביעה אף טוענת כי קליש רותם הפעילה את ברלב עוד לפני העסקתו הרשמית ושלחה את משרדו "לבלוש ולהתחקות אחר התובעת. כלומר, לרסק לרסיסים את פרטיות התובעת"

התביעה טוענת שקליש רותם גם פעלה ביתר שאת לפרסם את הפרטים המפלילים: "קליש רותם הפעילה את מקורביה, ואף רתמה למאבק – משל היה זה משרד יח"צ פרטי – את מערך הדוברות של העירייה. בתוך כך, קליש רותם אחראית לעריכת המסמכים ולהפצתם […] קליש רותם גם הנחתה גורמים נוספים להפיץ את המסמך השני לגופי תקשורת ארציים".

התביעה אף טוענת כי קליש רותם הפעילה את ברלב עוד לפני העסקתו הרשמית ושלחה את משרדו "לבלוש ולהתחקות אחר התובעת. כלומר, לרסק לרסיסים את פרטיות התובעת, לפשפש בחייה הפרטיים כדי לנסות ולדוג שביב מידע שעל יסודו ניתן יהיה להכפישה ולפגוע בתדמיתה".

סופי נקש, יו"ר ועדת הכספים במועצת עיריית חיפה (צילום: עמוד הפייסבוק של סופי נקש)
סופי נקש (צילום: עמוד הפייסבוק של סופי נקש)

למרות הזמן הרב שעבר, קליש רותם, ששכרה את שירותיו של עו"ד עמית חדד, פרקליטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, עדיין לא הגישה כתב הגנה. הסיבה לכך היא שקליש רותם מבקשת מבית המשפט למנוע את בירור התביעה, בטענה ל"חסינות".

לטענתה של קליש רותם "המעשים המיוחסים לראשת העיר נעשו באופן מובהק כחלק מתפקידה השלטוני, אין ולא היה כל מקום להגשת תביעה אישית נגד המבקשת (ההדגשות במקור). מדובר בתביעה פוליטית, שהוגשה על ידי חברת מועצה נגד ראש העיר חיפה, ממניעים פוליטיים מובהקים תוך ניצול ציני ושימוש לרעה בהליכי משפט".

קליש רותם לא מכחישה (ואינה מתייחסת) לטענות לפיהן הפיצה את המסמכים נגד נקש והייתה מעורבת באופן ישיר בפעולות החקירה, בניגוד לכאורה לכללי מנהל תקין

עוד טוענת קליש רותם כי התביעה הוגשה ב"יום הטבח הנורא" – 7 באוקטובר 2023 – "כדי לנסות ולהשיג רווח פוליטי כלשהו […] מה היה לתובעת להגיש דווקא ביום הטבח הנורא את התביעה נגד המבקשת? […] הסיבה לכך פשוטה. התובעת, שלא ידעה שמועד הבחירות יידחה, החליטה למרות האבל הלאומי לנסות ולגרוף רווח פוליטי (גם אם זניח) באמצעות הגשת התביעה".

אלא שבפועל התביעה הוגשה יומיים קודם לכן, ב־5 באוקטובר, ולא ביום הטבח (שהיה בכלל בשבת, יום פגרה בבתי המשפט, שלא מאפשר הגשת תביעות). קשה להאמין שנקש ידעה יומיים לפני הטבח על האסון העומד לפקוד את ישראל – אסון שאפילו הצבא לא הצליח לחזות.

עינת קליש רותם מצביעה בקלפי בחיפה בבחירות לרשויות המקומיות, 27 בפברואר 2024 (צילום: פלאש90)
עינת קליש רותם מצביעה בקלפי בחיפה בבחירות לרשויות המקומיות, 27 בפברואר 2024 (צילום: פלאש90)

קליש רותם נמנעה מלהגיש תצהיר שיתמוך בבקשתה לחסינות, ורק אחרי בקשת התובעים מבית המשפט צירפה תצהיר שבו היא טוענת: "הטענות כי פעולות אלה נעשו, לכאורה, על ידי במטרה לפגוע בתובעת הן טענות חסרות כל שחר ובסיס.

"כל מה שעשיתי לאורך כל שנות כהונתי היה לטובת העיר חיפה ותושביה, ובכלל זה פעלתי כראש העיר לשמור על ניקיון הכפיים של חברי מועצת העיר". עם זאת, היא אינה מכחישה (ואינה מתייחסת) לטענות לפיהן הפיצה את המסמכים נגד נקש והייתה מעורבת באופן ישיר בפעולות החקירה, בניגוד לכאורה לכללי מנהל תקין.

סאגת החסינות זימנה ראיות חדשות בפרשה. נקש הגישה תצהירים של מספר אישים בכירים ששירתו באותו הזמן בעירייה ואלה מעידים כי תפקידה של קליש רותם בתהליך השחרתה של נקש היה מרכזי ומכוון לכאורה

ראיות חדשות למעורבותה של קליש רותם

סאגת החסינות זימנה ראיות חדשות בפרשה. נקש הגישה תצהירים של מספר אישים בכירים ששירתו באותו הזמן בעירייה ואלה מעידים כי תפקידה של קליש רותם בתהליך השחרתה של נקש היה מרכזי ומכוון לכאורה.

כך, למשל, מעיד בתצהירו ניר שובר, חבר לסיעתה של קליש רותם במועצת העיר: "קליש סיפרה לי במספר הזדמנויות שנקש והחברות המשפחתיות שלה מעורבות בשחיתויות עירוניות קשות וחייבים לפעול לטפל בנקש ולטרפד את הכוח הפוליטי שלה.

 בניין עיריית חיפה ב-2012 (צילום: Yakovleva, ויקיפדיה)
בניין עיריית חיפה (צילום: Yakovleva, ויקיפדיה)

"כאשר ניסיתי להבין מהיכן היא מביאה את הדברים היא הסבירה לי שישנו חוקר פרטי שעובד עם העירייה במטרה לחשוף את נקש כמו גם שחיתויות נוספות בעיריית חיפה ושמו ברלב". שובר, שהיה מקורב לקליש רותם באותה תקופה, טוען כי באותם ימים סיים עבודה במשרת אמון אצלה במשך שלוש שנים ולפיכך "האמנתי באמונה שלמה ועיוורת בדבריה ופעלתי לממש את בקשותיה וחזונה".

אלה כללו בדיקה "בכל הכוח איזה כלי תקשורת יסכים לפרסם את אותו מסמך שקליש רותם קיבלה מהחוקר הפרטי", וכן בקשה "להפיץ את המסמך לפעיליה של קליש רותם במטרה שאלו יפיצו את המסמך ברשתות החברתיות וזאת בשל הבנתי בתחום".

"לא הבנתי מדוע נשלח אליי המסמך הזה? מעולם לא נאמר לי שמתבצעת חקירה על מחלקת הרכש (מה שלא קרה בפועל), מעולם לא נאמר לי שמתבצעת חקירה על חברת מועצה, מעולם לא אישרתי עבודה שכזו"

ואכן, שובר מתאר איך לאחר מאמצים הצליח למצוא "כתב אחד בכל מדינת ישראל לבצע את הפרסום (שהיום אני מבין כמה הוא שקרי וחמור בהתאם לעמדת היועצת המשפטית ודוח מבקר העירייה)". שובר מכה על חטא, לדבריו, על כי "הולך שולל על ידי קליש רותם תחת המחשבה שנקש היא חלק ממהלך שחיתות גדול".

גם מנכ"ל העירייה לשעבר אוהד שגב, שפוטר, כפי שנחשף בזמן ישראל, לאחר שסירב לחתום על מכתב מסולף, הגיש תצהיר. "מי שהפעילה את ברלב זו לשכת ראש העיר קליש רותם עצמה. היא הייתה יושבת איתו במשך שעות במשרדה", כותב שגב. "בחודש אוגוסט 21 נשלח אליי לדוא"ל לראשונה מסמך שכותרתו 'דוח ביקורת חקירתית רכש', מסמך זה נשלח לגזבר העירייה, ליועצת המשפטית של העיר ואליי על ידי ברלב עצמו.

מנכ"ל עיריית חיפה היוצא אוהד שגב (צילום: ראובן כהן, עיריית חיפה)
מנכ"ל עיריית חיפה לשעבר אוהד שגב (צילום: ראובן כהן, עיריית חיפה)

"לא הבנתי מדוע נשלח אליי המסמך הזה? מעולם לא נאמר לי שמתבצעת חקירה על מחלקת הרכש (מה שלא קרה בפועל), מעולם לא נאמר לי שמתבצעת חקירה על חברת מועצה, מעולם לא אישרתי עבודה שכזו […]

"ממש בסמוך לקבלת המסמך בדוא"ל קליש רותם התקשרה אליי ואמרה לי שישנו דוא"ל חשוב מאד שנשלח אליי ושהיא מבקשת ממני לפתוח אותו בהקדם האפשרי ולוודא שעו"ד ימית קליין (היועצת המשפטית של העירייה, שהתנגדה לחקירות המוזמנות וסירבה לאשר תשלום עבורם, א"ה) לא 'ממסמסת את זה'.

לאחר ששגב סירב לחתום על המסמך הוא פוטר לדבריו באמצעות מסרון. "ביום א', שלושה ימים לפני חג פסח, ולאחר שסירבתי לשתף עם קליש פעולה, פוטרתי"

"לימים הבנתי שהמחלקה המשפטית של עיריית חיפה פסלה את אותו מסמך שהכפיש את הגברת נקש על כלל חלקיו". שגב מתאר כיצד בשלהי כהונתו ניסתה קליש רותם, לטענתו, להערים עליו לחתום על מסמך המאשר את ממצאי החקירה. "קליש רותם רצתה שאחתום על מסמך שמופנה למשרד מבקר המדינה כאשר בסעיף הראשון שלו כתובים (הטענות נגד נקש)".

לאחר ששגב סירב לחתום על המסמך הוא פוטר לדבריו באמצעות מסרון. "ביום א', שלושה ימים לפני חג פסח, ולאחר שסירבתי לשתף עם קליש פעולה, פוטרתי. קליש רותם שלחה לי SMS בו הודיעה לי שמחכה לי דוא"ל חשוב ממנה ועוד לפני שקראתי אותו סמנכ"ל כוח אדם יצר איתי קשר וסיפר לי שנודע לו שפוטרתי".

עינת קליש רותם מצביעה בקלפי בחיפה בבחירות לרשויות המקומיות, 27 בפברואר 2024 (צילום: פלאש90)
עינת קליש רותם מצביעה בקלפי בחיפה בבחירות לרשויות המקומיות, 27 בפברואר 2024 (צילום: פלאש90)

ככל הנראה בגלל מעורבותה בפרשה, היועצת המשפטית של עיריית חיפה סירבה להביע דעתה בבקשת החסינות של ראשת העיר היוצאת והעבירה את בקשת החסינות למשרד הפנים, שהעביר אותה למתן חוות דעת חיצונית של היועץ המשפטי של עיריית תל אביב, עו"ד עוזי סילמן.

זה פרסם לפני שבוע את חוות דעתו אשר קובעת כי לקליש רותם לכאורה לא עומדת הזכות לחסינות מצד עיריית חיפה. סילמן מותח ביקורת קשה על מעורבותה של קליש רותם בבחינת ניגודי העניינים של התובעת: "בחינה מעמיקה העלתה כי במשך פרק זמן לא מבוטל של למעלה משנה הגברת קליש רותם נקטה מעורבות אישית פעילה בקשר עם בירורים בסוגיית טוהר המידות של גברת נקש.

"אין זה מתפקידה של ראש העירייה להורות על דעת עצמה על קיום פעולות ביקורת בידי קבלן חיצוני […] מימוש האחריות צריך שיעשה ב'ערוצים המקובלים' באמצעות הגורמים המוסמכים לכך"

"תוצאות פעילותה זו כללו אף הכנת דוח ביקורת חקירתית בידי קבלן חיצוני מבלי לפנות תחילה ליועצת המשפטית לעירייה". עו"ד סילמן סבור כי בשכירת שירותיו ובהפעלתו של חוקר פרטי חרגה קליש רותם מסמכותה: "תפקיד ראש העירייה אינו תפקיד הטומן בחובו מומחיות או ערך מוסף בתחום ניגודי העניינים או טוהר המידות.

"הרי שאין זה מתפקידה של ראש העירייה להורות על דעת עצמה על קיום פעולות ביקורת בידי קבלן חיצוני […] מימוש האחריות צריך שיעשה ב'ערוצים המקובלים' באמצעות הגורמים המוסמכים לכך, ולא בדרך של חקירה עצמאית או מעורבות אישית". בסיום חוות דעתו קובע עו"ד סילמן: "לא מצאתי כי יש מקום לכך שעיריית חיפה תיתן הסכמתה לבקשה למתן חסינות".

מעורך דינה של קליש רותם לא נמסרה תגובה עד למועד פרסום הכתבה.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
פרופ' איתי בארי: אירוע חמור, ביזארי, שמחייב את מיצוי הדין. החדשות הטובות היחידות הן שחיפה מסוקרת שלא בהקשר למשבר החזירים. לכל מי שמעוניין לקרוא על היבטים, עמדות, נתונים ודעות נוספות לגב... המשך קריאה

פרופ' איתי בארי: אירוע חמור, ביזארי, שמחייב את מיצוי הדין. החדשות הטובות היחידות הן שחיפה מסוקרת שלא בהקשר למשבר החזירים. לכל מי שמעוניין לקרוא על היבטים, עמדות, נתונים ודעות נוספות לגבי כהונת קליש-רותם, מוזמן לעיין בספרי 'החיפאים': https://sites.google.com/edu.haifa.ac.il/itaibeeri/%D7%A4%D7%A8%D7%A1%D7%95%D7%9E%D7%99%D7%9D-%D7%91%D7%A2%D7%91%D7%A8%D7%99%D7%AA#h.6ni8wesooeyd

או

https://drive.google.com/file/d/1x9kxsIt6-6NrG1RsYu13E5SlhSg9CyRW/view

עוד 1,893 מילים ו-2 תגובות
סגירה