היום ה־270 ללחימה ● 120 חטופים עדיין בעזה

דיווח: צה"ל אוסף מידע על חרדים בגיל הגיוס, שעובדים אך לא משרתים בצבא – כדי לגייסם

הניו יורק טיימס: גורמים בכירים בצה"ל אמרו שיסכימו להפסקת הלחימה גם ללא מיטוט חמאס; נתניהו: נסיים את המלחמה רק אחרי שנפיל את חמאס, לא ניכנע לרוחות התבוסה ● המועצה להנצחת החייל קבעה שניתן להוסיף את הכתובת "השם ייקום דמו" למצבות של חללי צה"ל שנהרגו בקרב ● אחרי שאיטליה סירבה שישמש כשגריר בתחומה, ראש מועצת יש"ע לשעבר יכהן כשגריר בהונגריה

מפגינים מוחים בשכונת מאה שערים בירושלים נגד גיוס תלמידי הישיבות לצה"ל, 30 ביוני 2024 (צילום: AHMAD GHARABLI / AFP)
AHMAD GHARABLI / AFP
מפגינים מוחים בשכונת מאה שערים בירושלים נגד גיוס תלמידי הישיבות לצה"ל, 30 ביוני 2024

ליאורה ארגמני, אימה של החטופה ששוחררה נועה ארגמני, נפטרה לאחר מאבק ממושך במחלת הסרטן. מהמרכז הרפואי איכילוב נמסר כי ליאורה העבירה את ימיה האחרונים לצד בתה ומשפחתה הקרובה.

נועה ארגמני לצד אימה ליאורה (צילום: באדיבות המשפחה)
נועה ארגמני לצד אימה ליאורה (צילום: באדיבות המשפחה)

נועה, הגיעה מיד לאחר חילוצה לבית החולים איכילוב בתל אביב – והתאחדה עם אימה. ב-ynet הביאו את דבריו של פקד ע', שחילץ את נועה, שסיפר כי היא מיד שאלה לשלום אימה ליאורה: "ברכב נועה ישבה רועדת, ואז הסתכלה עליי ושאלה: 'אמא שלי בחיים?' עניתי לה: 'כן', והיא הסתכלה על כולם ושאלה: 'אתם בטוחים?'".

מנכ"ל בית החולים איכילוב פרופסור רוני גמזו עדכן אז כי נועה "למדה על מצבה המורכב" של אימה, וציין כי המחלה של ליאורה במצב מתקדם מאוד, ולא התחייב שליאורה הבינה שנועה חזרה – אבל העריך שכן. "אין חדות מלאה כל רגע", הסביר, "אבל רואים את זה בעיניים ובשיח שהיה ביניהן, שהיה מאוד בריא וסביר מאוד".

בוואלה מדווחים כי צה"ל ביצע הלילה מעצרים בכפר סילת אל ד'הר, מערבית לג'נין. במהלך פעילות בטובאס התפתחו חילופי אש בין כוחות צה"ל למחבלים.

מי נתן את ההנחיה? פרוטוקול מסווג שפורסם בישראל היום מהדיון שנערך ביום חמישי האחרון בהובלת המטה לביטחון לאומי במשרד רה"מ מוכיח כי המל"ל נתן את ההנחיה לשב"כ וצה"ל לגבש רשימה של מחבלים לשחרור לעזה כדי לפנות את מתקן הכליאה בשדה תימן.

גורמים במשרד רה"מ אומרים כי המל"ל אכן נתן הנחיה לגבש רשימה אך לא הורה באופן סופי על ביצוע השחרור ולטענתם לא ברור עדיין מי נתן את ההנחיה לבצע את השחרור.

בכאן דיווחו כי ראש שב"כ לא ידע על זהות המשוחררים.

מנהל בית החולים שיפא בעזה, מוחמד אבו סלמייה, לפני מעצרו. 31 באוקטובר 2023 (צילום: HAMAS MEDIA OFFICE / AFP)
מנהל בית החולים שיפא בעזה, מוחמד אבו סלמייה, לפני מעצרו. 31 באוקטובר 2023 (צילום: HAMAS MEDIA OFFICE / AFP)

נציגתו של השר איתמר בן גביר בדיון אמרה: "עמדת השר היא שאין לשחרר כלל מחבלים ללא אישור קבינט". נציגת משרד המשפטים אמרה שאם לא יפנו את 120 המחבלים המוחזקים משדה תימן עד יום ראשון צפויה להתקבל החלטה של בג"ץ שתאסור על השימוש במתקן.

על פי הפרסום בכאן: מאחורי הקלעים, לאחר דרישת המל"ל לשחרר 120 עצורים עזתים כדי לפנות מקומות כליאה, בשב"כ התנגדו לשחרור עצורים מנהליים לגדה- ובסופו של דבר הוחלט לשחרר 35 עזתים, שהוגדרו ככאלה שהסיכוי להעמידם לדין נמוך וכי לא מדובר בכאלה עם "דם על הידיים".

השר עמיחי אליהו קובע כי הממשלה אינה קשורה לשחרורו של מנהל בית החולים שיפא. לדבריו בראיון לרשת ב', "האחריות שלנו היא לבוא ולהגיד מי פה כושל. אנחנו הטייס? תנו לנו להטיס את המטוס ולהגיד הטכנאי הזה לא טוב".

השר לירושלים ומורשת ישראל עמיחי אליהו, 8 בינואר 2023 (צילום: אוליבר פיטוסי/פלאש90)
השר לירושלים ומורשת ישראל עמיחי אליהו, 8 בינואר 2023 (צילום: אוליבר פיטוסי/פלאש90)

אליהו הוסיף: "לא משחררים רוצחים ואנסים רק בגלל שצפוף להם בבתי הכלא. זו הזיה שאנחנו עסוקים בתנאי כליאה שלהם אחרי שהם רצחו אותנו וטבחו בנו. אם זה היה תלוי בי, ראש השב"כ צריך לעזוב".

גורמים בשב"כ הגיבו הבוקר לדבריו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אתמול בערוץ 14 בנושא סוגיית שחרור המחבלים ובראשם מפקד בסיס הטרור בבית החולים שיפא בעזה. על פי הדברים שהובאו בערוץ 7, "מדובר בשקר שלא היה ולא נברא. השב"כ מתריע כבר למעלה משנה על מצוקת מקומות הכליאה והפגיעה בביטחון המדינה כתוצאה מכך.

"האחריות לכך היא על המשרד לביטחון לאומי והעומד בראשו וכל ניסיון להסיט את האחריות ממנו היא זריית חול בעייני הציבור. טוב היה שהשר הממונה היה משקיע את מרצו בפתרון המשבר שבאחריותו ולא בפיזור ססמאות שקריות וילדותיות באולפני הטלוויזיה".

בן גביר טוען כי ראש שב"כ רונן בר איים עליו: "הסיפור כאן זה רונן בר. לפני שבוע הוא איים עליי, רונן בר, שלח מכתב ואמר אם התנאים של המחבלים לא משתנים, אנחנו משחררים. ואני אומר לא יקום ולא יהיה".

סגירה