בצלאל סמוטריץ' מקבל תעודת יקיר אביתר אחרי הכשרת המאחז, 30 ביוני 2024. בתמונה, מימין: ח"כ צבי סוכות, דניאלה וייס, הרב שמואל אליהו, בצלאל סמוטריץ', ראש מועצה אזורית שומרון יוסי דגן

בחסות המלחמה סמוטריץ' הכשיר את אביתר - ומנצל את ההישג למלחמה בבן גביר

קרוב ל-15 שנה מנסים המתנחלים להקים את אביתר על פסגת הר צביח, סמוך לצומת תפוח בשומרון ● המאחז הזה לא הוכשר מעולם, אבל סמוטריץ' ניצל את המצב הביטחוני והמדיני כדי להעביר במפתיע את ההחלטה להכשיר את המאחז בישיבת הקבינט האחרונה ● אתמול כבר קיבל בטקס חגיגי במקום את תעודת "יקיר אביתר" ● פרשנות

אתמול (ראשון) בבוקר, בכניסה למאחז אביתר, קיבלה דניאלה וייס את פניו של השר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ' עם מתנה כפולה: ספר של המתנחל הראשון הרב משה לוינגר, ומפה צבעונית ומעודכנת של ההתיישבות המתוכננת על ידי המתנחלים לכל אורכה ורוחבה של רצועת עזה.

סמוטריץ' קרן מאושר מול המחווה הכפולה. נשאו חן בעיניו גם ההשוואה ללוינגר וגם ההכתרה הלא רשמית כחלוץ ההתיישבות בעזה, שנראית כרגע דמיונית ואולי גם כך תישאר.

סמוטריץ' הגיע בשעת בוקר מוקדמת לאביתר יחד עם יו"ר מועצה אזורית שומרון יוסי דגן, ח"כ צבי סוכות ואחרים כדי לממש מייד את ההישג ההיסטורי של הימין, ולהחתים אותו על שמו של השר. ביום חמישי האחרון אישר הקבינט המדיני-ביטחוני, ביוזמתו של סמוטריץ', את הכשרת המאחז הלא חוקי אביתר, יחד עם ארבעה מאחזים בלתי חוקיים נוספים: שדה אפרים, אדוריים, חלץ וגבעת אסף.

ביום חמישי האחרון אישר הקבינט המדיני-ביטחוני, ביוזמתו של סמוטריץ', את הכשרת המאחז הלא חוקי אביתר, יחד עם ארבעה מאחזים בלתי חוקיים נוספים: שדה אפרים, אדוריים, חלץ וגבעת אסף

סמוטריץ' חשש כנראה שמישהו יחטוף לו את הקרדיט. יו"ר הציונות הדתית מנהל היום קרב הישרדות קשה מול השר איתמר בן גביר ובכלל, ובסקרים השונים הוא מגרד את אחוז החסימה מלמעלה ומלמטה.

בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר במליאת הכנסת, דצמבר 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר במליאת הכנסת, דצמבר 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

לפני שנה, אחרי פיגוע טרור שבו נרצחו ארבעה ישראלים ליד ההתנחלות עלי, הגיע בן גביר לאביתר בעקבות עוד עלייה לא חוקית על הקרקע. "יש לכם גיבוי מלא ממני", אמר בן גביר לנוכחים, "רוצו לגבעות, ולא רק כאן. תקימו יישובים בכל מקום".

הפעם סמוטריץ' הגיע לאביתר לפני בן גביר ברשות ובסמכות ועם גושפנקא חוקית שהעניקה הממשלה להתנחלות שהפכה לסמל, אחרי מאבק של עשרות שנים.

הפעם סמוטריץ' הגיע לאביתר לפני בן גביר ברשות ובסמכות ועם גושפנקא חוקית שהעניקה הממשלה להתנחלות שהפכה לסמל, אחרי מאבק של עשרות שנים

בהמשך היום סמוטריץ' ימצא עוד הזדמנות לריב עם בן גביר שמכסח לו את המנדטים. סמוטריץ' טען כי במקום להקים כיתות כוננות ולחלק נשקים עדיף לטפל בפשיעה הערבית.

בן גביר היה לארג' מספיק, עם 10 מנדטים בסקרים, כדי להגיב במתינות. הוא ממילא חושב שסמוטריץ' לא מצליח לפרוץ את מגזר המתנחלים. "בזמן שילדינו בחזית זה לא הזמן למחלוקת. אסור לתת לשמאל לחכך ידיים", אמר בן גביר.

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר במאחז אביתר – מימינו ראש מועצה אזורית שומרון יוסי דגן ומשמאלו דניאלה וייס, 23 ביוני 2023 (צילום: עוצמה יהודית)
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר במאחז אביתר – מימינו ראש מועצה אזורית שומרון יוסי דגן ומשמאלו דניאלה וייס, 23 ביוני 2023 (צילום: עוצמה יהודית)

מעבר למאבק בין סמוטריץ' ובן גביר, שיימשך עד הבחירות, ההחלטה הממשלתית להכשיר את אביתר בישיבת קבניט אחת היא מדהימה. המאחז הזה לא הוכשר מעולם, אבל בחסות המלחמה סמוטריץ' עושה ברחבי יהודה ושומרון מה שהוא רוצה.

קרוב ל-15 שנה מנסים המתנחלים להקים התנחלות במקום הזה, על פסגת הר צביח, סמוך לצומת תפוח. שנים אני עוקב אחרי המלחמות האינסופיות שהתנהלו שם בין המתנחלים ובין עצמם, בינם ובין הצבא ובין כולם מול הפלסטינים. עכשיו התקבלה ההחלטה במפתיע בישיבת הקבינט ביום חמישי, והוגדרה כתגובת הממשלה למהלכים נגד ישראל בהאג וההכרה במדינה פלסטינית באירופה.

ההתחלה הייתה באפריל 2013. בעקבות רצח השחקן אביתר בורובסקי בצומת תפוח, עלו מתנחלים לשטח והקימו מאחז. הצבא מיהר לפנות אותם, אבל הם חזרו בדרכים שונות. באפריל 2021, אחרי רצח תלמיד הישיבה יהודה גואטה בצומת תפוח, עלו למאחז 53 משפחות וסירבו לזוז. הממשלה, צה"ל והמתנחלים חתמו על הסכם פינוי, וסוכם שהמדינה תבדוק את המצב החוקי של האדמות.

באפריל 2021 עלו למאחז 53 משפחות וסירבו לזוז. הממשלה, צה"ל והמתנחלים חתמו על הסכם פינוי, וסוכם שהמדינה תבדוק את המצב החוקי של האדמות

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט העניק למקום גושפנקה, אבל השטח לא הוכרז מעולם כשטח חוקי – עד ליום חמישי האחרון. בני גנץ, שכיהן בתפקיד שר הביטחון כאשר נחתם ההסכם עם המתנחלים, אמר אז כי "אביתר הוקמה בחטא ולא תחזור".

מתנחלים מקימים מבנים במאחז אביתר, 22 ביוני 2023 (צילום: פלאש90)
מתנחלים מקימים מבנים במאחז אביתר, 22 ביוני 2023 (צילום: פלאש90)

עד לפני שנה גם ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט התנגדו להקמת התנחלות באביתר, ואפילו מנעו קיום סדר פסח במקום. הטענה הייתה כי ההתנחלות הזו מחייבת הסטת כוחות גדולים לגזרה הזו. גם החשש מהתגובה האמריקאית שיחק תפקיד.

עד לפני שנה, נתניהו וגלנט התנגדו להקמת התנחלות באביתר, ואפילו מנעו קיום סדר פסח במקום. הטענה הייתה כי ההתנחלות הזו מחייבת הסטת כוחות גדולים לגזרה הזו

אפילו בישיבת הקבינט האחרונה היסס נתניהו בכל מה שקשור באביתר, אבל בסך הכול הכיוונים השתנו והמתנחלים יכולים לכבוש עוד יישוב ועוד מאחז. אביתר, ציין אתמול ראש המועצה דגן, הוא היישוב ה-37 בשומרון. אתמול הוא גם העניק לסמוטריץ' את תעודת "יקיר אביתר".

בעוד שבוע וחצי יעלו אלפי מתנחלים לתפילת ראש חודש והודיה שיקיים בהתנחלות החדשה-ישנה הרב שמואל אליהו. במקום עצמו פעלה כל הזמן ישיבה, ואחד מתלמידיה, גלעד ניצן, נפל בעזה.

ההתנחלות הזו תקים את עצמה עכשיו בהדרגה, עם תוכניות מתאר מסודרות, ותאכלס באופן חוקי עוד מאות משפחות שיתיישבו בלב הסכסוך הישראלי-פלסטיני ויחסמו כל סיכוי להסדר מדיני.

דניאלה וייס נואמת בהפגנת מחאה באביתר, 18 בפברואר 2022 (צילום: Sraya Diamant/Flash90)
דניאלה וייס נואמת בהפגנת מחאה באביתר, 18 בפברואר 2022 (צילום: Sraya Diamant/Flash90)

בחזרה לדניאלה וייס ולטקס אתמול באביתר.

לפני שלושה ימים קנדה הטילה סנקציות על וייס ועל שורה של מתנחלים אחרים שמעורבים לטענתה באלימות נגד ערבים ביהודה ושומרון. מבחינת וייס מדובר בתהליך גאולי שמתגשם גם באביתר.

"אנחנו מחכים שכל העולם ישנא אותנו, ורק אז נבין שאנחנו עם מיוחד, עם נבחר", אומרת וייס לזמן ישראל. "הרב חרל"פ כתב כי רק כאשר תושלם השנאה, יתגלה ההבדל בין ישראל וכל האומות במלואו – ואז תהיה הגאולה השלמה".

"אנחנו מחכים שכל העולם ישנא אותנו, ורק אז נבין שאנחנו עם מיוחד, עם נבחר. הרב חרל"פ כתב כי רק כאשר תושלם השנאה, יתגלה ההבדל בין ישראל וכל האומות במלואו – ואז תהיה הגאולה השלמה"

עוד 786 מילים
סגירה