חיילי צה"ל באימון ברמת הגולן, 29 באוקטובר 2023 (צילום: מיכאל גלעדי/פלאש90)
מיכאל גלעדי/פלאש90

גם בישראל וגם בלבנון מחפשים דרכים לסגת מאיומי המלחמה

עם חזרתו מוושינגטון, עלה שר הביטחון לצפון ונשא הצהרה מתונה ● בין דבריו ניתן היה להבין לאן נושבת הרוח: ישראל מעדיפה הסכם על פני מלחמה ● גם בלבנון מנסים לשדר סימני הרגעה והלחץ הפנימי על חזבאללה גובר שלא לגרור את האזור למלחמה ● השאלה היא אם כל זה יעבור את משוכת בן גביר וסמוטריץ' בממשלה ● פרשנות

שר הביטחון יואב גלנט חזר מוושינגטון היישר לתוך גוב האריות של הקבינט המדיני-ביטחוני – ולא בכדי מיהר בבוקר למוחרת לצאת לצפון ולשאת הכרזה מתונה מאוד, כנראה בהתאם לדברים שסוכמו בוושינגטון ובניגוד לכיוון שאליו דוחף השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר.

גלנט דיבר על צומת שלבנון וישראל מגיעים אליו: מלחמה או הסדר. "אנחנו לא מחפשים מלחמה אבל אנחנו מוכנים אליה", אמר שר הביטחון. "אם האויב יבחר מלחמה, נדע מה לעשות. אם יבחר ללכת להסדרה, אנחנו נענה לעניין הזה".

בין הדברים ניתן היה להבין לאן נושבת הרוח: ישראל מעדיפה הסכם. ישראל, במקרה הזה, הם שר הביטחון גלנט, ראש הממשלה בנימין נתניהו והשר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר – מה שנשאר מקבינט המלחמה והפך לפורום האסטרטגי שבו מתקבלות ההחלטות. הדברים הברורים הללו של גלנט הם רמז עבה ללבנון בעיתוי הזה.

בין הדברים ניתן היה להבין לאן נושבת הרוח: ישראל מעדיפה הסכם. ישראל, במקרה הזה, הם גלנט, נתניהו ודרמר – מה שנשאר מקבינט המלחמה והפך לפורום האסטרטגי שבו מתקבלות ההחלטות

בשיחות בוושינגטון, גלנט שכנע את האמריקאים שישראל עושה הכול כדי למנוע מלחמה בצפון. זה לא הביא אותם לתת אור ירוק למלחמה, אבל כן להבטיח שישראל לא תישאר לבד, אם וכאשר היא תפרוץ. איך יראה הסיוע? עד כמה ארצות הברית תיכנס עמוק למלחמה? לא ברור.

שר הביטחון יואב גלנט ועמוס הוכשטיין, יועצו הבכיר של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בוושינגטון, 24 ביוני 2024 (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
שר הביטחון יואב גלנט ועמוס הוכשטיין, יועצו הבכיר של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בוושינגטון, 24 ביוני 2024 (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

ההבנה בארצות הברית היא כי גלנט רואה איתם עין בעין את הלחימה בלבנון: עדיף לנשוף שפתיים, להמתין עוד קצת ולתת סיכוי להסדר מדיני. בפגישה עם המתווך לעניין לבנון עמוס הוכשטיין, השניים דנו בדרכים יצירתיות להוריד את חזבאללה מהעץ.

הפתרון שנבחן עכשיו – והוכשטיין בהחלט שותף לו – הוא הכרזה של ישראל על סיום שלב ב' ברצועת עזה, השלב העצים של הלחימה, ולהמתין עם שלב ג'. זה יאפשר לחזבאללה לנצור את האש, ולסגת מהמשוואה של "אש בדרום = אש בצפון".

הפתרון שנבחן עכשיו הוא הכרזה של ישראל על סיום שלב ב' ברצועת עזה, השלב העצים של הלחימה, ולהמתין עם שלב ג'. זה יאפשר לחזבאללה לנצור את האש, ולסגת מהמשוואה של "אש בדרום = אש בצפון"

השאלה היא איך זה יעבור את משוכת הממשלה ודופן ימין שלה. כאן שוב חוזר הכדור לראש הממשלה: הוא יצטרך לגלות קשיחות בעניין הזה מול בן גביר והשר בצלאל סמוטריץ', שדורשים המשך לחימה בעזה. בינתיים בצה"ל מעריכים כי הלחימה תסתיים בתוך פחות מחודש, כך שיש לנתניהו זמן להתכונן למשבר הזה.

אלא שלא רק ישראל משדרת סימני הרגעה, גם לבנון. העובדה שמשלחת איראן באו"ם פרסמה בסוף השבוע איום מפורש כלפי ישראל וארצות הברית כי כל התנגשות קרקעית בלבנון תגרור מעורבות ישירה של איראן ושלוחותיה, מתורגמת כצעד איראני שבא למנוע התנגשות כזו ולא לקדם אותה.

שר הביטחון יואב גלנט במסר לחזבאללה בעת ביקורו ביחידת כיפת ברזל בצפון, 28 ביוני 2024 (וידיאו: שחר יורמן)

בנוסף, העיתון "אל חאבר", שנחשב לשופר של חזבאללה, פרסם שלשום מאמר מערכת מנומק שבו נטען כי חזבאללה לא מעוניין בהסלמה. גם הקריאות של מדינות אירופאיות ואתמול גם ערב הסעודית לאזרחים שלהן לצאת מלבנון לא תורמות לשקט במדינה.

בשונה ממה שמצטייר בישראל, בלבנון מתגבר הלחץ הפנימי על חזבאללה שלא לגרור את האזור למלחמה, והעניין הזה לא עובר מתחת לרדאר הרגיש מאוד של מזכ"ל הארגון חסן נסראללה.

בשונה ממה שמצטייר בישראל, בלבנון מתגבר הלחץ הפנימי על חזבאללה שלא לגרור את האזור למלחמה, והעניין הזה לא עובר מתחת לרדאר הרגיש מאוד של נסראללה

עוד 500 מילים
סגירה