בנימין נתניהו ועו"ד עמית חדד בבית המשפט המחוזי בירושלים, 10 במאי 2022 (צילום: אורן בן חקון/פול)
אורן בן חקון/פול

נתניהו מודה שאינו יכול להיות גם רה"מ וגם נאשם. בהרב מיארה צריכה לבחור בשבילו

לא ההפיכה המשטרית, לא הפרת הסדר ניגוד העניינים, לא מסקנות ועדת מירון ואף לא מכתב האזהרה החמור שקיבל השבוע מוועדת הצוללות – דבר לא גרם ליועצת לזוז מסירובה לבחון את שאלת נבצרותו של נתניהו ● אולם כעת, לאחר שעורכי דינו של נתניהו הודיעו לבית המשפט כי אינו יכול לעמוד במחויבויותיו המשפטיות לצד היותו ראש ממשלה - הגיע הזמן שהיועמ"שית תיכנס לאירוע ● פרשנות

בבית המשפט לעניינים מנהליים בירושלים מתנהלת עתירת חופש מידע שהגישה עמותת "הצלחה" נגד משרד ראש הממשלה, בנוגע ליומניו של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

את משרד ראש הממשלה מייצגת הפרקליטות; את נתניהו עצמו מייצג אחד מעורכי דינו הפרטיים, עו"ד יוסי כהן. לפני ימים אחדים הגיש כהן לבית המשפט בקשה לפטור את נתניהו מהגשת תצהיר חתום.

"כידוע", כתב כהן, "ראש הממשלה עסוק כיום בניהול המלחמה וקשה מאוד להיפגש עמו על מנת לקבל ממנו את גרסתו בתצהיר". השופט יורם נועם הבהיר לעורך הדין כי בשלב הנוכחי של בירור העתירה, אין כלל צורך בהגשת תצהירו של נתניהו.

"כידוע", כתב כהן, "ראש הממשלה עסוק כיום בניהול המלחמה וקשה מאוד להיפגש עמו על מנת לקבל ממנו את גרסתו בתצהיר". השופט הבהיר לעורך הדין כי בשלב הנוכחי, אין כלל צורך בהגשת תצהירו של נתניהו

אבל זו הייתה רק המנה הראשונה, לקראת ההודעה שהגיש שלשום (רביעי) פרקליטו של נתניהו עו"ד עמית חדד להרכב השופטים הדן במשפטו הפלילי של ראש הממשלה. ההרכב, בראשות השופטת רבקה פרידמן-פלדמן, נערך לסיום שמיעת עדי התביעה בחודש הקרוב, ומתכנן את המשך המשפט – שפירושו תחילת פרשת ההגנה. העד הראשון אמור להיות נתניהו, הנאשם מספר אחת.

חדד ביקש מהשופטים זמן היערכות של לא פחות מתשעה חודשים לפני שנתניהו יעלה לדוכן העדים. "ראוי להבהיר כי ההגנה עושה ותעשה הכול על מנת לקדם את שמיעת המשפט ופרשת ההגנה, ומדובר באינטרס ברור שלה", פתח חדד את הודעתו לבית המשפט בהצהרה שאינה מעוררת אמון רב.

עו"ד עמית חדד בבית המשפט המחוזי בירושלים, 10 במאי 2022 (צילום: אורן בן חקון/פול)
עו"ד עמית חדד בבית המשפט המחוזי בירושלים, 10 במאי 2022 (צילום: אורן בן חקון/פול)

באשר למועד המבוקש לתחילת עדותו של נתניהו – חודש מרץ 2025 – הסביר חדד כי הדבר נובע הן מהיקפו יוצא הדופן של ההליך המשפטי, הן מכך שעד עתה נחסמה האפשרות עבור הסנגורים לפנות לעדי תביעה שהתביעה ויתרה על עדותם בסופו של יום, וכן בעובדה שנתניהו החליף בשלב מתקדם במשפט את ייצוגו המשפטי בתיק 4000, ולאחר פרישתו של עו"ד בעז בן צור, הפקיד את הייצוג גם בתיק זה בידיו של חדד.

ואולם כל אלה אינן הסיבות האמיתיות שבעטיין מבקש הנאשם נתניהו הפסקה כה חריגה בניהול המשפט לפני תחילת פרשת ההגנה. הסיבה האמיתית היא, ובכן, עצם כהונתו של הנאשם בתפקיד ראש הממשלה, בעת שהמדינה שקועה במלחמה.

"במציאות הנוכחית, שבה נדרשת ההגנה להכין את ראש הממשלה לעדות בעיצומה של מלחמה, השהות הנדרשת כדי להכין את ראש הממשלה לעדות, באופן שלא יפגע בזכויותיו ובהגנתו, גדולה משמעותית", כותב חדד.

עצם העובדה שסנגורו של נתניהו מבקש לדחות את תחילת עדותו של ראש הממשלה אינה מפתיעה במיוחד. אך העובדה שהוא מנמק זאת בעצם כהונתו של נתניהו בתפקיד ראש הממשלה, היא חצייה של קו אדום

עצם העובדה שסנגורו של נתניהו מבקש לדחות רחוק ככל הניתן את תחילת עדותו של ראש הממשלה אינה מפתיעה במיוחד. אך העובדה שהוא מנמק זאת בעצם כהונתו של נתניהו בתפקיד ראש הממשלה, היא חצייה של קו אדום.

למעשה, מהצהרה זו עולה כי נתניהו מכיר בכך שלא ניתן לשלב את שני הסטטוסים יחד – את עצם היותו ראש הממשלה, ואת עצם היותו נאשם במשפט פלילי.

הרכב השופטים במשפטו של בנימין נתניהו – עודד שחם (מימין), רבקה פרידמן פלדמן ומשה בר-עם – בבית המשפט המחוזי ירושלים, 25 ביוני 2023 (צילום: אורן בן חקון/פול)
הרכב השופטים במשפטו של בנימין נתניהו – עודד שחם (מימין), רבקה פרידמן פלדמן ומשה בר-עם – בבית המשפט המחוזי ירושלים, 25 ביוני 2023 (צילום: אורן בן חקון/פול)

השימוש בנימוק היותו של נתניהו עסוק בניהול המלחמה מתוקף תפקידו כראש הממשלה, עלול עוד לחזור אליו כבומרנג.

לא רק שאנשי הפרקליטות מתעתדים, ככל הנראה, להתנגד בתוקף למועד תחילת העדות שהציע סנגורו של נתניהו, בדיון הצפוי בעניין זה בפני השופטים בעוד כעשרה ימים; אלא שהיועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה עשויה להשתמש בהצהרתו הזו של נתניהו כהצדקה לשקול את נבצרותו של נתניהו מכהונת ראש הממשלה.

במאי 2020 פסק הרכב של 11 שופטי בג"ץ, כידוע, כי נשיא המדינה רשאי להטיל את המנדט להרכיב ממשלה על חבר כנסת העומד לדין בעבירות חמורות של שוחד ומרמה והפרת אמונים. פסק הדין, שניתן פה אחד, איפשר לנתניהו להקים את ממשלת החילופים הראשונה עם בני גנץ.

בית המשפט העניק לנתניהו את האפשרות לקבל את המנדט להרכבת הממשלה, בין היתר בכפוף להתחייבותו של נתניהו כי לא יאפשר לסטטוס שלו כנאשם פלילי להפריע לתפקידו כראש הממשלה, ולהיפך.

בית המשפט העניק לנתניהו את האפשרות לקבל את המנדט להרכבת הממשלה, בין היתר בכפוף להתחייבותו של נתניהו כי לא יאפשר לסטטוס שלו כנאשם פלילי להפריע לתפקידו כראש הממשלה, ולהיפך

השאלה האם ניתן להתחשב בעיסוקיו הדוחקים של נתניהו בניהול המלחמה כהצדקה לדחיית עדותו במשפט הפלילי, מצויה כעת הן לפתחה של היועצת המשפטית, בכובעה כראשת התביעה הכללית, והן בפני הרכב השופטים במשפט, שידונו בסוגיה הזאת בעוד כעשרה ימים.

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה ופרקליט המדינה עמית איסמן בדרכם לישיבת הממשלה, 9 ביולי 2023 (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה ופרקליט המדינה עמית איסמן בדרכם לישיבת הממשלה, 9 ביולי 2023 (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)

ואולם השאלה האם ניתן להתחשב במשפטו של נתניהו – ובעובדה שאף הוא עצמו מצהיר, באמצעות עורכי דינו, כי לא ניתן לשלב את שני הסטטוסים שלו יחד – על מנת להסיק מסקנות באשר לנבצרותו מכהונת ראש הממשלה, מצויה כל כולה במגרשה של היועצת.

עד עתה נזהרה בהרב-מיארה אפילו מלבחון את האפשרות שמא יש לקבוע כי נבצר מנתניהו מלמלא את תפקיד ראש הממשלה.

לא ההפיכה המשטרית, לא הפרת הסדר ניגוד העניינים כאשר הודיע כי הוא "נכנס לאירוע", לא המסקנות הקטלניות נגדו בדוח ועדת החקירה הממלכתית לעניין אסון מירון, לא קטסטרופת 7 באוקטובר, ואף לא מכתב האזהרה החמור שקיבל השבוע מוועדת החקירה הממלכתית לעניין רכש הצוללות וכלי השיט – שום דבר לא גרם ליועצת לזוז מסירובה לבחון את שאלת נבצרותו של נתניהו.

הצהרתו של נתניהו, באמצעות עו"ד חדד, כי לא ניתן לשלב בין ניהול המלחמה לבין מתן עדות כנאשם בשוחד בבית המשפט, צריכה להיות קו פרשת המים בעניין זה מבחינת היועצת

הצהרתו של נתניהו, באמצעות עו"ד חדד, כי לא ניתן לשלב בין ניהול המלחמה לבין מתן עדות כנאשם בשוחד בבית המשפט, צריכה להיות קו פרשת המים בעניין זה מבחינת היועצת. את שלא יכלו לעשות 11 שופטי בג"ץ בשנת 2020, תצטרך היועצת המשפטית לממשלה לעשות בעצמה ב-2024.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
עוד 830 מילים ו-2 תגובות
סגירה