ג'ו ביידן נראה חלש בעימות הנשיאותי מול דונלד טראמפ, 28 ביוני 2024 (צילום: ANDREW CABALLERO-REYNOLDS / AFP)
ANDREW CABALLERO-REYNOLDS / AFP

מעטים הפוליטיקאים באמריקה עם ניסיון מקצועי כמו של ביידן, אבל נשיא ארצות הברית הגיע הלילה לעימות הראשון מול טראמפ כשהוא מבולבל, חולה, ממלמל ושפוף ● העובדה שמולו עמד פסיכופט שקרן כנראה לא תשנה את הרושם שנוצר ● אם לא יקרה משהו יוצא דופן, הנשיא המכהן של ארצות הברית סיים את הקריירה שלו מול עינינו, בשידור חי ● פרשנות

לו העימות הלילה בין דונלד טראמפ לג'ו ביידן היה מתרחש בבית ספר אמריקאי, באחד מאותם סרטי נעורים הוליוודיים, אז טראמפ היה הבריון המגודל והמרושע ששועט במסדרון, תופס את ביידן בצווארונו, דוחף אותו בעוצמה אל הלוקרים, גונב לו את קופסת האוכל ואז מרתק אותו אל הרצפה לקול מצהלות השוטים מסביב.

"תחזיר לו, תחזיר לו", הילדים מסביב היו צועקים, אבל כל מה שביידן היה מצליח לעשות זה לנפנף בזרועותיו באוויר אל מול פרצופו העצום של הבריון, עד שכוחותיו היו אוזלים והוא היה צועד (שוב) הביתה מושפל.

המטאפורות האלימות והפשטניות מעולמות ספורט המגע שיעופו בימים הקרובים – כולל דיבורים על נוקאאוט ואיפון – מתבקשות הפעם. מה שראינו הלילה אינו עימות על עתיד העולם, גם לא דיון חם על דרכה של אמריקה. מול עינינו נחשפה מערכה בין שקרן פסיכי לחולה סיעודי. וכשאלה תנאי הפתיחה, התוצאה צפויה למדי.

מה שראינו הלילה אינו עימות על עתיד העולם, גם לא דיון חם על דרכה של אמריקה. מול עינינו נחשפה מערכה בין שקרן פסיכי לחולה סיעודי. וכשאלה תנאי הפתיחה, התוצאה צפויה למדי

מעטים הפוליטיקאים באמריקה עם ניסיון מקצועי כמו של ביידן – מדינאי עם הרבה אישיות והמון ידע שכבר הצליח לא רע בעימותים בעבר, אפילו מול שרה פיילין באחד הערבים הטובים שלה.

אבל ביידן שהגיע היום לבימה באטלנטה, והתפאר שהיה פעם האיש הצעיר ביותר בקונגרס, הוא אדם זקן. לא במובן הגילני; פגשתי אנשים בני 82 חדים יותר מכל בן 22 שראיתם בחייכם. ביידן לא נראה היום בן 82. רק ארבע שנים מפרידות בינו לבין טראמפ אך בעימות זה הן נראו כמו 30.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן והנשיא לשעבר דונלד טראמפ בעימות הראשון בבחירות לארצות הברית, 28 ביוני 2024 (צילום: AP Photo/Gerald Herbert)
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן והנשיא לשעבר דונלד טראמפ בעימות הראשון בבחירות לארצות הברית, 28 ביוני 2024 (צילום: AP Photo/Gerald Herbert)

עימותים נשיאותיים, על אף העניין התקשורתי והקהל העצום שהם מושכים, אינם נחשבים בדרך כלל לאירועים מכוננים שבכוחם לשנות את תוצאות הבחירות. הקהל לא באמת מצביע כי מישהו ליפסס או ענה תשובה מטופשת.

ב-2004 ג'ון קרי קרע את ג'ורג' בוש הבן לגזרים ועדיין הפסיד; ברק אובמה ב-2012 היה גרוע בעימות, אך זכה בכהונה שנייה בקלות; והילארי קלינטון הייתה מצוינת ממש מול המיזוגן המופרע דונלד טראמפ ב-2016, ובכל זאת הלכה הביתה בוכייה להתייחד עם בקבוק שרדונה (לדבריה) בסוף המרוץ.

זכורות פעמיים בהסטוריה שעימות בכל זאת נחשב מכריע: ג'ון קנדי מול ריצ'רד ניקסון ורונלד רייגן מול וולטר מונדייל, למשל. המקרה השני מעניין במיוחד, כי רייגן, שהיה אז בן 73 – זקן מאד במונחים של שנות השמונים – נחשב כמי שניצח את הבחירות (49 מתוך 50 מדינות) בזכות התשובה המזהירה שלו על סוגיית הגיל.

נדמה לי שהלילה נרשם המקרה השלישי שבו עימות יכריע בחירות. ואם לא יקרה משהו מאד יוצא דופן (כמו למשל החלפת המועמד הדמוקרטי – רעיון שרבים במפלגה הוגים בו כעת), ביידן נראה כמי שסיים את הקריירה מול עינינו, בשידור חי.

נדמה לי שהלילה נרשם המקרה השלישי שבו עימות יכריע בחירות. ואם לא יקרה משהו מאד יוצא דופן, ביידן נראה כמי שסיים את הקריירה מול עינינו, בשידור חי

הנשיא המכהן צעד אל הבמה ראשון, וכבר בהליכה הכפופה הוא נראה לא בשיאו. התשובות שנתן היו מבולבלות, הצרידות שלו הפכה אותן כמעט לבלתי נהירות, ומצב הרוח שלו נראה שפוף.

שחקנים טובים יודעים לזייף הנאה, אבל יש גבול ליכולות הזיוף. ביידן השפיל מבטו לאורך חלקים ניכרים מהעימות, וגם כאשר התאושש מעט והחל בתשובה טובה הוא איבד גובה תוך כדי וכמעט תמיד סיים במלמול כלשהו.

מולו התייצב תלמיד ותיק של ארתור פינקלשטיין, כזה שמאמין שלא משנה אם שמעון פרס באמת מתכוון להחזיר את ירושלים – אם תגיד את זה מספיק פעמים, יאמינו שזה נכון.

המסרים של טראמפ היו פשטניים להחריד ושקריים לתפארת. מיליוני המהגרים גונבים לאמריקאים את מקומות העבודה, ישנים במלונות בזמן שהחיילים המשוחררים מובטלים, וביידן הוא "הנשיא הגרוע בהיסטוריה". כששאלו את טראמפ על משבר האקלים, הוא אמר שבמהלך הנשיאות שלו "היה לנו H2O".

המסרים של טראמפ היו פשטניים להחריד ושקריים לתפארת. כששאלו את טראמפ על משבר האקלים, הוא אמר שבמהלך הנשיאות שלו "היה לנו H2O"

הוא המשיך לשקר שהבחירות הקודמות היו "מזויפות" והבהיר שיכיר בתוצאות הבחירות הפעם "רק אם הן יהיו הוגנות". טראמפ גם התנער מאחריות לאירועי הפריצה לקפיטול ב-6 בינואר 2020 וניפק את המשפט המדהים: I did not have sex with a porn star – שגורם אפילו למשפט ההוא של ביל קלינטון (I did not have sex with that woman) להישמע אמין יותר.

מול השקרים של טראמפ, ביידן הגיע עם תשובות מבוססות יותר ובוודאי הרבה יותר אינטליגנטיות. אלא שאת רובן המכריע לא נזכור בגלל האופן שבו דיבר. גם כשהתגבר מעט על הצרידות הכרונית והצליח לפתוח את האשנב בין עיניו למעט יותר מחרך עגום – ביידן נראה נטול אנרגיות ומבולבל.

היו לו תשובות לא רעות על הפלות (לדבוק ברווי נגד וייד, עם שלושה פרקי זמן מבוקרים להפסקת הריון); על המזרח התיכון (כולם, כולל ישראל ונאט"ו הסכימו למתווה שהצעתי); על ההרשעה של טראמפ (בפעם הראשונה עומד מולי עבריין מורשע) ואפילו על הגיל שלו ועל האינפלציה שמקשה על האמריקאים לגמור את החודש.

אבל, כאמור, התוכן לא משנה כשלא מבינים אותו, המסר לא עובר כשממלמלים אותו. בכל פעם שאני עוצם את עיניי ומנסה להיזכר בביידן, ליבי נחמץ. זה אדם ששיאו מאחוריו, מנטלית ופיזית. ואין שום משקה אנרגיה או סם שיצליח למחוק את התחושה הזאת. לו העימות הזה היה מבחן כשירות לחידוש רישיון נהיגה, ביידן היה חוזר הביתה באוטובוס.

בכל פעם שאני עוצם את עיניי ומנסה להיזכר בביידן, ליבי נחמץ. זה אדם ששיאו מאחוריו, מנטלית ופיזית. לו העימות הזה היה מבחן כשירות לחידוש רישיון נהיגה, ביידן היה חוזר הביתה באוטובוס

כן, טראמפ שקרן ומשוגע, יהיר ומנופח, ברברן ורברבן חסר תקנה. אבל הוא גם כריזמטי ובוטח, שזוף וחד, מאושר ורענן. וכנראה, לפחות כמו שהדברים נראים כרגע, הוא חוזר אל הבית הלבן.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן עוזב את האולם באטלנטה בסיום העימות הנשיאותי הראשון שלו מול דונלד טראמפ, 28 ביוני 2024 (צילום: AP Photo/Gerald Herbert)
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן עוזב את האולם באטלנטה בסיום העימות הנשיאותי הראשון שלו מול דונלד טראמפ, 28 ביוני 2024 (צילום: AP Photo/Gerald Herbert)
עוד 844 מילים
סגירה