כשהשיר "שיישרף לכם הכפר" הוא חלק מהפעילות החינוכית

מצעד הדגלים 2024 (צילום: אורי ארליך)
אורי ארליך
מצעד הדגלים 2024

השבוע פורסם במקומון הירושלמי "ידיעות ירושלים", כי במהלך מסיבת סיום בבית ספר יסודי בשכונת בקעה בעיר, השמיע המפעיל את הלהיט של הקיץ "שיישרף לכם הכפר", למאות הילדים וההורים שנכחו במסיבה.

לפי הכתבה חלק מההורים נדהמו ואף הזדעזעו, אבל האמת שזה לא אמור היה להפתיע אותם, הרי רק לפני כמה שבועות שרו אלפי תלמידים את השיר ברובע המוסלמי כחלק מפעילות חינוכית עם בית הספר.

חלק מההורים נדהמו והזדעזעו, אבל זה לא אמור היה להפתיע אותם. רק לפני כמה שבועות שרו אלפי תלמידים את השיר "שישרף לכם הכפר" ברובע המוסלמי כחלק מפעילות חינוכית עם בית הספר

מצעד הדגלים ביום ירושלים הוא כידוע אירוע שיא שנתי של הציונות הדתית. התלמידים הצועדים במצעד מגיעים אליו באוטובוסים כחלק מפעילות בית ספרית על חשבון יום לימודים.

במצעד עצמו הם לובשים חולצה עם הדפס שהוכן במיוחד לכבוד היום עם סמל בית הספר, וחלקם מנופף בגאווה בדגלים עם אותם הסמלים, בזמן שהם שרים רפרטואר שירים גזעני שכולל את היצירות: מוחמד מת, פלסטין יימח שמם, מוות לערבים, והפזמון? הוא כבר מוכר: שיישרף לכם הכפר.

אמית צפת (צילום: אורי ארליך)
מצעד הדגלים 2024, חולצה עם לוגו בית ספר ומדבקות של להבה, טרנספר וכהנא צדק (צילום: אורי ארליך)

לא רק השוטרים מלווים אותם בזמן המצעד כאשר הם משתוללים ברובע המוסלמי, אלא גם לא מעט מחנכים ומבוגרים, ואלה על פי רוב לא פוצים פה לנוכח מופע הבריונות האלים. חלק מאלו שכן פוצים את פיהם, עושים זאת רק כדי להצטרף לשירה. אתם מוזמנים לצפות בסרטון ולשאול את עצמכם אם כך נראית פעילות חינוכית.

אל מול ההתפרעות של בני הנוער ועצימת העיניים של המחנכים, בלטה השנה קבוצה של מאות הורים ומחנכים מהציבור הדתי לאומי, שפנתה כבר למחרת לראשת המנהל החינוך הממלכתי דתי במשרד החינוך (חמ"ד) ולבכירים אחרים במנהל וביקשה מהם להוקיע את האלימות והשנאה ולפעול נגדן ביד תקיפה.

במצעד לובשים חולצה עם הדפס לכבוד היום וסמל בית הספר, וחלקם מנופף בגאווה בדגלים עם אותם סמלים, ושרים רפרטואר גזעני שכולל את היצירות: מוחמד מת, פלסטין יימח שמם, מוות לערבים, והפזמון? שיישרף לכם הכפר

המכתב (שנשלח גם לשר) נותר ללא מענה רשמי, אך מפקחת ארצית אחת שהייתה בין הממוענים ענתה:

אני הייתי במצעד הדגלים, הנוער המקסים של החמ"ד רקד ושמח בצורה מכובדת, לא ראיתי שום התנהגות לא נאותה. אתם מחפישים נערים ונערות אצילים. ואם  באיזה שהוא מקום התרחזות לא נאותה, היא ניתה שולית לחלוטין.

(השגיאות במקור)

תשובתה של המפקחת גם היא לא צריכה להפתיע אף אחד. ההיסטוריה מלאה אירועים בהם מי שלא היה מעוניין לדעת, הצליח לא לראות את שהתרחש מול עיניו. לכן קבוצה של פעילים מתעדת מדי שנה את המצעד, בהם גם חברי הארגונים עיר עמים ועמק שווה (שכותב שורות אלו חבר בו). בחומרים שבידינו מתועדים תלמידים מעשרות ישיבות המשתתפים בשירים ובהתנהגות האלימה במהלך המצעד.

הסרטון פורסם ברשתות החברתיות. משרד החינוך לא ביקש את התיעוד וכנראה גם לא יבקש. ההתעלמות של המשרד מדי שנה מכך שאלפי תלמידים משתתפים באירוע אלים וכוחני מנרמלת את ההתנהגות האלימה והפרועה.

רמז לכך ראינו השבוע בבקעה, ותוצאה לא מרומזת בחווארה, תורמוס-עיא וכפרים פלסטינים נוספים בגדה שהוצתו בשנה האחרונה.

במקרה של בקעה, לפחות תגובתה של העירייה הייתה שזו אינה דרכה של מערכת החינוך הירושלמית. גם זה משהו בימים אלה, אבל איפה נמצאות אותה עירייה ומערכת החינוך שלה מדי שנה, בזמן שרבים מתלמידיה משתתפים במצעד האלים וקוראים למותם של הערבים שמהווים כ-40% מאוכלוסיית העיר?

מפקחת ארצית אחת ענתה: "אני הייתי במצעד הדגלים, הנוער המקסים של החמ"ד רקד ושמח בצורה מכובדת, לא ראיתי שום התנהגות לא נאותה. אתם מחפישים נערים ונערות אצילים" (השגיאות במקור)

אגב ירושלים, רק לאחרונה טען עורך דינה של קבוצת הכדורגל העירונית בית"ר כי השיר אינו בגדר קריאה גזענית. טיעון שיכול להישמע הגיוני לאוהדי הקבוצה, הרי ב-2018 שרת הספורט דאז מירי רגב ציחקקה עימם כששרו את השיר מיד אחרי שקראה למשחק ספורטיבי בין הקבוצה לסכנין.

חיפוש בגוגל יעלה מופעים רבים של אותו השיר במרחב הציבורי בשנה האחרונה (ועוד רבים בשנים עברו). בהם, למשל, כוכב הילדים מני ממטרה ששר את השיר בחתונה, קובי פרץחיילי צה"ל , ויש גם את החגיגות האלו בפורים האחרון בכיכר העיר, כאשר ירושלמים רבים חגגו כשהם שרים יחדיו את השיר האלים.

@emekshaveh

שיישרף לכם הכפר: חגיגות שושן פורים בשוק מחנה יהודה קרדיט: @HOLYLANDSPEAKS

♬ צליל מקורי – emekshaveh

וחייבים להגיד עוד דבר, הבעיה במצעד אינה רק השירים, הם פשוט ביטוי בוטה ולא אסתטי של תכניות הממשלתיות המסתתרות מאחורי שפה מקצועית ומכובסת של תכנון, תיירות וארכיאולוגיה – כדי לייהד את המרחב הפלסטיני של שער שכם והעיר העתיקה.

המארגנים והמשטרה של איתמר בן גביר אינם מתכוונים לבטל את המצעד וגם לא עיריית ירושלים, אך משרד החינוך צריך לעשות את הדבר הבסיסי ביותר שנדרש ממנו ולנקוט עמדה ברורה, לא רק בבקעה.

הבעיה במצעד אינה רק השירים. הם ביטוי בוטה ולא אסתטי של תכניות הממשלתיות המסתתרות מאחורי שפה מקצועית ומכובסת של תכנון, תיירות וארכיאולוגיה – כדי לייהד את המרחב הפלסטיני

על משרד החינוך לומר: גזענות, ונדליזם ואלימות לא בבתי ספרנו, ולמנוע ממוסדות החינוך לשלוח תלמידים להשתתף בפעילות האלימה והגזענית ברובע המוסלמי, ויפה שנה אחת קודם.

אורי ארליך הוא עיתונאי לשעבר, פעיל שמאל ודובר ארגון הארכיאולוגים "עמק שווה".

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
5
אף אחד לא מתבייש לומר שהמטרה היא לייהד את המרחב ה"פלסטיני" (אין דבר כזה) אנחנו לא מפחדים לומר שהארץ שלנו וירושלים עיר הבירה היא עיר הנצח של עם ישראל (שאבות אבותינו כבשו) ואתה שבוחר להתח... המשך קריאה

אף אחד לא מתבייש לומר שהמטרה היא לייהד את המרחב ה"פלסטיני" (אין דבר כזה) אנחנו לא מפחדים לומר שהארץ שלנו וירושלים עיר הבירה היא עיר הנצח של עם ישראל (שאבות אבותינו כבשו) ואתה שבוחר להתחנף לאויבים שלנו גם אחרי שהם רצחו וטבחו בנו והבהירו יפה מאוד שאו הכל או כלום אתה בוחר להיות עיוור ולסרב לראות את האמת בעיניים.
מה עוד צריך לקרות כדי שתבינו שהם אויביםם?

מה שיפה זה שמאות נערים ונערות צעדו ביום ירושלים בשמחה וריקודים ללא באלגנים מיותרים מה שמצאתם זה פלורוסנט שניפצו ופתחתם על זה כתבה אבל שכל יום הבני דודים מתפרעים עושים פיגועים ומסיתים מח... המשך קריאה

מה שיפה זה שמאות נערים ונערות צעדו ביום ירושלים בשמחה וריקודים ללא באלגנים מיותרים מה שמצאתם זה פלורוסנט שניפצו
ופתחתם על זה כתבה אבל שכל יום הבני דודים מתפרעים עושים פיגועים ומסיתים מחונכים בבתי ספר לשנאת ישראל על חשבון המיסים שאנחנו משלמים על זה לא מצאתם לנכון להגיש כתבה כשירות הא? מר עמק שווה
שווה זה עד הסוף לא שווה עם צד אחד אדון עמק

אתה מוזמן לכתוב כתבה על תוכניות הלימוד הריש יות למיגזר הערבי שכוללות תכנים נגד מדינת ישראל, מורים ואנשי הוראה שמלמדים תכנים אנטישמיים בלי פוצה פה ומצפצף. ואם אתה רוצה לעמוד על דיוק הדבר... המשך קריאה

אתה מוזמן לכתוב כתבה על תוכניות הלימוד הריש יות למיגזר הערבי שכוללות תכנים נגד מדינת ישראל, מורים ואנשי הוראה שמלמדים תכנים אנטישמיים בלי פוצה פה ומצפצף.
ואם אתה רוצה לעמוד על דיוק הדברים, המשטרה אינה של בן גביר, היא משטרת ישראל ובן גביר הוא רק שר, לא בעל הבית.
האם לצה"ל בזמן הגירוש מגוש קטיף קראת הצבא של אריאל שרון?

עוד 722 מילים ו-5 תגובות
סגירה