הגיע הזמן לשנות את הפרדיגמה ביחס למשפחות אמי"צים

אלמנה ובתה, אילוסטרציה (צילום: iStock / patat)
iStock / patat
אלמנה ובתה, אילוסטרציה

לרגל יום האלמנות הבינלאומי שחל השבוע, ב-23 ביוני, ועם קורבנות המלחמה במשפחות רבות כל כך בשנה החולפת, כדאי לזכור שבישראל יש כ-17,000 משפחות אמי"צים – אלמנות ואלמנים צעירים עם ילדים יתומים.

אנשים שהקימו משפחה מתוך אהבה, בכוונה לחיות יחד באושר ובעושר עד קץ כל הימים, וביום בהיר אחד עולמם נפל עליהם. זו יכולה להיות מחלה, סרטן, דום לב או סתם תאונת עבודה חסרת מזל. הסיבה לאסון לא כל כך משנה.

התוצאה בכל המקרים זהה – אדם צעיר שהיה חלק מזוג עם ילדים קטנים, נשאר בבת אחת לבד בעולם. לבד עם הילדים. אין מי שיעזור להכין להם סנדוויצ'ים בבוקר, אין מי שישמור עליהם כשאת/ה רוצה לצאת למכולת, אין מי שיחשוב איתך לאיזו קייטנה לשלוח את הילדים בקיץ. פשוט אין.

זו יכולה להיות מחלה, סרטן, דום לב או סתם תאונת עבודה חסרת מזל. הסיבה לאסון לא כל כך משנה. התוצאה בכל המקרים זהה – אדם צעיר שהיה חלק מזוג עם ילדים קטנים, נשאר בבת אחת לבד בעולם. לבד עם הילדים

קבוצה זו של אלמנות או אלמנים צעירים עם יתומים היא קבוצה ייחודית באוכלוסייה, שטרם זכתה להכרה שהיא ראויה לה. המדינה טרם השכילה להבין שיש בידה לא מעט אפשרויות לסייע לאנשים נורמטיביים אלו בשעתם הקשה.

הסיוע צריך לבוא בכל אותם מאפיינים שמקשים כל כך על ההתנהלות היומיומית. פטור מתור הוא דוגמה מצוינת לסוג של סיוע כזה. היום, אוכלוסיות שונות מקבלות את הפטור המיוחל, שללא ספק מסייע בחיים; קחו למשל זוג הורים לילד עם אלרגיה מסכנת חיים. הוריו יקבלו באופן אוטומטי פטור מתור. הם לא יצטרכו לעמוד בתור בסופר או בבנק, ויוכלו לחלץ את ילדם מאפשרות שאולי תסכן אותו.

זה כמובן מבורך ונחוץ, אך האם אמא שנשארה לבד בגיל 29 עם 4 זאטוטים, לא תוכל להסתייע בפטור כזה הרבה יותר? האם אבא אלמן שמגדל את ילדיו ללא האישה איתה התחתן, לא זכאי לסיוע הקטן אך המשמעותי הזה?

דרך נוספת לסייע למשפחות אמי"צים היא קצבה ראויה. קצבה שתוענק להורה שנשאר באופן מיידי, ללא קשר לרמת ההכנסה של הנפטר. הרציונל הוא פשוט – שותפות בין שני הורים בניהול בית וגידול ילדים היא שוות ערך כספי. בהיעדרו הפתאומי של הורה אחד, ההורה השני יוכל להסתייע בקצבה כדי להשלים חלק מהמטלות הטכניות הנדרשות. אם זה שירותי בייביסיטר, קיפול כביסה, אוכל מוכן, סופר קרוב יותר לבית שעולה יותר. כל אותם דברים שיקלו על ההתנהלות היומיומית של הורה בודד עם ילדים קטנים.

גם האפשרות לסיוע פסיכולוג מומחה כדי להתמודד עם רגשות קשים המציפים את המשפחה צריכה להיות כלולה בסל ההטבות המיידיות שמשפחה כזו מקבלת. ללא תלות במצבה הכלכלי וללא שאלות והמתנה לתורים ארוכים.

גם ילדים יתומים בתיכון צריכים הקלות ללא אבחונים, בדומה לילדים ממשפחות עולות. אלמנ/ה עמוסים נפשית ופיזית בכל קנה מידה, הילד היתום עמוס רגשית ותוספת זמן למשל, היא הקלה בסיסית עבורו.

שותפות בין שני הורים בניהול בית וגידול ילדים היא שוות ערך כספי. בהיעדרו הפתאומי של הורה אחד, ההורה השני יוכל להסתייע בקצבה כדי להשלים חלק מהמטלות הטכניות הנדרשות

סיוע מותאם הוא לא רק ערך חברתי, אלא גם השקעה נבונה של המדינה. השקעה במשפחות נורמטיביות ובילדים בעלי פוטנציאל גבוה, שהטרגדיה אשר פקדה אותם לא חייבת להסיט אותם ממסלול חייהם. אין צורך לתת לאלמנות הצעירות לוותר על העתיד שלהן.

המוות הפתאומי של אחד ההורים מפגיש את ההורה וילדיו עם התמודדויות בלתי אפשריות; אובדן מָגֵן, אובדן אֵמוּן, אובדן הכנסה, פחד מוות, בדידות, צער גדול וגם קושי תפעולי קיצוני בניהול חיי משפחה תקינים ומלאים. הגיע הזמן לשנות את הפרדיגמה, להכיר במשפחות אמי"צים כאוכלוסיה ייחודית הזכאית לסל שירותים מותאם מהמדינה, וליישם זאת.

הדס דיסין גליק היא מייסדת ומנכ"ל ארגון אמי"צים - אלמנים, אלמנות ויתומים צעירים בישראל, התאלמנה בגיל 29 עם ארבעה ילדים בגילאי 7 שנים עד 7 חודשים.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 538 מילים
סגירה