עצרת תמיכה בטהרן במועמד הרפורמי מסעוד פזשכיאן לקראת הבחירות לנשיאות באיראן, 26 ביוני 2024 (צילום: RAHEB HOMAVANDI / AFP)
RAHEB HOMAVANDI / AFP

באיראן חוששים שהבחירות לנשיאות מחר יהפכו למפגן אי-תמיכה ציבורי

עבור העם האיראני, בחירות הן הכלי הנוח ביותר להביע דעה מבלי להסתכן במעצר פוליטי או להיפגע פיזית בהפגנות ● בקרב הציבור באיראן, ובעיקר הצעירים, רבים מתלבטים אם לצאת להצביע עבור המועמד הרפורמיסטי מסעוד פזשכיאן - תוך חשש אמיתי שאם ינצח, השלטונות יזייפו את התוצאות לטובת מועמד יותר בדלן, ואם יפסיד - אחוז ההצבעה יספק לגיטימציה לנשיא הנבחר ● פרשנות

אחוזי ההצבעה בבחירות לנשיאות איראן שייערכו מחר מדאיגים מאוד את השלטונות ברפובליקה האסלאמית. בבחירות האחרונות לפרלמנט האיראני, בחודש מרץ האחרון, השתתפו פחות מ-40% מבעלי זכות הבחירה – ובהנהגה הבינו את פוטנציאל הנזק ממפגן אי-אמון ציבורי שכזה.

עבור העם האיראני, בחירות הן הכלי הנוח ביותר להביע דעה מבלי להסתכן במעצר פוליטי או להיפגע פיזית בהפגנות. מבחינת המשטר, זה נייר לקמוס מסוכן מאוד לחוסר הלגיטימציה שלו.

בימים האחרונים הלחץ ניכר בקרב השלטונות האיראניים לקראת הבחירות מחר, וזה בא לידי ביטוי בניסיונות להגדיל ככל הניתן את אחוזי ההצבעה. המנהיג העליון, האייתולה עלי חמינאי, קרא שלשום לציבור האיראני לצאת ולהצביע משום שמדובר "במהלך נחוץ והכרחי לכבודה של האומה האיראנית בכדי להתמודד עם אויבים חיצוניים".

המנהיג העליון חמינאי קרא שלשום לציבור האיראני לצאת ולהצביע משום שמדובר "במהלך נחוץ והכרחי לכבודה של האומה האיראנית בכדי להתמודד עם אויבים חיצוניים"

זהו ניסיון מעט גמלוני להניע את ההמונים, בשעה שרוב הדור הצעיר רואה בשלטון האיתולות השמרני כאויב – ובמנהיג העליון דיקטטור ולא סמכות דתית-רוחנית.

בצר להם, פונים השלטונות גם לקושש כל קול אפשרי מחוץ לאיראן. על פי סוכנות הידיעות האיראנית FARS, המקורבת למשמרות המהפכה, הודיעו אתמול (רביעי) השלטונות בערב הסעודית כי לא יאפשרו איסוף פתקי בחירה מ-50,000 עולי רגל איראנים הנמצאים בערים הסעודיות מכה ומדינה. מבחינת הסעודים, זה לא צעד פשוט – לנוכח הניסיון להוריד ככל הניתן את המתח מול איראן.

ששת המועמדים לנשיאות איראן, 25 ביוני 2024 (צילום: MORTEZA FAKHRINEJAD / IRIB / AFP)
ששת המועמדים לנשיאות איראן, 25 ביוני 2024 (צילום: MORTEZA FAKHRINEJAD / IRIB / AFP)

חשש נוסף של השלטונות האיראניים נובע מהתמיכה הציבורית שזוכה לה המועמד הרפורמיסטי היחיד במרוץ, מסעוד פזשכיאן. בעימותים הטלוויזיוניים שנערכו בתחילת השבוע – עימותים שהתמקדו במדיניות החוץ של איראן – תקף פזשכיאן את שני המועמדים השמרנים המובילים סעיד ג'לילי ומוחמד באקר קאליבאף על הבדלנות שלהם, שתוביל את איראן לפי פחת כלכלי.

פזשכיאן נזהר מאוד שלא להיכנס ליותר מדי פרטים עד כדי אמירה מפורשת להתפשר מול המערב, שכן אם היה עושה את זה הוא היה סוטה ממרחב הפעולה הצר מאוד שהתווה המנהיג העליון חמינאי לבחירות הנוכחיות, וקריאה לשיח גלוי עם המערב לא נכלל בו.

פזשכיאן נזהר מאוד שלא להיכנס ליותר מדי פרטים עד כדי אמירה מפורשת להתפשר מול המערב, שכן אם היה עושה את זה הוא היה סוטה ממרחב הפעולה הצר מאוד שהתווה המנהיג העליון חמינאי לבחירות הנוכחיות

יותר מכך, פזשכיאן קורץ לשמרנים "רכים" במהלך הדרך. אתמול הוא דאג לעלות לקברו של קאסם סולימאני והצטלם שם משתטח על הקבר, כמו רוצה לומר: אני לא זונח את העבר והמורשת, אלא מתווה דרך חדשה.

בשני העימותים הטלוויזיוניים, המועמדים השמרנים הטיחו בפזשכיאן כי הוא למעשה הולך לכונן משטר ברוחו של הנשיא לשעבר חסן רוחאני, שלדעת רבים באיראן הושפל בהסכם הגרעין ונזרק על ידי ארצות הברית בתקופת דונלד טראמפ אחרי שוושינגטון זנחה את ההסכם באופן חד-צדדי.

מבחינתם, זו הוכחה כי הפייסנות משפילה והבדלנות משתלמת – וכי מאז ניתנה לעולם תשובה איראנית הולמת, בדמות פריצה קדימה בפיתוח הגרעין עד כדי הפיכת הרפובליקה האסלאמית למדינת סף.

מסעוד פזשכיאן, המועמד הרפורמיסטי לנשיאות איראן, בעצרת בחירות באצטדיון בטהרן, 23 ביוני 2024 (צילום: ATTA KENARE / AFP)
מסעוד פזשכיאן, המועמד הרפורמיסטי לנשיאות איראן, בעצרת בחירות באצטדיון בטהרן, 23 ביוני 2024 (צילום: ATTA KENARE / AFP)

את פזשכיאן דוחפים לא מעט כוחות רפורמיסטיים שרואים בו הזדמנות להחזיר את קהל נבחרים הצעיר שאם יצא להצביע, יכול גם להכריע. אלא שכאן יש לרבים מקרב המצביעים חששות. אם יצביעו ובכל זאת ייבחר נשיא שמרן, העובדה שהצביעו תיתן למשטר לגיטימציה כביכול, דרך הצגת אחוזי הצבעה גבוהים.

בעניין הזה אפשר לראות את שוני הגישות בשני אירועים בשבוע האחרון. בתו של הנשיא לשעבר אכבר האשמי רפסנג'אני, רפורמיסטית שנמצאת כבר כמה שנים במעצר, קראה השבוע להחרים את הבחירות. לעומתה, הנשיא לשעבר מוחמד ח'אתמי הוציא השבוע סרטון בו האיץ באיראנים לצאת ולהצביע.

כרגע לא ברור כיצד יוכרע הוויכוח הזה במחנה הרפורמיסטי, שחושש כי גם אם תהיה הכרעה ברורה לפזשכיאן, התוצאות יזויפו לטובת אחד המועמדים השמרנים. זה בדיוק מה שקרה בבחירות 2009

כרגע לא ברור כיצד יוכרע הוויכוח הזה במחנה הרפורמיסטי, שחושש כי גם אם תהיה הכרעה ברורה לפזשכיאן, התוצאות יזויפו לטובת אחד המועמדים השמרנים. זה בדיוק מה שקרה בבחירות 2009, אז הוטו התוצאות כדי להבטיח את נצחונו של מחמוד אחמדיניז'אד השמרן על פני מיר-חוסיין מוסאווי הפרגמטיסט.

ב-2009 יצאו להצביע 85% מהבוחרים. את בחירות מחר יגדיר המשטר הצלחה אם היקף ההצבעה יעבור את סף ה-50%.

עוד 605 מילים
סגירה