חזירי בר סמוך לבניין מגורים בחיפה, 8 בפברואר 2023 (צילום: שיר טורם/פלאש90)
שיר טורם/פלאש90
חזירי בר סמוך לבניין מגורים בחיפה, 8 בפברואר 2023

ציידים בחיפה הרגו 350 חזירים בחודשיים

מעקב זמן ישראל תושבות בחיפה ועורכי דין העוסקים בתחום טוענים שהירי הגורף בחזירי הבר בעיר מסוכן, אכזרי, לא חוקי ומנוגד לנהלי רט"ג ● למרות התנגדותו המוצהרת של יונה יהב, בימים הקרובים יתפרסם דוח על הירי ● בכיר ברט"ג אמר לזמן ישראל שהציידים יורים בכל חזיר – כולל בגורים – ומבטיח לדרוש מהעירייה גידור בוואדיות וטיפול בפחים

כ־150 תושבות חיפה הפגינו בשבוע שעבר במחאה נגד הירי הגורף בחזירים המסתובבים בעיר. בחודשיים וחצי האחרונים ציידים שקיבלו היתר מרשות הטבע והגנים – ומועסקים על ידי העירייה – יורים בכל חזיר הנמצא בעיר ולא בורח כשמתקרבים אליו. זו הייתה הבטחת הבחירות העיקרית של ראש העירייה הנכנס יונה יהב – והוא מקיים.

"יונה יהב זה הביבי שלנו", אמרה לי אחת המשתתפות בהפגנה ביחס למי שמנצח על מסע ההרג ההמוני והצהיר בבית המשפט שהוא לא מתכוון לדווח עליו לציבור. התוצאה היא מראות של דם על המדרכות, חזירים ירויים ומפרפרים המושלכים גוססים לרכבי העירייה, בהם גם גורים, שמהם בטוח עדיין לא נשקפת שום סכנה.

"זה טבח", אמרה עו"ד אביטל בן־נון בהפגנה. "אנשים מתעוררים באמצע הלילה מיריות. חצי מהעיר בטראומה. הם יורים בחזירים שבורחים מהם. אחד נתקע ברכב, שני נמצא למוחרת בפתח של גן ילדים כי דפקו בו כדור והוא ברח להם. הם מנהלים את העניינים כמו מערב פרוע בחוסר אחריות", הוסיפה.

"זה טבח. אנשים מתעוררים באמצע הלילה מיריות. חצי מהעיר בטראומה. הם יורים בחזירים שבורחים מהם. אחד נתקע ברכב, שני נמצא למוחרת בפתח של גן ילדים"

הדוח יפורסם למרות התנגדות יהב

לטענת המפגינות הירי הזה לא מוצדק, לא חוקי, לא מקצועי, אכזרי, מסוכן לתושבים ולא הוגן כלפי החזירים, שהעירייה בעצם מזמינה אותם להיכנס לתוך מלכודת מוות בייסורים בתוך העיר.

הפגנה בחיפה נגד הירי בחזירים

לפי ההסכם שנחתם בין העירייה ורשות הטבע והגנים בחודש אפריל השנה, החזירים שאפשר להמית הם רק כאלה המוגדרים כ"סוררים" ואיבדו פחד מבני אדם. אלא שההגדרה הזו מעורפלת.

בתקופת ראשת העיר הקודמת עינת קליש רותם, אותם "סוררים" נלכדו ולאחר מכן הומתו בצורה הומנית. בגלל הסכסוך שלה עם המועצה הלעומתית שהייתה אז בעיר, לא אושר תקציב לתחזוק הגידור והטיפול בפחים, שלתקופה מסוימת הוכח שהצליח לבלום כניסה של לפחות חלק מחיות הבר לעיר.

בימים הקרובים יפורסם דוח על הירי בחזירים בחודשים האחרונים. לתושבים ולפעילים בנושא אין ציפיות מהעירייה אבל עדיין מקווים שרט"ג תפעל בהתאם לחוק

כעת הציידים יורים בחזירים מתוך מכוניות כאשר בעלי החיים עומדים במקום. בדיון שנערך בחודש שעבר בעתירת "תנו לחיות לחיות" בדרישה מהעירייה לחדש את הדיווחים על הטיפול בחזירים, שהאחרון שבהם פורסם בינואר, יונה יהב איבד שליטה והתנהל כמי שלא סופר אף אחד.

"תוציאי פסק דין", הוא צעק אז מירכתי הספסל האחורי לשופטת ההמומה שולמית ברסלב, שהעירה לו שהיא זו שתקבע אם עליו לדווח לציבור או לא. עם זאת ולמרות ההתנגדות המוצהרות של יהב, בתוך כמה ימים רשות הטבע והגנים אמורים לפרסם דוח חדש שיפרט את מה שתושבי העיר כבר הספיקו לראות בשטח.

הפגנה נגד ירי בחזירי בר בחיפה. 19 ביוני 2024 (צילום: עומר שרביט)
הפגנה נגד ירי בחזירי בר בחיפה. 19 ביוני 2024 (צילום: עומר שרביט)

נוכח ההתנהלות המביכה של ראש העירייה, לתושבים ולפעילים בתחום כבר אין ציפיות מהעירייה. עם זאת, הם עדיין מקווים שרשות הטבע והגנים תפעל בהתאם לחוק ולהסכם שהרשות עצמה חתמה עם העירייה.

הגורה גססה כשעה וחצי

פורום עורכי דין להגנת בעלי חיים פנה לפני מספר שבועות לרשות הטבע והגנים וערער על חוקיות הירי הגורף. הם גם שוקלים לפנות למבקר המדינה ו/או לעתור מינהלית. לדעתם העירייה פועלת באופן משולח רסן בניגוד לחוק ולנהלי רשות הטבע והגנים בירי מגמתי, גורף, כזה שמשתמש בהגדרות מעורפלות ומחייב עצירה מיידית.

ובכלל, המתה צריכה להיות המוצא האחרון אחרי שיבוצעו הטיפול בפחים הגדושים, הגידור בוואדיות, החלפת הצמחייה לברת קיימא – במקום שתילת פרחים בהשקיה מרובה כפי שנעשה לאחרונה באופן שמושך עוד יותר את החזירים לעיר.

"עובדי הפינוי עמדו להשליך גורת חזירים מפרפרת עם קליע בראשה לעגלת הפינוי. הגורה גססה שעה וחצי עד שהגיעה וטרינרית מטעם העירייה למקום לביצוע המתת חסד"

הם טוענים שרשות הטבע והגנים באמצעות העירייה חורגת מהמנדט ופועלת לדילול וצמצום אוכלוסיית החזירים – ולא מסתפקים בהרג המסוכנים שבהם.

הם ציינו כי במסמכי המדיניות של רשות הטבע והגנים נעשה שימוש במילה "מסוכנות" בעוד שבפועל נעשתה גם בתקופת קליש רותם המתה לשם דילול האוכלוסייה, כאשר בשנים 2022 עד 2023 הומתו בלכידה והמתה הומנית 214 חזירים שהיוו כשליש מהחזירים בעיר.

גורי חזירים בחיפה לאחר שהאם נורתה. מאי 2024
גורי חזירים בחיפה לאחר שהאם נורתה. מאי 2024 (צילום: קרין ארד)

גם הנתון הזה הוא הערכת חסר. היועצת המשפטית של העירייה אמרה בבית משפט השלום בחודש שעבר כי ב־2023 הומתו כ־300 חזירים. קשה להאמין, אבל בחודשיים האחרונים ציידי חיפה הספיקו להרוג יותר מהכמות הזו. נייר העמדה של עורכי הדין מפרט אחדים מהתיאורים המזעזעים של הירי והינה אחד מהם:

"לפי הראיות שבידינו החזירים נורים ברובה עם קליע בקליבר קטן, שלא מצליח לגרום למוות מיידי, אף לא של גורים. באחד המקרים למשל, עמדו עובדי הפינוי להשליך גורת חזירים מפרפרת עם קליע בראשה לתוך עגלת הפינוי. הגורה פרפרה במשך שעה וחצי עד שהגיעה למקום וטרינרית מטעם העירייה לביצוע המתת חסד. העובדים בשטח שיקרו שהגורה נדרסה".

350 חזירים בחודשיים

"נורו 350 חזירים מסוף אפריל עד לנקודת הזמן הזו. בדקות אלה מסכמים את הדוח שיפורסם וזה לא קרה עד עכשיו כי התחלפה העירייה והיו בעיות בהעברת מידע ויש לזה חבלי לידה", אומר איל מילר, מנהל מרחב כרמל ברשות הטבע והגנים. בשיחה עם זמן ישראל הוא בעצם מבהיר שהרשות עומדת מאחורי הירי בחזירים שלא בורחים:

"כן. זו ההגדרה שהתקבעה אצל שופטת השלום וברשות הטבע והגנים. הצייד רואה חזיר ליד הפח ולא יחשוב האם הוא ביצע מגע עם אדם בשבוע האחרון. אם החזיר בורח בלילה – ולא ראיתי אחד כזה – הצייד לא ייקח את הירייה לא מתוך חשיבה של סורר או לא אלא בגלל בטיחות".

גורים?
יורים. בלי האימא הם לא ישרדו, עדיף לירות בהם, בתוך שנה הם יגדלו בתוך העיר לעשרות ק"ג".

נטען שהקליבר קטן מדי ולא הורג אותם מייד.
"כמות התיאורים על חזירים מפרפרים קטנה ביחס לכמות הירי. נכחתי בכמה אירועים, לא היו פרפורים, יש מצב של תגובות עצביות והוא זז, או שהכדור לא נכנס לאיפה שצריך. אני לא מגביל את הצייד בקליבר אבל הבחירה שלו בקטן היא נכונה בעיניי כדי שאם חס וחלילה יהיה פספוס זה יגרום מעט נזק".

"פרויקט הגידור התבצע ברמה מסוימת והולך להשתפר. בזמן המאוד מאוד קרוב העירייה תאשר תקציב לקנות גדר, לחזק את הקיימת ולהוסיף חדשה. אנחנו רוצים שזה יקרה"

מדוע נלקחו רק דגימות ספורות מכל הירי הזה?
"בשנתיים שהיו בהם לכידות נלקחו 209 דגימות לזיהוי מחלות שהם נושאים ועכשיו חוזרים לקחת דגימות. יש בדיוק היום ישיבה בנושא הזה. בקדנציה הקודמת בשנתיים הראשונות לא היה כלום, ואז נכנסו ללכידה עם סדר גודל של 10–14 מלכודות שפוזרו בעיר בשיא כשהיה צריך יותר.

"אולי השנתיים שהייתה בהם הפסקה היו בעייתיות והלכידה לא הייתה בקצב שהשיג את ההתרבות בטווח הקצר. גם בקדנציה הקודמת של יהב היה צייד שעבד בעיר".

הפגנה נגד ירי בחזירים בחיפה. 19 ביוני 2024 (צילום: עומר שרביט)
הפגנה נגד ירי בחזירים בחיפה. 19 ביוני 2024 (צילום: עומר שרביט)

מילר אומנם חושב שהירי הנוכחי הוא מוצדק, חוקי ומתבקש, אבל גם הוא מבין שהוא לא הוגן כלפי החזירים שסובלים בגלל אוזלת היד העירונית שנמשכת שנים. לדבריו, שיפור התשתיות – שאמור להתחדש בקרוב – הוא הפתרון לבעיה.

"פרויקט הגידור התבצע ברמה מסוימת והולך להשתפר. בזמן המאוד מאוד קרוב העירייה תאשר תקציב לקנות גדר, לחזק את הקיימת ולהוסיף חדשה. אנחנו רוצים שזה יקרה. חזירים התרגלו לאכול מפחי זבל ואנחנו רוצים שהם יהיו מאובטחים ודורשים את זה מהעירייה וזה מגובה במסמכים אבל לעיר לוקח זמן.

"החזירים הם קורבנות של האירוע. אין להם מטרות אסטרטגיות חוץ מלהשיג מזון ולהתרבות בדרך הקלה ביותר וזו תוצאה של מעשה אדם ובמקרה הזה של עיריית חיפה"

"החזיר הוא הקורבן"

"ברור לנו שבגופים בירוקרטיים זה לא קורה ביום אחד. אנחנו חודשיים באירוע של הציד ומקווה שבטווח הזמן הקרוב נראה שינוי בתשתיות ושהירי ירד משמעותית. אני לא מתכחש לזה שהחזיר הוא הקורבן ומשלם את המחיר הכי גבוה שיש אבל העירייה לא יכולה לאפשר את הסיכון לתושבים שלו.

"בשטחים הפתוחים חזיר נותן ספרינט של החיים כשהוא רואה אותך ובחיפה יש שינוי התנהגותי ארוך שנים. הבעיה הוצפה כבר ב־2006 ונוצר מצב שהם לא בורחים. הגענו למצב שאנחנו נמצאים בו אחרי שנוסו כל מיני דברים וחלקם הופסקו והעיר מוצפת בכאלה שלא מפחדים ויוצרים מגע.

חזירי בר בשכונה בחיפה, 2019 (צילום: MENAHEM KAHANA / AFP)
חזירי בר בשכונה בחיפה, 2019 (צילום: MENAHEM KAHANA / AFP)

"הם קורבנות של האירוע ואין להם מטרות אסטרטגיות חוץ מלהשיג מזון ולהתרבות בדרך הקלה ביותר, וזו תוצאה של מעשה אדם ובמקרה הזה – עיריית חיפה. בסבירות גבוהה אם תצא מהחנות עם משהו שיישא חן בעיני החזיר הוא ייגש וירצה את הדבר הזה, עם מסה של 70 עד 200 קילוגרם – ובמקרה הטוב תיפול על הרצפה".

"לוקח אחריות לירי"

התושבות המעורבות במאבק חולקות על הקביעה הזו בדבר חזיר שלא בורח ולכן בהכרח ייצור מגע פיזי שיאיים על בני אדם. כפי הנראה ברשות הטבע והגנים ובטח שבעיריית חיפה לא מתכוונים להפסיק את הירי חסר ההבחנה אם כי ייתכן שבעתיד הוא יפחת

"אני מתבאס מהירי ולא ישן טוב בלילה מכך שהוא מתבצע בתוך העיר. כל יישוב ואזרח שלא ידאג לסביבה נקייה ייפגש עם חיות בר. הירי לא מסב לנו שום הנאה"

בתשובה לשאלה האם הוא מצטער על הפגיעה בחיות הבר, כמי שאמור לדאוג לשמירה עליהם, מילר משיב כך: "אנחנו עושים את זה באופן חוקי וכל ירי בבעל חיים מבאס ועצוב בעיניי אבל אני לא מתבאס על כך שאנחנו הגוף היחיד שאמון על הדבר הזה.

"לא היית רוצה שעוד גופים במדינה יאשרו ירי כזה. אנחנו לוקחים את האחריות ואני חותם על היתרי הציד כדי שאותם ציידים יוכלו לעבוד בתוך העיר. הסמכות לאשר אותו לא נעימה ואנחנו לוקחים אותה בגאון. זה קרה אחרי הרבה חשיבה ודיונים.

הפגנה נגד ירי בחזירי בר בחיפה. 19 ביוני 2024 (צילום: עומר שרביט)
הפגנה נגד ירי בחזירי בר בחיפה. 19 ביוני 2024 (צילום: עומר שרביט)

"לא רק שאני מתבאס מהירי אני גם לא ישן טוב בלילה עם העובדה שיורים בתוך העיר, זה מאוד מסוכן בעיקר בימים אלה. יש לי 200% הערכה למי שמעורב בצורה אזרחית והתנדבותית כדי להגן על בעלי החיים, תנו לחיות לחיות והוועד להגנה על בעלי החיים עושים מעשים מצוינים. רשות הטבע והגנים לא השחירה את התושבים שעסקו בזה.

"כל יישוב ואזרח שלא ידאג שסביבתו תהיה נקייה כמו הבית שלו ייפגש עם חיות בר כמו חזירים ותנים. הרשות המקומית גם נושאת באחריות שלתושבים יהיה אכפת מהרחוב שבו הם גרים, אנחנו הראשונים שרוצים בזה, הירי לא מסב לנו שום הנאה".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
13
לו קליש היתה טורחת לטפל בבעיה באופן הגיוני כבר לפני חמש שנים, במקום למתג אותם בשלטים : חזיר חיפאי, להתעלם מהצורך לפעול תוך שכמה מטורללים מנהלים אותה - לדעתי, החזירים לא היו במצב כזה קטס... המשך קריאה

לו קליש היתה טורחת לטפל בבעיה באופן הגיוני כבר לפני חמש שנים, במקום למתג אותם בשלטים : חזיר חיפאי, להתעלם מהצורך לפעול תוך שכמה מטורללים מנהלים אותה – לדעתי, החזירים לא היו במצב כזה קטסטרופלי. כואב הלב על ההרג של חיות שאין בהן שום זגון אי אשמה למעט המצב שהובילה תקופת הזוועהשל קליש.

לא יעזור לכם כלום, תעשו עוד אלף 'מעקבים', מרבית התושבים מודים לראש העיר שלקח את המושכות לידיים ועושה את הדבר הנכון לרווחת תושבי העיר. המצב היה בלתי נסבל, וטוב מאוחר מלא לעשות כלום. כל ה... המשך קריאה

לא יעזור לכם כלום, תעשו עוד אלף 'מעקבים', מרבית התושבים מודים לראש העיר שלקח את המושכות לידיים ועושה את הדבר הנכון לרווחת תושבי העיר. המצב היה בלתי נסבל, וטוב מאוחר מלא לעשות כלום. כל הכבוד יהב!

לא ברור מי יותר אכזרי ומרושע - עיריית חיפה או רשות הטבע והגנים. אם כל כך חשוב גידור וניקיון - למה הם ייעשו רק בבמשך, ולא לפני הירי חסר ההבחנה? קודם יורים ואחר כך מגדרים - מה ההגיון??
עוד 1,443 מילים ו-13 תגובות
סגירה