הלקח מהצוללות וממירון - ועדת חקירה ממלכתית לא תשנה דבר

דוח הוועדה לחקר האסון במירון (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)
חיים גולדברג/פלאש90
דוח הוועדה לחקר האסון במירון

באחרונה גוברים הקולות הקוראים להקמתה של ועדת חקירה ממלכתית לאסון ה-7 באוקטובר ולמלחמה שפרצה בעקבותיו.

בין היתר, היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, קראה לראש הממשלה, בנימין נתניהו, ליזום את הקמתה של ועדה כזו, בעיקר כדי לתת מענה, לדבריה, להליכים המתנהלים נגד ישראל בערכאות בינלאומיות. סיעת המחנה הממלכתי הגישה הצעת חוק להקמתה של ועדת חקירה. גם בקרב המוחים נגד הממשלה נשמעות יותר ויותר קריאות להקמתה, כפי שניתן היה לשמוע, לדוגמה, בנאומו של ראש השב"כ לשעבר, יובל דיסקין, בקפלן במוצאי שבת.

בין היתר, היועמ"שית קראה לנתניהו ליזום הקמת ועדת חקירה ממלכתית לאסון ה-7/10. המחנה הממלכתי הגישה הצעת חוק להקמת ועדת חקירה. גם בקרב המוחים נגד הממשלה נשמעות קריאות גוברות להקמתה

אלא, שהאירועים האחרונים סביב פעילותן של ועדות החקירה הממלכתיות לגבי פרשת הצוללות ולגבי אסון מירון מוכיחים, כי המאבק להקמתה של ועדה בנושא המלחמה נידון לכישלון. אפילו אם תוקם ועדה כזו, ואפילו אם חבריה יהיו בלתי תלויים והמלצותיה נחרצות (ואפשר לסמוך על נתניהו וסביבתו שיעשו הכל כדי שלא כך יהיה) – אפילו אז לא צפויה הוועדה להוביל לשינוי פוליטי ומנהיגותי בישראל, ובמיוחד שלא להדחתו של נתניהו.

הנה, ועדת החקירה לפרשת הצוללות שיגרה מכתב אזהרה לראש הממשלה, ובו קבעה:

"התנהלותו הובילה לשיבוש עמוק ושיטתי בתהליכי עבודה ובניין הכוח, ולפגיעה במנגנוני קבלת החלטות בשורה של סוגיות רגישות. בכך סיכן את ביטחון המדינה ופגע ביחסי החוץ ובאינטרסים כלכליים של מדינת ישראל".

עוד קודם לכן הטילה ועדת החקירה לאסון מירון אחריות אישית על ראש הממשלה וקבעה:

"נתניהו ידע שאתר קבר הרשב"י מטופל במשך שנים טיפול לקוי, ושהליקויים עלולים ליצור סיכון להמוני המשתתפים בהילולה. לכל הפחות, בנסיבות העניין היה עליו לדעת על כך לאחר שהנושא הגיע למשרדו פעמים רבות, ולאחר שהוא עצמו נדרש לו מספר פעמים בדיוני הממשלה. על כן אין לקבל את טענת נתניהו שלפיה 'לא תפסו אותו בדש מעילו'".

לפני עידן נתניהו, קביעות כה דרמטיות היו גורמות כאן לרעידת אדמה פוליטית. אולי בדומה לוועדת כהן, שממצאיה לגבי טבח סברה ושתילה ב-1982 הובילו להדחתו של שר הביטחון, אריאל שרון, ולהתפטרותו של ראש אמ"ן, יהושע שגיא, כחלק מתהליך אשר תרם בהמשך גם להתפטרותו של ראש הממשלה, מנחם בגין.

לפני עידן נתניהו, קביעות כה דרמטיות היו גורמות כאן לרעידת אדמה פוליטית. ממצאי וועדת כהן על טבח סברה ושתילה ב-1982 הובילו להדחת שר הביטחון שרון, להתפטרות ראש אמ"ן שגיא, ותרמו להתפטרות רה"מ בגין

אלא, שכל זה לא קרה עם שתי הוועדות האחרונות, והממצאים הקשים שלהן בנושאי הצוללות ומירון נתקלו כמעט בפיהוק. עוד אייטם במהדורות, עם התגובה האוטומטית של נתניהו המתנער מאחריות, הטלת הרפש מצד מכונת הרעל בוועדה כאילו היא פוליטית – ויאללה לאייטם הבא.

אם כבר, עבור הגרעין הקשה של תומכי נתניהו הדברים רק משמשים כהוכחה נוספת לכך שגיבורם נרדף על ידי האליטות, השמאל והדיפ-סטייט, וכהצדקה להוסיף ולתמוך בו.

לא רק שהשיירה עוברת, אלא שהכלבים בקושי נובחים. קולם של רבים משומרי הסף במערכת המשפט ואכיפת החוק, באופוזיציה וכמובן בתקשורת כמעט ואינו נשמע, ואפילו אחרי אמירות נחרצות מצד ועדות החקירה נתניהו מקבל מהם לגיטימציה לנער מעצמו את האבק ולהמשיך כאילו לא אירע דבר.

הסיבות לכך מורכבות כמובן, והן עניין לדיון נפרד, אבל דומה כי הזיהוי העיקש בין נתניהו לבין רצון ה"רוב", והפחד מפני תגובת הקואליציה שלו, משתקים את המוסדות הדמוקרטיים שלנו.

מכאן, שאלה הקוראים להקמתה של ועדת חקירה ממלכתית למלחמה מתעקשים להאמין, כי אנחנו חיים עדיין בעידן הפרה-היסטורי שלפני נתניהו. בראייתם, מוסד הוועדה עודנו רלוונטי כדי לכפות חילופי הנהגה וכדי לרתום את דעת הקהל לטובת שינוי בצמרת.

זוהי כאמור תפיסה נאיבית, אשר אבד עליה הכלח. בישראל 2024, לוועדת חקירה ממלכתית אין "שיניים" בזירה הפוליטית בדיוק כמו שלממלכתיות עצמה אין עוד ערך פוליטי – מלבד עבור הממלכתיים המנהלים משא ומתן עם עצמם ומסרבים להפנים כי הצד השני כבר מזמן אינו באירוע.

ממצאי הוועדות הקשים בנושאי הצוללות ומירון נתקלו כמעט בפיהוק. עוד אייטם במהדורות, עם התגובה האוטומטית של נתניהו המתנער מאחריות, מכונת הרעל מטיחה רפש בוועדה, ויאללה לאייטם הבא

במלחמת התרבות המתחוללת בישראל בין הממלכתיים והדמוקרטים לבין הסמכותניים והמשיחיים, ועדת חקירה ממלכתית כבר לא נתפסת כערכאה שסביבה ניתן להתאחד, אלא ככלי שרת בידיו של צד אחד למפה הפוליטית.

האם המסקנה היא כי אין צורך בוועדת חקירה ממלכתית למלחמה? לא בהכרח. לוועדה כזו עשויה להיות השפעה על הפקת הלקחים במישור המקצועי, הצבאי והמודיעיני. אך במקום לשגות באשליות לגבי כוחה של ועדה כזו להניע שינוי פוליטי, עדיף להתמקד בדרישה משומרי הסף למלא את תפקידם ולפעול כבר כעת נגד ראש הממשלה שאחריותו לאסון ברורה כשמש ואשר איבד את כשירותו להנהיג.

עמירם גיל הוא משפטן, יועץ ומרצה. עומד בראש המיזם מוסדות, הפועל לחיזוק המוסדות הדמוקרטיים בישראל. לשעבר מנהל תכנית קלינית ומרצה למשפטים באוניברסיטת רייכמן, עורך דין בפירמות בישראל ובארצות הברית, וחבר ועד מנהל ואחראי על מדיניות בארגוני חברה אזרחית.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 676 מילים ו-1 תגובות
סגירה