נתניהו עושה נזק רב-זירתי

כרגיל אצל נתניהו, הוא קודם מפריח אמירה לאוויר, אחר כך בודק כיוון - ואז מתקן ● כך במקרה של דבריו על עסקת החטופים, כך במקרה של הצהרתו בעניין עיכוב משלוחי החימושים מארצות הברית ● בשני המקרים הנזק ממשי, וכעת פועלים רבים מאחורי הקלעים כדי לתקן את הנעשה ● מצד שני, קשה להבין כרגע את עמדת הממשל האמריקאי בעניין מערכה צפויה בלבנון ● פרשנות

ראש הממשלה בנימין נתניהו במליאת הכנסת, 24 ביוני 2024 (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)
חיים גולדברג/פלאש90
ראש הממשלה בנימין נתניהו במליאת הכנסת, 24 ביוני 2024

1

כרגיל אצל ראש הממשלה בנימין נתניהו, הוא קודם מפריח אמירה לאוויר, אחר כך בודק כיוון – ואז מתקן.

לאחר הריאיון שהעניק בתוכנית "הפטריוטים" בערוץ 14 שלשום (ראשון), הבינו בסביבת ראש הממשלה את פוטנציאל הנזק של אמירתו כי הוא מוכן לעשות "עסקה חלקית שתחזיר את חלק מהחטופים". זה הספיק למשפחות החטופים, שגם כך רובן חשדו בהתנהלותו של ראש הממשלה ורצונו האמיתי לעסקה.

אתמול במליאת הכנסת נתניהו כבר ניסה לתקן את הדברים וחזר על מחויבותו למתווה שהציג נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן – הכולל שחרור כל החטופים, מתים וחיים. מבחינת משפחות החטופים, הדברים הגיע מעט מדי, מאוחר מדי.

אתמול במליאת הכנסת נתניהו כבר ניסה לתקן את הדברים וחזר על מחויבותו למתווה שהציג ביידן – הכולל שחרור כל החטופים, מתים וחיים. מבחינת משפחות החטופים, הדברים הגיע מעט מדי, מאוחר מדי

אבל בעיה היא לא רק האי-אמון כלפי ראש הממשלה מצד המשפחות, אלא בעיקר המינוף שיכול חמאס לעשות באמירה של נתניהו. ארגון הטרור כבר מיהר למסגר אותה כהוכחה שישראל לא מעוניינת בעסקה אמיתית.

2

עכשיו זה כבר ברור: נתניהו פרסם את הסרטון המתריס בעניין אספקת החימוש מארצות הברית כדי לדחוק את הנשיא ביידן לפינה. הנשיא האמריקאי לא יכול היה להרשות לעצמו, חמישה חודשים לפני הבחירות בארצות הברית, להצטייר כמי שמונע סיוע מישראל תוך כדי מלחמה.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, 9 ביוני 2024 (צילום: AP Photo/Evan Vucci)
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, 9 ביוני 2024 (צילום: AP Photo/Evan Vucci)

מה שמפתיע הוא שגם אחרי שהמסר עבר, נתניהו המשיך לסחוט את הלימון הזה – ועוד כששר הביטחון יואב גלנט נמצא בוושינגטון.

3

קצת קשה להבין כרגע את עמדת הממשל האמריקאי בעניין מערכה צפויה בלבנון.

בשבת האחרונה הודלף לרשת סי-אן-אן כי במהלך השיחות שניהלו ראש המל"ל צחי הנגבי והשר רון דרמר עם היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן, ארצות הברית הבטיחה לישראל גיבוי צבאי הגנתי במקרה של התלקחות מערכה בלבנון. מנגד, הרמטכ"ל האמריקאי דיבר שלשום על קושי להגן על ישראל אם תפרוץ כאן מלחמה אזורית.

אתר "איראן אינטרנשיונל" פרסם בסוף השבוע כי גורמים בטאליבן באפגניסטן הביעו בפני בכירים במשמרות המהפכה רצון להשתתף בלחימה בלבנון לצד חזבאללה. מבחינת ישראל זהו איום משמעותי

הסתירה הזו לא ברורה. בינתיים לישראל יש הרבה סיבות לדאגה. אתר "איראן אינטרנשיונל" פרסם בסוף השבוע כי גורמים בטאליבן באפגניסטן הביעו בפני בכירים במשמרות המהפכה רצון להשתתף בלחימה בלבנון לצד חזבאללה. מבחינת ישראל זהו איום משמעותי, שכן איראן כבר חצתה קו אדום כשתקפה ישירות את ישראל ב-14 באפריל.

כוחות טאליבן במחוז בדקשן שבצפון מזרח אפגניסטן, 6 במאי 2024 (צילום: OMER ABRAR / AFP)
כוחות טאליבן במחוז בדקשן שבצפון מזרח אפגניסטן, 6 במאי 2024 (צילום: OMER ABRAR / AFP)

השאלה היא האם מחויבות אמריקאית למהלך הגנתי לצד ישראל תספיק על מנת להרתיע את איראן מלהשתתף במערכה בלבנון. זו כנראה אחת הנקודות שעלו בשיחות של שר הביטחון גלנט עם שר ההגנה לויד אוסטין ושר החוץ אנתוני בלינקן.

ישראל צריכה כנראה יותר מהבטחה לרצף אספקת חימושים וסיוע הגנתי ביירוט מטרות אוויריות וטילים: היא צריכה איום אמריקאי מפורש, לצד פריסת כוחות תוקפים בים התיכון ובמפרץ הפרסי. ספק אם הממשל יכול לספק זאת עכשיו, בעיתוי רגיש מבחינת הזירה הפנים-אמריקאית.

ישראל צריכה כנראה יותר מהבטחה לרצף אספקת חימושים וסיוע הגנתי ביירוט מטרות אוויריות וטילים: היא צריכה איום אמריקאי מפורש, לצד פריסת כוחות תוקפים בים התיכון ובמפרץ הפרסי

4

העובדה שחזבאללה לא מוכן בשום אופן לשבור את הקשר בין נעשה בעזה לנעשה בצפון הוא פקטור שבישראל חייבים לקחת בחשבון. סיום הפעולה ברפיח הוא בהחלט סולם אפשרי עבור מזכ"ל חזבאללה חסן נסראללה – שכמו ישראל, גם כן רוצה כנראה לסיים את הלחימה, כל שכן בשלב הזה.

מבחינת נסראללה, למרות השחיקה המסיבית בפריסה וביכולות של חזבאללה לאורך הגבול עם ישראל, יש לו הישגים שמבחינתו יכולים להתפרש כמשמעותיים.

מזכ"ל חזבאללה חסן נסראללה נואם בערוץ "אל מנאר" בלבנון, 19 ביוני 2024 (צילום: צילום מסך, Al-Manar / AFP)
מזכ"ל חזבאללה חסן נסראללה נואם בערוץ "אל מנאר" בלבנון, 19 ביוני 2024 (צילום: צילום מסך, Al-Manar / AFP)

הארגון עמד במשך חודשים מול מכונת המלחמה הישראלית, הוא יצר תקדים היסטורי בפינוי חבל ארץ שלם (מבחינתו זה יכול להיות משול לכיבוש חלקים בגליל כפי שנסראללה הבטיח בנאומים שלו), והוא שמר על לבנון רבתי מחוץ למלחמה.

כל דיון על שרטוט קו הגבול מחדש רק יעמיק את הישג התודעתי מבחינת נסראללה בזירה הפנים-לבנונית – כך שמבחינת נשק תודעתי לסיום המלחמה, חיזבאללה כבר מוכן בהחלט.

עוד 571 מילים
סגירה