שלד בית הכנסת "אחוזת הנשיא" ברחובות (צילום: מתוך אתר בית הכנסת "אחוזת הנשיא" רחובות)
מתוך אתר בית הכנסת "אחוזת הנשיא" רחובות

עתירה נוספת נגד עיריית רחובות במסגרת מלחמות הדת בעיר

תושבי שכונה חילונית ברחובות עתרו נגד העירייה בדרישה להחזיר לידיה קרקע שהוקצתה ללא תמורה לעמותת דת עבור הקמת בית כנסת ● כפי שנחשף בזמן ישראל, העמותה לא עמדה בהתחייבות ובלוחות הזמנים, נקלעה לקשיים בבנייה ובמקום עומד שלד מיותם ● "העירייה חפצה ביקרה של העמותה יותר מאשר ביקרם של התושבים"

תושבי שכונת "אחוזת הנשיא" ברחובות עתרו השבוע בעתירה מנהלית לבית המשפט המחוזי בלוד נגד עיריית רחובות בדרישה שזו תשיב לחזקתה קרקע ציבורית בשכונה שניתנה לעמותת דת, שמתכננת להקים במקום מרכז תפילה רב־תכליתי בן ארבע קומות, כולל אולם אירועים.

כפי שנחשף בזמן ישראל, גודלו של המבנה "תפח" עם הזמן מכ־200 מ"ר של בית כנסת – כפי שהוגדר בעת שהתבקשה ההקצאה המקורית לפני כשמונה שנים – למשכן בגודל של כ־900 מ"ר, כולל אולם לאירועים.

העמותה, ששמה "בית הכנסת אחוזה לתרבות יהודית ברחובות", לא עמדה בהתחייבות שנתנה להשלמת הבנייה בתוך חמש שנים, ואף "נתקעה" באמצע הבנייה כהגדרת ראשיה. כרגע עומד שלד בניין מגודר בלב השכונה. על כן טוענים התושבים כי על פי הוראות הדין פקע הסכם ההקצאה.

מדובר באחד מלפחות ארבעה מאבקי שכונות שונים המתנהלים במקביל בשנים האחרונות ברחובות סביב הקצאות פגומות לכאורה של העירייה לעמותות דת

התושבים פנו כמה פעמים לראש העירייה החדש מתן דיל בדרישה ליטול חזרה את הקרקע מהעמותה ולהשיבה לרשות הציבור, כדי לאפשר בעתיד הקצאה מחודשת לטובת שימושים אחרים.

שלד בית הכנסת "אחוזת הנשיא" ברחובות (צילום: מתוך חוות דעת שהגישו התושבים לעירייה)
שלד בית הכנסת "אחוזת הנשיא" ברחובות (צילום: מתוך חוות דעת שהגישו התושבים לעירייה)

"נוצר מצב עגום מאוד לפיו במועד שבו אמור היה לעמוד מבנה פעיל לתפארת (ינואר 2024) עומד לו שלד בניין אפור ומכוער, מעין 'פיל לבן' בן ארבע קומות, שסיומו אינו נראה בטווח הנראה לעין", כותב בעתירה עו"ד אוהד דונגי ממשרד מטרי, מאירי, וכט ושות' המייצג את 28 העותרים תושבי השכונה.

"בנסיבות אלה הסכם ההקצאה שנחתם בין העירייה לבין העמותה פקע ועל המקרקעין לחזור מיידית לידי העירייה. כך בדיוק קובע הדין". המאבק באחוזת הנשיא הפך באחרונה לסמלי, במסגרת מורת רוח גוברת של תושבים בשכונות החילוניות בעיר.

בשנים האחרונות הפכה רחובות לכוורת רוחשת של חיכוכים על רקע הקצאת קרקעות בהליכים תמוהים, כאשר תושבים התלוננו על העדר הנמקות ראויות, הליכים בלתי שוויוניים, הפרת נהלים ואף מתן הטבות לא מוצדקות

מדובר באחד מלפחות ארבעה מאבקי שכונות שונים המתנהלים במקביל בשנים האחרונות ברחובות סביב הקצאות פגומות לכאורה של העירייה לעמותות דת – במסגרת תהליך שהתחזק משמעותית עם היבחרו של ראש העירייה החרדי רחמים מלול ב־2008.

בשנים האחרונות הפכה רחובות לכוורת רוחשת של חיכוכים על רקע הקצאת קרקעות בהליכים תמוהים, כאשר תושבים התלוננו על העדר הנמקות ראויות, הליכים בלתי שוויוניים, הפרת נהלים ואף מתן הטבות לא מוצדקות בגובה מאות אלפי שקלים.

אירוע הנחת אבן הפינה לבית הכנסת "אחוזת הנשיא" ברחובות, 2021 (צילום: צבעים הפקות, יוטיוב, צילום מסך)
אירוע הנחת אבן הפינה לבית הכנסת "אחוזת הנשיא" ברחובות, 2021 (צילום: צבעים הפקות, יוטיוב, צילום מסך)

כפי שנחשף בזמן ישראל, התברר כי העירייה לא מפעילה מעקב מסודר אחר חובות מצטברים של עמותות ואינה גובה חובות בזמן. לפיכך הצטברו בשנים האחרונות חובות בגובה של יותר מ־20 מיליון שקל מצד עמותות – רבות מתוכן בתחום הדת – שהעירייה ממאנת או מתמהמהת מלגבות. וזאת אף רשימה חלקית בלבד של החובות.

במסגרת העתירה של שכונת אחוזת הנשיא מזכירים העותרים את המדיניות המתמשכת של העירייה, שאף הגיעה לפתחו של בית המשפט כמה פעמים. "למרבה הצער, הביקורת החוזרת והנשנית שבתי המשפט מותחים על העירייה לא הופנמה.

"שוב ושוב מוצאים עצמם תושבי העיר מבזבזים משאבים ונאלצים לעתור לבית המשפט כדי שיגן על זכויותיהם, יחייב את העירייה לפעול בהתאם לדין ויעניק להם סעד"

"שוב ושוב מוצאים עצמם תושבי העיר מבזבזים משאבים ונאלצים לעתור לבית המשפט כדי שיגן על זכויותיהם, יחייב את העירייה לפעול בהתאם לדין ויעניק להם סעד, בבחינת 'מה שּׁהיה, הוּא שּיהיה, ומה שּׁנעשה, הוּא שּיעשּה; ואין כל חדש תחת השמש' (קהלת א', ט')".

עוד נטען בעתירה: "כנראה העירייה חפצה ביקרה של העמותה יותר מאשר ביקרם של התושבים המתגוררים בסמוך למקרקעין והיא אינה ממהרת לפעול על פי הדין ועל פי הוראות הסכם ההקצאה. למעשה היא אינה פועלת ואינה מקיימת את הוראות נוהל ההקצאות והקריטריונים שהוא בעצמה קבעה.

שלד בית הכנסת "אחוזת הנשיא" ברחובות (צילום: מתוך חוות דעת שהגישו התושבים לעירייה)
שלד בית הכנסת "אחוזת הנשיא" ברחובות (צילום: מתוך חוות דעת שהגישו התושבים לעירייה)

"כך, עיריית רחובות בחרה להתעלם מפניותיהם של העותרים, מחוות הדעת ההנדסית שהניחו בפנייה, מהראיות להיותה של העמותה גירעונית ומהוראות הדין. ובמקום להשיב לידה את המקרקעין שהוקצו לאחר שהסכם ההקצאה פקע ולהתיר אותם לשימושים אחרים – אולי נחוצים הרבה יותר -–היא בוחרת להעלים עין ושולחת את התושבים לעתור לסעד".

עיריית רחובות מסרה בתגובה לפרסום התחקיר כי העמותה "הגישה מבעוד מועד בקשה להארכת תקופת הפיתוח. הבקשה נדונה ואושרה על ידי ועדת הקצאות ולאחר מכן גם אושרה ברוב קולות במועצת העיר.

"יש לזכור כי בעקבות מלחמת 'חרבות ברזל' ותקנות החירום שנכנסו לתוקף במשך חודשים ארוכים נאסרה כניסה של פועלים ולכן ענף הבנייה נמצא במשבר מתמשך. ככל שיש טענות בנושא ניתן לפנות לוועדת ההקצאות".

עוד 630 מילים
סגירה