בארה"ב מציעים להטיל סנקציות על סמוטריץ'

גורמים בממשל האמריקאי מציעים כי הצו שעליו חתם ביידן נגד מתנחלים אלימים בגדה המערבית יחול גם על סמוטריץ', שמעכב העברת כספים לרשות הפלסטינית ובכך מציב אותה על סף קריסה ● בארה"ב חוששים שהרשות הפלסטינית לא תחזיק מעמד עד הבחירות הבאות, מה שיביא את חמאס והג'יהאד האסלאמי לצרף את הגדה המערבית למלחמה בישראל

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בכנסת, 13 במרץ 2024 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בכנסת, 13 במרץ 2024

במסגרת שימוע שהתקיים בגבעת הקפיטול ביום שלישי, הסנאטור הדמוקרט כריס ואן הולן הקריא פסקה מצו מנהלי שעליו חתם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בפברואר נגד אנשים או ישויות המעורבים ב"מעשים […] המאיימים על השלום, על הביטחון ועל היציבות בגדה המערבית".

לאחר מכן הוא הזכיר את הדיווחים על ניסיונותיו של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לצמצם את האכיפה נגד הבנייה הבלתי חוקית בהתנחלויות ואת העובדה שהוא מעכב הכנסות ממיסים בגובה מיליוני דולרים לרשות הפלסטינית, ושאל את עוזרת שר החוץ לענייני המזרח הקרוב ברברה ליף אם מדובר בפעולות המערערות את היציבות בגדה המערבית.

ליף הסכימה שהן אכן כאלה, דבר שכצפוי הוביל את ואן הולן לשאול מדוע ארה"ב לא מטילה סנקציות על סמוטריץ'. עוזרת שר החוץ השיבה כי הממשל לא דן בפומבי בשיקוליו על מי להטיל סנקציות, ובכך סיימה את קו התשאול.

ממשל ביידן חושש שקריסת הרשות הפלסטינית תביא לכאוס בגדה המערבית, שינוצל על ידי תאים של חמאס וג'יהאד לפתיחת חזית נוספת למלחמה בעזה

אולם, בשיחות פרטיות הרעיון הועלה על ידי עוזרים בכירים של ביידן בשבועות האחרונים, שבהם הדאגה והתסכול הגיעו לשיא בוושינגטון לנוכח הסכנה לקריסת הרשות הפלסטינית, כך אמר גורם אמריקאי לזמן ישראל. הגורם ציין כי רמאללה לא יכולה להמשיך לשלם לעובדיה בלי ההכנסות ממיסים המעוכבות על ידי סמוטריץ'.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' מגיעים להצבעה על תקציב המדינה באולם מליאת הכנסת בירושלים, 13 במרץ (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' מגיעים להצבעה על תקציב המדינה באולם מליאת הכנסת בירושלים, 13 במרץ (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

צעד כזה מעולם לא ננקט נגד שר ישראלי, והגורם האמריקאי הודה כי לא סביר שהוא אכן ימומש. אבל העובדה שהוא בכלל נשקל מדגישה עד כמה ארה"ב מוטרדת מהאפשרות שרמאללה תחדל לתפקד.

ממשל ביידן חושש שקריסת הרשות הפלסטינית תביא לכאוס בגדה המערבית, שינוצל על ידי תאים של חמאס והג'יהאד האסלאמי לפתיחת חזית נוספת למלחמה בעזה, כך לדברי גורם אמריקאי נוסף.

"יש בממשלה כאלה שרוצים שהרשות הפלסטינית תקרוס כדי שישראל תוכל לספח את הגדה המערבית, ויש אחרים שחושבים שהממסד הביטחוני צועק זאב זאב"

קריסה כזאת גם תשבש את תוכניותיה של ארה"ב לעזה של אחרי המלחמה. וושינגטון מקווה בסופו של דבר לחזרתה של רשות פלסטינית מתוקנת שתאחד את הגדה המערבית ואת רצועת עזה תחת ישות פוליטית אחת ותבסס את הדרך למדינה פלסטינית עתידית.

משתי הסיבות הללו ארה"ב לא רק בוחנת אפשרויות להפעלת לחץ על ישראל לשחרור הכספים, אלא גם משליכה את יהבה על בעלות ברית ערביות שיתרמו לרמאללה. שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן העלה את הנושא לאחרונה בפגישותיו עם מקביליו הערבים, כך לדברי הגורם האמריקאי השני ודיפלומט ערבי.

שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן במסיבת עיתונאים משותפת עם מקבילו הקטארי, שייח' מוחמד בן עבד א־רחמן בן ג'סים אאל ת'אני, בדוחה, 12 ביוני 2024 (צילום: Ibraheem AL-OMARI / POOL / AFP)
שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן במסיבת עיתונאים משותפת עם מקבילו הקטארי, שייח' מוחמד בן עבד א־רחמן בן ג'סים אאל ת'אני, בדוחה, 12 ביוני 2024 (צילום: Ibraheem AL-OMARI / POOL / AFP)

אולם, בלינקן קיבל את אותה תשובה שוב ושוב – מקטאר, מערב הסעודית, מאיחוד האמירויות הערביות, מאלג'יריה ומכווית – "נתרום, אבל לא לפני שישראל תשחרר את הכספים שהיא מעכבת", מספר הדיפלומט הערבי, ואומר כי שום ממשלה באזור לא רוצה לתמוך בישות שישראל תוריד אותה על הברכיים זמן קצר לאחר מכן.

אף שהממשל עדיין דוחק בבעלי בריתו הערבים, הוא מכיר בכך שישראל היא הצד הרלוונטי יותר לפנות אליו בנושא, אומר הגורם האמריקאי השני.

מספר דומה של עובדי המגזר הציבורי בגדה המערבית מקבלים כ־50% בלבד משכרם בחודשיים האחרונים לפחות. אלה כוללים את אנשי כוחות הביטחון של הרשות, שמשתפים פעולה עם המלחמה של ישראל בטרור

ארה"ב מצאה מטרה משותפת עם הממסד הביטחוני הישראלי, שמודאג באותה מידה מהסיכוי שירושלים תמצא את עצמה אחראית לאספקת שירותים אזרחיים לשלושה מיליון פלסטינים בגדה המערבית, אומר הגורם האמריקאי.

אולם, סמוטריץ' ורבים מחברי ממשלת הימין של ראש הממשלה בנימין נתניהו לא שותפים לנקודת המבט הזאת, וממשיכים להאשים את צה"ל ואת שב"כ בכך שכשלו מלצפות את מתקפת חמאס ב־7 באוקטובר.

אילוסטרציה: בניין העירייה של רמאללה, מקום מושבה של הרשות הפלסטינית בגדה המערבית, מקושט בדגלי ספרד, אירלנד ונורווגיה, 24 במאי 2024 (צילום: Ahmad Gharabli / AFP)
אילוסטרציה: בניין העירייה של רמאללה, מקום מושבה של הרשות הפלסטינית בגדה המערבית, מקושט בדגלי ספרד, אירלנד ונורווגיה, 24 במאי 2024 (צילום: Ahmad Gharabli / AFP)

"יש בממשלה כאלה שרוצים שהרשות הפלסטינית תקרוס כדי שישראל תוכל לספח את הגדה המערבית, ויש אחרים שחושבים שהממסד הביטחוני צועק זאב זאב", אומר גורם ישראלי, שמודה כי צה"ל ושב"כ כבר התריעו לא פעם בעבר מפני קריסת הרשות הפלסטינית.

"אבל בעבר זה נמנע באמצעות פתרונות פלסטר שדחו את הקץ", הוא מוסיף. התנאים הנוכחיים נפיצים במיוחד, אומר הגורם הישראלי, ומצביע על כ־150 אלף פועלים פלסטינים שנאסר עליהם לשוב למקומות העבודה שלהם בישראל או בהתנחלויות מאז 7 באוקטובר.

"השר מאמין שהקמת מדינה פלסטינית היא מסוכנת ותפגע במדינה. [הוא מעכב את הכספים] מפני שהרשות מממנת מחבלים ופועלת נגד מדינת ישראל בזירה הבינלאומית"

מספר דומה של עובדי המגזר הציבורי בגדה המערבית מקבלים כ־50% בלבד משכרם בחודשיים האחרונים לפחות. אלה כוללים את אנשי כוחות הביטחון של הרשות הפלסטינית, שמשתפים פעולה עם המלחמה של ישראל בטרור בגדה המערבית.

"החודש [הרשות הפלסטינית יכלה לשלם] 50% [ממשכורות המגזר הציבורי]. בחודש הבא זה יהיה נמוך יותר – אולי 25%. אנשים יפסיקו להגיע לעבודה. הרשות הפלסטינית לא תוכל לתפקד", מזהיר הגורם הישראלי.

פלסטינים עומדים בתור למשיכת כסף מכספומט בשוק המרכזי ברמאללה, הגדה המערבית, 9 ביוני 2024 (צילום: Jaafar ASHTIYEH / AFP)
פלסטינים עומדים בתור למשיכת כסף מכספומט בשוק המרכזי ברמאללה, הגדה המערבית, 9 ביוני 2024 (צילום: Jaafar ASHTIYEH / AFP)

מלשכת סמוטריץ' נמסר בתגובה לזמן ישראל: "השר מאמין שהקמת מדינה פלסטינית היא מסוכנת ותפגע במדינה. [הוא מעכב את הכספים] מפני שהרשות הפלסטינית מממנת מחבלים ופועלת נגד מדינת ישראל בזירה הבינלאומית. אם הרשות הפלסטינית רוצה להימנע מקריסה, היא פשוט צריכה להפסיק לממן טרור".

פתרונות פלסטר

ישראל גובה את רוב הכנסות המיסים עבור הרשות הפלסטינית, ומחויבת על פי הסכמי אוסלו להעביר אותן לרמאללה על בסיס חודשי. הכספים האלה מהווים כ־70% מההכנסה השנתית של הרשות הפלסטינית.

מאז מינויו לשר האוצר על ידי נתניהו בדצמבר 2022 – וביתר שאת מאז פרוץ המלחמה בעזה – סמוטריץ' החל להגביל עוד יותר את סכומי הכסף שישראל מעבירה לרשות הפלסטינית

בשנים האחרונות ישראל החלה לגרוע מהסכום עשרות מיליוני דולרים באופן חד־צדדי כדי לקזז את הקצבאות שהרשות הפלסטינית משלמת לאסירים פלסטינים שהורשעו על ידי ישראל בפעילות טרור ולמשפחותיהם של מחבלים שנהרגו – מדיניות שסגנית שר החוץ ליף ציינה ביום שלישי כי רמאללה כמעט סיימה לערוך בה תיקונים.

אולם מאז מינויו לשר האוצר על ידי נתניהו בדצמבר 2022 – וביתר שאת מאז פרוץ המלחמה בעזה – סמוטריץ' החל להגביל עוד יותר את סכומי הכסף שישראל מעבירה לרשות הפלסטינית. אחרי מתקפת חמאס ב־7 באוקטובר, השר דחף את הממשלה לעכב רבע מסך הכנסות המיסים – סכום המשמש את הרשות הפלסטינית כדי לשלם לשירותים ולעובדים בעזה – בטענה כי הכספים עלולים להגיע לידי חמאס.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' בדיון על תקציב המדינה, 7 בפברואר 2024 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' בדיון על תקציב המדינה, 7 בפברואר 2024 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

במשך חודשים הרשות הפלסטינית סירבה לקבל את הכנסות המיסים במחאה על הצעד הזה, עד שארה"ב שכנעה אותה בפברואר להסכים למסגרת חדשה שלפיה נורווגיה תחזיק בחלק המיועד לעזה במקום ישראל עד שסמוטריץ' יאשר את שחרורו.

שר האוצר הודיע על סיומה של המסגרת הזאת במאי, לאחר שנורווגיה הצטרפה לספרד ולאירלנד והודיעה על הכרה במדינה פלסטינית. מאז ארה"ב ובעלי עניין נוספים בעולם מנסים למצוא מדינה חדשה שתשמש ערבה להעברת כספי המיסים מישראל לרשות הפלסטינית.

בינתיים סמוטריץ' התחייב לעכב את כל הכספים הפלסטיניים עד שממשלת ישראל תאמץ סדרה של צעדי ענישה נגד הרשות הפלסטינית בשל המהלכים שנקטו נורווגיה, ספרד ואירלנד

בינתיים, סמוטריץ' התחייב לעכב את כל הכספים הפלסטיניים עד שממשלת ישראל תאמץ סדרה של צעדי ענישה נגד הרשות הפלסטינית בשל המהלכים שנקטו נורווגיה, ספרד ואירלנד, נוסף על תמיכתה של רמאללה בתיקים נגד ישראל בבית הדין הבינלאומי לצדק ובבית הדין הפלילי הבינלאומי.

סמוטריץ' גם איים שלא להאריך מעבר לחודש יוני את השיפוי שניתן לבנקים ישראליים קורספונדנטיים (בנקים מקשרים) המעבירים את הכספים לבנקים הפלסטיניים בגדה המערבית. פקיעת השיפוי תפגע קשות בכלכלת הגדה המערבית, שתלויה בישראל בשל חוסר האיזון ביחסי הכוחות בין שני הצדדים.

חמושים מהג'יהאד האסלאמי במסע הלוויה בג'נין, הגדה המערבית, 23 במאי 2024 (צילום: AP Photo/Leo Correa)
חמושים מהג'יהאד האסלאמי במסע הלוויה בג'נין, הגדה המערבית, 23 במאי 2024 (צילום: AP Photo/Leo Correa)

ביום ראשון לפני כשבועיים הממשלה קיימה ישיבה לדיון בצעדי הענישה שביקש סמוטריץ', הכוללים הכשרה של שורת מאחזים שנבנו בגדה המערבית בניגוד לחוק הישראלי וקידום תוכניות בנייה של אלפי יחידות דיור בהתנחלויות. לדברי הגורם הישראלי ששוחח עם זמן ישראל, הצעדים הללו נועדו לפייס את סמוטריץ' כדי שישחרר חלק מכספי המיסים הפלסטיניים ויאריך את השיפוי לבנקים הישראליים המקשרים.

אותו גורם הוסיף כי נתניהו והשר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר מאמינים שסמוטריץ' יסכים לשחרר את כספי המיסים של החודשיים האחרונים ברגע שהממשלה תאשר את צעדי הענישה נגד הרשות הפלסטינית.

הגורם האמריקאי הביע הסתייגות מהתוכנית ואמר כי הצדדים ימצאו את עצמם באותו המצב בעוד חודש או חודשיים "אם וכאשר [סמוטריץ'] יחליט לעכב שוב את הכספים"

אולם, הגורם האמריקאי הביע הסתייגות מהתוכנית ואמר כי הצדדים ימצאו את עצמם באותו המצב בעוד חודש או חודשיים "אם וכאשר [סמוטריץ'] יחליט לעכב שוב את הכספים". "הכספים האלה לא יכולים להמשיך להיות מוחזקים לקבלת כופר. הם שייכים לפלסטינים", אמר הגורם האמריקאי.

ממשל ביידן, שאינו רוצה לתת לגיטימציה להשקפותיו הקיצוניות של סמוטריץ' ביחס לפלסטינים, מטיל עליו חרם בפועל ומסרב להיפגש איתו או עם עמיתו הימני־קיצוני לממשלה איתמר בן גביר. בהתאם לכך, יכולתה של וושינגטון להשפיע על שר האוצר מוגבלת, ולא ברור אם תחת סנקציות מצד משרד האוצר האמריקאי סמוטריץ' יהיה נכון יותר לשתף פעולה עם ממשל ביידן.

עשן עולה מהכפר דומא בגדה המערבית, לאחר שמתנחלים נכנסו לכפר והציתו מכוניות ובתים, 13 באפריל 2024 (צילום: איתי רון/ פלאש 90)
עשן עולה מהכפר דומא בגדה המערבית, לאחר שמתנחלים נכנסו לכפר והציתו מכוניות ובתים, 13 באפריל 2024 (צילום: איתי רון/ פלאש 90)

הרעיון הוא קודם כול לאיים לצרף את סמוטריץ' לרשימת הסנקציות של משרד האוצר האמריקאי, אבל הדבר ייעשה רק אם ארה"ב תהיה מוכנה לממש את האיום, אמר הגורם האמריקאי הראשון, וציין כי הממשל טרם הגיע לנקודה הזאת.

הדיפלומט הערבי הודה כי פתרונות זמניים הם כנראה הדבר הטוב ביותר שממשל ביידן ובעלי בריתו במזרח התיכון יכולים לקוות לו כל עוד ממשלת ישראל הנוכחית מחזיקה בשלטון, וטען כי תידרש קואליציה חדשה כדי לנקוט את הצעדים הדרושים להבטחת יציבות ארוכת טווח בגדה המערבית ובעזה.

אולם, הגוש של נתניהו בכנסת נראה יציב יחסית, וגם אם הבחירות יוקדמו הן ככל הנראה לא יתקיימו לפני סוף השנה הנוכחית לכל המוקדם. "אני לא בטוח שיש לרשות הפלסטינית את הזמן הזה", אמר הדיפלומט הערבי.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 1,351 מילים ו-1 תגובות
סגירה