לא יהיה ניצחון מוחלט

עוברת אורח בצפון טהרן חולפת על פני איור טילים איראניים, 19 באפריל 2024 (צילום: AP Photo/Vahid Salemi)
AP Photo/Vahid Salemi
עוברת אורח בצפון טהרן חולפת על פני איור טילים איראניים, 19 באפריל 2024

לא יהיה ניצחון מוחלט. זו האמת. כל מי שעיניים בראשו ומביט במציאות בהיגיון וביושר, מבין שעידן הניצחונות המוחלטים נגמר. לא יהיה יותר ששת הימים. לא מצור על הארמיה השלישית, לא אנטבה, לא השמדת הכור בעיראק או בסוריה. לא יקרה. העידן הזה נגמר.

במציאות בה אנו חיים כיום עומד מולנו אויב חזק, גדול ובעל אורך נשימה ויכולות שמעולם לא התמודדנו עימן. איראן. מעצמה אזורית מצוידת בארסנל טילים אינסופי, צבא ענק וזרועות שלוחות לכל המזרח התיכון, מתימן דרך עיראק, סוריה ולבנון.

במציאות עומד מולנו אויב חזק, גדול ועם אורך נשימה ויכולות שמעולם לא התמודדנו עימן. איראן. מעצמה אזורית מצוידת בארסנל טילים אינסופי, צבא ענק, וזרועות שלוחות לכל המזה"ת, מתימן דרך עיראק, סוריה ולבנון

לאיראן יש אורך נשימה כלכלי ואנושי שאין לישראל. היא שרדה סנקציות כלכליות מצד העולם המערבי במשך שנים. יש לה יכולת לספוג הרוגים ופצועים והלומי קרב שאין לישראל. במלחמה בין איראן לעיראק נהרגו כמיליון איראנים. היא נמשכה שמונה שנים. לישראל אין אורך נשימה כזה.

איראן עומדת כיום מאחורי חזבאללה בלבנון. מספקת לו נשק חדיש, מדויק, קטלני, ובכמויות שמאיימות להחריב את ישראל.

לישראל יש אמנם נשק יום הדין שמעולם לא הודתה בקיומו, אבל איראן הכינה מכת נגד בלבנון, שעוצמתה ההרסנית דומה. קונוונציונלית. לכן לא יהיה ניצחון מוחלט. לא בלבנון. גם לא בעזה.

זו האמת המרה. אבל זו האמת.

כבר תשעה חודשים חמאס שורד ומחזיק בידיו מעל מאה חטופים ישראלים. כל זמן שצה"ל לא הגיע אליהם ואינו יודע היכן הם, חמאס שולט ברצועת עזה. זה המפתח. לכן לא משנה כמה מחבלים ייהרגו בכיבוש השלישי או בתקיפה השלישית של מחנות המרכז, נוסיראת, חאן יונס, רפיח.

לא יהיה ניצחון מוחלט כי אי אפשר לנצח בעולם המודרני את מפלצת חמאס הנאצית כמו שנוצחו הנאצים במלחמת העולם השנייה. עזה לא תהיה דרזדן. ישראל לא תוכל לספוג סנקציות בינלאומיות וכבר עכשיו ראשיה מאוימים בהכרזה עליהם כפושעי מלחמה.

לאיראן יש אורך נשימה כלכלי ואנושי שאין לישראל. היא שרדה סנקציות כלכליות מצד העולם המערבי במשך שנים. יש לה יכולת לספוג הרוגים ופצועים והלומי קרב שאין לישראל

ישראל גם לא יכולה להכריז על ניצחון מוחלט, פשוט מפני שתמיד יימצא חמאסניק אחרון עם עוד אר.פי.גי. שיירה מעוד מחילה לעבר חיילי צה"ל ויוכיח שאין ניצחון מוחלט.

לכן לא יהיה ניצחון מוחלט. גם חמאס נהנה מגב איראני. אנשיו בלבנון מתאמנים ומקבלים הנחיות ונשק מאיראן. לחמאס יש אורך נשימה בכלכלת האבדות שלו לעומת ישראל. יותר מ-30 אלף עזתים כבר נהרגו וחמאס לא נכנע. אי אפשר להרוג 2 מיליון עזתים. לישראל אין פתרון צבאי לחמאס גם אחרי תשעה חודשי לחימה.

ההנהגה בישראל מתכחשת לאמת הפשוטה הזו. ספינולוגים בתקשורת, פרשנים מסוימים ובעיקר חברי ממשלה, דוחפים למלחמה בלבנון, להכרעת חמאס בעזה וממשיכים לשקר לעצמם ולציבור על האפשרות שיש במציאות ניצחון מוחלט.

ובכן אין דבר כזה.
לא בעולם של 2024.

גם כשארה"ב עומדת מאחורי ישראל במלוא כוחה, היא מבינה שממול עומדת מעצמה צבאית וכלכלית איראנית. כזו שיש לה גם בריתות עם רוסיה וסין וגם ארה"ב לא תוכל להכניע אותה אלא בנשק השמדה המונית וסכנת מלחמה עולמית שתחריב את העולם.

לכן לא יהיה ניצחון מוחלט.

ישראל יכולה רק לנסות לנהוג בזהירות בכבישי המזרח התיכון. להימנע ממלחמות מיותרות, לנסות להגיע להסכמים מדיניים שיבטיחו את עתידה, ולדבוק בשחרור חטופיה שנחטפו באשמתה המלאה במחדל צבאי מודיעיני חסר אחריות.

הנהגה ישראלית שפויה צריכה להפסיק לדבר על ניצחון מוחלט. להפסיק לשקר. שרידותה של ישראל חשובה יותר משרידותו של השלטון שהוביל אותה אל עברי פי הפחת הנוכחיים.

אפשר הרי לחזור אל ההיסטוריה של מאבקים חסרי סיכוי מול אימפריות שכבשו את ארץ ישראל. מאבקים שהובילו לחורבן. היום ישראל ריבונית על אדמתה, אבל חייבת להתנהל באחריות מול אימפריה צבאית אכזרית כמו איראן.

גם כשארה"ב עומדת מאחורינו במלוא כוחה, היא מבינה שמולה מעצמה צבאית וכלכלית איראנית, בעלת ברית של רוסיה וסין. גם ארה"ב לא תוכל להכניעה, אלא בנשק השמדה המונית וסכנת מלחמה עולמית

ליל הכטב"מים והטילים האיראני עלול להפוך לשנה של כטב"מים. ההרס שישראל חווה כיום בצפון, עלול להתרחש גם במרכז הארץ, ושום נאום שחצני של ראש הממשלה בקונגרס או בווילה של המיליארדר סיימון פאליק, לא יציל את ישראל מעימות חזיתי מול איראן. צריך להכיר במגבלות הכוח לפני שלא יישאר עוד כוח להגן על ישראל.

איתי לנדסברג נבו הוא אזרח המודאג מעומק השחיתות השלטונית, חושש לגורל הדמוקרטיה ומזועזע מהגזענות והאלימות בחברה הישראלית. לשעבר עורך "מבט שני" ומנהל מחלקת תעודה בערוץ הראשון (2002-2017). בן קיבוץ תל יוסף וממקימי הפורום למען אנשי המילואים ( 1995-2017) . כיום במאי, עורך תוכן ומפיק עצמאי.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
כתבת מה לא לעשות. זה קל. ישראל מאויימת הן עוטף עזה, הן מהצפון והן מהטילים מאירן. מדינת ישראל צריכה לספק ביטחון לאזרחיה. מדינת היהודים נולדה כדי שהיהודים יהיו אדונים לגורלם ולא פגיעים ... המשך קריאה

כתבת מה לא לעשות. זה קל. ישראל מאויימת הן עוטף עזה, הן מהצפון והן מהטילים מאירן. מדינת ישראל צריכה לספק ביטחון לאזרחיה. מדינת היהודים נולדה כדי שהיהודים יהיו אדונים לגורלם ולא פגיעים בפני פוגרומים. איך עושים את זה אם מתקפלים בכל החזיתות? איך מבטיחים ביטחון לאחר שמתרפסים בפני סינואר ונאסרלה שיעשו טובה ויפסיקו להציק לנו ושאולי ישחררו עוד כמה עשרות חטופים? ישראל מושפלת , ישראל מתנצלת לא תשרוד במזרח התיכון. אין ברירה וצריך לשלם מחירים. בלי לשלם מחירים משינת ישראל לא הייתה קמה. בן גוריון הבין זאת ואף על פי כן הכריז על הקמת המדינה.

1. הדגש על ניצחון צבאי כוחני מוטעה. ניצחון מהותו: א) קיום מדינה ריבונית, ב) מוסדות ומקבלי החלטות מתפקדים מיטבית, ג) דמוקרטיה שמאפשרת השכלה מתקדמת וחופש והזדמנויות לאזרחיה לשגשג, ד) ה... המשך קריאה

1. הדגש על ניצחון צבאי כוחני מוטעה.
ניצחון מהותו:
א) קיום מדינה ריבונית,
ב) מוסדות ומקבלי החלטות מתפקדים מיטבית,
ג) דמוקרטיה שמאפשרת השכלה מתקדמת וחופש והזדמנויות לאזרחיה לשגשג,
ד) הסדרה אזורית יציבה של ביטחון ושת"פ.
בהקשרים אלו, כרגע מדינת ישראל בדרך ל…?

2. הכמיהה לשינוי חברה הסבר:
איך לשנות עכשיו?
כשבהגה אוחזים מושחתים ופונדמנטליסטים ופשיסטים וסתם בורים, האם לוחות הזמנים לא מובילים לאסון אסטרטגי?
מה ישנה הכל מהר?

3. לא בטוח שאפשר להשפיע מהר חזק בלי סיכון קיומי.
האירנים ושות' רוצים להביא את ישראל לפשיטת רגל מול האפשרויות שהם יצרו.
גם אם נניח שרוצים הסדרה עם חמאס וחיזבאללה,
ומוכנים לקבל את אירן הגמונית וגרעינית,
האם אירן תרפה, ותאפשר קיום ישראל באזור?
האם ציר ארה"ב מסוגל לייצר הסדרה יציבה באזור
והסכמה אירנית-רוסית-סינית? או שעל הכף עתיד הפטרודולר ועוצמת ארה"ב?

עוד 626 מילים ו-3 תגובות
סגירה