התקופה הזו היא מכון כושר קשוח לתודעה

מיינדפולנס, אילוסטרציה (צילום: Liderina / iStock)
Liderina / iStock
מיינדפולנס, אילוסטרציה

לקום בבוקר, זה כל יום בחילה ומכה בבטן", כתבה לי חברה. אין ספק, התקופה הזו היא מכון כושר קשוח לתודעה: לעזור היכן שאפשר ולדעת שלא הכול אפשר.
להיות קשוב/ה לסביבה, אבל תמיד לזכור את עצמך בכל ההמולה. להתעדכן בחדשות, אבל לא לתת להן לצבוע את כל המציאות.

אחד הממדים שיכולים לעזור לנו בתקופות משבר הוא ממד הרוח. "יש קשר מובהק בין מלחמה ואירועים טראומטיים לבין עלייה בחיפוש אחר הרוח" (פרופ' ג'ף קרייפל, עיתון הארץ).

לפעמים אומרים לי: "אני לא רוחני/ת. אני עם שתי רגליים על הקרקע". אך תקופות של משבר מלמדות אותנו, שאין סתירה בין השניים,

אחד הממדים שיכולים לעזור לנו בתקופות משבר הוא ממד הרוח. לפעמים אומרים לי: "אני לא רוחני/ת. אני עם שתי רגליים על הקרקע". אך תקופות של משבר מלמדות אותנו שאין סתירה בין השניים

להיפך – אם יש דבר אחד ודאי בעולם הזה הוא, שלכל דבר נמצא את ההיפך שלו – בעולם של חומר נמצא גם את הרוח.

כדי להתחבר לרוח, הרגליים צריכות להיות מחוברות לאדמה, למציאות ולגוף שלנו, על כל תחושותיו.

ב-2023, פרסם וול סטריט ג'ורנל – בגילאי 18-25 – לשליש  הייתה יותר אמונה מאשר ספק לגבי קיומו של כוח עליון. לשם השוואה, ב-2021 רק רבע מקבוצת הגיל הזו האמינו בכך.

יש לנו ארבעה שערים לידיעה עצמית – גוף-נפש, רוח ונשמה.

חיבור מיטיב לגוף ולנפש מתרחש כאשר אנחנו מזהות ומקבלות את התחושות, המחשבות והרגשות שלנו. זה המפתח לשינוי.

הנפש שלנו מורכב מחוויות, אמונות שגיבשנו, מגדר, חינוך ותרבות.

הרוח שלנו מורכבת ממאגר של עשרות איכויות, למשל – אותנטיות, אמפטיה, בטחון, גמישות, דמיון, הומור, הקשבה, חריצות, חמלה, יעילות, יושר, מעשיות, משמעת, נחישות, סקרנות, סבלנות.

רוחניות היא הידיעה, שיש לי אפשרות לבחור מתוך המאגר הזה על מה לשים דגש, וכיצד אני רוצה להיות, על אף הנסיבות.

אני יושבת במעגל עם חברות למקצוע. החדר בוער מדיון על טיפולים בזמן מלחמה. אחרי כמה דקות בהן אני מנחה מיינדפולנס, החדר נרגע.

חיבור מיטיב לגוף ולנפש מתרחש עם קבלת התחושות, המחשבות והרגשות שלנו. אני יושבת במעגל עם חברות למקצוע. החדר בוער מדיון על טיפולים בזמן מלחמה. אחרי דקות בהן אני מנחה מיינדפולנס, החדר נרגע

מתוך השקט אני מקבלת מסר: פרשי כנפיים אל העל-זמני. הן יעזרו לך עם הזמני. עכשיו, יותר מתמיד, עלי מעלה אל הרוח, כדי לקבל ראייה רחבה. אני מכירה את המקום הזה. הנשימה בו קלה יותר, אבל הכאב לקח אותי בעיקר למחוזות הגוף והנפש.

בשנים האחרונות יש מגמה מעניינת, ששמה דגש על הרוח: איכויות ויכולות, שאינן תלויות מגדר, וכך מצמצמת את ההבדלים בין המינים. בנוסף לגבר ואישה ניתן למצוא עשרות סוגים של מגדר.

פודקאסט עם נדב אטיאס על תפקיד הרוח בזמן משבר

כבר בתחילת המלחמה הבינו עד כמה חשוב להעריך יכולות של נשים, ולהקשיב לקול שלהן, ומה התוצאות הטרגיות כאשר לא עושים את זה.

מחקר מ-2020 של ד"ר תמר קריכלי-כץ מאוניברסיטת ת"א וד"ר טלי רגב מהמרכז הבינתחומי, הראה כי ציון ממוצע של נשים במבחן במתמטיקה עם שאלות בלשון זכר-יחיד היה נמוך ב-15% מזה של גברים. כשעברו ללשון זכר-רבים, לא הושפע הציון, לכן חלק מהאקדמיה אימצו את הפנייה הזו. זה אחד השינויים שכולנו יכולות/ים לאמץ.

אחת התופעות המעניינות, שאני עדה להן היא, שלרוב קשה לנו להעיד על הרוח שלנו, על היכולות שלנו. יש דרך פשוטה בת שני שלבים שעוזרת לנו להתחבר אליהן:

1. להיזכר בפעם האחרונה שחווינו הצלחה.

2. לזהות אילו מהאיכויות שלנו אפשרו אותה. כך ניתן לפתח מודעות עצמית חיובית, להתחבר לכוחות שלנו, ולהוות השראה לסביבה.

שלושה טיפים לחיבור לרוח:

1. לזהות את מצבנו הפנימי: תחושות, מחשבות ורגשות. לקבל אתם ולבחור באיכויות, שעל פיהן נכון לנו להתנהל בתקופה זו.

2. לפתוח את התודעה לעוד זוויות והבנות של המצב בעזרת השאלות – מה השיעור שלי? מה השיעור שלנו כחברה?

3. גם בזמנים הכי שחורים, להסכים להאמין שיכול להיות אחרת. לדמיין את העתיד הרצוי ולראות אותו קורה.

ויקטור פרנקל בספרו "האדם מחפש משמעות" מספר, שבצעדת המוות הוא דמיין כיצד הוא שורד את המלחמה ומעביר הרצאות, ואכן זה מה שקרה.

הילה צור, שבמשך שנים נפגעה על ידי אחיה, דמיינה שיש לה בן זוג אוהב ומשפחה אוהבת. זה מה שיש לה היום.

מחקר מ-2020 הראה כי ציון ממוצע של נשים במבחן במתמטיקה עם שאלות בלשון זכר-יחיד היה נמוך ב-15% מזה של גברים. כשעברו ללשון זכר-רבים, לא הושפע הציון. לכן חלק מהאקדמיה אימצו את הפנייה הזו

אולי המגמה השמה דגש על הרוח שלנו – על היכולות ולא על מגדר, תאפשר סדר חדש, שייתן מקום רחב יותר לנשים ולגברים בחברה ותיתן השראה ליותר א/נשים לדמיין עולם טוב יותר,
מה שבהחלט יכול לקרב אותו.

דבריי בפאנל נשים ישראליות

אילת דה פיצ'וטו בעלת תואר שני בפסיכולוגיה, פסיכותרפיסטית, מפתחת גישת connection - חיבור להדרכה הפנימית - גוף נפש רוח ונשמה. מחברת ספר הילדות/ים "המפתח של דניאל". בעלת קליניקה פרטית, מנחה ומרצה.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 679 מילים
סגירה