ראש הממשלה בנימין נתניהו בכנסת, 11 ביוני 2024 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90

בשביל לשרוד את כנס הקיץ, נתניהו מוכן לשרוף את הקשרים עם הדמוקרטים

לפי מדריך נתניהו לפיזור הכנסת הוא זקוק לכמה שבועות כדי לנתק לגמרי את הקשר בין התפרקות הקואליציה לבין פרישת גנץ ● הוא כמובן לא ירצה לפרק את הכנסת במצב הסקרים הנוכחי ולכן ימשוך לפחות עד הנאום בקונגרס ● הריב עם הממשל האמריקאי הוא רק פרומו לנאום פוליטי ● האינטרסים של ישראל? מבחינתו זה ממש לא מעניין ● פרשנות

בנובמבר 2018 שר הביטחון דאז אביגדור ליברמן פרש ממשלת בנימין נתניהו והותיר את הקואליציה עם 61 ח"כים. הרקע לפרישת ליברמן היה חוסר שביעות רצונו מהטיפול בעזה. הוא הבין שראש הממשלה מגביל אותו, אפילו בתפקיד שר ביטחון. הוא נטש עם דברי תוכחה, שנותרו רלוונטיים גם באוקטובר 2023.

מייד אחרי התפטרות ליברמן, נתניהו רצה לייצב את ממשלתו ולנתק קשר בין הביקורת הקשה של ליברמן בנושא עזה לבין היציאה לבחירות – ומשך את האירוע הפוליטי כחודש נוסף, עד סוף דצמבר 2018.

לקואליציה בת 61 ח"כים לא היה סיכוי רב לשרוד ונתניהו החליט לשלוט בסדר היום החדשותי, לקבוע את מועד הבחירות סמוך לוועידת איפא"ק בוושינגטון – ולנאום נאום משמעותי בארה"ב כשבוע לפני מועד הבחירות.

באופן טבעי, הנשיא דאז דונלד טראמפ הזמין אותו גם לבית הלבן ושם הכריז על הכרת הממשל האמריקאי בסיפוח רמת הגולן. המהלכים של נתניהו היו כמעט צפויים. השטיקים של וושינגטון חזרו על עצמם עד כדי כך שכבר בספטמבר 2018 – חצי שנה לפני הבחירות – הימרתי על תאריך הבחירות הצפוי.

בנימין נתניהו ודונלד טראמפ בבית הלבן ב-25 במרץ 2019 (צילום: AP Photo/Manuel Balce Ceneta)
בנימין נתניהו ודונלד טראמפ בבית הלבן, 25 במרץ 2019 (צילום: AP Photo/Manuel Balce Ceneta)

אותה נסיעה השתבשה מעט. טיל נורה מעזה על מושב משמרת בשרון, בטווח של 150 קילומטרים מהרצועה, ולנוכח הבהילות הביטחונית נתניהו ביטל את נאומו באיפא"ק, אך לא ויתר על הפגישה עם טראמפ בבית הלבן.

מה שהוא היה צריך להשיג מבחינת התדמית הציבורית עבור הבחירות בישראל הוא השיג. נשיא ארה"ב שימש כניצב בקמפיין בחירות – אז היה אפשר לחזור. עתה, על אף המלחמה הקשה ורוח הנכאים השולטת במדינה, נתניהו שוב חוזר אל התככים והתכנונים המוכרים.

פרישת בני גנץ נתנה דחיפה משמעותית לתהליך התפרקות הממשלה. נתניהו תמיד טען במערכות בחירות שהוא רוצה ימין על מלא־מלא, אך ההיסטוריה מוכיחה שהוא לא מסוגל לקיים ממשלה ללא גורמים ממתנים

פרישת בני גנץ נתנה דחיפה משמעותית לתהליך התפרקות הממשלה. נתניהו תמיד טען במערכות בחירות שהוא רוצה ימין על מלא־מלא, אך ההיסטוריה מוכיחה שהוא לא מסוגל לקיים ממשלה ללא גורמים ממתנים.

עם החלטת המחנה הממלכתי לפרוש לפני כשבועיים, הקואליציה הוצבה על כרעי תרנגולת. כל עוד גנץ היה חבר בממשלה, הוא היה בעל זכות וטו על חקיקה שלא קשורה למלחמה. מייד עם פרישתו, ח"כ אריה דרעי חזר לדחוף את אחד החוקים החשובים לבייס של ש"ס – חוק מינוי רבני ערים ושכונות – ודחק את כל הקואליציה לקצה.

חברי הכנסת משה סעדה וטלי גוטליב בוועדת החוקה בדיון על חוק הרבנים, 18 ביוני 2024 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
חברי הכנסת משה סעדה וטלי גוטליב בוועדת החוקה בדיון על חוק הרבנים, 18 ביוני 2024 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

הקרבות שהתנהלו אתמול בווטסאפים, במסדרונות הכנסת ובטוויטר היו רק קצה המזלג של אווירת הקרב בקואליציה. כולם נגד כולם. נתניהו נגד איתמר בן גביר וההדלפות מהפורומים הביטחוניים; בן גביר נגד נתניהו עם עלבונות מתחת לחגורה; השר ברקת נגד נתניהו על חוק אי הגיוס; חברי הכנסת משה סעדה וטלי גוטליב נגד חוק הרבנים.

השניים האחרונים גם הודחו מוועדת החוקה תחת הערותיו העוקצניות של ח"כ שמחה רוטמן; ח"כ צבי סוכות נגד גוטליב ובחזרה; כולם נגד ח"כ מנסור עבאס ולא בחזרה, כי האחרון תמיד שומר על קלאסה; עוצמה יהודית נגד ש"ס (האשמות על אוסלו) וש"ס נגד עוצמה יהודית בחזרה (שקרנים) – וכל זה רק במהלך 12 השעות שלאחר ההודעה על כישלון העברת חוק הרבנים.

לפי מדריך נתניהו לפיזור הכנסת יש להמתין עוד כמה שבועות ולשרוד לפחות עד סוף כנס הקיץ כדי לנתק לגמרי את הקשר בין ההתפרקות לבין פרישת גנץ

כל ההתרחשויות הנ"ל נראות כמבוא לפירוק הממשלה, ההשלכות של אפקט גנץ. יחד עם זאת, לפי מדריך נתניהו לפיזור הכנסת יש להמתין עוד כמה שבועות ולשרוד לפחות עד סוף כנס הקיץ כדי לנתק לגמרי את הקשר בין ההתפרקות לבין פרישת גנץ.

כמובן שיש הבדל בין אירועי מערכת הבחירות לכנסת ה־21 בראשית שנת 2019 למצב הפוליטי כיום. מצבו של נתניהו בסקרים חלש בהרבה והפחד מבחירות גדול. הוא לא ירצה לפזר את הכנסת כשמצבו ממשיך להיות בלתי מרשים. אולי הוא מחכה לנאום כלשהו בקונגרס?

בני גנץ מודיע על פרישה מהממשלה, 9 ביוני 2024 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
בני גנץ מודיע על פרישה מהממשלה, 9 ביוני 2024 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)

הנאום בקונגרס: חזרה על אותם טריקים פוליטיים

גם מהלכי נתניהו לקראת נאומו בשבוע האחרון של יולי בקונגרס האמריקאי נראים כלקוחים מאותו מדריך הפעלה שבו הוא משתמש פעם אחר פעם: ריב עם הממשל האמריקאי כפרומו לנאום פוליטי; שימוש בנשיא האמריקאי (ב־2014 זה היה ברק אובמה, ב־2019 טראמפ וכיום ג'ו ביידן) כניצב בסרטוני התדמית שלו.

אם הנשיא האמריקאי הוא רפובליקאי אז מכונת התעמולה מייצרת סרטוני "ליגה אחרת" – זה היה המקרה עם פגישת טראמפ כשבוע לפני בחירות 2019. אם הנשיא האמריקאי הוא דמוקרטי, אז מכונת התעמולה מייצרת עימות והילת גבורת המנהיג שיצא להילחם ברוע.

נתניהו התייצב שלשום מול המצלמה וסיפר לעולם באנגלית מצוחצחת שהבית הלבן מעכב משלוחי נשק לישראל. כעבור זמן קצר – ובתיאום מושלם – התייצב מנהיג הרוב בסנאט וסיפק את הסחורה מהצד השני של האוקיינוס

בראשית 2015 – שלושה שבועות לפני מערכת הבחירות בישראל – נתניהו הזמין את עצמו לוושינגטון כדי לנאום נגד מדיניות החוץ של הנשיא אובמה ביחס להסכם הגרעין. אובמה לא הזמין אותו לבית הלבן ודאג להיות בכלל מחוץ לוושינגטון.

את הטריק של 2019 הסברנו לעיל. וכעת הגענו למלאכת יצירת האווירה העכורה והצדקנית לפני נאום 2024. אומנם אין מערכת בחירות, אבל כל אחד מבין שהיא עשויה להגיע, מוקדם מאשר מאוחר. סרטון התעמולה כבר ישמש אותו כשיום הבוחר יתקרב.

כאמור, מדריך ההפעלה כולל הזמנה רפובליקאית לקונגרס. הפעם נתניהו וידא מראש שההזמנה תצא גם מהמפלגה הדמוקרטית ומנהיג הרוב בסנאט צ'אק שומר נרתם למשימה. כעת, נתניהו עובר לשלב ב': החולשה של הנשיא המכהן ביידן גלויה לעין כל ונתניהו מחפש לרמוס – בלי חשש מההשלכות.

לשם כך הוא התייצב שלשום מול המצלמה וסיפר לעולם באנגלית מצוחצחת שהבית הלבן מעכב משלוחי נשק לישראל. כעבור זמן קצר – ובתיאום מושלם – התייצב מנהיג הרוב בסנאט הסנטור הרפובליקאי מיץ' מקונל וסיפק את הסחורה הפוליטית מהצד השני של האוקיינוס – גם הוא רץ לקטר על עיכוב משלוחי הנשק.

בבית הלבן הבהירו מייד ש"אין להם מושג על מה נתניהו מדבר". הם הענישו את נתניהו בביטול פגישות אנשי מקצוע במסגרת פורום SDG – פורום ביטחוני לתיאום המאבק בין ארה"ב לישראל בנושא איראן ולבנון

כך, סוגיית אספקת הנשק לישראל למאבק בארגוני הטרור הפכה הלילה להיות עניין פוליטי בין הדמוקרטים לרפובליקאים. כאילו שהבית הלבן בהובלת ביידן לא סיפק לישראל נשק מעל ומעבר. על הרקע הזה נתניהו יצעד לוושינגטון וימחיש לישראלים איך הוא הוא ורק הוא מנהל מאבקים אמיצים נגד הבית הלבן, שמקשה עליו.

העובדות הן כמובן שונות. בבית הלבן הבהירו מייד ש"אין להם מושג על מה נתניהו מדבר". הם הענישו את נתניהו בביטול פגישות אנשי מקצוע במסגרת פורום SDG – פורום ביטחוני לתיאום המאבק בין ארה"ב לישראל בנושא איראן ולבנון.

מטוס אמריקאי עם ציוד עבור צה"ל, 19 באוקטובר 2023 (צילום: משרד הביטחון)
מטוס אמריקאי עם ציוד עבור צה"ל, 19 באוקטובר 2023 (צילום: משרד הביטחון)

אנשי הביטחון הישראלים שהיו אמורים לטוס לוושינגטון ביטלו את טיסותיהם ברגע האחרון. הפגישות בבית הלבן עם היועץ לביטחון לאומי צחי הנגבי והשר רון דרמר היו אמורות להתקיים כרגיל, אולם הבית הלבן אמר לזמן ישראל שאין עדיין תיאום סופי.

באשר לחוסרים באספקת הנשק, בבית הלבן חזרו ואמרו לנו: "אין לנו מושג על מה ראש הממשלה מדבר, ובכל מקרה זו לא הסיבה לשינוי מועדי המפגשים". האם נתניהו שורף את עצמו במפלגה הדמוקרטית? ייתכן שכן, יש כבר סימנים לכך. אבל מה אכפת לו? אחריו המבול.

נתניהו חושב שאם ביידן ייבחר מחדש, הוא כבר יצליח להחניף ולהתקדם – ואם טראמפ ייבחר ולנתניהו הייתה תרומה לכך, פעמיים כי טוב, זה יעשה אותו מאושר. והאינטרסים של ישראל? מבחינתו זה ממש לא מעניין

עד נובמבר 2024 יזרמו מים רבים בפוטומק והעיקר שהוא ישרוד את כנס הקיץ, יעלה קצת בסקרים והעם בישראל יסתכל על המסך ויגיד, 'איזה מנהיג אחר יצליח לנאום ארבע פעמים בקונגרס ולקבל כל כך הרבה מחיאות כפיים סוערות וקימת כבוד?'

לא משנה מה התוכן של נאומיו, העיקר זו התמונה. עוד חושב לעצמו נתניהו שאם ביידן ייבחר מחדש, הוא כבר יצליח להחניף ולהתקדם – ואם טראמפ ייבחר ולנתניהו הייתה תרומה לכך, פעמיים כי טוב, זה יעשה אותו מאושר.

והאינטרסים של ישראל? מבחינתו זה ממש לא מעניין.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
עוד 1,143 מילים ו-2 תגובות
סגירה