נגיד שניצחנו בעזה – ונצא   

פלסטינים עוזבים את מחנה הפליטים ג'באליה, 30 במאי 2024 (צילום: Omar AL-QATTAA / AFP)
Omar AL-QATTAA / AFP
פלסטינים עוזבים את מחנה הפליטים ג'באליה, 30 במאי 2024

מצבה האסטרטגי והמדיני של ישראל בימים אלה הוא בכי רע. המערכה בעזה הסתיימה ולצה"ל אין יעדים בני השגה. יעדים המצדיקים את המחיר בחיי חיילים שימשיכו להיהרג ברצועה ממטעני צד או ירי ממארבי מחבלים שיגיחו מהמנהרות.

דמם של החיילים שייהרגו ושל החטופים שעדיין חיים במנהרות החמאס, יהיה על ידיו של בנימין נתניהו ושאר 63 חברי הקואליציה הנוכחית. הממשלה זו איבדה את הצפון, ואף את הדרום.

דמם של החיילים שייהרגו ושל החטופים שעדיין חיים במנהרות החמאס, יהיה על ידיו של בנימין נתניהו ושאר 63 חברי הקואליציה הנוכחית. הממשלה זו איבדה את הצפון, ואף את הדרום

לחובבי ההיסטוריה זכורה בוודאי הצעה לנשיא ארה"ב במהלך מלחמת וייטנאם:

"תכריז שארה"ב ניצחה במלחמה, ותתחיל לסגת" (הסנטור הרפובליקאי ג'ורג אייקן לנשיא לינדון ג'ונסון באוקטובר, 1966).

התבוססות צה"ל בימים אלה בחולות עזה ובמנהרותיה בהתכתשות עם מחבלי חמאס, ללא מטרות מלחמה בעלות משמעות אסטרטגית לעתיד הסכסוך עם הפלסטינים, הזכירה לי את אותה הצעה ואני מציע לאמץ אותה היום.

הבטחותיו של נתניהו בשמונת החודשים האחרונים להשיג ניצחון במלחמה ו"מיטוט חמאס", היו ונשארו הבטחות חסרות שחר ודמגוגיה לשמה. במלחמה נגד ארגון גרילה שפועל  בקרב אוכלוסייה אזרחית, צבא מקצועי יכול לנצח אין ספור קרבות, אך לא את המלחמה. הגרילה מנצחת כאשר היא לא מפסידה. ניצחון אמיתי יושג רק בעקבות משא ומתן להסדרת הסכסוך בדרכי שלום.

ישראל צריכה להיענות לדרישת חמאס להפסקת אש מוחלטת תמורת כל החטופים, גם אם משמעות הדבר היא המשך שלטונו של יחיא סנוואר ברצועה.

בחודשים שלאחר הפסקת האש, על ישראל לאפשר מהלכים מדיניים בינלאומיים בהובלת ארה"ב וסעודיה לגיבוש חלופה שלטונית ברצועת עזה. כרגע נראה שהסיכויים לכך אינם גדולים, ולכן על ישראל להבהיר שצה"ל יפנה את השטח באופן חד צדדי במועד שייקבע, גם אם לא תגובש חלופה שלטונית לחמאס.

הבטחות נתניהו להשיג ניצחון במלחמה ו"מיטוט חמאס", היו ונשארו חסרות שחר ודמגוגיות. במלחמה נגד ארגון גרילה שפועל  בקרב אוכלוסייה אזרחית, צבא יכול לנצח אין ספור קרבות, אך לא את המלחמה

הסכם הפסקת אש בדרום יאפשר את סיום העימות הנוכחי בגבול לבנון עם חזבאללה והתקדמות בתיווך אמריקאי וצרפתי לגבי נסיגת כוח רדואן לקווים שמעבר לליטני.

השקט בצפון יאפשר החזרה מיידית של התושבים המפונים לבתיהם ותחילת שיקום חייהם והאזור. כל זאת, ככל הנראה עד לעימות הבא עם חזבאללה שאליו, יש לקוות, צה"ל יגיע מוכן הרבה יותר מאשר בימים אלה.

במאמר שפרסם לפני מספר ימים העיתונאי האמריקאי תום פרידמן, הוא קורא לממשל ביידן – אליו הוא מקורב – להציב אולטימטום בפני ישראל בדרישה לסיים את המלחמה בעזה באופן מיידי. לדברי פרידמן, היחידים שיכולים להביס את חמאס הם תושבי הרצועה, כשיחזרו לבתיהם ההרוסים בעקבות המלחמה שיזם נגד ישראל יחיא סנוואר, מנהיג חמאס.

"עד אז, ישראל צריכה להיות מטורפת לרצות להישאר בעזה ולהיות אחראית לשיקומה. עליה להשאיר את הכבוד לסנוואר". כותב פרידמן, ומוסיף, "על סנוואר להיות האחראי הבלעדי למים שאינם זורמים מהברזים, חומרי הבנייה שאינם מגיעים ועל כך שהשמש לא זורחת – לא ישראל". "ואם הוא יהיה טיפש מספיק לחדש את המלחמה עם ישראל או להבריח לרצועה כלי נשק במקום מזון ודיור לבני עמו, האחריות תיפול כולה עליו". מסכם פרידמן.

לפי פרידמן, היחידים שיכולים להביס את חמאס הם תושבי הרצועה, כשיחזרו לבתיהם ההרוסים בעקבות המלחמה שיזם. "עד אז, ישראל צריכה להיות מטורפת לרצות להישאר בעזה ולהיות אחראית לשיקומה"

הפסקת המלחמה בעזה ובגבול לבנון תאפשר לישראל ולצה"ל להתארגן מחדש לקראת האתגרים הרבים הניצבים בפניה. במקביל, לפני או אחרי הבחירות הבאות, יש להקים ועדת חקירה ממלכתית לפי חוק ועדות החקירה תשכ"ט-1968, לחקור לעומק ולהסיק את המסקנות המתבקשות מהאחראים לתבוסה של ה-7 באוקטובר 2023. במקביל הוועדה תגיש לקחים והמלצות לתיקון הליקויים שהתגלו במערכות השלטוניות השונות ובראשם צה"ל וארגוני הביטחון האחרים.

ד"ר דן סגיר הוא עמית מחקר במכון ליחסים בינלאומיים ע"ש לאונרד דייוויס באוניברסיטה העברית בירושלים. ספרו: "דימונה – ההרתעה הגרעינית של ישראל" יצא לאחרונה לאור בהוצאת כרמל.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 546 מילים
סגירה