American Staffordshire terriers (צילום: hamikus/iStockphoto)
hamikus/iStockphoto

כשל הפיקוח על כלבים מסוכנים עלול להוביל לתוצאות קטלניות

חוק הכלבים המסוכנים שנכנס לתוקף לפני בדיוק 20 שנה היה אמור להעלים את הגזעים המסוכנים מישראל ● אלא שמאז מספרם רק עלה ● בחודשים האחרונים אירעו מספר מקרי תקיפה שעלולים היו להסתיים בטרגדיה קטלנית ● רוב הכלבים מוחזקים על ידי עבריינים, בכפרים ויישובים שקשה לפקח עליהם או להתעמת בהם עם בעלי הכלבים

מאיר דהן, תושב קריית מוצקין בן 72, לשעבר סגן ראש העיר המקומית, היה רחוק ב-31 במאי 2024 שני מילימטר מהמוות. הוא עלה בשעת צהריים לדירת שכניו לביקור חולים, הדלת נפתחה, ומסיבה לא ברורה כלב הפיטבול של השכנים קפץ גבוה, הטיח את דהן אל הרצפה, ונעל לסתות על צווארו.

הפיטבול טלטל את הקשיש הלפות, כפי שפיטבולים עושים בזמן קרב כבר 200 שנה – מאז שהכליאו באנגליה הוויקטוריאנית שני גזעי כלבים אגרסיביים כדי ליצור כלב שייעודו היה קרבות מול שוורים.

"היה המון דם על הרצפה", משחזר דהן את האירוע ממיטתו בבית החולים, "המנתח אמר לי שכמה מילימטרים והעורק הראשי שלי בצוואר היה נקרע לגמרי". הוא נותח ובילה יממה מורדם ומונשם במחלקת טיפול נמרץ לפני שחזר להכרה.

"היה המון דם על הרצפה. המנתח אמר לי שכמה מילימטרים והעורק הראשי שלי בצוואר היה נקרע לגמרי". דהן נותח ובילה יממה מורדם ומונשם במחלקת טיפול נמרץ לפני שחזר להכרה

חודש לפני פציעתו של דהן פונתה אל אותו בית חולים ילדה בת ארבע מהצפון שחלק מקרקפתה נתלש ע"י מה שאביה תיאר ככלב הרוטווילר הנחמד של שכניו, וחודש קודם לכך פונתה ילדה בת חמש מהגליל שגם קרקפתה נתלשה על ידי כלב של השכנים – כלב שמירה יפני.

כל אחד משלושת המקרים האלה היה עלול להסתיים בטרגדיה קטלנית בהתחשב בעוצמת הנשיכה של הכלב התוקף ובאזור בגוף שבו נפגעו הננשכים. העניין המטריד הוא שכל אחד משלושת הכלבים האלה גם משתייך לרשימה של גזעי "כלבים מסוכנים" שבכלל לא אמורים להימצא בישראל בשנת 2024.

לפני 20 שנה, ביוני 2004, הכריזו כלי התקשורת בישראל בביטחון רב ש"עוד 15 שנה לא יהיו יותר כלבים מגזעים מסוכנים בישראל". ההערכה האופטימית של העיתונאים, שסיקרו חקיקה מהירה ואגרסיבית של הכנסת בנושא הכלבים המסוכנים ותקנות חדשות שהוסיף משרד החקלאות בנושא, הייתה קשורה לטרגדיה קשה שאירעה ביוני 2004 והעניקה למחוקקים רוח גבית – אביבית גנון ז"ל, ילדה בת ארבע תושבת תל אביב הותקפה בביתה ע"י כלב אמסטף המשפחתי.

האמסטף, קיצור של "אמריקן סטפורדשייר טרייר", גזע שניתן להגדירו כבן דוד קרוב מאוד של הפיטבול ושפותח בארה"ב בתחילת המאה ה 20, לא הותיר לילדה הקטנה סיכוי מהרגע שלסתותיו ננעלו על צווארה. הילדה מתה במקום.

ביוני 2004 פורסמו התקנות שהגדירו לראשונה את רשימת הגזעים המסוכנים, בהם אמסטף, בול טרייר, דוגו ארגנטינו ופיטבול. העיתונים הכריזו כי תוך 15 שנה לא יהיו יותר כלבים מגזעים מסוכנים בישראל

ישראל כץ שהיה שר החקלאות, פרסם ביוני 2004 את התקנות שהגדירו לראשונה את רשימת הגזעים המסוכנים, תקנות שהן תוספת ל"חוק להסדרת הפיקוח על כלבים – 2002" (חוק שבטעות נקרא עד היום חוק הכלבים המסוכנים). בתקנות מ 2004 "מוסמרה" רשימה של גזעי כלבים מסוכנים: אמריקן סטאפורדשייר טרייר (אמסטף), בול טרייר אנגלי, דוגו ארגנטינו, טוסה אינו (יפני), סטאפורדשייר בול טרייר, פיטבול, פילה ברזילרו, רוטוויילר.

כלב מגזע פיטבול (צילום: Mary Swift/iStockphoto)
כלב מגזע פיטבול (צילום: Mary Swift/iStockphoto)

המחוקק נתן לרשויות הפיקוח והאכיפה (השירות הווטרינרי, וטרינרים של הרשויות, פקחי עיריה, משטרה) לא מעט כלים ליישום החוק. ראשית, נקבעה חובת רישום של כל כלב מסוכן וחובת דיווח של כל וטרינר שפוגש בקליניקה שלו כלב מגזע מסוכן אל הרשויות.

שנית, כדי למנוע תחמנות ישראלית קלאסית נקבע שגם כלב שמעורב בכלב מגזע "מסוכן", ושיש לו מאפיינים של כלב מסוכן – יוכרז אינדיווידואלית כמסוכן. בנוסף נקבע שגם כלב תמים וחביב מגזע רגוע, שנשך אדם, למשל לברדור רך מבט, ניתן להכריז עליו באופן אישי ככלב מסוכן.

התקנות נתנו אופק רציונלי להעלמת הכלבים המסוכנים מישראל – הן לא קבעו המתה או חיסול, אך קבעו שיש לעקר ולסרס מיידית את הכלבים מהגזעים הנ"ל, או כאלה שהוגדרו מסוכנים עקב נשיכה, ולאסור לחלוטין ייבוא שלהם לישראל.

התקנות נתנו אופק רציונלי להעלמת הכלבים המסוכנים מישראל – הן לא קבעו המתה או חיסול, אך קבעו שיש לעקר ולסרס מיידית את הכלבים מהגזעים הנ"ל, ולאסור לחלוטין ייבוא שלהם לישראל

השילוב של עיקור, סירוס ואיסור ייבוא היה אמור להבטיח שאחרי עשור, ואחרי שאחרוני הכלבים מהגזעים שהוגדרו מסוכנים ימותו קשישים ומסורסים בשיבה טובה – לא ימצאו יותר בישראל גזעי כלבים מסוכנים.

שני כלבים מגזע רוטווילר (צילום: Kurt Pas/iStockphoto)
שני כלבים מגזע רוטווילר (צילום: Kurt Pas/iStockphoto)

איך קורה שבשנת 2024 מאיר דהן בן ה-72 מוטח ארצה על ידי כלב שהמחוקק והתקשורת ניבאו שייעלם מישראל זה מכבר, וסופג פציעה מסוכנת ובצווארו?

אפשר לשאול גם איך זה שהרשתות החברתיות מלאות כיום בפורומים ועמודים גלויים לחלוטין של אותם גזעים שהוכרזו מסוכנים לפני 20 שנה, ואתרי מכירות כמו "homeless" שוקקים בכלבים מאותם גזעים שהיו אמורים להיעלם מהנוף.

רוצים רוטווילר? מ' בפייסבוק מבשר על המלטה קרובה של גורים חמודים "בליווי של וטרינר מורשה". רוצים פיטבול? בואו בשישי להפנינג אביבי של אימוץ. רוצים דוגו ארגנטינו? בול טרייר? הכל על המדף בגלוי ובשפע

רוצים רוטווילר? מ' בפייסבוק מבשר על המלטה קרובה של גורים חמודים "בליווי של וטרינר מורשה". רוצים פיטבול? בואו לדן אכדיה ביום שישי להפנינג אביבי של אימוץ (לזכותו של המארגן ייאמר שהוא מקדיש את חייו להציל פיטבולים שהוא חילץ מהתעללות וקרבות, ובאמת מחפש להם בלב רחום בית חם), רוצים דוגו ארגנטינו? בול טרייר? הכל על המדף בגלוי ובשפע.

כמה שפע? אחד מהמסמכים המרתקים המספרים את סיפור הכשל בפיקוח ובאכיפה בתחום הכלבים המסוכנים נכתב דווקא ע"י המחוקק. ביוני 2021 הכין מרכז המחקר והמידע של הכנסת סקירה על הכלבים המסוכנים. הסקירה הוכנה בהזמנת מי שהייתה יו"ר וועדת הפנים והגנת הסביבה, חברת הכנסת דאז מיקי חיימוביץ.

ח"כ מיקי חיימוביץ', במקלט לכלבים, דצמבר 2019 (צילום: צילום מסך יוטיוב)
ח"כ מיקי חיימוביץ', במקלט לכלבים, דצמבר 2019 (צילום: צילום מסך יוטיוב)

השבוע אמרה חיימוביץ לזמן ישראל שהדוח הוזמן בעקבות כמה דיונים בוועדה על מצב הכלבים בישראל בכלל (בשנת 2020) אך הדוח הממצה והמקיף הממוקד ב"כלבים מסוכנים" מעולם לא הגיע לדיון בוועדה ולא זכה לעניין תקשורתי כי בינתיים הממשלה נפלה, (בתרגיל "ליל החניונים"), ההפגנות בבלפור התעצמו, ונושאים חיוניים יותר תפסו תדיר את הכותרות. למעשה, הדו"ח הוגש חודשיים לאחר שחיימוביץ שהזמינה אותו, פרשה מהפוליטיקה.

הסקירה שכתב מרכז המחקר של הכנסת מספקת כותרת מהממת: בשנת 2020, 16 שנים אחרי שהתקנות נכנסו לתוקף, היו רשומים בישראל לא פחות מ-12,138 כלבים מסוכנים, 2.3% מכלל הכלבים הרשומים בישראל. החוקרים של הכנסת מצאו כי "מספר הכלבים המסוכנים בישראל עלה ב-62% בין השנים 2016-2020".

בשנת 2020, 16 שנים לאחר האיסור בחוק, היו רשומים בישראל לא פחות מ-12,138 כלבים מסוכנים – 2.3% מכלל הכלבים הרשומים בישראל. "מספר הכלבים המסוכנים בישראל עלה ב-62% בין השנים 2016-2020"

מה גורם לכך שיש חוק, שיש בידי המחוקק וגופי הביצוע מידע זמין וכלים לאכיפה, אך אוכלוסיית הכלבים המסוכנים רק גדלה, וקשישים וילדים ממשיכים להגיע לבתי חולים עקב תקיפות כלבים? גם לכך דוח המחקר של הכנסת התייחס.

ארגוני בעלי החיים, שעושים מלאכת קודש סיזיפית בהצלת כלבים שעברו הזנחה והתעללות, ציינו בפני המחברים שאנשים נורמטיביים מורתעים מאחזקת כלבים שהוגדרו מסוכנים, ולכן הסחר בהם עבר לגורמים שליליים מתחת לפני השטח.

כלב בול טרייר (צילום: Andrey Kanyshev/iStockphoto)
כלב בול טרייר (צילום: Andrey Kanyshev/iStockphoto)

עוד דווח על ידי הווטרינרים ברשויות המקומיות כי בעלי כלבים מסוכנים לא מוכנים לעקר ולסרס כלבים, וגם לא לרשום אותם – כדי לא להידרש לעמוד בתנאי הרישוי של הכלבים המסוכנים.

בהמשך הסקירה של הכנסת מתקיים הריקוד הישראלי הקבוע והמוכר של העברת אשמה ואחריות מאחד לשני: משרד החקלאות טען שסמכות האכיפה היא בידי הווטרינרים של הרשויות המקומיות ואין דיווח למשרד, מרכז השלטון המקומי טען מנגד שאין לו מידע על פיקוח ואכיפה, והמשטרה הודתה שהיא אינה מטפלת בהסדרת הריבוי, הסחר, ואופן העיקור של כלבים מסוכנים.

כל שלושת הגופים הסכימו בדו"ח הכנסת על עובדה שהיא לא פוליטיקלי קורקט אבל קיימת – חלק גדול מהכלבים המסוכנים מוחזקים ע"י עבריינים או בפריפריה של החברה הערבית בכפרים ויישובים שלווטרינרים קשה לפקח, להגיע או להתעמת בהם עם מחזיקי הכלבים.

חלק גדול מהכלבים המסוכנים מוחזקים ע"י עבריינים או בפריפריה של החברה הערבית בכפרים ויישובים שלווטרינרים קשה לפקח, להגיע או להתעמת בהם עם מחזיקי הכלבים. "אין אף גוף שאוסף ומתכלל את האכיפה"

"אין אף גורם שאוסף ומתכלל את נתוני האכיפה כלפי כלבים מסוכנים", קובעת השורה התחתונה בדוח היסודי של הכנסת.

כלב מגזע דוגו ארגנטינו (צילום: Eudyptula/iStockphoto)
כלב מגזע דוגו ארגנטינו (צילום: Eudyptula/iStockphoto)

עשרים שנה אחרי הוספת תקנות הכלבים המסוכנים לחוק, האם החוק הוא אות מתה? מאיר דהן בר המזל יחזור הביתה בשלום אחרי אשפוז וניתוח, עם צלקת בצווארו, מילימטר מהעורק הראשי.

מאיר דהן בר המזל יחזור הביתה בשלום אחרי אשפוז וניתוח, עם צלקת בצווארו, מילימטר מהעורק הראשי. אם היה נקטל שם, בחדר המדרגות על ידי הפיטבול, מן הסתם הייתה קמה צעקה גדולה, למראית עין לפחות

אם היה נקטל שם, בחדר המדרגות על ידי הפיטבול, מן הסתם הייתה קמה צעקה גדולה ופעילות אינטנסיבית, למראית עין לפחות, של מחוקקים ורשויות ביצועיות. אך האירוע הסתיים במזל גדול בפציעה. מחר או בעוד שנה זו עלולה להיות ילדה קטנה, ואולי התוצאות יהיו טרגיות הרבה יותר.

בינתיים ניתן לסיים כמטאפורה למצב בתשובה שניתנה ע"י מ' (שפרסם השבוע ברשת מכירת גורי רוטווילר חמודים), על השאלה שנשאל בפייסבוק – איך ייתכן שווטרינר "מורשה" פיקח על הריון של כלבה מגזע שמוגדר מסוכן? "הוא כנראה חשב שזה דוברמן… או שידע שזה רוטווילר והעדיף לקחת כמה מאות שקלים"… ענה מ', והוסף סמיילי מחייך.

תגובת משרד החקלאות: "משרד החקלאות משקיע מאמצים בתחום, אך ככלל, נושא הסדרת הכלבים המסוכנים במדינת ישראל, הכולל את האכיפה והפיקוח, מבוצע באמצעות הרשויות המקומיות על פי חוק".

ממשרד החקלאות הוסיפו שהנתון המעודכן (לשנת 2023) שיש בידיהם על מספר הכלבים המסוכנים בישראל הוא 8,440 כלבים מסוכנים זכרים, מתוכם כ-80% מסורסים ו-7,609 נקבות מסוכנות, מתוכן למעלה מ-80% מעוקרות.

עוד 1,350 מילים
סגירה