דרעי לזמן ישראל: לא אוציא היום את ש"ס מהממשלה

חזרנו בטורבו לימי העסקנות הפוליטית שהייתה כאן עד ה-7 באוקטובר, כאילו שאנחנו לא נמצאים בעיצומה - ואולי רק בתחילתה - של מלחמה קשה ● הקואליציה סערה אתמול סביב "חוק הרבנים" - מה שהוביל את בן גביר לאיים כי לא יתמוך בחוק אם לא יקבל מקום בקבינט המצומצם ● נתניהו נבהל ומשך את החוק, שהיה חשוב לדרעי לא פחות מחוק הגיוס - שבינתיים נקבר גם הוא בדיוני ועדת החוץ והביטחון ● פרשנות

יו"ר ש"ס אריה דרעי בישיבת סיעה בכנסת, 30 בינואר 2023 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
אוליבייה פיטוסי/פלאש90
יו"ר ש"ס אריה דרעי בישיבת סיעה בכנסת, 30 בינואר 2023

רק ח"כ חרדי אחד, אברהם בצלאל מש"ס, הגיע אתמול לוועדת החוץ והביטחון של הכנסת שדנה בהכנת חוק האי-גיוס לקריאה שנייה ושלישית. בדיון הטעון והמתוקשר שבו כל אחד מחברי הכנסת נלחם על כל דקה של דיבור, בחר בצלאל לשתוק. ח"כ אריה דרעי הורה לו לא לומר מילה.

בדיונים הבאים, כך נראה, דרעי יורה לבצלאל שלא יגיע כלל לוועדה. זו תהיה החרמה שקטה של הוועדה ורמז לכך שהחרדים לא מוכנים להתפשר על פסיק בחוק הזה, כדי שחלילה מלש"ב חרדי לא ימצא את עצמו בצבא אפילו יום אחד.

הדברים שנשמעו אתמול בוועדת החוץ והביטחון לא בישרו על פשרה או הסכמה או ויתור מצד מי מהצדדים, קואליציה ואופוזיציה. יו"ר הוועדה יולי אדלשטיין התחנן שכל צד יצעד לקראת השני, אבל העסק נראה די אבוד.

הדברים שנשמעו אתמול בוועדת החוץ והביטחון לא בישרו על פשרה או הסכמה או ויתור מצד מי מהצדדים, קואליציה ואופוזיציה. יו"ר הוועדה יולי אדלשטיין התחנן שכל צד יצעד לקראת השני, אבל העסק נראה די אבוד

גם הנסיבות הפוליטיות לא מבשרות על התקדמות כלשהי. החרדים, בעיקר ש"ס, נמצאים באטרף של מרדף סחטני אחרי הישגים וכוח בכל מחיר. רק תראו את חוק הרבנים שעליו דרעי לא היה מוכן להתפשר, ואפילו הצליח לכופף את הקואליציה לפי אינטרס המינויים שלו – עד שראש הממשלה בנימין נתניהו חזר בו באישון לילה והחליט להסיר את הצעת החוק.

בנימין נתניהו ואריה דרעי בישיבת הסיעה של ש"ס בכנסת, 23 בינואר 2023 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בנימין נתניהו ואריה דרעי בישיבת הסיעה של ש"ס בכנסת, 23 בינואר 2023 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

אלה ימים ולילות שבהם נעים אמות הספין של הקואליציה. חזרנו בטורבו לימי העסקנות הפוליטית שהייתה כאן עד ה-7 באוקטובר, כאילו שאנחנו לא נמצאים בעיצומה – ואולי רק בתחילתה – של מלחמה קשה ורבת אבדות.

דרעי, שהיה עד היום גורם מייצב וממתן – מי שהכריז שיעסוק רק בענייני המלחמה – הפך לפתע לאיש שמערער את הקואליציה. בעצם, דרעי חזר בגדול לימים של תחילת 1993, בימי ממשלת רבין, אז אילץ את שרת החינוך שולמית אלוני לעזוב את תפקידה כשרת החינוך, אחרי שהתבטאה נגד הרבנים הראשיים ומנהגים דתיים.

היום דרעי משחזר את האירוע ועשוי לכאורה לפרק את הכוח של נתניהו בממשלה. על הדרך הוא גורם לזעזוע לא פשוט בליכוד ומציף סכסוך עם איתמר בן גביר, שהופך להיות יריב פוליטי מובהק שלו.

היום דרעי משחזר את האירוע ועשוי לכאורה לפרק את הכוח של נתניהו בממשלה. על הדרך הוא גורם לזעזוע לא פשוט בליכוד ומציף סכסוך עם איתמר בן גביר, שהופך להיות יריב פוליטי מובהק שלו

כמו שאיים פעם על רבין, דרעי איים על נתניהו ותיזז אותו סביב חוק הרבנים שמעניק לש"ס מאות משרות חדשות. נתניהו שקשק. הוא שלח אתמול את יו"ר הקואליציה אופיר כץ כדי שיחליף בוועדת החוקה שני חברי כנסת מהליכוד, טלי גוטליב ומשה סעדה, שסירבו להצביע בעד החוק המפוקפק הזה. כץ הודיע על השינויים האלה מעל דוכן הכנסת, וגרר תגובות נזעמות מכל עבר, שקיפלו בסוף גם את נתניהו.

ח"כ טלי גוטליב בוועדת החוקה מדברת נגד חוק הרבנים, 18 ביוני 2024 (וידיאו: ערוץ הכנסת)

בליכוד מתפתח מיני מרד מצד חברי כנסת שאין להם הרבה סיכוי כנראה להיבחר בפריימריז הבאים ולהשתלב ברשימה המצטמצמת של המפלגה. אתמול ראינו שילוב מעניין בין גוטליב, סעדה, דן אילוז ואחרים עם ראשי ערים בולטים של הליכוד שהגיעו לוועדת החוקה והשתוללו נגד סדר העדיפויות המעוות של הממשלה בשבוע הזה, עד רקע מאורעות המלחמה שמכים בכל עיר במדינה.

אתמול ראינו שילוב מעניין בין גוטליב, סעדה, דן אילוז ואחרים עם ראשי ערים בולטים של הליכוד שהגיעו לוועדת החוקה והשתוללו נגד סדר העדיפויות המעוות של הממשלה

צריך לזכור כי חוק הרבנים לוקח גם מראשי ערים את הכוח לבחור רבני ערים ויישובים, ומעביר אותו בעיקר לשר הפנים מש"ס. נתניהו שוחח עם ראשי הערים האלה לפני שהחליט לחזור בו.

אבל האיש הכי חשוב בתוך החגיגה הגרוטסקית הזו הוא השר איתמר בן גביר, שלא מחמיץ שום אירוע שיבצר את הכוח וההשפעה שלו בממשלה.

בן גביר מתוסכל מכך שאת העסקאות סביב בחירת הרבנים הראשיים ורבני הערים עושים דרעי ובצלאל סמוטריץ', והוא נשאר בצד. אתמול הוא תבע מנתניהו שיכניס אותו לקבינט המצומצם תמורת תמיכה בחוק הרבנים שלא יכול לעבור בלעדיו.

יו"ר ש"ס אריה דרעי ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' בישיבת ראשי סיעות הקואליציה, 23 במאי 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יו"ר ש"ס אריה דרעי ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' בישיבת ראשי סיעות הקואליציה, 23 במאי 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

בן גביר טען גם כי נתניהו ודרעי נעזרים בח"כ מנסור עבאס כדי להעביר את החוק בוועדת החוקה ובמליאה. "בן גביר כדרכו הנלוזה מפיץ שקרים כדי לסחוט את ש"ס לקבל מינוי רבנים שהוא חפץ בהם, או מינוי רב ראשי כזה או אחר", הגיב דרעי.

הכוונה כנראה לרב שמואל אליהו, אביו של השר עמיחי אליהו מעוצמה יהודית, שבן גביר רוצה לראות אותו על כס הרב הראשי הספרדי.

כך או כך, בקרב שמנהלים דרעי ובן גביר מול ראש הממשלה ניצח השר לביטחון לאומי. נתניהו הבין שהחוק לא יכול לעבור בלי בן גביר – והוא לא רוצה לצרף את בן גביר לקבינט המצומצם תמורת העברת החוק. הוא גם לא רוצה ליכוד שתוסס נגדו.

בקרב שמנהלים דרעי ובן גביר מול ראש הממשלה ניצח השר לביטחון לאומי. נתניהו הבין שהחוק לא יכול לעבור בלי בן גביר – והוא לא רוצה לצרף את בן גביר לקבינט המצומצם תמורת העברת החוק

נתניהו הרים ידיים. שאלתי אתמול את דרעי איך הוא יגיב והאם הוא מתכוון להוציא היום את ש"ס מהממשלה. דרעי השיב בשלילה. האם נתניהו ביטל את החוק בתיאום עמו? דרעי לא ענה על השאלה הזו. בן גביר מצדו טען בראיון לערוץ 14 כי "דרעי לא יפרק את הממשלה כי אין לו ממשלה אחרת ללכת אליה".

בחזרה לחוק הגיוס, שרק מסבך עוד יותר את הקואליציה הזו, ולדיונים שהתנהלו אתמול בוועדת החוץ והביטחון. אנשי האופוזיציה רואים בחירות מוקדמות מול העיניים אם החוק לא יעבור. הם מקווים לפרישה של החרדים ופירוק הקואליציה, גם אם לחרדים אין אופק בהיר מעבר לממשלה המיטיבה הזו.

אדלשטיין מבין היטב לאן נושבת הרוח בוועדה שלו. בסוף הדיון הראשון אתמול הוא נשמע די נואש. "לא נוכל להעביר משהו אלא רק אם יתגבש כאן רוב של אנשים שרוצים להעביר משהו", הוא אמר. "אפשר על כל הצעה להציע מקצה שיפורים.

אדלשטיין מבין היטב לאן נושבת הרוח בוועדה שלו. בסוף הדיון אתמול הוא נשמע די נואש. "לא נוכל להעביר משהו אלא רק אם יתגבש כאן רוב של אנשים שרוצים להעביר משהו"

"בקואליציה יגידו שאף חרדי לא יתגייס, באופוזיציה יגידו שכולם יתגייסו ואפילו ימצאו איזה חרדי בבני ברק שלא גייסו אותו. ישראבלוף יכול להיות משני הצדדים. אם נגבש רוב זה יהיה היסטורי. אם יותר חשוב לפרק את הממשלה, אז שום דבר לא יעזור".

אדלשטיין ינסה בכל זאת לרבע את המעגל בשבועות הקרובים ולמצוא נוסחה שתהיה מקובלת על שני הצדדים ותביא חרדים לצבא. עד סוף יולי הוא ינסה לעשות את מה שלא עשו לפניו עשרות ועדות בכנסת, מכוני מחקר, חוק טל ופסקי דין שונים של בג"ץ. גם יוזמות של הצבא ותוכניות אינספור לגיוס חרדים עלו וירדו מן הפרק.

דבריו המלאים של ח"כ גדי איזנקוט בוועדת החוץ והביטחון על חוק הגיוס, 18 ביוני 2024 (וידיאו: ערוץ הכנסת)

בשורה התחתונה: האידיאל של הצעיר החילוני הוא לשרת בצבא ושל החרדי ללמוד תורה. שתי הגישות הללו לא יתחברו כנראה אף פעם.

ובכל זאת, ההבדל הוא שאנחנו נמצאים אחרי ה-7 באוקטובר, האווירה הציבורית בימין ובשמאל שונה לחלוטין, ואדלשטיין יודע שאם הוא לא יזעזע את החוק הזה שמונח על שולחנו – הוא ייחשב כישלון אדיר.

הדיונים אתמול בוועדה נעו אכן על הנרטיב ההיסטורי וכל אחד ניסה לשכנע את אדלשטיין שמדובר בתהליך שבו תלוי קיומה של המדינה. מונחים כמו חורבן בית שלישי, חידוש החוזה הישראלי, עתיד העם היהודי וכו' חזרו בכל הנאומים של חברי הכנסת.

הדיונים אתמול בוועדה נעו על הנרטיב ההיסטורי וכל אחד ניסה לשכנע את אדלשטיין שמדובר בתהליך שבו תלוי קיומה של המדינה. מונחים כמו חורבן בית שלישי, עתיד העם היהודי וכו' חזרו בכל הנאומים של הח"כים

רק שאמירות היסוד הללו והתקוות הגדולות לא השתלבו עם הטקסטים השונים. בוועדה אמרה ח"כ מרב מיכאלי ששירות הביטחון "פוסח על מי שיש לו כוח וכסף פוליטי". לך תחבר אותה עם ח"כ יצחק פינדרוס (יהדות התורה) שפגשתי הרחק מאולם הדיונים.

ח"כ יצחק פינדרוס בישיבת הוועדה המיוחדת לפניות הציבור, 1 באפריל 2024 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ח"כ יצחק פינדרוס בישיבת הוועדה המיוחדת לפניות הציבור, 1 באפריל 2024 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

פינדרוס הביע את ההסתייגות החרדית מעצם הדיון על שינוי החוק. לדברי פינדרוס, "אנחנו לא נתפשר על שום דבר שמשנה את אורח החיים שלנו. לא מעניין אותנו כלום חוץ מזה. אם אתה היית יודע שהבן שלך הולך לצבא וחוזר חרדי, לא היית מסכים שיתגייס. כך גם אנחנו, בכיוון ההפוך. אנחנו לא נישאר דקה אחת בממשלה שלא תעביר את חוק הגיוס הזה".

"אם אתה היית יודע שהבן שלך הולך לצבא וחוזר חרדי, לא היית מסכים שיתגייס. כך גם אנחנו, בכיוון ההפוך. אנחנו לא נישאר בממשלה שלא תעביר את חוק הגיוס הזה"

איש לא יודע לאן יתגלגל הדיון בוועדה. ההערכה היא כי אדלשטיין כלל לא יביא בסוף את הצעת חוק האי-גיוס לקריאה שנייה ושלישית עד סוף המושב. יש בליכוד גם כמה חברי כנסת שאולי לא יתנו יד לביזיון מהסוג הזה. וכך, הכנסת תצא לפגרה ארוכה שבמהלכה אף אחד לא יוכל להפיל את הממשלה.

בינתיים יחכו כולם לפסיקת בג"ץ, ממש בימים הקרובים, שרק תוסיף על הדרמה ההיסטורית הזו. אבל מי יודע, אולי הקואליציה תיפול עוד לפני החלטת בג"ץ, בעקבות הפארסה הלילית וההתפרקות הכללית סביב חוק הרבנים.

עוד 1,337 מילים
סגירה