דברי גנץ נגד המחאה פוסלים אותו כאלטרנטיבה

בני גנץ מודיע על פרישה מהממשלה, 9 ביוני 2024 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
אבשלום ששוני/פלאש90
בני גנץ מודיע על פרישה מהממשלה, 9 ביוני 2024

אפילו כאשר הודיע על פרישתו מהממשלה, בחר בני גנץ להשתלח ברבבות הישראלים היוצאים לרחובות כדי למחות נגד בנימין נתניהו, ואשר נמנים על מחנהו של גנץ עצמו.

"נצא להפגין על פי חוק, ולא מתוך שנאה", הכריז גנץ מעל הפודיום. מלות קוד ברורות לכך שהמחאה הנוכחית מתנהלת בניגוד לחוק, ומונעת משנאה. נתניהו ובנו היושב במיאמי לא היו מנסחים זאת טוב יותר.

"נצא להפגין על פי חוק, ולא מתוך שנאה", הכריז גנץ מעל הפודיום. מלות קוד ברורות לכך שהמחאה הנוכחית מתנהלת בניגוד לחוק, ומונעת משנאה. נתניהו ובנו היושב במיאמי לא היו מנסחים זאת טוב יותר

באמירתו הדהד גנץ את המסרים הבוקעים ממכונת הרעל, אשר שמה לה למטרה לקעקע את הלגיטימיות של המחאה ולמצבה כאנרכיסטית, פורעת חוק ושטופת שנאה. ואם זה לא הספיק, גנץ אף בחר להתעלם משאלה שהופנתה אליו במסיבת העיתונאים לגבי תכניותיו להצטרף למחאה. שתיקתו רעמה.

אין זו הפעם הראשונה שגנץ עושה סיבוב פוליטי נגד המחאה. כבר בפברואר האחרון התבטא, כי "אנחנו נמצאים במלחמה. אני לא בעד שהרחובות יידלקו פה מחדש כמו שהיה עד ה-6 באוקטובר – זה לא מתאים למלחמה".

באפריל הזדרז לגנות את ההפגנות מחוץ למעון ראש הממשלה. נאמנו, חילי טרופר, אף הגדיל לעשות וקבע אז כי "המחאה האלימה עלולה לפרק את ישראל". משם המשיך טרופר לאולפנים כדי לגזור, כדרכו, גזירה שווה בין המפגינים בעד הדמוקרטיה לבין מחריביה, וטען כי שני הצדדים פועלים בניגוד לעמדת רוב הציבור.

ואמנם, רכיב מרכזי בוואקום הרעיוני שמייצג גנץ הוא השקר בדבר "קיצוניים משני הצדדים". כאילו ישנה סימטריה בין הקיצוניים והאלימים לבין הישראלים שוחרי השלום, הנושאים בנטל ונאבקים על מה שנותר כאן מהדמוקרטיה.

רכיב מרכזי בוואקום הרעיוני שמייצג גנץ הוא השקר בדבר "קיצוניים משני הצדדים". כאילו ישנה סימטריה בין הקיצוניים והאלימים לבין הישראלים שוחרי השלום, הנושאים בנטל ונאבקים על מה שנותר כאן מהדמוקרטיה

ובעצם, למה ניתן לצפות מנבחר ציבור שסיפר פעם כי מעולם לא השתתף בהפגנה? ממי שרואה בעצמו רמטכ"ל נצחי, כזה שתמיד יהיה לו מה לומר על הטקטיקה אבל מעולם לא שמענו ממנו רעיון מקורי או נועז אחד לחזון משנה מציאות עבור המקום הזה?

למה ניתן לצפות ממי שבחר, שוב ושוב, לקחת את המנדטים שקיבל מהציבור הליברלי ולהעמיד אותם לרשות נתניהו – ולכן גם ברור כשמש כי לא יהסס לעשות זאת שוב, אחרי הבחירות הבאות (בשם ה"אחדות", כמובן)?

מה אנחנו בכלל רוצים ממי שהסביר למפגינים מחוץ לביתו כי אם היה עכשיו ראש ממשלה היה פועל בדיוק כמו נתניהו?

בשלב זה, התשובה לשאלות הללו הייתה צריכה להיות מובנת מאליה: המחנה הליברלי לא צריך לצפות מפוליטיקאי כזה לכלום. אלא, שבמחנה יש המתעקשים להמשיך ולספור את גנץ כחלק מ"גוש מתנגדי נתניהו".

זוהי טעות קשה, הפוגעת בציבור שוחר השינוי כבר שנים, ועלולה להסב עוד יותר נזק אם לא נתפכח ממנה בזמן – לפני שגנץ יחבור גם לממשלת נתניהו הבאה.

מכאן, שעוד לפני דברי גנץ נגד המחאה, שמונת החודשים האחרונים היו צריכים להפוך אותו לפרסונה נון-גרטה בקרב הציבור הליברלי.

ההכשר שהעניק לא רק לנתניהו, אלא גם לבצלאל סמוטריץ' ולאיתמר בן גביר, בישיבתו חסרת התוחלת בממשלה שקלעה את ישראל למבוי סתום – היה אמור להבהיר סופית, כי לא ניתן לסמוך על גנץ.

ההכשר שהעניק לא רק לנתניהו, אלא גם לבצלאל סמוטריץ' ולאיתמר בן גביר, בישיבתו חסרת התוחלת בממשלה שקלעה את ישראל למבוי סתום – היה אמור להבהיר סופית, כי לא ניתן לסמוך על גנץ

דבריו של גנץ כעת נגד המחאה הם בבחינת הקש האחרון. אם אנחנו רוצים להוביל כאן שינוי, הדרך לשם חייבת להתחיל בהבנה כי גנץ לעולם לא יהיה חלק ממנו וכי תרומתו האמיתית לבניית אלטרנטיבה תהיה בכך שיילך הביתה.

עמירם גיל הוא משפטן, יועץ ומרצה. עומד בראש המיזם מוסדות, הפועל לחיזוק המוסדות הדמוקרטיים בישראל. לשעבר מנהל תכנית קלינית ומרצה למשפטים באוניברסיטת רייכמן, עורך דין בפירמות בישראל ובארצות הברית, וחבר ועד מנהל ואחראי על מדיניות בארגוני חברה אזרחית.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
מי אמר שלא ניתן לסמוך על גנץ ? להיפך, אני לגמרי סומך עליו שגם אחרי הבחירות הבאות (אם וכאדר יהיו) גנץ יעמיד לרשות ביבי את כל המנדטים שיקבל. אני בטוח שהוא ימצא תירוץ כלשהו ויעטוף אותו ב "... המשך קריאה

מי אמר שלא ניתן לסמוך על גנץ ?
להיפך, אני לגמרי סומך עליו שגם אחרי הבחירות הבאות (אם וכאדר יהיו) גנץ יעמיד לרשות ביבי את כל המנדטים שיקבל.
אני בטוח שהוא ימצא תירוץ כלשהו ויעטוף אותו ב "טובת העם / טובת המדינה / כורח המציאות ". אל תסתכלו על גנץ הרמטכ"ל, תסתכלו על האופי שלו (דרך מעשיו) והוא עונה על כל ההגדרות של "אשה מוכה" (תבדקו בויקיפדיה מה ההבחנות של אשה מוכה, ותראו כמה גנץ דומה להן)
אז ככה –
מי שרוצה את ביבי, שיצביע ישירות לליכוד.
מי שלא רוצה את ביבי, שיצביע ליברמן או לפיד .
מי שיצביע גנץ, 90% סיכוי שנתן את קולו לביבי.

עוד 535 מילים ו-3 תגובות
סגירה