לידיעתך, שלמה ארצי

בנימין נתניהו מבקר בקברה של נעמי שמר, 17 באוקטובר 2010 (צילום: עמוס בן גרשום/פלאש90)
עמוס בן גרשום/פלאש90
בנימין נתניהו מבקר בקברה של נעמי שמר, 17 באוקטובר 2010

שלמה ארצי פרסם ב"ידיעות אחרונות" (11 ביוני 2024) מאמר נרגש לזכרה של נעמי שמר תחת הכותרת "ואני אומר תודה". אז רציתי להביא לידיעתו את הדברים הבאים:

לעיתים קרובות יש לאנשי הרוח את היכולת להניע תנועות פוליטיות, להפיח בהם רוח גדולה, ולמנף אותן לגדולה ולשלטון. לימין האירופי לא חסרו רבים שכמותם, אך כאן נתעכב בקצרה רק על אחד מהם – גבריאלה ד'אנונציו, סופר, משורר ומחזאי וגם גיבור מלחמה איטלקי, המוגדר לעיתים קרובות כמבשרה של התנועה הפשיסטית.

לאנשי רוח יש יכולת להניע תנועות פוליטיות ולמנף אותן לגדולה ולשלטון. לימין האירופי לא חסרו כאלה. אחד מהם – גבריאלה ד'אנונציו, סופר, משורר, מחזאי וגיבור מלחמה איטלקי, הוגדר גם כמבשר התנועה הפשיסטית

האיש המוכשר, האמיץ והמזיק הזה הטיף בקנאות לכך שאיטליה תצטרף למלחמת העולם (הראשונה), ובתום המלחמה עמד בראש חבורת לאומנים איטלקים שכבשו את העיר פיומה (כיום העיר רייקה בקרואטיה) בניסיון להביא לסיפוחה לאיטליה. בעת הכיבוש העניק ד'אנונציו לעיר חוקה פשיסטית, שאומצה מאוחר יותר בקוויה העיקריים על-ידי בניטו מוסוליני, והיא הפכה לחוקתה של איטליה הפשיסטית.

בישראל מייחסים חשיבות מרובה להשפעתם של כוהני הדת על עולמו הרוחני של הימין הישראלי. הם מתעלמים מכך שכאן הפכה המשוררת נעמי שמר לבתו היקרה של הימין הפוליטי הזה.

שיריה הם לחם חוקם של הפשיסטים הישראלים (ולא רק שלהם) הסבורים כמוה כי כיכר העיר ריקה ואין עולה בהר הבית. ואכן חבל דק מחבר בין שיריה של הגברת שמר לבין עולמם הרוחני של נציגי הימין ההזוי, כאשר שירים אלה מהווים מנוע אדיר לקבוצות הפשיסטיות השונות כאן. אבל אנחנו ממשיכים להתבשם מיצירותיה, להתרפק עליהן, ולראות בהן נכס לאומי שיש לטפחו ולנוצרו.

ישי קורדובה (יליד 1847) הינו סא"ל בדימוס. שימש, בין היתר, כמפקד "מערכות", בית-ההוצאה לאור של צה"ל, ולאחר מכן כעורך הראשי של ההוצאה לאור במשרד הביטחון. בעל תואר שני במנהל ציבורי מאוניברסיטת הרווארד, בעל תואר שני בהיסטוריה מאוניברסיטת תל-אביב ובעל תואר ראשון בספרות אנגלית מאוניברסיטת תל-אביב.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
מצ"ב קישור לכתבה בעניין השיר ירושלים של זהב. שווה קריאה . אפשר ללמוד מכתבה זו ובמיוחד מהמכתב של נעמי שמר שפורסם לאחר מותה, על קטנותה של המשוררת הגדולה... https://xnet.ynet.co.il/articl... המשך קריאה

מצ"ב קישור לכתבה בעניין השיר ירושלים של זהב. שווה קריאה . אפשר ללמוד מכתבה זו ובמיוחד מהמכתב של נעמי שמר שפורסם לאחר מותה, על קטנותה של המשוררת הגדולה…
https://xnet.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5069194,00.html

עד שהפכה לימנית וגם אח''כ השירים שלה מדברים לכולם, ולא רק אל הימניים. הימין גם אימץ את אין לי ארץ אחרת של אהוד מנור. והימין מאמץ את התנך. אז מה אפשר להראות להם בהפוך על הפוך כמה הם טו... המשך קריאה

עד שהפכה לימנית וגם אח"כ השירים שלה מדברים לכולם, ולא רק אל הימניים.
הימין גם אימץ את אין לי ארץ אחרת של אהוד מנור.
והימין מאמץ את התנך. אז מה אפשר להראות להם בהפוך על הפוך כמה הם טועים.

עוד 243 מילים ו-2 תגובות
סגירה