הפגנה במינכן, גרמניה, נגד איראן וההתעצמות הגרעינית שלה, 16 בפברואר 2024 (צילום: Tobias SCHWARZ / AFP)
Tobias SCHWARZ / AFP

האמריקאים זקוקים לשקט במזרח התיכון, ואיראן מנצלת את ההזדמנות להתחמש

בפעם הראשונה מאז כינון שלטון האייתוללות איראן מוכנה להסתכן במלחמה אזורית, למרות מעורבות ישירה של מעצמה עולמית ● למעשה, איראן רואה עצמה כעת כמעצמה אזורית בעלת איזון אסטרטגי עם ישראל וכושר הרתעה משמעותי כלפי ארצות הברית ● סימן מדאיג נוסף לשאיפות האיראניות ניתן בסוף השבוע האחרון בריאיון שהעניק יועצו הצבאי של חמינאי ● פרשנות

האתר Popular Mechanics פרסם ביום חמישי האחרון ידיעה שעל פניו נראית שגרתית: מפציץ אסטרטגי מדגם B-1B של ארצות הברית נצפה בשדה הניסויים של חיל האוויר האמריקאי במדבר מוהאבי, עם פצצה חודרת בונקרים חדשה מדגם GBU-72. הפרסום הזה לא מגיע מגורם אמריקאי רשמי אלא מבלוגר תעופה שהצליח לצלם את המטוס בשבוע שעבר.

בדרך כלל ניסויים כאלה חסויים, שכן חיל האוויר האמריקאי מוציא את ההודעה לגביהם רק בסיומם או כחלק מהמחויבות שלו לדיווח שוטף לקונגרס. אלא שהדיווח הזה תפס מייד כותרות במזרח התיכון, ואתר "איראן אינטרנשיונל" מיהר לקשור את יכולות הפצצה – חדירה של עשרות מטרים של בטון – לדהירה של איראן בפרויקט הגרעין שלה ובהמשך ביצור אתרי ההעשרה בעומק עשרות ומאות מטרים מתחת לאדמה.

רשמית, ארצות הברית הורידה בחודש האחרון את הטון כלפי איראן. היא אפילו ניסתה לרסן במשהו את הצעדים שמתכננות מדינות ה-E3 בהסכם הגרעין – בריטניה, צרפת וגרמניה – אחרי הדוח החמור של סוכנות הגרעין הבינלאומית (סבא"א) על איראן. הדוח, שפורסם בסוף חודש מאי, מצביע על עלייה נוספת בכמות האורניום המועשר בכל הרמות.

רשמית, ארצות הברית הורידה חודש האחרון את הטון כלפי איראן. היא אפילו ניסתה לרסן במשהו את הצעדים שמתכננות מדינות ה-E3 בהסכם הגרעין אחרי הדוח החמור של סוכנות הגרעין הבינלאומית על איראן

גרוע מכך, סבא"א ציינה במפורש כי הפיקוח על אתרי הגרעין האיראנים הולך ומתדרדר ולמעשה בחלקים גדולים שלו יש לעולם "חור שחור". אמנם שלשום שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן הכריז כי ארצו תלחץ כלכלית על איראן כדי שזו תשתף פעולה עם הסוכנות, אבל אף אחד לא באמת חושב שזה מה שיחזיר את האיראנים למסלול המפוקח.

ראש הסכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית רפאל גרוסי בפגישה עם נציגי הסוכנות האיראנית באספהאן, 7 במאי 2024 (צילום: Atomic Energy Organization of Iran / AFP)
ראש הסכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית רפאל גרוסי בפגישה עם נציגי הסוכנות האיראנית באספהאן, 7 במאי 2024 (צילום: Atomic Energy Organization of Iran / AFP)

האיראנים קוראים היטב את המפה בעניין הזה. הממשל האמריקאי צריך כרגע שקט במזרח התיכון, וזה ניכר בכמה היבטים מלבד איראן: האצת המגעים לעסקת חטופים בין ישראל לחמאס שתסיים או לפחות תעצור את הלחימה בעזה, ואזהרות חצי רשמיות לירושלים כי ארה"ב מתנגדת לפתיחת חזית בצפון, שעלולה לגרור את איראן למלחמה.

ההכרה הזו לבדה צריכה להדליק נורה אדומה בישראל. בעצם האזהרה הזו – שפרסם העיתונאי ברק רביד ב"וואלה" לפני עשרה ימים – ארצות הברית למעשה מודה כי איראן נמצאת כבר מעבר לקו האדום המסוכן. בפעם הראשונה מאז כינון שלטון האייתוללות איראן מוכנה להסתכן במלחמה אזורית, למרות מעורבות ישירה של מעצמה עולמית.

ארצות הברית למעשה מודה כי איראן נמצאת כבר מעבר לקו האדום המסוכן. בפעם הראשונה מאז כינון שלטון האייתוללות איראן מוכנה להסתכן במלחמה אזורית, למרות מעורבות ישירה של מעצמה עולמית

הידיעה הזו מאששת את הנחת היסוד החדשה שחלקים בישראל מתקשים לקבל: איראן רואה עצמה כמעצמה אזורית בעלת איזון אסטרטגי עם ישראל וכושר הרתעה משמעותי כלפי ארצות הברית. מתקפת הטילים והכטב"מים על ישראל ב-14 באפריל הוכיחה זאת, למרות התגובה שיוחסה לישראל – השבתת המכ"ם באספהאן – אשר הוציאה את האיראנים (זמנית?) מהאופוריה שבה היו.

סימן מדאיג נוסף לשאיפות האיראניות ניתן בסוף השבוע האחרון בריאיון שהעניק הגנרל יחיא רחים ספאווי, יועצו הצבאי של המנהיג העליון עלי חמינאי והמפקד לשעבר של משמרות המהפכה. ספאווי, שהעניק ראיונות לכלי התקשורת באיראן בעקבות אישור רשימת המועמדים הסופית במרוץ לנשיאות, אמר כי איראן חייבת לפתח נשק התקפי לטווחים של 5,000 ק"מ.

הגנרל יחיא רחים ספאווי (צילום: Zahra Hoseini/SNN)
הגנרל יחיא רחים ספאווי (צילום: Zahra Hoseini/SNN)

למרות שהדגיש כי הוא מדבר על דעתו בלבד ולא על דעת המנהיג העליון, בעולם לא ממש קנו את ההסבר הזה וראו בדבריו הכנת הקרקע לפיתוח מואץ של טילים בין-יבשתיים. ב-14 באפריל איראן הוכיחה יכולת ונחישות; אחרי דבריו של ספאווי, העולם צריך להתייחס לכך בחומרה יתרה.

לפני יותר משנה פקעו הסנקציות שהטילה בזמנו מועצת הביטחון של האו"ם על איראן בכל הקשור לתעשיית הטילים, ומאז הרפובליקה האסלאמית רשאית לפתח ללא מגבלה טילים ארוכי טווח.

לפני יותר משנה פקעו הסנקציות שהטילה בזמנו מועצת הביטחון של האו"ם על איראן בכל הקשור לתעשיית הטילים, ומאז טהרן רשאית לפתח ללא מגבלה טילים ארוכי טווח

מבחינת האיראנים, מדובר בטראומה קשה שהם סוחבים איתם עוד מימי מלחמת איראן-עיראק בתחילת שנות ה-80. אמברגו הנשק על המדינה במהלך המלחמה, יחד עם התקפות הטילים של סדאם חוסיין על טהרן, הובילו את הרפובליקה לקבל החלטה לבנות תעשייה צבאית עצמאית ללא תלות בגורמים חיצוניים. זו החלטה שמתבררת כנכונה בהיבט האסטרטגי, בוודאי כאשר המדינה יודעת כי היא מסתכנת בסנקציות בינלאומיות כאשר היא מתקדמת לגרעין.

מה שעוד מעניין בדבריו של ספאווי זו העובדה שהוא קשר את הדברים על תעשיית הטילים למה שהוא הגדיר תוקפנות אמריקאית. "לאיראן אין כוונה להרחיב את גבולותיה", הבהיר, "אבל אם נותקף – זה יגרור תגובה מעבר לים".

שלט חוצות בטהרן המציג את ששת המועמדים לנשיאות איראן, 15 ביוני 2024 (צילום: ATTA KENARE / AFP)
שלט חוצות בטהרן המציג את ששת המועמדים לנשיאות איראן, 15 ביוני 2024 (צילום: ATTA KENARE / AFP)

סביר להניח שהדברים הללו היו מכוונים לא רק לזירה הבינלאומית אלא גם לזירה הפנימית. ציור התרחיש האיום על ידי איש צבא בכיר נועד לשדר לציבור האיראני את תחושת הדחיפות והאיום.

לא בכדי הדברים נאמרו יממה אחרי שמועצת החוקה אישרה את רשימת ששת המועמדים לנשיאות. "כל מי שייבחר יהיה חייב ליישר קו עם המנהיג העליון. הנשיא הבא צריך שיראה עצמו כשני לו", אמר ספאווי.

לא בכדי הדברים נאמרו יממה אחרי שמועצת החוקה אישרה את רשימת ששת המועמדים לנשיאות. "כל מי שייבחר יהיה חייב ליישר קו עם המנהיג העליון. הנשיא הבא צריך שיראה עצמו כשני לו"

חמישה מהמועמדים נחשבים לשמרנים ומיישרי קו עם המנהיג העליון חמינאי. השישי, חבר פרלמנט בשם מסעוד פזשכיאן, ראש עיריית טהרן לשעבר, שאמנם שייך למחנה הרפורמיסטי אבל במהלך הקמפיין שלו דאג לשחרר מסרים שמתיישרים עם הקו של המנהיג העליון.

כנראה שלא בכדי יצא לתקשורת היועץ הקרוב של המנהיג העליון ודווקא בעיתוי הזה. ספאווי דיבר מגרונו של המנהיג ומתח למעשה גבולות ברורים למועמדים שסוננו ונבחרו.

עוד 814 מילים
סגירה