יאיר גולן, תקווה אולטימטיבית

יאיר גולן מפגין נגד ממשלת בנימין נתניהו בתל אביב, 17 בדצמבר 2022 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
תומר נויברג/פלאש90
יאיר גולן מפגין נגד ממשלת בנימין נתניהו בתל אביב, 17 בדצמבר 2022

מפלגת ''העבודה'' בחרה לאחרונה ב"מושיע" חדש. הפעם בצל גסיסתה ואף חיסולה הסופי. יאיר גולן הינו המנהיג העשירי מאז רצח יצחק רבין. בחירתו הגורפת (95%) ואישיותו, טומנות בחובן תקווה אולטימטיבית למחנה השמאל ולכל המשוועים לאחדות העם ולפתרון הבעיה הפלסטינית.

השבת השחורה מחייבת שינוי תפיסה. די לפוליטיקה העסקנית. די לאינטרסים הפוליטיים. די לאינטריגות הקואליציוניות. שעת האפס הגיעה. או שיתבצע אתחול האסטרטגיה תוך שמירה על עקרונות אידאולוגיים ודאגה למדינה, או פשיטת רגל והמשך דהירה בתהום.

השבת השחורה מחייבת שינוי תפיסה. די לפוליטיקה העסקנית ולאינטריגות הקואליציוניות. שעת האפס הגיעה: אתחול תוך שמירה על עקרונות אידאולוגיים ודאגה למדינה, או פשיטת רגל

בהצטרפותו למפלגת ''מרצ'' לאחר פרישתו מקריירה מפוארת בצה"ל, יאיר גולן הצהיר מפורשות את עמדתו השמאלנית והתומכת בפתרון עם הפלסטינים. פזילה חסרת אידאולוגיה למרכז, כמו זו שחיברה בין בני גנץ חסר הדעות הברורות לבין גדעון סער, ימני קיצוני אשר בימים אלה התבטא בעניין החטופים – תהיה המשך ישיר לאיתמר בן גביר ולבצלאל סמוטריץ'.

לא מוחלט לימין השואף למדינה דו-לאומית – תקבע את עתידו ואת עתיד מפלגת העבודה. לא לדתיים, השואפים להפוך את המדינה לתאולוגית. לא למשיחיים, המתחזים לדתיים אך בעצם הם לאומנים, פשיסטים, קולוניאליסטים.

יאיר גולן חייב להראות חזון ודבקות בדעות ברורות ובלתי מתפשרות. את אהבתו למדינה והקרבתו למען תושביה הוא כבר הוכיח. גם אם לא יזכה בבחירות הבאות מעבר למצופה על פי הסקרים (10-12 מנדטים), הוא צריך לדאוג בראש ובראשונה ליצירת אמון הציבור המשווע למנהיג ראוי.

בראייה למרחק, ובעצם לא כל כך למרחק, שהרי בארץ הורגלנו לבחירות תדירות – גולן יכבוש את המחנה השואף להתנתקות מהפלסטינים ולקיום מדינה יהודית ודמוקרטית. אינטריגות קואליציוניות, חיזור אחר קהל מנותק מהמציאות ההולך ומתחזק, אשר בחלקו הגדול חסר אמון בפוליטיקאים, לא יועילו.

הציבור שוחר השלום והדמוקרטיה בארץ לא נעלם. הוא פשוט מאס בפוליטיקה הישראלית. למרות זאת הוא השמיע קול חסר תקדים, הן באיכות והן בכמות, ואפילו בהשוואה למדינות מערביות באשר הן, במחאתו נגד המהפכה המשטרית של השלטון הנוכחי.

הציבור שוחר השלום והדמוקרטיה בארץ לא נעלם. הוא פשוט מאס בפוליטיקה הישראלית, ועדיין השמיע קול חסר תקדים, אפילו בהשוואה למדינות מערביות אחרות, במחאתו נגד המהפכה המשטרית של השלטון

בחירת יאיר גולן בפריימריז של מפלגת העבודה, מבשרת חידוש התקווה. אם רק ילך בדרכו של מייסד המדינה והמפלגה, שהגה בזמנו:

''מדינת ישראל תיבחן, לא בעושרה, לא בכוחה הצבאי ולא בטכנולוגיה, אלא בדמותה המוסרית ובערכיה האנושיים".

אם יאיר גולן ינהג כקודמיו אבי גבאי או עמיר פרץ, שמייד עם היבחרם פנו למרכז ואפילו לימין – למפלגת העבודה לא תהייה תקומה.

יאיר, בידך להחזיר עטרה ליושנה. עליך להצהיר במפורש על דרישה להעמדה לדין של בנימין נתניהו ושל כל חברי הקואליציה שתמכו בקונספציה אשר הובילה לשבת השחורה. וכמובן, על תמיכה ללא סייג בעסקה להחזרת החטופים, החיים והמתים, לחיק משפחותיהם, וכן החזרת העקורים לבתיהם בעוטף עזה ובצפון, תוך הבטחת ביטחונם.

כמי שהיה מועמד לרמטכ"לות, תצהיר על הסכמה לקבלת המחיר הכבד: הפסקת המלחמה, יציאה מעזה והחזרת אסירים עם דם על הידיים. זו לא כניעה. חמאס מובס מספיק. עזה הרוסה כפי שלא הייתה באף סיבוב. מדינת ישראל חזקה מספיק כדי לעמוד בתנאים אלה, קשים ככל שהם. למלחמה אפשר לשוב, החזרת חיי החטופים לא ניתן יהיה להחזיר.

כמי שהיה מועמד לרמטכ"לות, תצהיר על קבלת המחיר הכבד: הפסקת המלחמה, יציאה מעזה והחזרת אסירים עם דם על הידיים. זו לא כניעה. חמאס מובס מספיק. עזה הרוסה כפי שלא הייתה באף סיבוב

מצע מהפכני של מפלגת העבודה בראשות יאיר גולן חייב לכלול: הקמת וועדת חקירה ממלכתית לאירועי ה-7 לאוקטובר, התחייבות לחקיקת ''חוק החקיקה'' הדורש שני שלישי לשינוי חוקי יסוד, חוק ראשות הממשלה הפוסל נאשם העומד לדין לקבל מנדט מהנשיא להקמת ממשלה, חוק הגבלת כהונת ראש ממשלה לשתי קדנציות, חוק איסור כספי קואליציה, ועוד.

ממשלה שלא תבטיח ותקיים חוקי יסוד אלה תהיה פסולה עם הקמתה.

דר׳ מיכאל פריאנטה הוא מו׳׳ל, סופר ופובליציסט שחי בפריז. כותב ומפרסם פרוזה ומאמרי דעות בעברית ובצרפתית. בין ספריו האחרונים: ׳׳פרנסוס האחר׳׳, רומן העוסק בבעיות זהות, ׳׳בצל החומות׳׳, זכרונות ילדות המלח של מקנס, מרוקו, ׳׳מבן גוריון ועד נתניהו׳׳, ספר פוליטי חברתי. הוא חבר אגודת העיתונאים של תל-אביב ומפרסם מאמרי דעה ב-הארץ, מעריב, Ynet Times of Israel ,Libération ,Le Mond.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 564 מילים
סגירה