בני גנץ הסתבך באולטימטום של עצמו

גנץ קבע את ה-8 ביוני כתאריך פרישה, קשר אותו בחוק הגיוס והציב שישה תנאים שאף אחד לא זוכר מה הם ● הלחצים מחוץ לממשלה הכריעו אותו והוא שכנע את עצמו כי המלחמה שינהל מהאופוזיציה תהיה אפקטיבית יותר ● אלא שבינתיים המצב בצפון הסלים ועסקת החטופים עדיין באוויר והדעת נותנת שאסור לגנץ להפקיר את ניהול המלחמה לידי סמוטריץ' ובן גביר ● אבל גנץ חושש מתגובת הציבור והתקשורת אם יחזור בו ● פרשנות

בני גנץ בכנסת, 21 באפריל 2024 (צילום: אורן בן חקון/פלאש90)
אורן בן חקון/פלאש90
בני גנץ בכנסת, 21 באפריל 2024

השר בני גנץ נראה אתמול מיוסר בשיחה עם עינב צנגאוקר, אימו של החטוף מתן. "אתה לא יוצא מהממשלה דקה לפני שהבן שלי חוזר", דרשה צנגאוקר מגנץ במהלך ביקור תנחומים אצל משפחתו של יורם מצגר בקרית גת, "תתנו ערבות למתווכות שתהיה הפסקת אש. עכשיו זו נקודה קריטית לשכנע את השותפים בממשלה להסכים להצעה. זה הזמן שלך".

גנץ לא חושב כך. הוא משוכנע שזמנו בממשלה הזו אזל. הטיעון המרכזי של גנץ וגדי איזנקוט היא כי הם איבדו את ההשפעה על המהלכים, וראש הממשלה בנימין נתניהו נתון בצבת שמהדקים עליו השרים בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר.

הדעת נותנת כי זו דווקא סיבה מצוינת להישאר בממשלה ולשחרר ככל שניתן את נתניהו מהאחיזה של השותפים הקיצוניים, ולא להשאיר בידיהם את מלוא ההשפעה, גם בתוך קבינט המלחמה שעכשיו יתפנה מהגורמים המתונים.

הטיעון המרכזי של גנץ ואיזנקוט היא כי הם איבדו את ההשפעה על המהלכים, וראש הממשלה בנימין נתניהו נתון בצבת שמהדקים עליו סמוטריץ' ובן גביר. הדעת נותנת כי זו דווקא סיבה מצוינת להישאר בממשלה

צנגאוקר צודקת. אנחנו עמוק בתוך מלחמה קשה בשתי זירות ובעיצומו של מו"מ על עסקת חטופים. אלה ימים קריטיים שבהם יוכרע אם ישראל יוצאת גם למלחמה גדולה ונוראה בלבנון.

אתמול עוד התלבטו במחנה הממלכתי סביב העניין של העסקה, עד שהתברר כי חמאס נותן עוד תשובה שלילית, מה שמקל על גנץ את ההחלטה לפרוש.

"אנחנו אלה שעשינו את כל המרחק לקראת חמאס. אנחנו קרובים", אמר אתמול בכיר במחנה הממלכתי. אז מה ההיגיון עכשיו? להמשיך את העסקה עם סמוטריץ' ובן גביר שמפילים הכול כבר בשלב של שחרור האסירים? אלה שמארגנים גרעיני התנחלויות ישראליות בעזה ובחאן יונס?

"עשינו את כל המרחק לקראת חמאס. אנחנו קרובים", אמר אתמול בכיר במחנה הממלכתי. אז מה ההיגיון עכשיו? להמשיך את העסקה עם סמוטריץ' ובן גביר שמפילים הכול כבר בשלב של שחרור האסירים?

גנץ שמע את סמוטריץ' נואם בפני רבבות דתיים-לאומיים בכותל, בסיומו של מצעד הדגלים ביום רביעי. סמוטריץ' קרא לראש הממשלה "לתת את הפקודה" ולצאת למלחמת חורמה בלבנון. בן גביר הוסיף לזה הצהרה על שינוי הסטטוס קוו בהר הבית.

גנץ ואיזנקוט יודעים כי מדובר בקבוצה משיחית שאין לה בהכרח שיקול רציונלי. מלחמה בלבנון עלולה להימשך חודשים ארוכים ולהתפשט למערכה אזורית כוללת שכמוה לא ידענו. זה לא הזמן להתחיל במלחמה בצפון כל עוד אנחנו בעזה, ואף אחד גם לא יודע איך ומתי היא תסתיים, ומה המחירים שנשלם.

איתמר בן גביר בשער שכם בירושלים ביום ירושלים, 4 ביוני 2024 (צילום: Chaim Goldberg/Flash90)
איתמר בן גביר בשער שכם בירושלים ביום ירושלים, 4 ביוני 2024 (צילום: Chaim Goldberg/Flash90)

את ההכרעה הזו ומהלכים גורליים נוספים גנץ ואיזנקוט מבקשים לגלגל עכשיו לידיהם של שרי הציונות הדתית, עוצמה יהודית ועוד כמה שרי ליכוד. גם את ניהול המלחמה הגדולה אם תפרוץ.

סביר להניח שקבינט המלחמה לא יתקיים יותר, כי נתניהו לא ירצה להכניס פנימה את הקיצוניים. שר הביטחון יואב גלנט, שנתמך בידי גנץ ואיזנקוט בדרך כלל, ימצא את עצמו בעמדת מיעוט בעניין העסקה ובכלל, יחד עם הרמטכ"ל הרצי הלוי. שניהם יצטרכו לשבת מול קבינט מדיני-ביטחוני שכולל את נתניהו ואושיות ביטחוניות-מדיניות כמו יריב לוין, סמוטריץ', בן גביר, מירי רגב וגילה גמליאל.

סביר להניח שקבינט המלחמה לא יתקיים יותר, כי נתניהו לא ירצה להכניס פנימה את הקיצוניים. שר הביטחון יואב גלנט, שנתמך בידי גנץ ואיזנקוט בדרך כלל, ימצא את עצמו בעמדת מיעוט בעניין העסקה ובכלל

גנץ הסתבך באולטימטום של עצמו. הוא קבע את ה-8 ביוני כתאריך פרישה, קשר אותו בחוק הגיוס המסובך והציב שישה תנאים שאף אחד לא זוכר מה הם. הלחצים מחוץ לממשלה הכריעו אותו.

יאיר לפיד ואביגדור ליברמן כנראה שכנעו את גנץ שאם המחנה הממלכתי יפרוש מהממשלה, הציבור יציף את הרחובות כמו בימים של פיטורי גלנט לפני שנה ורבע. מעבר לזה, ההפגנות יגררו תגובת שרשרת, יערערו את קואליציית ה-64 וישכנעו גם חברי כנסת מהליכוד להפיל את הממשלה.

ראש האופוזיציה יאיר לפיד בפגישה עם חברי הכנסת אביגדור ליברמן וגדעון סער. 29 במאי 2024
ראש האופוזיציה יאיר לפיד בפגישה עם חברי הכנסת אביגדור ליברמן וגדעון סער. 29 במאי 2024

כל זה לא קורה בינתיים וגם לא יקרה. אנחנו באמצע המערכה, החטופים עדיין במנהרות בעזה והחיילים נופלים ברצועה ועל גבול לבנון. גנץ משכנע את עצמו כי המלחמה שינהל מהאופוזיציה תהיה אפקטיבית יותר. להערכתי הוא טועה והסקרים הקרובים יעידו. עדיף לשבת על המפות של לבנון בקבינט המלחמה במקום לנאום בעצרות רחוב.

גנץ משכנע את עצמו כי המלחמה שינהל מהאופוזיציה תהיה אפקטיבית יותר. להערכתי הוא טועה והסקרים הקרובים יעידו. עדיף לשבת על המפות של לבנון בקבינט המלחמה במקום לנאום בעצרות רחוב

עכשיו גנץ גם חושש מתגובת הציבור והתקשורת אם יחזור בו. אוי לי מיוצרי ואוי לי מיצרי. חבל שהגענו לרגע העגום הזה.

עוד 644 מילים
סגירה