דרעי חוזר לימי אוסלו

הודעת ש"ס כי תתמוך בעסקת החטופים הפתיעה רבים ● זה לא מובן מאליו שסיעה חרדית-ימנית כמו ש"ס, שנאבקת תמיד על קולות החרד"לים ומצביעי עוצמה יהודית, תצא עם הודעה תומכת ופשרנית כזו ● אבל מי שעוקב אחרי ההתנהלות של דרעי מאז תחילת המלחמה, מזהה את המתינות המדינית-ביטחונית שכה אפיינה אותו בימי ממשלת רבין, תחת הנהגתו הרוחנית של הרב עובדיה יוסף ● פרשנות

יו"ר ש"ס אריה דרעי, אפריל 2024 (צילום: אריה לייב אברמס/פלאש90)
אריה לייב אברמס/פלאש90
יו"ר ש"ס אריה דרעי, אפריל 2024

ההודעה הנחרצת של אריה דרעי וסיעת ש"ס בעד עסקת השבויים שמציע ראש הממשלה בנימין נתניהו הצליחה לעורר קריאת התפעלות גם אצל יו"ר האופוזיציה והיריב המושבע, יאיר לפיד.

"הסיעה החליטה על תמיכה מלאה בהצעה הישראלית, שיש בה צעדים מרחיקי לכת למען השבת החטופים וקיום מצוות פדיון שבויים", נאמר בהודעת הסיעה. "ש"ס תומכת בהצעה ומחזקת את ראש הממשלה וקבינט המלחמה לעמוד בכל הלחצים, להביא את העסקה לידי גמר ולהציל נפשות של רבים מאחינו ואחיותינו הנתונים בצרה ושבייה".

"ש"ס תומכת בהצעה ומחזקת את ראש הממשלה וקבינט המלחמה לעמוד בכל הלחצים, להביא את העסקה לידי גמר ולהציל נפשות של רבים מאחינו ואחיותינו הנתונים בצרה ושבייה"

גם שר השיכון יצחק גולדקנופף מיהדות התורה הוסיף את קולו בעד העסקה. "עמדתנו היא שאין דבר גדול יותר מערך החיים וממצוות פדיון שבויים, מפני שקיימת סכנה אמיתית ומוחשית לחייהם", אמר שלשום (שני), "לפיכך, כל הצעה שתביא לשחרור החטופים – אנחנו נתמוך בה". עם זאת, גולדקנופף הבהיר כי ההחלטה הסופית האם להצביע בעד העסקה תתקבל על ידי הרבנים.

"ההודעות של המפלגות החרדיות על תמיכה בעסקת חטופים הן צעד ערכי חשוב של אחריות לאומית", הגיב לפיד. הוא צודק. זה לא מובן מאליו שסיעה חרדית-ימנית כמו ש"ס, שנאבקת תמיד על קולות החרד"לים ומצביעי עוצמה יהודית והציונות הדתית, תצא עם הודעה תומכת ופשרנית כזו בעסקה שפירושה הפסקת המלחמה ושחרור מאות ואולי אלפי אסירים פלסטינים.

לפי שעה קשה לאמוד את התגובות ברחוב של ש"ס, אבל סביר להניח כי איתמר בן גביר וחבריו יעשו על המתינות הזו הון פוליטי. הם יחזירו את דרעי לימי אוסלו א', אז היה חבר בממשלת רבין והתעמת, כמו היום, עם המתנחלים והדתיים הלאומיים, שהתייחסו אז להסכמי אוסלו כמו לגזר דין מוות.

דרעי, כדרכו, פעל בזהירות. הוא נקט מהלך כפול. בהתחלה הוא שיגר בלון ניסוי, או מיניסטר ניסוי. ביום שני, אחרי שנודע על מותם של ארבעת החטופים, הודיע שר העבודה יואב בן צור שהוא תומך בעסקת החטופים כפי שהציג אותה הנשיא ביידן. "אנחנו עם שמקדש את החיים ולא את הניצחון", הודיע בן צור.

בשלב השני דרעי העביר את ההחלטה בסיעת ש"ס אחרי שעדכן את ששת השרים שלו בפרטי העסקה ואתמול הפיץ אותה באופן רשמי. דרעי עצמו עוד לא התייצב והודיע בשמו שהוא בעד עסקת החטופים. תמיד צריך להשאיר פתח מילוט.

דרעי העביר את ההחלטה בסיעת ש"ס אחרי שעדכן את ששת השרים שלו בפרטי העסקה ואתמול הפיץ אותה באופן רשמי. דרעי עצמו עוד לא התייצב והודיע בשמו שהוא בעד עסקת החטופים. תמיד צריך להשאיר פתח מילוט

בכל מקרה, ההצהרה של דרעי חשובה מאוד, אבל היא לא צריכה להפתיע. מי שעוקב אחרי ההתנהלות של דרעי מאז תחילת המלחמה ובכלל, מזהה את המתינות המדינית-ביטחונית האופיינית.

משפחות של מתן צנגאוקר, המוחזק בידי חמאס בעזה, מפגינה מחוץ לביתו של יו"ר ש"ס אריה דרעי, 6 במאי 2024 (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)
משפחות של מתן צנגאוקר, המוחזק בידי חמאס בעזה, מפגינה מחוץ לביתו של יו"ר ש"ס אריה דרעי, 6 במאי 2024 (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)

דרעי מנע את פתיחת החזית השנייה בלבנון בתחילת המלחמה. לאורך החודשים האחרונים הוא מתנער מהקיצונים בממשלה, ותקף בשיחות סגורות את הסלחנות של נתניהו כלפיהם. דרעי מתנגד גם לפרישה של השרים בני גנץ וגדי איזנקוט מהממשלה ומקבינט המלחמה, מה שיגביר את ההשפעה של השרים בן גביר ובצלאל סמוטריץ'.

דרעי, וזה לא פחות חשוב, הצליח לגרור אחריו גם את ראשי הסיעות החרדיות האשכנזיות בתוך יהדות התורה, שגם הן תמיד נוטות ימינה, להצהרות תמיכה משלהן בעסקת החטופים.

דרעי, וזה לא פחות חשוב, הצליח לגרור אחריו גם את ראשי הסיעות החרדיות האשכנזיות בתוך יהדות התורה, שגם הן תמיד נוטות ימינה, להצהרות תמיכה משלהן בעסקה

ביום שני בכנסת ראיתי מחזה נדיר. שוחחתי עם השר מאיר פרוש ליד חדרו. לפתע עברו שלושה מבני משפחות החטופים וביקשו ממנו לתמוך בהם. פרוש הזמין אותם לחדרו ופרסם איתם סרטון תמיכה בעסקה ובמאבק.

זה מעניין, כי החרדים מיהדות התורה על גלגוליה השונים מעולם לא התערבו בסוגיות מדיניות וביטחוניות כל כך מכריעות, והפעם שינו גרסה. "דרעי שכנע אותם לתמוך", אומר גורם בסביבתו של יו"ר ש"ס, "הם מאוד סומכים עליו". יכול להיות.

ח"כ אריה דרעי מביט בראש הממשלה בנימין נתניהו בזמן ההצבעה על תקציב המדינה, 13 במרץ 2024 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ח"כ אריה דרעי מביט בראש הממשלה בנימין נתניהו בזמן ההצבעה על תקציב המדינה, 13 במרץ 2024 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

סביר להניח גם כי הפעם החרדים ביקשו לברוח מהלחץ הציבורי האדיר, ולתמוך בעסקה כדי שלא יפילו עליהם את כישלונה. צריך לזכור כי גם ש"ס וגם יהדות התורה נמצאים ברגע קריטי בסוגיית חוק הגיוס, והם לא יכולים לספוג אש צולבת מכל הכיוונים.

בכל מקרה, בשיחותיו הסגורות מטיל דרעי ספק גדול ביכולת של נתניהו להמשיך ולהוביל את המדינה אחרי הבחירות הבאות. הוא טוען בכל הזדמנות שש"ס לא מונחת בכיסו של נתניהו, ואולי אפשר לקשור את התמיכה בעסקה גם בהערכה הזו של יו"ר ש"ס. צריך תמיד לזכור כי דרעי יוכל להסתמך על הרב עובדיה יוסף, שפסק בזמנו בעד עסקת שליט.

בשיחותיו הסגורות מטיל דרעי ספק גדול ביכולת של נתניהו להמשיך ולהוביל את המדינה אחרי הבחירות הבאות. הוא טוען בכל הזדמנות שש"ס לא מונחת בכיסו של נתניהו

וגם זה אירוע יוצא דופן: ענבל אלביני, בתו של חיים פרי שנהרג בשבי חמאס, שיבחה אתמול את דרעי והודתה לו במיוחד על התמיכה, שעשויה בתקווה להציל את החטופים שעדיין בחיים. "סוף סוף שומעים קולות הגיוניים בממשלה שלנו. זה קצת מעודד", אמרה אלביני בראיון לערוץ 13.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
16
דרעי דו פרצופי..כאילו ימין ובוחר בעיסה ומה תגיד ל 800 מישפחות שהילד שלהם נפל בעזה בגלל החטופים...ככה עשה באוסלו..הוא פשוט לזר תמיד דאג לכיסא ולביזנס מהצד..10 שנים במשרדו הפנים וארנונה ח... המשך קריאה

דרעי דו פרצופי..כאילו ימין ובוחר בעיסה ומה תגיד ל 800 מישפחות שהילד שלהם נפל בעזה בגלל החטופים…ככה עשה באוסלו..הוא פשוט לזר תמיד דאג לכיסא ולביזנס מהצד..10 שנים במשרדו הפנים וארנונה חונקת והמישרד בכל המדינה ניראה כמו מדינות פרימיטיביות איפה הכסף כלום לא עשה בבחירות הבאות בעה הוא כבר לא ישב בכנסת

אני רואה שכול התגובות כאן הם של חמאסניקים יהודים, שונאי שמאל ושמאלנים, אבל חיים על חשבונם וחרבם של אותם שמאלנים פשרנים הרוצים בדבר הכי יהודי שזה פדיון שבויים (למרות שהם שמאלנים וכופרים)... המשך קריאה

אני רואה שכול התגובות כאן הם של חמאסניקים יהודים, שונאי שמאל ושמאלנים, אבל חיים על חשבונם וחרבם של אותם שמאלנים פשרנים הרוצים בדבר הכי יהודי שזה פדיון שבויים (למרות שהם שמאלנים וכופרים).

דרעי תמיד היה מחובר לשמאל וידידיו בכנסת הם אנטי דתיים, ולמרות שמקבל מהם חבטות הוא נוהג עד היום להתרועע איתם בסוג של חנפנות. הח"כ בשס לא אוהבים את הגישה שלו אך כבולים במשמעת סיעתית, הוא ... המשך קריאה

דרעי תמיד היה מחובר לשמאל וידידיו בכנסת הם אנטי דתיים,
ולמרות שמקבל מהם חבטות הוא נוהג עד היום להתרועע איתם בסוג של חנפנות. הח"כ בשס לא אוהבים את הגישה שלו אך כבולים במשמעת סיעתית, הוא תמך בהשארות גנץ ואייזנקוט שונאי הימין ובעד גיוס חרדים.
צריך להבין אין בשס ולו אחד שמצביע עבור דרעי, הגישה השמאלנית שלו לא מקובלת על מצביעיו.

דרעי עושה את המובן מאליו, כמו המשיחיים והפרחחים הוא נהנה מהישיבה בממשלה עם יתרונות של אופוזיציה. כל המפלגות, כולל בליכוד, יושבים בממשלה ותוקפים אותה. לקחת אחריות על מעשים שהם שותפים להם... המשך קריאה

דרעי עושה את המובן מאליו, כמו המשיחיים והפרחחים הוא נהנה מהישיבה בממשלה עם יתרונות של אופוזיציה. כל המפלגות, כולל בליכוד, יושבים בממשלה ותוקפים אותה. לקחת אחריות על מעשים שהם שותפים להם נראה להם מוגזם.
דרעי אינו שם את נושא החטופים כנושא עקרוני שמחייב את הממשלה. חברותו בקואליציה אינה בתנאי לשחרור החטופים. לכן אין שום משמעות לאמירות שלו. הוא נותן יד חופשית לנתניהו להמשיך את ניהול המלחמה על פי צרכיו הפוליטייים.

"והתעמת, כמו היום, עם המתנחלים והדתיים הלאומיים, שהתייחסו אז להסכמי אוסלו כמו לגזר דין מוות." וביום שאחרי 7 באוקטובר, היחס הזה התברר כנכון. מצער שדרעי וגפני חוזרים לסורם, בניגוד להלכה א... המשך קריאה

"והתעמת, כמו היום, עם המתנחלים והדתיים הלאומיים, שהתייחסו אז להסכמי אוסלו כמו לגזר דין מוות."
וביום שאחרי 7 באוקטובר, היחס הזה התברר כנכון. מצער שדרעי וגפני חוזרים לסורם, בניגוד להלכה אגב.

אני בוחר במפלגות החרדיות ,אם באמת הם יתנו יד לעסקה המבישה הזאת הם ישכחו מקולי בבחירת הבאות. דרעי מתייפיף, עובר על ההלכה , שיבדוק בהלכה וייתיעץ עם הרבנים הגדולים לפני שהוא מצהיר הצהרות א... המשך קריאה

אני בוחר במפלגות החרדיות ,אם באמת הם יתנו יד לעסקה המבישה הזאת הם ישכחו מקולי בבחירת הבאות.
דרעי מתייפיף, עובר על ההלכה , שיבדוק בהלכה וייתיעץ עם הרבנים הגדולים לפני שהוא מצהיר הצהרות אין לא שום יראת שמים ודעת תורה וידעת הלכה , על פי ההלכה אסור בשום פנים ואופן לשחרר חטופים במצב ובתנאים הללו , אני לא מבין איך בוחרים בו . עכשיו אני מבין למה נתניהו שומר עליו קרוב אליו .

דרעי עושה חשבון פשוט: נהיה עם השמאל. יוותרו לנו בנושא הגיוס. נמשיך לקבל מליארדים ללא דין וחשבון. נמשיך לשלוט ברבנות, במועצות הדתיות, בוועדות התכנון, ברשויות המקומיות. על הדרך, גם הערבים... המשך קריאה

דרעי עושה חשבון פשוט: נהיה עם השמאל. יוותרו לנו בנושא הגיוס. נמשיך לקבל מליארדים ללא דין וחשבון. נמשיך לשלוט ברבנות, במועצות הדתיות, בוועדות התכנון, ברשויות המקומיות. על הדרך, גם הערבים יקבלו ויביאו לשס עוד 2 מנדטים.

עוד 731 מילים ו-16 תגובות
סגירה