אוניברסיטת ת"א תצמצם עשרות משרות וקורסים במדעי הרוח

הנהלת האוניברסיטה טוענת כי תפטר עובדים בודדים, שניתנה להם היערכות של כמעט חצי שנה למציאת חלופה תעסוקתית ● בארגון סגל ההוראה והמחקר אומרים שמשמעות הקיצוץ הוא ש־29 מרצים יפוטרו ועוד עשרה יצומצמו בהיקף המשרה ● הם דורשים התחייבות שלא יהיו עוד פיטורים, השקעה בתוכנית הבראה ולהשתתף בגיבוש שלה ● מרצה לתרגום ספרות: "שהדקאנית תמצא עבודה בתחום שלה בחצי שנה בזמן מלחמה. אני אחריה"

אוניברסיטת תל אביב. דצמבר 2022 (צילום: משה שי/פלאש90)
משה שי/פלאש90
אוניברסיטת תל אביב. דצמבר 2022

אוניברסיטת תל אביב מתכננת לפטר ולצמצם משרות במדעי הרוח בשנת הלימודים הקרובה. הקיצוץ נובע מהירידה המתמשכת במספר הסטודנטים בפקולטה השנייה בגודלה באוניברסיטה, שהייתה בעבר אחד ממוקדי המשיכה הבולטים שלה, אך בעשורים האחרונים מתמודדת בסביבה תחרותית קשה.

על היקף המהלך יש מחלוקת, כאשר מבחינת הנהלת האוניברסיטה מדובר בקיצוץ מינורי בעוד שבסגל ההוראה והמחקר חושבים שאלה פיטורים אגרסיביים בתקופת מלחמה ושאין בצדם חשיבה להמשך הדרך. בחודש פברואר השנה נודע לסגל ההוראה והמחקר שלפי הודעת דקאנית הפקולטה למדעי הרוח, פרופסור רחל גלי צינמון, יש כוונה לקצץ 50% מהסגל הזוטר בשנת הלימודים הקרובה.

היא ביקשה מהם להיערך לקיצוץ ולבטל קורסים בהתאם. בתשובה לפנייתם בנושא, באוניברסיטה אישרו את ההודעה אך הוסיפו שהתוכנית עדיין לא סגורה ושככל הנראה היקף הצמצום יהיה נמוך מ־50%.

בפגישה שנערכה בשבוע שעבר, נציגי סגל ההוראה עודכנו שהצמצום יהיה בשיעור של 6.3% – 39 עובדים, מהם 29 יפוטרו ועוד 10 יצומצמו בהיקף המשרה

בפגישה שנערכה בשבוע שעבר בין נציגי סגל ההוראה והמחקר לסמנכ"לית משאבי האנוש דנה אהרן, האחרונה עדכנה אותם שהצמצום יהיה בשיעור של 6.3%. כלומר, 39 עובדים, מהם 29 יפוטרו ועוד 10 יצומצמו בהיקף המשרה.

קמפוס אוניברסיטת תל אביב (צילום: פלאש 90)
קמפוס אוניברסיטת תל אביב (צילום: פלאש 90)

דורשים תוכנית הבראה

מבחינת סגל ההוראה והמחקר מדובר בשיפור משמעותי לעומת הפיטורים ההמוניים שציפו להם לפי הודעת הדקאנית שעליה למדו במקרה, אך עדיין חוששים שמדובר במהלך הדרגתי – ובאוניברסיטה מסרבים להתחייב שלא יוציאו לפועל עוד פיטורים בהיקף דומה או גדול יותר גם בשנים הבאות.

כמו כן, הם טוענים שההנהלה רק מעדכנת אותם ודורשים להיות שותפים בגיבוש תוכנית הבראה יעילה שתמשוך בחזרה את הסטודנטים, כמו בפקולטות אחרות באוניברסיטה עצמה ובמוסדות אחרים בהשכלה הגבוהה. בין השאר, העסקת אנשי שיווק שימנפו את החוזקות ואת המרצים הבולטים לטובת הבאת תלמידים.

עם זאת, האוניברסיטה כן הסכימה לגייס מתאמת שיווק אחת לפקולטה אך לא ברור באיזה היקף משרה. הם מציינים שלשם השוואה, בבר אילן מהלך כזה הביא בשנים האחרונות להיפוך מגמה ולעלייה במספר הסטודנטים.

בסגל טוענים שהאוניברסיטה הציגה להם תמונה מטעה של מספר הסטודנטים לאורך השנים, תוך השמטה של חלק מהתארים והתוכניות, כדי להראות ירידה גדולה בהרבה מזו שהייתה בפועל במספר הסטודנטים ועל ידי כך מעוותת את התמונה האמיתית.

ארכיון, היום הראשון ללימודים באוניברסיטת תל אביב, אוקטובר 2018, אילוסטרציה (צילום: פלאש 90)
ארכיון: היום הראשון ללימודים באוניברסיטת תל אביב, אוקטובר 2018, אילוסטרציה (צילום: פלאש90)

היצע הקורסים ירד

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מפרסמת בנפרד את נתוני הנרשמים למדעי הרוח, השפות הזרות והחינוך, שבאוניברסיטת תל אביב שייכים לאותה פקולטה. אם כוללים את כל אלה, הירידה בעשור האחרון היא בשיעור של 26%. החשש הגדול של הסגל הוא שפיטורים בלי השקעה חדשה עלולים להחליש את הפקולטה בהמשך הדרך, כפי שאומר יו"ר ארגון סגל ההוראה והמחקר, ד"ר שחר פרנק.

"מאחר שמנכ"ל האוניברסיטה מסרב לדבר איתנו על התוכניות שלו לעתיד לגבי הבראת הפקולטה, ואף לא מוכן להתחייב שבשנים הקרובות לא ימשיכו לקצץ בהיקפים דומים או גדולים יותר, לא נוכל להימנע מצעדים ארגוניים וצעדי מחאה.

"תוכנית הקיצוצים בפקולטה גורמת לביטול קורסים רבים ופגיעה בסטודנטים וסטודנטיות קיימים ועתידיים – ותיצור ירידה גדולה יותר במספר הסטודנטים והסטודנטיות"

"מתוך תחושת אחריות לסטודנטים ולנוכח המלחמה אנו לא שובתים כעת ומאפשרים לאוניברסיטה הזדמנות להגיע להסכמים מכבדים למען כולם. אנו אומנם נפתח את הסמסטר הקרוב, בעיקר בשל הרצון לאפשר לסטודנטים להשלים את לימודיהם ולא לשאת במחיר נוסף על זה שרבים מהם נאלצים לשלם בשל המלחמה.

"אולם, נוסיף לנקוט בשורת צעדי מחאה – ובמידת הצורך, אפשרות השביתה תשוב לעמוד על הפרק. תוכנית הקיצוצים בפקולטה גורמת לביטול קורסים רבים ולפגיעה בסטודנטים וסטודנטיות קיימים ועתידיים, ותיצור ירידה גדולה יותר במספר הסטודנטים והסטודנטיות. לכן גם אגודת הסטודנטים והסטודנטיות פנתה לאוניברסיטה בנושא".

אוניברסיטת תל אביב. דצמבר 2022 (צילום: Moshe Shai/FLASH90)
אוניברסיטת תל אביב. דצמבר 2022 (צילום: Moshe Shai/FLASH90)

"התחפשנו למה שאנחנו לא"

הקיצוץ המתוכנן מכניס ללחץ 300 מרצות מהסגל הזוטר בפקולטה, שעושות את רוב העבודה בהכשרת הסטודנטים אך לא נכנסו בעצמן לגילדת המרצים הקבועים בעלי התקנים הנכספים. במקרים מסוימים, דווקא המרצים הבכירים נותרים ללא נרשמים אבל אין אפשרות לצמצם את המשרות שלהם, כך שאת המחיר משלמות הזוטרות מהם.

מעבר לכך, מנקרת שוב ושוב השאלה בדבר התפקיד והצורך במדעי הרוח ואיך קרה שאחד המותגים – ומה שהיה פעם הלב הפועם של הקמפוס בתל אביב  בפרט – סובל מחולשה מתמשכת במספר הנרשמים?

"אנחנו צריכים להוביל את המדינה. מצדי שכל חבר כנסת יעבור ארבעה חודשים של הכשרה בפקולטה שלנו, שילמד לקרוא טקסטים, ביקורת תרבות והיסטוריה כללית"

"במשך שנים דרדרו את הפקולטה הזו כי ניסו להתחפש", אומרת ד"ר דורית שילה, שמלמדת בין השאר תרגום ספרות יפה. היא חושבת שהפיטורים הם פלסטר בלבד שלא יביא לשינוי.

ד"ר דורית שילה (צילום: איציק קנטי)
ד"ר דורית שילה (צילום: איציק קנטי)

"אין לנו מה למכור כי אנחנו לא רוצים למכור וכדי להתחרות בתארים אחרים הפכנו לפקולטת הטיקטוק, אנחנו נדרשים להיות אטרקטיביים ולעשות שיעורים קלים עם חומר יותר לעוס עם מצגות זיקוקי דינור. מדעי הרוח משתפים פעולה עם המגמה של המסרים הקצרים ברשתות החברתיות והוויזואליה אבל מה לעשות שאנחנו מדעי המילה הכתובה".

"צריכים להוביל את המדינה"

"גם במשק בית שרוצה לקנות מותרות ימצאו איך ליצור מקורות הכנסה", אומרת שילה, "שוכחים שבעבר הלא רחוק ראשי מדינה ומדענים היו גם פילוסופים ואנשי הגות ועם הזמן איבדנו את זה. המדעים והסטארטאפים יקרסו לתוך עצמם בלי מדעי הרוח, בהייטק מחפשים את האנשים האלה.

"אם היינו מסרבים להתיישר עם התפיסה שאנחנו לא שווים ועם הפופוליזם ושרי חינוך שדורכים עלינו, אז היינו מובילים את המדינה. מצדי שכל ח"כ יעבור ארבעה חודשים של הכשרה בפקולטה שלנו, שילמד לקרוא טקסטים, ביקורת תרבות והיסטוריה כללית".

"האוניברסיטה אומרת, 'זה רק 6%, נתנו לכם שישה חודשים להתארגן'. שהדקאנית תמצא עבודה במקצוע שלה בתוך חצי שנה. אם היא מצליחה, אני אחריה"

ד"ר שילה חזרה לארץ בתחילת העשור הקודם וחושבת שהפיטורים נגועים בחוסר שקיפות והיעדר חשיבה רצינית על המשך הדרך:

"ישראל משקיעה 700 מיליון שקל בהחזרת חוקרים מחו"ל וזה נורא יפה אבל מה עם אלה שכאן? רוצים שאני אעבור חזרה לסורבון, אסבול מאנטישמיות ואז ישקיעו כסף כדי להחזיר אותי וללמד את אותו קורס? הסדנה שלימדתי זכתה להצלחה ואני מושקעת בה רגשית.

קמפוס אוניברסיטת תל אביב, 10 באוקטובר 2021; צילום ארכיון – למצולמים אין קשר לדיווח (צילום: פלאש 90)
קמפוס אוניברסיטת תל אביב, 10 באוקטובר 2021; צילום ארכיון – למצולמים אין קשר לדיווח (צילום: פלאש90)

"האוניברסיטה לא מדברת ביושר, לא שקופה ולא אומרת את הדבר החשוב: 'נכשלנו, צריך כיוון חדש ולשמור על כמה שיותר מכם שנמצאים איתנו כבר עשורים'. אבל אין להם אומץ להגיד את זה. הם לא מתחייבים לא לפטר בהמשך ולא רוצים לשתף אותנו בתוכנית ההבראה כי לדעתי אין להם כזו. בסופו של דבר, ארגון הסגל הזוטר צריך להציל 39 אנשים שאין להם עבודה בעת מלחמה.

"האוניברסיטה אומרת, 'זה רק 6%, נתנו לכם שישה חודשים להתארגן'. שהדקאנית תמצא עבודה במקצוע שלה בתוך חצי שנה, אם היא מצליחה אני אחריה."

מאוניברסיטת תל אביב נמסר בתגובה: "כבר מעת שוועד הסגל יצא לפני כחודשיים בהודעה לפיה בכוונת האוניברסיטה לפטר בשנה הבאה 50% מחברי הסגל הזוטר בפקולטה למדעי הרוח, הבהירו הנהלת הפקולטה והאוניברסיטה כי מדובר בשמועות לא מבוססות.

"כמו כן יודגש כי על אף המגמה הכלל ארצית שבאה לידי ביטוי בירידות חדות במספרי הסטודנטים, הפקולטה למדעי הרוח היא השנייה בגודלה בקמפוס במספר חברי הסגל. כמו כן, ובניגוד לנטען, התוכנית האסטרטגית של האוניברסיטה הציבה כיעד מרכזי את חיזוק לימודי מדעי הרוח והרחבת תוכניות הלימוד.

אילסטרציה: סטודנטים בכניסה לאוניברסיטת תל אביב (צילום: AP Photo/Tsafrir Abayov)
אילוסטרציה: סטודנטים בכניסה לאוניברסיטת תל אביב (צילום: AP Photo/Tsafrir Abayov)

"כך, למשל, הפקולטה השיקה באחרונה תוכנית לימודים חדשה הכוללת חטיבה במדעי הנתונים וכן תוכניות בארכיוניות, מדעי הרוח הציבוריים ועריכה לשונית.

"יחד עם זאת, יובהר כי במסגרת תהליך רב שנתי של עדכון תוכניות הלימוד והתאמתן להתפתחות המחקר, ההתפתחויות הטכנולוגיות ומצב הרישום לתארים השונים, הנהלת הפקולטה מבצעת כל הזמן עדכונים ושינויים. השנה, למשל, הייתה ירידה של כ־6% בלבד בסך שעות ההוראה של הסגל הזוטר בשל קורסים מיעוטי משתתפים.

"במסגרת תהליך רב שנתי של עדכון תוכניות הלימוד והתאמתן להתפתחות המחקר, ההתפתחויות הטכנולוגיות ומצב הרישום לתארים השונים, הנהלת הפקולטה מבצעת כל הזמן עדכונים ושינויים"

"לאור זאת, הפקולטה תאלץ לקראת השנה הבאה להיפרד ממספר חברי חברי סגל זוטר בודדים (שאינם תלמידי מחקר). נתונים אלו הועברו לארגון הסגל החודש, מה שמאפשר לאותם חברי סגל זוטר בודדים (שאינם תלמידי מחקר) זמן הערכות של כמעט חצי שנה למציאת חלופות תעסוקתיות.

"צר לנו שעל אף שנציגות הסגל מכירה היטב את הנתונים, הם בוחרים שוב ושוב להפריח שמועות חסרות ביסוס".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
כמובן שיש חשיבות רבה לפקולטות למדעי הרוח. זה לא אומר שאין אפשרות לקצץ בהם. אין מה לעשות, המדעים וההנדסה דרושים יותר, אבל זה לא הכל או כלום. המשפט הבא: ״המדעים והסטארטאפים יקרסו לתוך עצמ... המשך קריאה

כמובן שיש חשיבות רבה לפקולטות למדעי הרוח. זה לא אומר שאין אפשרות לקצץ בהם. אין מה לעשות, המדעים וההנדסה דרושים יותר, אבל זה לא הכל או כלום.
המשפט הבא: "המדעים והסטארטאפים יקרסו לתוך עצמם בלי מדעי הרוח, בהייטק מחפשים את האנשים האלה" הוא פשוט הזוי.

הגיע הזמן למנוע את היכולת להגיב מפרופילים לא-אנושיים. ואם יורשה לי להעיר למתכנתים: נסו להשתפר בתחום הניסוח והפיסוק, אבל לפני כן, השתדלו למתן את יצר ההרס והאלימות של הבוטים שלכם. תפיקו ... המשך קריאה

הגיע הזמן למנוע את היכולת להגיב מפרופילים לא-אנושיים.

ואם יורשה לי להעיר למתכנתים:
נסו להשתפר בתחום הניסוח והפיסוק, אבל לפני כן, השתדלו למתן את יצר ההרס והאלימות של הבוטים שלכם. תפיקו מהם תועלת רבה יותר אם יראו שמץ של הבנה ברוח האנושית.

עוד 1,155 מילים ו-3 תגובות
סגירה