שר הכלכלה ניר ברקת בכנסת, 11 במרץ 2024 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90

המונופולים "יגלו" לציבור שהם עושקים אותו

במשך שנה שר הכלכלה טרטר את אנשי משרדו במאבק משפטי מיותר נגד התאגידים הגדולים – הכול רק כדי להוכיח לציבור את המובן מאליו: הם עושקים אותנו ● מה שהוא לא עשה בזמן הזה זה לקדם חוק שיפרק אותם וימנע את אותו עושק ● פרשנות

זר שהיה נכנס בחודש וחצי האחרונים לחשבון X (טוויטר לשעבר) של ניר ברקת, היה נעשה מבולבל. הוא לא היה מבין למשל האם מדובר בשר חוץ, ביטחון או תקשורת ו/או בכלל לאיזה מדינה הוא שייך.

הציוצים של ברקת הם בליל של פוסטים במגוון שפות – אנגלית, צרפתית, איטלקית ואפילו פוסט אחד בצ'כית. הנושאים: המלחמה בחמאס, הצורך בסגירת אל־ג'זירה, ביקורת על שחרורו של עופר וינטר – ובעיקר הרבה מאוד ראיונות לתקשורת הזרה וסיקור ביקוריו בחו"ל, לא מעם מהם על חשבון משלם המיסים.

כפי שנחשף על ידי עמותת "הצלחה" בשיתוף תאגיד השידור הישראלי "כאן", רק בחצי השנה הראשונה של 2023 ברקת טס לחו"ל בעלות של 1.2 מיליון שקל. השר גם לא הפסיק את טיסותיו בחודשים האחרונים.

אבל בין הפוסטים השונים של ברקת היה חסר פוסט אחד בנושא "שולי" – יוקר המחיה. נראה ששר הכלכלה הרים ידיים בטיפול בנושא ומנסה להתחפש לכל שר אפשרי

אבל בין הפוסטים השונים היה חסר פוסט אחד בנושא "שולי" – יוקר המחיה. נראה ששר הכלכלה הרים ידיים בטיפול בנושא ומנסה להתחפש לכל שר אפשרי. אולי הוא מקווה שככה נשכח על מה הוא בעצם הופקד לטפל.

שר הכלכלה ניר ברקת ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' בפגישה של הוועדה לפירוק הריכוזיות והגברת התחרות בשוקי המזון, 3 בספטמבר 2023 (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)
שר הכלכלה ניר ברקת ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' בפגישה של הוועדה לפירוק הריכוזיות והגברת התחרות בשוקי המזון, 3 בספטמבר 2023 (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)

אלא שהשבוע – אחרי שיצא לחופשת פסח מטיפול ביוקר המחיה שממנה עדיין לא חזר – ברקת הפציע עם פוסט מפתיע בנושא: "ניצחון גדול למאבק שלי! זכות הציבור לדעת מי המונופולים שעושקים אותו".

ברקת מדבר על מאבק שהחל עוד בחודש מאי אשתקד, כשעדיין היו לו אנרגיות לטיפול ביוקר המחיה. אז הוא פנה דרך המפקח על המחירים במשרדו ל־17 החברות הגדולות במשק ודרש מהן לחשוף את דוחותיהן הכספיים. נוסף על כך הוא ביקש לפרט את עלויות הייצור של מוצריהן ולחשוף את נתוני הרווח שלהן, לעיתים עד לרמת המוצר בודד – והכול תוך 21 יום.

עם קבלת הנתונים, המפקח במשרד הכלכלה יוכל לשקול הכנסת מוצרים מסוימים לפיקוח מחירים. האם זה יקרה? מניסיון העבר עולה כי הסיכויים לכך נמוכים

תוך 21 יום זה לא קרה. מה שכן קרה זה שהחברות עתרו לבג"ץ כדי שיפטור אותן מהצורך הזה. בשבוע שעבר – וכעבור שנה של דיונים – שופטי בג"ץ ביקשו יפה מהחברות למשוך את העתירות. החברות נענו לבקשת השופטים, ויאלצו לפיכך להעביר את הנתונים כבר בקרוב.

למעשה, כעת, על פי סעיף 6 בחוק, עם קבלת הנתונים המפקח במשרד הכלכלה יוכל לשקול הכנסת מוצרים מסוימים לפיקוח מחירים. האם זה יקרה? מניסיון העבר עולה כי הסיכויים לכך נמוכים.

קניות בסופר רמי לוי במודיעין. אילוסטרציה (צילום: יוסי אלוני/פלאש900)
קניות בסופר רמי לוי במודיעין. אילוסטרציה (צילום: יוסי אלוני/פלאש900)

ממילא זו גם לא הייתה הסיבה המרכזית לבקשה של ברקת. המטרה של המהלך היה "להביך" את החברות ולחשוף את התנהלותן החזירית בפני הציבור – ולא לפקח עליהן. כלומר, לתת לציבור הלקוחות לדבר עם הרגליים.

מדובר במטרה מגוחכת על סף המרגיזה, שרק מדגישה את אוזלת יד הממשלה בכל מה שקשור לטיפול ביוקר המחיה בשנה האחרונה.

האם הציבור באמת זקוק לדוחות הכספיים של החברה המרכזית למשקאות (קוקה קולה, טרה, נביעות ועוד) למשל כדי להבין שהיא עושקת אותו? מאז תחילת המלחמה נראה שהחברות איבדו כל בושה

האם הציבור באמת זקוק לדוחות הכספיים של החברה המרכזית למשקאות (קוקה קולה, טרה, נביעות ועוד) למשל כדי להבין שהיא עושקת אותו? מאז תחילת המלחמה נראה שהחברות איבדו כל בושה והן אפילו מתחרות ביניהן מי תעשוק יותר – ובזמן הכי מהיר – את הציבור. החשש מפני תגובת הציבור בגלל העושק ממילא כבר פג ונעלם בעקבות המלחמה.

יתרה מכך, חלק מהחברות שנתבעו להציג את הנתונים ממילא נסחרות בבורסה. כלומר, דוחותיהן הכספיים מפורסמים בכל מקרה לציבור. אחת מהן היא שטראוס. שטראוס העלתה כבר שלושה פעמים את מחירי מוצריה בשנה האחרונה.

עופרה שטראוס (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
עופרה שטראוס (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)

בדוח האחרון שפרסמה לשנת 2023 היא לא רק רשמה רווחי שיא, היא גם החליטה בלי בושה לחלק דיבידנדים בגובה 270 מיליון שקל. יותר מ־150 מיליון שקל מהם הועברו ישירות לכיס הבעלים, עופרה שטראוס ואחיה. הכול על חשבון עושק הציבור.

ואם לא די בכך, מייד אחרי חלוקת הדיבידנדים החברה הודיעה על העלאה נוספת של מחירי מוצריה. האם זה גרם למישהו מהציבור לרכוש פחות ממוצרי שטראוס?

נניח שהציבור יזדעזע מהנתונים החדשים ויחליט להחרים את החברות העושקות. די מהר הוא יגלה כי בניגוד להבטחה של ברקת, אין כיום אלטרנטיבה זולה יותר בשוק הכי ריכוזי ויקר ב־OECD

בלי קשר, לא ברור מה ברקת מצפה שיקרה עכשיו. נניח שהציבור יזדעזע מהנתונים החדשים ויחליט להחרים את החברות העושקות. די מהר הוא יגלה כי בניגוד להבטחה של ברקת ושר האוצר בצלאל סמוטריץ', אין כיום אלטרנטיבה זולה יותר בשוק הכי ריכוזי ויקר ב־OECD. במקום המחירים הגבוהים של שטראוס, האלטרנטיבה הקיימת היא המחירים הגבוהים של תנובה או טרה.

ה"הישג" של ברקת, מעבר לחשיפת ביצועי החברות העושקות, מוכיח שהשר התעסק עד עכשיו בשטויות ובכותרות במקום בדבר האמיתי – יצירת תחרות על ידי פירוק המונופולים והיבואנים הגדולים.

שר הכלכלה ניר ברקת בכנסת, 6 במרץ 2024 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
שר הכלכלה ניר ברקת בכנסת, 6 במרץ 2024 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

אקסלים עם נתונים פיננסים של חברות עושקות זה נחמד בשביל לקבל לייקים ברשתות, אבל לא מונע מאותן חברות להמשיך בעושק ללא הפרעה גם בהמשך.

עוד 713 מילים
סגירה