ראש הממשלה בנימין נתניהו בבסיס חיל האוויר נבטים, 17 בינואר 2024 (צילום: קובי גדעון / לע"מ)
קובי גדעון / לע"מ

מתברר שהנרטיב של נתניהו יותר חשוב לו מביטחון המדינה

ראש הממשלה חשף מיוזמתו מידע מתוך מכתבי האזהרה שקיבל מצה"ל במהלך 2023, למרות שרק שבועיים קודם לכן טען בתוקף כי לא ניתן לפרסם את המסמכים בשל "חשש לפגיעה ממשית בביטחון המדינה ובסודותיה" ● אבל כשנתניהו מרגיש מותקף, כל האמצעים כשרים ● בעקבות חשיפת מידע חלקי המשרת אותו בלבד, פנתה הבוקר עמותת "הצלחה" בדרישה לחשוף את התמונה המלאה ● פרשנות

הבוקר (ראשון) פנה עו"ד אלעד מן מעמותת "הצלחה" במכתב לראש הממשלה, הרמטכ"ל, היועצת המשפטית לממשלה ואחרים בעניין פרסום תוכנם של מכתבי האזהרה שהעביר צה"ל לראש הממשלה בשנת 2023, בעיצומה של המהפכה המשפטית.

הדרישה הזו מגיעה בעקבות הודעת צה"ל בשבוע שעבר – גם כן בעקבות פניה של עמותת "הצלחה" במסגרת חוק חופש המידע – כי אגף המודיעין העביר לראש הממשלה בנימין נתניהו ארבעה מכתבים שבהם הוזהר כי ההרתעה הישראלית נשחקת וכי קיים סיכוי גובר לעימות באחת הזירות שיקרין על האזור כולו.

צה"ל אישר בכך באופן רשמי את מה שהיה ידוע זה זמן: נתניהו היה בסוד ההערכות המדאיגות. אלא שבדיוק בענין הזה מתנהל עכשיו מאבק תקשורתי – או ליתר דיוק, מאבק על הנרטיב הציבורי.

צה"ל אישר בכך באופן רשמי את מה שהיה ידוע זה זמן: נתניהו היה בסוד ההערכות המדאיגות. אלא שבדיוק בענין הזה מתנהל עכשיו מאבק תקשורתי – או ליתר דיוק, מאבק על הנרטיב הציבורי

סא"ל ליאת שילה, ראש ענף תקשורת פנים בדובר צה"ל, העבירה מכתב לקוני לעו"ד מן ב-23 במאי. במכתב היא אישרה "לפנים משורת הדין" כי בין החודשים מרץ ליולי 2023 הועברו לראש הממשלה ארבעה מכתבי התרעה שונים ובהמשך טענה כי תוכן המכתבים של אמ"ן הם מידע מודיעיני סודי ולכן לא יפורסמו.

דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי בתדרוך לתקשורת, 18 באוקטובר 2023 (צילום: GIL COHEN-MAGEN / AFP)
דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי בתדרוך לתקשורת, 18 באוקטובר 2023 (צילום: GIL COHEN-MAGEN / AFP)

המהלך הזה תפס את לשכת נתניהו לא מוכנה.

ראש הממשלה מיהר להגיב על הפרסום בטענה שאף אחת מהאזהרות לא נגעה לחמאס, אלא להיפך – כללה שוב ושוב את הקביעה כי חמאס מורתע:

"שתי ההתייחסויות הבודדות לחמאס בארבעת המסמכים מציינות שהחמאס לא רוצה לתקוף את ישראל מעזה ופניו להסדרה. בהתייחסות הראשונה מה-19.03.23 נכתב שאסטרטגית חמאס היא 'הותרת רצועת עזה במדרון אחורי' ומיקוד המאבק בישראל בזירות אחרות.

"בהתייחסות השנייה ב-31.05.23 אף הומלץ שעל ישראל להצטרף ל'טרנד הדה-אסקלציה האיזורי' ולקחת צעד קדימה בהסדרה מול הרצועה והריבון החמאסי'".

אלא שרק שבועיים קודם, ב-8 במאי, הודיע הממונה על חופש המידע במשרד ראש הממשלה לעו"ד מן כי המשרד לא יחשוף את תוכן האזהרות בטענה כי "לא ניתן למסור את המידע המבוקש, שכן בחשיפתו קיים חשש לפגיעה ממשית בביטחון המדינה ובסודותיה".

רק שבועיים קודם הודיע משרד ראש הממשלה כי לא יחשוף את תוכן האזהרות בטענה כי "לא ניתן למסור את המידע המבוקש, שכן בחשיפתו קיים חשש לפגיעה ממשית בביטחון המדינה ובסודותיה"

מה השתנה, אם כך? כבר אין בעיה של ביטחון מדינה?

הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי משוחח עם ראש הממשלה נתניהו בישיבת קבינט המלחמה. 16 בנומבר 2023 (צילום: חיים צח /לע"מ)
הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי משוחח עם ראש הממשלה נתניהו בישיבת קבינט המלחמה. 16 בנומבר 2023 (צילום: חיים צח /לע"מ)

נתניהו חושף כעת כיצד כביכול הוטעה בעניין חמאס. קו ההגנה הזה יחזור על עצמו פעמים רבות בעתיד הקרוב, כל שכן אם תקום ועדת חקירה ממלכתית לחקר אסון השבעה באוקטובר.

אבל מה שחשוב כאן הוא הפליק פלאק המהיר בין סירוב מוחלט לשיתוף בפרטים מודיעיניים לבין פרסום מדויק של אותם פרטים. מה שהיה בלתי אפשרי שבועיים קודם לכן, הפך בתוך שעות למידע גלוי.

מה שחשוב כאן הוא הפליק פלאק המהיר בין סירוב מוחלט לשיתוף בפרטים מודיעיניים לבין פרסום מדויק של אותם פרטים. מה שהיה בלתי אפשרי שבועיים קודם לכן, הפך בתוך שעות למידע גלוי

הפרסום הלא צפוי של מכתב דובר צה"ל הוציא גם את שאר שרי הליכוד מאיזון. מבחינתם, הדבר מתפרש כאחריות מפורשת לכך שבצה"ל ידעו ולא עשו. על פי הדיווח של ירון אברהם בחדשות 12, בדיון הקבינט ביום חמישי האחרון השרה מירי רגב – תוך כדי שידור תחקיר "המקור" של רביב דרוקר, על מעלליה במשרד התחבורה – תקפה את הרמטכ"ל.

"אני רואה שלאמ"ן היה חשוב לענות לעמותת 'הצלחה' בעניין המסמכים שנשלחו לראש הממשלה", אמרה בכעס. "אם אמ"ן היו כל-כך מוטרדים, למה יצאתם להדממה באוקטובר? מדוע לא עשיתם יותר?"

שרת התחבורה מירי רגב (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
שרת התחבורה מירי רגב (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

מחומרים שהתפרסמו השבוע בכמה כלי תקשרות, נאמר כי האזהרות הממוקדות יותר במכתבים נגעו לאיראן וחזבאללה, שמפרשות את הקרע החברתי בישראל כהזדמנות לעימות ולשינוי המאזן האזורי.

בדיוק בהמשך לזה טוען עו"ד מן במכתבו הבוקר כי עצם העובדה שראש הממשלה הוא זה שפרסם חלקים מהמכתבים, הופכת אותם מיידית לחומרים לא סודיים שאין עליהם צנזורה ולכן זכות הציבור לדעת על תוכנם.

"אם מצא ראש הממשלה לצטט מתוך מכתבים אלו חלקים מסוימים", כותב מן, "ראוי לבחון את הצורך בהצגת התמונה המלאה העולה מאותם מסמכים בפני הציבור – כדי לבחון את נכונות הטענות השונות המועלות בקשר אליהם".

"אם מצא ראש הממשלה לצטט חלקים מסוימים", כותב מן, "ראוי לבחון את הצורך בהצגת התמונה המלאה העולה מאותם מסמכים בפני הציבור – כדי לבחון את נכונות הטענות השונות המועלות בקשר אליהם"

הסיכוי שהתוכן המלא של אזהרות אמ"ן – עם ההתייחסות הספציפית לאיראן וחזבאללה – יפורסם, קלוש. לא הדרג המדיני ולא הדרג הצבאי רוצה לחשוף את החומרים הללו תוך כדי לחימה, מה גם שכל צד מכין עצמו לוועדת החקירה העתידית.

עו"ד אלעד מן, היועץ המשפטי של עמותת "הצלחה" (צילום: יובל טבול)
עו"ד אלעד מן, היועץ המשפטי של עמותת "הצלחה" (צילום: יובל טבול)

אולם הטיעון המכריע של העמותה נעוץ בעובדה שראש הממשלה לקח רק את הקטעים שבכיכול משרתים את האינטרס שלו, ואלה לא חושפים את התמונה הגדולה שיכולה לשפוך אור אחר על נתניהו, המיקוד שלו לפני השבעה באוקטובר, ודרך קבלת ההחלטות שלו.

הטיעון המכריע של העמותה נעוץ בעובדה שראש הממשלה לקח רק את הקטעים שבכיכול משרתים את האינטרס שלו, ואלה לא חושפים את התמונה הגדולה

עוד 734 מילים
סגירה