הזמן הירוק
הזמן הירוק
סיכום השבוע בסביבה

ממשלת ישראל ממשיכה לדהור אל הקצה הדתי-משיחי

חסימה משולבת של נתיבי איילון ושל מסילת הרכבת היא יריקה בוטה של הממשלה בפרצופם של הישראלים והחיילים המשרתים ● לעומת זאת, מדינת גוש דן מרחיבה את האוטונומיה החילונית-ליברלית עם הצטרפות רעננה והרצליה ל"נעים בסופ"ש" ● בזמן שעיריות מבטלות אירועי ל"ג בעומר, בבית שמש עוד לפני שהובער הגיץ הראשון כבר יש אדמה חרוכה ● והמלצות לטיול ירוק בפראג

נתיבי איילון סגורים, אילוסטרציה (צילום: פלאש90)
פלאש90
נתיבי איילון סגורים, אילוסטרציה

1

אחרי שנים שעבודות התשתית בכבישים ובמסילות בוצעו בסופי שבוע תוך עצימת עין של החרדים, הסטטוס קוו נשבר: בחמישי הקרוב ייחסמו נתיבי איילון וכמה תחנות רכבת באזור חולון למשך יממה לצורך הנחת גשר.

מדובר בפיגוע תחבורתי אסטרטגי: חמישי אחר הצהריים זה הזמן שבו מיליוני ישראלים מסיימים את שבוע העבודה ורבבות חיילים מבסיסי הדרום, מעוטף עזה ומהרצועה עצמה יוצאים לסופ"ש ומנסים להגיע לבתיהם במרכז ובצפון.

חסימה משולבת של נתיבי איילון ושל המסילה משמעה הצבת מחסום ענק באמצע המדינה שחונק את התנועה בין חלקה הצפוני לדרומי. קשה לדמיין יריקה בוטה יותר של ממשלת רגב-גולדקנופף בפרצופם של הישראלים העובדים והחיילים המשרתים.

חסימה משולבת של נתיבי איילון ושל המסילה משמעה הצבת מחסום ענק באמצע המדינה שחונק את התנועה בין חלקה הצפוני לדרומי. קשה לדמיין יריקה בוטה יותר של הממשלה בפרצופם של הישראלים והחיילים המשרתים

סביר ששרת התחבורה מירי רגב וראש הממשלה בנימין נתניהו יעשו הכול כדי להרחיק את עצמם מהאירוע. את ההודעה על הסגירה הוציאה חברת "נתיבי איילון".

שרת התחבורה מירי רגב וראש הממשלה בנימין נתניהו, מאי 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
שרת התחבורה מירי רגב וראש הממשלה בנימין נתניהו, מאי 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

אבל כשהישראלים – רבים מהם מטבע הדברים הצביעו לממשלה הנוכחית – ינסו לפלס את דרכם אל הסופ"ש ברשת הכבישים והרמזורים הפקוקה של ראשון לציון וחולון, וכשלחיילים לא תהיה רכבת שתביא אותם הביתה, חשוב שהם לא ישכחו לרגע מי הראשה, מי אשמה.

2

בעוד ממשלת ישראל ממשיכה לדהור אל הקצה הדתי-משיחי, מדינת גוש דן מרחיבה את האוטונומיה החילונית-ליברלית.

רעננה הצטרפה לפני שבועיים, הרצליה השבוע: רשת התחבורה הציבורית בשבתות "נעים בסופ"ש" ממשיכה להתרחב ופרוסה כבר בשטחן של 14 עיריות ורשויות מקומיות.

רעננה הצטרפה לפני שבועיים, הרצליה השבוע: רשת התחבורה הציבורית בשבתות "נעים בסופ"ש" ממשיכה להתרחב ופרוסה כבר בשטחן של 14 עיריות ורשויות מקומיות

במקרה של הרצליה מדובר במהלך שהולם את הזהות הפוליטית של ראש העירייה החדש יריב פישר, איש יש עתיד. הקו החדש יאפשר לתל אביבים להגיע לקניון שבעת הכוכבים, אחד הגדולים שפתוחים בשבת.

מיזם "נעים בסופ"ש" בהרצליה (צילום: אתר עיריית הרצליה)
מיזם "נעים בסופ"ש" בהרצליה (צילום: אתר עיריית הרצליה)

3

המשרד להגנת הסביבה מפציר בציבור להימנע מהדלקת מדורות בל"ג בעומר ועיריות רבות יישרו קו והכריזו על ל"ג בעומר בלי מדורות.

בימים שבהם ממילא הכול בוער והצפון נשרף אחרי כל נפילה בשטחים פתוחים, לא חייבים להעלות את גובה הלהבות, תרתי משמע.

אבל בבית שמש, מדווח התושב משה, לא מתרשמים. מילא שבכיכר מרכזית בעיר מתוכננת להתקיים במוצ"ש באחת בלילה הילולת הדלקת מדורה של הרב אלימלך בידרמן; מה שהדהים את משה, תושב העיר, הן העבודות הברוטליות שהעירייה ביצעה כדי להכשיר את השטח לאירוע.

מילא שבכיכר מרכזית בעיר מתוכננת להתקיים במוצ"ש באחת בלילה הילולת הדלקת מדורה של הרב אלימלך בידרמן; מה שהדהים הן העבודות הברוטליות שהעירייה ביצעה כדי להכשיר את השטח לאירוע

"לקחו את אחת הכיכרות הראשיות של העיר", הוא מספר, "כיסחו את כל הירק והעצים, וכיסו אותה בחצץ  – והכול למען אירוע חד-פעמי, חשוב ככל שיהיה. זה פשוט לא מתקבל על הדעת".

העבודות שבוצעו בבית שמש לקראת ל"ג בעומר 2024: למעלה הכביש לפני ביצוע העבודות, למטה אחרי.
העבודות שבוצעו בבית שמש לקראת ל"ג בעומר 2024: למעלה הכביש לפני ביצוע העבודות, למטה אחרי.

בכתבה שפורסמה ב"רדיו קול חי" מסרה העירייה כי מדובר באירוע פרטי שאינו מתקיים מכספי העירייה, אבל למען הסר ספק הבהירה שהיא "רואה באור חיובי את האירוע" ובעיקר "מעמידה לטובת האירוע את המעטפת הנדרשת בתשתיות והתאמת השטח.

"באשר לעבודות העפר המתבצעות באזור בימים האחרונים, יצוין כי מדובר בעבודות שתוכננו מראש על מנת לפתור מפגעי בטיחות שנוצרו במקום וזורזו לאור הכוונה לקיים אירוע במקום".

"עבודות העפר המתבצעות באזור בימים האחרונים, תוכננו מראש על מנת לפתור מפגעי בטיחות שנוצרו במקום וזורזו לאור הכוונה לקיים אירוע במקום"

המונח המכובס של העירייה, "עבודות עפר", כולל גם כריתת עצים, עקירת צמחייה והפיכה של שטח ירוק למתחם תשתיות. והכל בשביל אירוע פרטי, כזכור.

בגרסת ל"ג בעומר של עיריית בית שמש, עוד לפני שהובער הגיץ הראשון כבר יש אדמה חרוכה.

4

אין חולק על יופיה המסחרר של פראג, בירת צ'כיה. אבל לפי טענה נפוצה בקרב תיירים ישראלים, הביקור בעיר ממצה את עצמו די מהר. שטחם הגיאוגרפי של העיר העתיקה והאזור התיירותי קטן למדי ומי שמסתפק בהם מוצא את עצמו עד מהרה חוצה את גשר קארל הלוך ושוב ומסתובב עם שקיות הקניות מאותן סמטאות וכיכרות (קסומות).

גבעת פטרין בפראג, מאי 2024 (צילום: אביב לביא)
גבעת פטרין בפראג, מאי 2024 (צילום: אביב לביא)

וזה חבל, כי במרחק קצר מאוד – שום דבר שמצריך נסיעה מיוחדת – ממתינים כמה אתרים ירוקים שמזמינים שיטוט ומהווים תמונת תשליל שלווה של המרכז הצפוף. רובם נמצאים, אגב, בגדה המערבית של הוולטאבה – זו שרוב התיירים נוטים לבלות בה פחות זמן.

גבעת פטרין היא מרחב ירוק עצום כמעט בלב העיר. העובדה שהיער שוכן על מדרון מאפשרת לרשת השבילים לדלג בין מפלסים שונים ולהפוך את הבדלי הגבהים לחלק מהעניין בטיול ובחקירת האתר.

גבעת פטרין היא מרחב ירוק עצום כמעט בלב העיר. העובדה שהיער שוכן על מדרון מאפשרת לרשת השבילים לדלג בין מפלסים שונים ולהפוך את הבדלי הגבהים לחלק מהעניין בטיול ובחקירת האתר

אפשר לטפס לראש הגבעה בטלפריק חמוד (קרון שעולה על מסילה על המדרון), אבל לטעמי מומלץ להיכנס אל מעבה היער מהמפלס העליון (מכיוון רחוב Strahovska) ולהתחיל לגלוש במורד.

החוויה משתנה מדי כמה שניות: רגע צועדים בתוך שביל אפלולי לצד סלעי ענק קדומים, מה שיוצר תחושה כאילו התרחקנו מהעיר אל חיק הטבע אי שם; ורגע אחרי מגיחים לרחבה חשופה עם תצפית מרהיבה אל העיר והנהר, או לאחו רחב ידיים שאפשר לפרוס בו שמיכה ולערוך פיקניק.

הגן למרגלות המצודה בפראג, מאי 2024 (צילום: אביב לביא)
הגן למרגלות המצודה בפראג, מאי 2024 (צילום: אביב לביא)

הכול צבוע בירוק עמוק ומקרין רוגע, וכשהבחנתי באישה אחת שהתמקמה עם לפטופ על ספסל נידח בלב הצמחייה התמלאתי קנאה. בפראג בטח קוראים לזה יום עבודה.

הכול צבוע בירוק עמוק ומקרין רוגע, וכשהבחנתי באישה אחת שהתמקמה עם לפטופ על ספסל נידח בלב הצמחייה התמלאתי קנאה. בפראג בטח קוראים לזה יום עבודה

הפתעה של ממש ציפתה לי כשביקשתי לבחון את הגן הגדול שסמוך למצודת פראג. ציפיתי לגן מהוקצע ומהונדס מדי, אבל כבר בכניסה לפארק (מרחוב Brusnice) הבנתי שהכיוון פה אחר לגמרי.

גרם מדרגות צר מוביל לתוך צמחייה סבוכה ומשם לשיטוט בשבילים קסומים שמעט אנשים טורחים ללכת בהם.

צעדתי את כל הדרך עד לפאתי מרכז העיר כשמדי פעם חולפים מולי ומהנהנים לשלום קשישים צ'כים מיטיבי לכת או הורים עם ילדים. גם כאן לא חסרות פינות שבהן אפשר להתיישב על ספסל או בחיק הטבע ולערוך פיקניק או סתם לשקוע בתוך הנוף.

האי הקטן שבלב הנהר בפראג, מאי 2024 (צילום: אביב לביא)
האי הקטן שבלב הנהר בפראג, מאי 2024 (צילום: אביב לביא)

החיבה שלי לאיים ולירוק הביאה אותי ל-Slovanský ostrov – אי קטן בלב הנהר והעיר שמציע מתקני משחקים לילדים, מסעדה, שפע ירוק ושפע ספסלים שמשקיפים אל הנהר. מומלץ במיוחד להורים שמטיילים עם ילדים ומחפשים הפוגה משאון העיר.

החיבה שלי לאיים ולירוק הביאה אותי ל-Slovanský ostrov – אי קטן בלב הנהר שמציע מתקני משחקים לילדים, מסעדה, שפע ירוק ושפע ספסלים שמשקיפים אל הנהר

פעם הייתי מתכנן כך את מסלולי הטיול המשפחתיים – ממגלשה לאומגה וחוזר חלילה. היום עברתי לתפקיד זה שיושב ומתבונן מהצד, אבל עדיין סבור שדווקא המקומות האלה – שבהם מתרחשים חייה האמיתיים של העיר – הם המתאימים ביותר לחוש את הדופק שלה ולהכיר את תושביה.

וד"ש אחרון מפראג: בכניסה לשדה התעופה וצלאב האבל, דלת ההזזה האוטומטית לא נפתחה. הנוסעים נשלחו להיכנס דרך אחת הכניסות האחרות.

שלט שנתלה עליה הבהיר מדוע: "ביחד אנחנו מסייעים להציל את הסביבה ומקדמים חימום יעיל יותר". או בצ'כית מדוברת – שומרים שהמזגן לא יברח.

השלט בשדה התעופה בפראג, מאי 2024 (צילום: אביב לביא)
השלט בשדה התעופה בפראג, מאי 2024 (צילום: אביב לביא)
עוד 1,024 מילים
סגירה