איראן נערכת לעידן פוסט-ראיסי

ההערכה היא כי יורשו של הנשיא האיראני ראיסי יהיה בדמותו ורוחו: שמרן שלא יקרא תיגר על מה שנשאר מכהונתו של המנהיג העליון, וידע לנווט בין משמרות המהפכה והדרג הפוליטי ● גם מחליפו של שר החוץ צפוי לשמר על אותה מדיניות ● השאלה הגדולה היא כמה מאזרחי איראן בכלל יטרחו לצאת להצביע ● פרשנות

תחילת מסע הלוויתו של נשיא איראן אבראהים ראיסי, 21 במאי 2024 (צילום: Iranian Presidency / AFP)
Iranian Presidency / AFP
תחילת מסע הלוויתו של נשיא איראן אבראהים ראיסי, 21 במאי 2024

בעוד איראן מבכה את מותם של הנשיא אבראהים ראיסי ושר החוץ חוסיין אמיר עבדולחיאן, שנהרגו בתחילת השבוע בהתרסקות מסוק, מאחורי הקלעים כבר מתנהל מאבק ירושה סמוי.

לראיסי – שסומן על ידי המנהיג העליון עלי חמינאי כיורשו – נסללה הדרך כבר בבחירות 2021, כאשר כל מי שיכול היה לסכן אותו נפסל על ידי מועצת שומרי החוקה, הגוף שאמור לסנן כל סכנה בהליך ה"דמוקרטי" באיראן. זה היה הסימן שחמינאי חפץ ביקרו של ראיסי.

בעולם ובאיראן דיברו כל העת על עידן פוסט-חמינאי, מי ייכנס בנעליו של המנהיג העליון וכיצד תראה המדיניות שלו. אירועי השבוע האחרון גרמו לסדר להתהפך: איראן מתמקדת בעידן פוסט-ראיסי.

בעולם ובאיראן דיברו כל העת על עידן פוסט-חמינאי, מי ייכנס בנעליו של המנהיג העליון וכיצד תראה המדיניות שלו. אירועי השבוע האחרון גרמו לסדר להתהפך: איראן מתמקדת בעידן פוסט-ראיסי

ההערכה היא כי יורשו יהיה בדמותו ורוחו של ראיסי, שמרן שלא יקרא תיגר על מה שנשאר מכהונתו של המנהיג העליון, וידע לנווט בין הקטבים השונים במשטר – מצד אחד משמרות המהפכה ומצד שני הדרג הפוליטי.

יהיה מעניין לראות את רשימת המועמדים שתאושר לבחירות בעוד פחות מ-50 יום. האם הרגל הדורסנית של המנהיג העליון תמשיך לבעוט הצידה כל מועמד רפורמיסטי ואולי אפילו גם שמרן, שיכול לאיים על המועמד המועדף?

המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי (במרכז) מוביל תפילה לצד ארונותיהם של ההרוגים בהתרסקות המסוק, ביניהם הנשיא אבראהים ראיסי. 22 במאי 2024 (צילום: IRANIAN SUPREME LEADER'S WEBSITE / AFP)
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי (במרכז) מוביל תפילה לצד ארונותיהם של ההרוגים בהתרסקות המסוק, ביניהם הנשיא אבראהים ראיסי. 22 במאי 2024 (צילום: IRANIAN SUPREME LEADER'S WEBSITE / AFP)

נתון מעניין נוסף להלך הרוח באיראן יהיה אחוז ההצבעה, וסביר להניח שזה ייגזר באופן אוטומטי מרשימת המועמדים. בבחירות לפרלמנט (המג'לס) בחודש מרץ האחרון נרשם שפל היסטורי כשרק  41% מכלל הבוחרים יצאו להצביע וכמעט רבע מהם שלשלו פתקים פסולים כאות מחאה. בחשבון פשוט, הפרלמנט הנוכחי זכה לתמיכה של שליש בלבד מציבור הבוחרים.

אם רשימת המועמדים לנשיאות שתאושר על ידי מועצת שומרי החוקה – המורכבת משישה חכמי דת שממונים על ידי המנהיג העליון ועוד שישה משפטנים שממונים על ידי המג'לס – תכלול רק שמרנים שיאושרו על ידי חמינאי, סביר להניח שהמגמה הזו לא תשתנה, והלגיטימיות הציבורית של הנשיא הבא תהיה שוב בספק גדול.

אחוז ההצבעה באיראן מטריד מאוד את המשטר לאורך שנים. זו הדרך היחידה שלו לטעון ללגיטימיות, אלא שבשנים האחרונות הציבור האיראני מצביע ברגליים, או ליתר דיוק לא מצביע כאשר הבחירות מנותבות למסלול השמרני בלבד.

אחוז ההצבעה באיראן מטריד מאוד את המשטר לאורך שנים. זו הדרך היחידה שלו לטעון ללגיטימיות, אלא שבשנים האחרונות הציבור האיראני לא מצביע כאשר הבחירות מנותבות למסלול השמרני בלבד

ב-2017 כאשר חסן רוחאני הרפורמיסט נבחר לכהונה נוספת, שיעור ההצבעה היה קרוב ל-70%. לכן, אם הבחירות האחרונות לפרלמנט הן מדד התמיכה העדכני של הציבור בשלטון, למנהיג העליון תהיה בעיה בבחירות הקרובות לנשיאות.

שאלה נוספת היא האם המועמד שיסומן לנשיאות יהיה בהכרח מי שיחליף בעתיד את המנהיג העליון. גם כאן הדברים לא לגמרי ברורים. הסתלקותו של ראיסי העלתה מייד את האפשרות שחמינאי בכל זאת יסמן את בנו מוג'תבא כמחליף. אלא שכאן הוא עלול להיתקל בהתנגדות נחרצת של חלקים גדולים בממסד השמרני, כולל מדמויות מפתח שמקורבות אליו.

תחילת מסע הלוויתם של נשיא איראן אבראהים ראיסי ושר החוץ חוסיין אמיר עבדולחיאן, 21 במאי 2024 (צילום: Iranian Presidency / AFP)
תחילת מסע הלוויתם של נשיא איראן אבראהים ראיסי ושר החוץ חוסיין אמיר עבדולחיאן, 21 במאי 2024 (צילום: Iranian Presidency / AFP)

העברת מקל שלטוני כזה או אחר מאב לבן היא טראומה באיראן של עידן האיתוללות, משום שהיא מזכירה לרבים את השושלות המלוכניות במדינה, תקופות שאיראן השמרנית-דתית רואה ככפירה.

העברת מקל שלטוני כזה או אחר מאב לבן היא טראומה באיראן של עידן האיתוללות, משום שהיא מזכירה לרבים את השושלות המלוכניות במדינה, תקופות שאיראן השמרנית-דתית רואה ככפירה

השיוך המשפחתי למנהיג צץ גם במינוי אחר, ההכרזה על עלי באקרי כני כמחליפו של שר החוץ עבדולחיאן. אחיו של באקרי נשוי לבתו של המנהיג העליון – אם כי במינוי הזה הקרבה המשפחתית נראית מקרית, משום שבאקרי נחשב לאישיות בולטת במשרד החוץ של איראן, ושימש במשך כמה שנים כסגנו של עבדולחיאן.

באקרי מונה בשנים האחרונות על ידי המשטר להיות הנציג האיראני במגעים עם המערב באשר להסכם גרעין חדש, כך שאת התחום הזה הוא מכיר היטב. לא יידרש לו זמן לימוד לקראת דוח הסוכנות לאנרגיה אטומית של האו"ם שאמור להתפרסם בעוד כמה שבועות.

ההערכה היא כי הדוח יצביע על עלייה בכמויות האורניום המועשר של איראן כאשר המיקוד יהיה ברמה הגבוהה של 60%.

מעבר לכך, באקרי נחשב מקורב מאוד לסעיד ג'לילי, איש המחנה השמרני ולשעבר לוחם משמרות המהפכה שאיבד את כף רגלו במלחמת איראן-עיראק. ג'לילי מוזכר כאחד המועמדים הבולטים לנשיאות. הוא בעצמו היה נציג איראן לשיחות הגרעין עם ממשל אובמה בשנים 2014-2015 ונחשב מקורב מאוד למנהיג העליון חמינאי.

סגן שר החוץ של איראן עלי באקרי כני ב-2022 (צילום: Alex HALADA / AFP)
סגן שר החוץ של איראן עלי באקרי כני ב-2022 (צילום: Alex HALADA / AFP)

ג'לילי קיבל את ברכתו של חמינאי במרוץ לנשיאות ב-2013, אבל אז הגיע רק למקום השלישי עם 11% מהקולות, כשהמועמד הרפורמיסטי רוחאני ניצח בפער עצום את יריביו השמרנים עם 51% מהקולות.

בבחירות הללו ב-2013, באקרי היה ראש המטה של ג'לילי, כך שהשניים עשויים בעוד חמישים ימים למצוא עצמם שוב עובדים יחד, הפעם בראש הפירמידה השלטונית, הכי קרוב למנהיג העליון.

בבחירות ב-2013, באקרי היה ראש המטה של ג'לילי, כך שהשניים עשויים בעוד חמישים ימים למצוא עצמם שוב עובדים יחד, הפעם בראש הפירמידה השלטונית, הכי קרוב למנהיג העליון

עוד 716 מילים
סגירה