חזיר בר שנורה בחיפה, 7 במאי 2024 (צילום: יאיר גיל, יוטיוב, צילום מסך)
יאיר גיל, יוטיוב, צילום מסך
חזיר בר שנורה בחיפה, 7 במאי 2024

מסע ציד החזירים הפרוע של עיריית חיפה

בשבועיים האחרונים תושבי חיפה נתקלו בחזירים גוססים על המדרכות דקות ארוכות אחרי שנורו ● הם טוענים שחלקם הוכרו כלא מסוכנים לפי כללי העירייה, שבעבר נהגה ללכוד אותם לפני ההמתה – ורק כמוצא אחרון ● לבקשת תנו לחיות לחיות, ביהמ"ש הוציא צו מניעה ● תושבת השכונה: "זה מה שאנחנו צריכים אחרי 7 באוקטובר, לראות אנשים יורים מתוך מכוניות?"

ביום שני שעבר נשמעו יריות בצומת הרחובות שמשון וכספרי בשכונת אחוזה בחיפה. "חברה שטיילה שם עם הכלבה קראה לי והגעתי שתי דקות אחרי הירי", מספרת תושבת השכונה והפעילה למען זכויות בעלי החיים קרין ארד. "ראיתי חזיר שוכב על המדרכה ולידו רכב תברואה ועובדים שמנסים לפנות אותו לאלונקה, אבל הוא פרפר והם נרתעו וזזו אחורה, פחדו.

"צעקתי להם, 'ראה אותו וטרינר?' והם ענו שכן, אבל מסרטון האבטחה במקום לא נראה שהיה שם אחד כזה והם לא יכולים לקחת דגימת דם בעצמם, כפי שאמור לקרות", הוסיפה.

ארד הגישה תלונה במשטרה על צער בעלי חיים וירי של פחות מ־500 מטר מיישוב. תושבות השכונה הכירו את החזיר הזה מאז שנולד לפני חמש שנים וכינו אותו גוץ לי ואת אחותו מאותו השגר עוץ לי(ת). לטענת אלה שהכירו אותו, החזיר המסוים הזה לא נכנס לקריטריון שאותו מגדירה העירייה כ"סורר" ושאותו אפשר להמית.

"החזיר גוץ לי מעולם לא תקף או יזם קרבה לאדם או כלב ויעידו כל התושבים שלא התלוננו על תקיפה. הוא לא היה 'מוחתם', כלומר לא הורגל לקבל מזון מבני אדם, שזה דבר רע"

ארד: "הוא חי בוואדי אבן שהשכונה גובלת בו, מדי פעם עלה לסיבוב בשכונה וחזר לוואדי, מעולם לא תקף או יזם קרבה לאדם או כלב ויעידו כל התושבים שלא התלוננו על תקיפה. הוא לא היה 'מוחתם', כלומר לא הורגל לקבל מזון מבני אדם, שזה דבר רע.

ירי בחזיר "גוץ לי" בשכונת אחוזה בחיפה, 6 במאי 2024

"הקפדנו לאהוב אותו ולהסתכל מרחוק. יש כאן גינה אחת מגודרת ואחת לא. כשאנשים לא סגרו את השער הוא נכנס פנימה ומדי פעם הייתי מגיעה, מוחאת לו כפיים ומעיפה אותו – וסוגרת את השער."

היא חוששת שפחי זבל לא פונו בכוונת תחילה כדי לארוב לחזיר הזה ולרבים אחרים ומציגה תיעודים של פחים גדושים מהתקופה האחרונה ברחבי העיר: "לא יכול להיות שמזמינים חזירי בר להיכנס לשכונות על ידי פחים מפוצצים בשבועיים שלפני הירי.

"לא מספיקה לנו הטראומה אחרי 7 באוקטובר? זה מה שאנחנו צריכים לראות פה עכשיו? ציידים עם רובים ברחובות? אנשים פה קמים בבוקר ורואים מדרכות מלאות דם"

"כל הרציחות הם ליד פחי אשפה כאלה בזמן שהחזירים אוכלים, לכאורה, מהתיעודים שיש לי, זה הדפוס. לפני הירי הם צריכים ליישם את אמצעי המנע, לפנות פחים ולא להזמין את חיות הבר לעיר.

"שנית, שלא יירו פה ב־21:30 בערב או בכל שעה אחרת, בזמן שאני או הבנות שלי מטיילות עם הכלבה. לא מספיקה לנו הטראומה אחרי 7 באוקטובר? זה מה שאנחנו צריכים לראות פה עכשיו? ציידים עם רובים ברחובות? אנשים פה קמים בבוקר ורואים מדרכות מלאות דם".

ירי בחזיר בשכונת אחוזה בחיפה, 6 במאי 2024 (צילום: קרין ארד)

יהב מקיים את ההבטחה

כמה ימים לפני הירי ב"אחוזה", תושבים היו עדים למקרה דומה ב"שער העלייה" ולפי תלונה שהגישו למשטרה, זה קרה ב־1:15 בלילה. החזיר פרפר במשך דקות ורק אחרי חצי שעה הגיעו עובדי התברואה לפנותו. גם שם לא נראה שווטרינר היה במקום ולא נלקחה דגימת דם מהחזיר. זה היה התיעוד הראשון ומאז תושבים רבים היו עדים לירי, לפינוי או פשוט ראו את כתמי הדם על המדרכות.

לפחות במקרה של הירי בחזיר "גוץ לי", גורם בכיר בהנהלת העירייה מודע לכך שלא הייתה הצדקה לירות בו, שכן הוא לא היווה סכנה לתושבים ומעולם לא ניסה לתקוף אותם. "עצוב", אמר אותו גורם בשיחה פרטית לאחר שפורסם דבר הירי.

אלא שכל זה היה צפוי והובטח מראש. "אני נכנס לתפקיד ב־2 באפריל ומאותו רגע החזירים יכולים לחשב את קיצם לאחור", הזדרז להבטיח יונה יהב לאחר שזכה בבחירות לראשות העיר וגבר על ראשת העיר הקודמת עינת קליש רותם.

הירי בחזירים, או "הדילול" שלהם בשפה המכובסת, היה אחת מהבטחות הבחירות העיקריות של יהב, שהצהיר כי 90 יום מרגע היבחרו הם ייעלמו מהעיר. יהב רצה "ניצחון מוחלט" – וברשות הטבע והגנים ניסו להבהיר לו שירי מאסיבי לא יפתור את הבעיה, אך כפי הנראה הם לא עומדים בדרכו.

פחי זבל מלאים באשפה ופתוחים באחוזה בחיפה. מאי 2024 (צילום: קארין ארד)
פחי זבל מלאים באשפה ופתוחים בשכונת אחוזה בחיפה. מאי 2024 (צילום: קרין ארד)

בית המשפט הוציא צו מניעה

עוד לפני שנכנס ללשכה יהב הודיע על מינויו של תת אלוף במילואים דוד לוריא לפרויקטור לנושא החזירים, ובעירייה לא ענו לשאלה כיצד אושר המינוי. באותה נשימה, ראש העירייה החדש אמר שלא ייפרט "בדיוק מה ייעשה" אבל כשחיית בר "מבינה שרודפים אחריה, היא יורדת לוואדיות".

בראיון לרדיו חיפה מאמצע מרץ הוסיף ש"יש כאלה שילכו מחר לעתור ולעצור ולהפסיק". במילים אחרות, הוא ניסה לעמעם את כוונתו לירות באופן גורף בחזירים ללא הבחנה בין הקריטריון לסוררים ושאינם כאלה, שהעירייה עצמה התחייבה לו.

לפי חוות הדעת האקולוגית שפרסמה העירייה עצמה, המחקר מראה שציד גורם לאפקט הפוך ולעלייה ברבייה של חיות הבר בערים, בגלל גורמי הלחץ שמביאים להתרבות מוגברת

גם הפרויקטור של יהב הוא תומך נלהב בירי וחושב שאם החזירים יאוימו באופן הזה, הם יישארו בוואדיות ולא יתקרבו לשכונות. למעשה, אין במועצת העיר הנוכחית מתנגדים לירי.

לעומת זאת, לפי חוות הדעת האקולוגית שפרסמה העירייה עצמה, המחקר מהשנים האחרונות מראה שציד דווקא גורם לאפקט הפוך ולעלייה בפוטנציאל הרבייה של חיות הבר בתוך הערים, בין היתר בגלל גורמי הלחץ שמביאים להתרבות מוגברת.

יונה יהב בראיון מחוץ לביתו יום אחרי הבחירות לרשויות המקומיות. 28 בפברואר 2024 (צילום: Flash90 *** Local Caption)
יונה יהב בראיון מחוץ לביתו יום אחרי הבחירות לרשויות המקומיות. 28 בפברואר 2024 (צילום: Flash90 *** Local Caption)

בעקבות תלונות התושבים והדיווחים הרבים שהגיעו מהם, "תנו לחיות לחיות" ביקשה צו מניעה שאכן התקבל ודיון בנושא נקבע ליום חמישי הקרוב, אם לא תהיה דחייה. הדרישה היא שהמתת החזירים תחזור להיות מוצא אחרון, לאחר בחינת כלל החלופות, כפי שהיה בקדנציה של ראשת העירייה הקודמת ושאם בכלל, הירי ייעשה לאחר יידוע הציבור.

עמותת תנו לחיות לחיות ציינה בבקשת הצו, שלפי הסכם של עיריית חיפה עם רשות הטבע והגנים מנובמבר 2021 – שעליו חתמה העירייה שוב באפריל האחרון – יש למצות את הפעילות של צמצום הגישה למזון, האכיפה, ההסברה נגד האכלה ולחסום את נתיבי החדירה לשכונות תוך מיפוי ותחזוקה שוטפת.

רשות הטבע והגנים ועיריית חיפה ציינו בהסכם הראשון כי ההמתה הרווחת שגדלה משנה לשנה בעשור שעד 2019, לא הייתה אפקטיבית והחיכוך עם החזירים נשאר גבוה ואפילו החריף

רשות הטבע והגנים ועיריית חיפה ציינו בהסכם הראשון כי ההמתה הרווחת שגדלה משנה לשנה בעשור שעד 2019, לא הייתה אפקטיבית והחיכוך עם החזירים נשאר גבוה ואפילו החריף.

עם זאת, אין ברירה אלא להמית חזירים מסוכנים שאיבדו את החשש מבני אדם ורואים בו מקור מזון. הדבר צריך להיעשות בלכידה ובהמתה הומנית או בירי, רק בהיתר מרשות הטבע והגנים יחד עם איסוף מיידי של הפגרים ולקיחת דגימה מכל אחד מהם.

החזיר "גוץ לי" בחיפה, שנורה למוות ב־6 במאי 2024 (צילום: קרין ארד)
החזיר "גוץ לי" בחיפה, שנורה למוות ב־6 במאי 2024 (צילום: קרין ארד)

כאמור, לפי דיווחים רבים שהתקבלו בשבועיים האחרונים, העירייה ירתה בחזירים שאינם "סוררים" מבלי ללכוד אותם, כפי שהיה נהוג עד לפני כמה חודשים. בחלק מהמקרים החזירים עצמם מתו כעבור זמן ממושך לאחר הירי – והאיסוף לא היה מיידי. יתרה מכך, לפי עדויות התושבים בוצע ירי בחזירים גם לאחר שצו המניעה ניתן ביום חמישי.

בתנו לחיות לחיות חוששים שהפניות הרבות טרם הגשת הבקשה לצו מניעה, נועדו למשוך זמן ושהתנהלות של העירייה לוקה בחוסר שקיפות, כפי שרמז יהב עצמו לאחר שנבחר. בקדנציה הקודמת העירייה פרסמה דוחות מפורטים אודות הטיפול בבעיה, כולל ההמתה, הגידור והתלונות על פחי אשפה מלאים, אלא שמאז ינואר העירייה לא פרסמה דוח כזה.

בבקשה לצו צוין גם כי בהליך דומה שהתקיים ב־2007, בית המשפט קבע שאפשר להמית בירי אחרי שמוצו כל האפשרויות האחרות – אבל כאמצעי ראשון זוהי "אכזריות והתעללות".

"יורים בכל חזיר בעיר"

עיריית חיפה "ממהרת לנקוט בצעדים קיצוניים, אגרסיביים, שאינם מוסברים ואינם חשופים לציבור, אולי כדי לנסות להספיק ולהמית כמה שיותר חזירים טרם התערבות ציבורית ומשפטית, ואולי כדי לסייע ליונה יהב להצליח להגשים את הבטחת הבחירות שלו. לא ניתן להצדיק פגיעה בבעלי חיים וקטילתם כאשר קיימות לכך חלופות", כתבו עורכי הדין של תנו לחיות לחיות ארז וול ורוני בן־דוד.

הגדרות לא מתוחזקות

בשנת 2021 נחסמו נתיבי כניסה של חזירים בשכונות הסמוכות לפארק הכרמל בדרום־מערב חיפה בגדרות קשיחות של 1.2 מטרים. לפי מיפוי התנועות של 18 חזירים שאליהם הוצמדו משדרים, בחלק מהמקרים הם הצליחו לפרוץ את הגדרות – והן תוקנו.

לפחות במקרה של חזירה אחת, שהייתה רגילה להיכנס לשכונת רמת גולדה, אפשר לראות בבירור שאחרי הגידור היא נשארת בשטח הפתוח ולא מצליחה להיכנס לשכונה. בדוח של רשות הטבע והגנים צוין שכיום הגדרות האלה כבר לא מתוחזקות.

מיפוי תנועת חזירה לפני ואחרי הצבת גדר בשכונת רמת גולדה בחיפה (צילום: צילום מסך דוח רט"ג)
מיפוי תנועת חזירה לפני ואחרי הצבת גדר בשכונת רמת גולדה בחיפה (צילום: צילום מסך מדוח רט"ג)

"הם יורים בחזירים שאינם 'סוררים' ולא מהווים סכנה. הקריטריונים שלהם ל'סורר' נזילים ונראה שההגדרה היא כל חזיר שנמצא בעיר, בין שהתקרב והיווה סכנה לבני אדם או לא – וזה מנוגד לפסיקה", אומרת עו"ד אביטל בן־נון, פעילה במאבק להרחקת החזירים מזה שנים.

לדבריה, העירייה צריכה לחזור לתקצב הסברה, מניעת מזון וגידור – ושגם הירי וצורת ההמתה צריכים להתנהל באופן אחר: "אני אוהבת בעלי חיים אבל היו תקיפות ויש אנשים שנפגעו, זה בלתי אפשרי. בהיעדר הסברה, שלא קיבלה תקציב, אנשים לא יבינו כמה זה חמור להאכיל חזירים שהתרגלו לראות באדם מקור למזון ועלולים לגשת לבקש אותו, ואצלם זה לא כמו כלב שחוטף מהיד.

"משתמשים בקליע קטן מדי וזה גורם לחזיר לגסוס בייסורים דקות ארוכות. זה טבח שנובע מכך שלא רוצים לראות אותם בעיר, אבל אין ואקום בטבע, אם יש מקור מזון יגיעו אחרים"

"אסור לצוד במרחק של פחות מ־500 מטר ממגורים ביישוב. לכאורה ההסכם הקודם של רשות הטבע והגנים עם העירייה אושר שוב, אבל בפועל לא ממשיך. הקבלן של העירייה מודיע למשטרה שיורים והם מודיעים לניידות – ובזה זה נגמר. אבל כשהמשטרה עצמה רוצה לבצע עבירות פליליות היא צריכה אישור של פרקליט מחוז.

"לכאורה לפני זה לכדו במלכודות והרדימו או המיתו. כאן משתמשים בקליע 5.56 – קליע קטן מדי. זה גורם לחזיר לגסוס בייסורים דקות ארוכות. זה טבח שנובע מכך שלא רוצים לראות אותם בעיר, אבל אין ואקום בטבע, אם יש מקור מזון יגיעו אחרים".

כתמי דם על המדרכות בחיפה לאחר ירי בחזירים. מאי 2024 (צילום: קארין ארד)
כתמי דם על המדרכות בחיפה לאחר ירי בחזירים. מאי 2024 (צילום: קרין ארד)

"העירייה פועלת לפי הוראות הדין"

מרשות הטבע והגנים נמסר בתגובה: "רשות הטבע והגנים מסייעת לעיריית חיפה בתוכנית משותפת לטיפול בחזירי הבר ברחבי העיר. התוכנית כוללת פעולות, בין היתר סניטציה, גידור, פינוי אשפה, הסברה ודילול חזירים שהורגלו לשטח העירוני.

"חזיר סורר הינו חזיר שאיבד את תחושת הפחד מבני אדם. חזיר בשטח פתוח, במקומו הטבעי, בורח מייד כשהוא מבחין בבני אדם. חזיר שהתרגל לחיות ביישוב, אדיש לבני אדם ואפילו מגיע למגע איתם ברגע שיש להם מזון ביד. פרטים אלו מטופלים בהתאם להערכת המצב וקבלת היתר".

מעיריית חיפה נמסר בתגובה: "הנושא תלוי ועומד בבית המשפט ועל כן מנועה העירייה מלהתייחס אליו בשלב זה. לצד זאת, העירייה חוזרת ומבהירה כי היא פועלת לפי הוראות הדין ועל פי הנחיות גורמי הטבע האמונים על התחום".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
17
איחרו את הרכבת עוד לפני עשור כאשר רק היתרענו שהחזירים מידי פעם מגיעים לחצרות שלנו בכרמל והופכים פחים( כאשר עדיין לא היו נעולים ע"י שרשראות) יונה יהב הייה אז ראש עיר ולא רק שלא עשה דבר ... המשך קריאה

איחרו את הרכבת עוד לפני עשור כאשר רק היתרענו שהחזירים מידי פעם מגיעים לחצרות שלנו בכרמל והופכים פחים( כאשר עדיין לא היו נעולים ע"י שרשראות) יונה יהב הייה אז ראש עיר ולא רק שלא עשה דבר גם טען שזוהיא חייה מוגנת וצריך ללמוד לחיות עם התופעה היום מאז מספרם גדל באלפים ועם כל הכבוד גם אם יעמדו מידי ערב כיתות יורים הם לא יצליחו למגר אותם הלוגו של יהב לפני הבחירות שתוך 3 חודשים הוא יחסל את התופעה .. אשרי המאמין

לא מבין מה זה הפלסף הבלתי נגמר הזה. איך פקח יכול לדעת מי זה חזיר סורר ומי לא? פתאום חזיר נהייה חיית מחמד. יפי נפש. מעניין מה היו אומרים אם היו חוטפים ביס קטן מאמא שמגינה על גוריה או חזי... המשך קריאה

לא מבין מה זה הפלסף הבלתי נגמר הזה. איך פקח יכול לדעת מי זה חזיר סורר ומי לא? פתאום חזיר נהייה חיית מחמד. יפי נפש. מעניין מה היו אומרים אם היו חוטפים ביס קטן מאמא שמגינה על גוריה או חזיר מיוחם. נותנים להם שמות "עוץ לי" ואחותו "גוץ לי". עיר מודרנית לא מסתנכרנת עם חיות בר שמשקלן מגיע ל 400 ק"ג. שלא נדע מצרות אם מתקלחת תאונת דריסה (כבר קרה מספר פעמים עם פציעות קשות ונזק כבד לרכבים). יונה יהב נבחר בין השאר על סמך הבטחתו לדלל את החזירים. לשמחתנו הוא ממלא את המשימה, זאת בניגוד לראשי ערים אחרות המבטיחים אבל לא מבטיחים לקיים… הירי בחזירים התקיים כבר לפני שידעו בכלל מי זאת עינת קליש. לא זכור לי שבאו ליונה בטענות בזמנו. אני מציע שבמקום לחרטט בכתבה באורך קילומטר שחוזרת על עצמה כמה פעמים, תמצא הכותבת המלומדת שיטה "הומניטרית" יותר כיצד לדלל חזירים וגם לתת את התקציב לכך. כבר למדנו ששיטת הטרנספר לא ישימה. ההצעה המעשית היחידה שעולה לי בראש היא שיעבירו את משימת דילול החזירים לציידים מנוסים כדוגמת הדרוזים ובשרם (הטעים) יימכר לאיטליזים של גויים שלא חסרים בעיר חיפה. כך לפחות ירוויחו במקום לבזבז משאבים. כבר נהגו כך בעבר ובא לציון גואל.

זה לא יעזור לכם אנשים רעים, הנהגה רעה, משרדי ממשלה רעים לאדם ולטבע ולבעלי החיים ! החזירים ישארו הרבה אחרי שאתם תלכו ... ואף יתרבו ! נתקלת בחזירים לעיתים קרובות מאוד, מעולם לא פגעו בי, מ... המשך קריאה

זה לא יעזור לכם אנשים רעים, הנהגה רעה, משרדי ממשלה רעים לאדם ולטבע ולבעלי החיים ! החזירים ישארו הרבה אחרי שאתם תלכו … ואף יתרבו ! נתקלת בחזירים לעיתים קרובות מאוד, מעולם לא פגעו בי, מעולם לא איימו, מעולם לא הציקו, מעולם לא עשו רע ! די עם הרוע המיותר שלכם! KARMA IS A….אתם מפרים את האיזון על ידי זה שאתם רוצחים אותם ואת שגריהם, מה שמביא לפעולה הפוכה, ילודה מוגברת ! בנוסף, אתם תגרמו לחזירים לתקוף בני אדם בחזרה ובתמורה למה שאתם מעוללים להם !!

גוצלי ואחרים נרצחו, כן, לא ככה? הנהגתה של העיר חיפה מבישה, עם יד קלה על ההדק, ולא אוהבת לעשות את העבודה עד הסוף וכמו שצריך. ובצער רב מרבית התושבים אוכלים את הצהובונים שמציגים רק צד אחד ... המשך קריאה

גוצלי ואחרים נרצחו, כן, לא ככה?
הנהגתה של העיר חיפה מבישה, עם יד קלה על ההדק, ולא אוהבת לעשות את העבודה עד הסוף וכמו שצריך. ובצער רב מרבית התושבים אוכלים את הצהובונים שמציגים רק צד אחד צהוב בעניין.
אני מודה לזמן ישראל ולכתב על כתבה יותר רחבת רואי, פחות צהובה, ואמתין לעדכונים נוספים בתקווה שיהב יתפכח.
לא מבינה איך הוא בכלל ישן בלילה עד היום.
הדם ששפוך ברחובות על ידיו שלו.
בושה וחרפה

אולי פעם הבאה לבקש מהחזיר תעודת זהות ??? הזויים אוהבי המין הפולש - החזירים.... אותם "אוהבי חיות" שלא מבינים שחזירים גורמים נזק בלתי הפיך במיוחד לטבע.... דילול מהיר וכמותי עכשיו ומיי... המשך קריאה

אולי פעם הבאה לבקש מהחזיר תעודת זהות ??? הזויים אוהבי המין הפולש – החזירים…. אותם "אוהבי חיות" שלא מבינים שחזירים גורמים נזק בלתי הפיך במיוחד לטבע…. דילול מהיר וכמותי עכשיו ומייד !!

אין סיבה להרוג חיה חפה מפשע! זה לא משנה אם זה חתול או חזיר בר. בהתחלה גם אני פחדתי אבל זה היה דווקא בגלל שאנשים הפחידו אותי! אבל עברו לידי חזירים והם לא עושים כלום! אתם פוחדים כי הם גדו... המשך קריאה

אין סיבה להרוג חיה חפה מפשע! זה לא משנה אם זה חתול או חזיר בר. בהתחלה גם אני פחדתי אבל זה היה דווקא בגלל שאנשים הפחידו אותי! אבל עברו לידי חזירים והם לא עושים כלום! אתם פוחדים כי הם גדולים וזה נראה מפחיד אבל הם לא עושים כלום! יש גם כלבים שנושכים. אז מה? נהרוג חלילה את כולם? גם אני כמו כולם פה הכרתי את חזי ולפני גם את אחותו שכל הזמן שיחקו יחד. חזי היה מרגיש אם פוחדים ממנו והיה עובר לחלק השני של הכביש. עברנו שואה! עברנו את ה7/10 ועוד ועוד! אנחנו כל הזמן אומרים ובצדק שרוצים להרוג אותנו מתוך שינאה. יקומו ויגידו שחזיר זה לא בנאדם ובצדק! אבל היי… מי בוחר איך להיוולד? ולמה זה בסדר להרוג אמא חזירה עם הגורים שלה? הם חיה חכמה מאד ולי כאדם כואב הלב! אני יודעת שיש מקומות שהזבל בעומק האדמה. למה פה בחיפה זה לא ככה? למה אנחנו צריכים לראות דם ברחובות? מי יסביר לילדים שלנו על מה הדם וירגיע אותם או אותנו?

עוד 1,526 מילים ו-17 תגובות
סגירה