עצרת בתל אביב הקוראת לשחרור כל החוטפים הישראלים המוחזקים ברצועת עזה, 25 בנובמבר 2023 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
מרים אלסטר/פלאש90

הלוחמה הפסיכולוגית של חמאס שלטה בסבב שחרור החטופים השני

למרות טענות חמאס, גורמים בצד הישראלי מדגישים כי הסכם שחרור החטופים הופר על־ידי ארגון הטרור בלבד ● ביידן נאלץ להתערב באמצע חופשת חג כדי להניע את השחרור ● הבוקר ישראל קמה לעוד יום של תעתועים דיפלומטיים ופחד מהלא נודע ● פרשנות

המגעים העדינים לשחרור החטופים הישראלים בסבב השני אתמול (שבת) המחישו, פעם נוספת, את הדרך מורטת העצבים והכאוטית שבה מתנהלים העניינים בין הצמרת המדינית הישראלית ובין קטאר, מצרים וארה"ב, ברקע משחק ההתעללות הפסיכולוגית של ארגון הטרור חמאס.

גורמים בצד הישראלי אומרים לזמן ישראל כי ההפרות של ההסכם הגיעו מהצד של חמאס בלבד. לא שמישהו ציפה מקבוצת רוצחים, אנסים, מציתים וצוררי ישראל להיות אנשים המכבדים הסכמים. שעות המתח הרבות מול מסכי הטלוויזיה היו כמעט צפויות.

מה היו הטענות לכאורה של ארגון הטרור? לטענתם ישראל לא העבירה מספיק משאיות אספקה של סיוע הומניטרי מצפון הרצועה. בישראל הסבירו אתמול כי העברת המשאיות מהצד הישראלי לא הייתה אמורה להיערך מצפון הרצועה, אלא מהדרום – וכי ישראל עמדה במספר המשאיות המוסכם.

מי שאמור להיות אחראי על הפצת ציוד הסיוע בתוך רצועת עזה הם ארגוני הסיוע – ולא מדינת ישראל. הסהר האדום הודיע בשבת כי ישראל עמדה גם עמדה בהתחייבותה בנוגע למספר משאיות הסיוע. מדובר ב־200 משאיות, שעברו בידוק ביטחוני במעבר ניצנה ונכנסו לעזה דרך מעבר רפיח.

משאיות סיוע הומניטרי בצפון רצועת עזה, 25 בנובמבר 2023 (צילום: דוברות מתפ
משאיות סיוע הומניטרי בצפון רצועת עזה, 25 בנובמבר 2023 (צילום: דוברות מתאם פעולות הממשלה בשטחים)

האו"ם היה זה שדאג להעביר את המשאיות לצפון הרצועה, כך נמסר אתמול מדוברות מתאם פעולות הממשלה בשטחים. במשאיות הסיוע הוכנס מזון, מים, ציוד למחנות המפונים ואספקה רפואית.

בשעת לילה מאוחרת אמש הודיע המשרד לתיאום עניינים הומניטריים (OCHA) של האו"ם ש־61 משאיות סיוע הועברו לצפון רצועת עזה וכי מדובר במספר המשאיות הגבוה ביותר מאז 7 באוקטובר. לדבריהם, 11 אמבולנסים, שלושה אוטובוסים ומשאית נוספת הועברו לבית החולים שיפא כדי לסייע בפינויו.

במקביל, בצד הישראלי התלוננו על הפרות של חמאס. ראשית, העיכוב הממושך של כשש שעות בשחרור החטופים. אבל יותר מכך, הסיכום שאין להפריד אימהות וילדים הופר

מעבר לאותם 61 משאיות לצפון הרצועה, 200 משאיות בסך הכול הגיעו מניצנה ו־129 אלף ליטר דלק נכנסו לרצועה. והיו עוד נושאים לכאורה במחלוקת בין הצדדים. באל־ג'זירה דווח שבחמאס חוששים מהמל"טים הישראלים המרחפים מעל אזור חאן יונס כשעה לפני השחרור המיועד.

כאמור, אין לסמוך על מה שמדווחים באל־ג'זירה – ובטח לא על ארגון הטרור. בישראל אמרו, כאמור, שהצד הישראלי לא הפר את סעיפי ההסכם. עוד טענה לכאורה הייתה על כך שישראל משחררת אסירים פלסטיניים "טריים" וכי היא אמורה לשחרר את האסירים הוותיקים יותר.

רכב "זינזאנה" עם אסירים ששוחררו מכלא עופר במסגרת העסקה עם חמאס. 24 בנובמבר 2023 (צילום: Jamal Awad/Flash90)
רכב עם אסירים ששוחררו מכלא עופר במסגרת העסקה עם חמאס. 24 בנובמבר 2023 (צילום: Jamal Awad/Flash90)

במקביל, בצד הישראלי התלוננו על הפרות של חמאס. ראשית, העיכוב הממושך של כשש שעות בשחרור החטופים. אבל יותר מכך, הסיכום שאין להפריד אימהות וילדים הופר אתמול. רעיה רותם שושני הופרדה מהבת שלה בת ה־12, הילה רותם.

כמו כן, מיה רגב בת ה־21 הופרדה מאחיה בן ה־18, איתי רגב. בהסכם הוגדרו ילדים כבני פחות מ־19. לכן, איתי אמור היה להשתחרר. הוויכוח על שחרור רעיה רותם שושני היה אחד מהפערים בין הצדדים.

הסיכום של אתמול הוא שחמאס הפר את ההסכם וישראל, מנגד, הגדילה את היקף הסיוע ההומניטרי כדי לפתור את הבעיות. דבר נוסף שקרה אתמול וקידם את השחרור הוא טלפון מצד נשיא ארה"ב להנהגה הקטארית

אם כן, הסיכום של אתמול – יום השחרור השני – הוא שחמאס הפר את ההסכם וישראל, מנגד, הגדילה את היקף הסיוע ההומניטרי כדי לפתור את הבעיות. דבר נוסף שקרה אתמול וקידם את השחרור הוא טלפון מצד נשיא ארה"ב להנהגה הקטארית.

בסוף היום פרסם הבית הלבן הודעה על המעורבות האישית של הנשיא ג'ו ביידן, שנמצא בחופשת חג ההודיה באי ננטקט. ביידן שוחח עם מנהיג קטאר שייח' תמים בן חמד אאל ת'אני ועם ראש הממשלה הקטארי שייח' מוחמד בן יאסים אאל ת'אני.

חטופים, שהוחזקו ברצועת עזה, מובאים ברכב של הצלב האדום למעבר רפיח, 25 בנובמבר 2023 (צילום: Belal Al SABBAGH / AFPTV / AFP)
חטופים, שהוחזקו ברצועת עזה, מובאים ברכב של הצלב האדום למעבר רפיח, 25 בנובמבר 2023 (צילום: Belal Al SABBAGH / AFPTV / AFP)

ההודעה של הבית הלבן ציינה כי קיימים "מכשולים" וכי הצדדים ממשיכים לעבוד כדי לפתור את אותם המכשולים לקראת סבבי השחרור הבאים. מתישהו במהלך היממה המותחת הוציא גורם ביטחוני (אלמוני) הודעה שאם חמאס לא יעמוד בהתחייבות – הלחימה תתחדש בחצות.

האיומים האלה הפכו מזמן לבדיחה בעיני הישראלים. צמד המילים "חמאס מורתע" הוא האמירה העצובה ביותר בעת הזו. אבל הדבר המעניין שאירע אתמול הוא שלמרות הניסיונות של יחיא סנוואר לפגוע בתהליך, לטלטל את הישראלים ולגרום לכמה שיותר פחד פסיכולוגי, בסופו של יום החטופים חצו את הגבול מרפיח לשטח ישראל זמן קצר לפני חצות.

ישראל קמה לעוד יום מתוח של תעתועים דיפלומטיים, פחד מהלא נודע, וחמאס, שעשוי להביך את הצדדים האחרים, אך מחזיק מדינה שלמה בחוסר ודאות

בתוך כל השיגעון, סנוואר הכניס עצמו למסגרת הזמנים שנקבעה ולא ביצע הפרה שתוביל לביטול ההסכם. "הוא הביך את המתווכים הקטארים והמצרים", אמר לנו אתמול גורם רשמי. היום המתוח הסתיים, החטופים הגיעו לבתי החולים וישראל קמה לעוד יום מתוח של תעתועים דיפלומטיים, פחד מהלא נודע, וחמאס, שעשוי להביך את הצדדים האחרים, אך מחזיק מדינה שלמה בחוסר ודאות.

עוד 671 מילים
סגירה