פלסטינים בורחים מהעיר עזה לכיוון דרום הרצועה, 13 באוקטובר 2023 (צילום: AP Photo/Hatem Moussa)
AP Photo/Hatem Moussa

מראה שיירות הפלסטינים העוזבות את עזה הוא גם מסר של ישראל ללבנונים

קלף ההקלות לתושבי עזה יישלף כנראה במהלך ביקורו של ביידן ● ארצות הברית נחושה מאוד בעניין ההומניטרי: אחרי שהלכה כל כך רחוק לצד ישראל, היא רוצה לוודא שהיא לא עושה טעויות שיכולות לסדוק לה את הקואליציה השברירית - באירופיה ובארצות ערב ● וגם: האם איראן וחזבאללה יעזו לירות טילים בזמן שביידן בישראל? ● פרשנות

לפנות בוקר דיווחה רשת אל ג'זירה כי שיירת משאיות האספקה המצרית עזבה את אל עריש בדרכה למעבר הגבול ברפיח. בינתיים, עד כתיבת שורות אלה, הציוד והמזון מהצד המצרי לא עברו לתוך עזה. בנוסף, דובר צה"ל הדגיש הבוקר (שלישי) כי כל המעברים סגורים ואין כרגע כוונה לאפשר מסדרון הומניטרי לרצועה.

אלא שמתחת לפני השטח, הדברים נראים אחרת. העובדה ששר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן ישב אתמול במשך כשבע שעות עם צמרת הממשל הישראלי, מעידה שארצות הברית מעורבת הפעם אף יותר ממה שנדמה.

סביר להניח שקלף ההקלות לתושבי עזה יישלף במהלך ביקורו של הנשיא ג'ו ביידן מחר. ארצות הברית נחושה מאוד בעניין ההומניטרי. אחרי שהלכה כל כך רחוק לצד ישראל, היא רוצה לוודא שבעניין הזה היא לא עושה טעויות שיכולות לסדוק לה את הקואליציה השברירית, זו האירופית וכל שכן זו הערבית.

מתחת לפני השטח, הדברים נראים אחרת. העובדה ששר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן ישב אתמול במשך כשבע שעות עם צמרת הממשל הישראלי, מעידה שארצות הברית מעורבת הפעם אף יותר ממה שנדמה

בלינקן הגיעה עם רשימת דרישות ברורה מהסיבוב שלו בריאד, עמאן וקהיר. בכלל, המסדרון ההומניטרי משרת את כל הצדדים בטווח הקצר: את ארה"ב כלפי העולם, ואת ישראל בזה שהיא תיצור אזור "בטוח" בדרום הרצועה, עם מים חשמל ומזון, מה שאמור להניע עוד תושבים לעזוב את העיר עזה.

אזרחים פלסטינים נוהרים למעבר רפיח בדרום רצועת עזה בתקווה לעבור למצרים, 16 באוקטובר 2023 (צילום: AP Photo/Fatima Shbair)
אזרחים פלסטינים נוהרים למעבר רפיח בדרום רצועת עזה בתקווה לעבור למצרים, 16 באוקטובר 2023 (צילום: AP Photo/Fatima Shbair)

בינתיים חמאס מנסה בכל הכוח לעצור את בריחת האוכלוסייה מצפון רצועת עזה, כולל שני מקרים לפחות בהם ירה לעבר אזרחים. תמונות של המונים – הערכה כ-650,000 איש – שעזבו את צפון הרצועה דרומה משרתת את האינטרס הישראלי בהיבט ההומניטרי ובמאמץ להימנע ככל הניתן מפגיעה בבלתי מעורבים.

חמאס, מהצד השני, מנסה בכל כוחו למנוע את זה, קודם כל כדי להשתמש באוכלוסייה כמגן אנושי; וחשוב מכך, כי הוא מודע היטב לצריבה התודעתית שישראל מנחילה כאן: מי שחגג בשבת את הטבח בעוטף עזה מוצא עצמו עכשיו ללא בית, פליט.

מבחינת ישראל, לתמונות הללו יש גם הקרנה חשובה על דרום לבנון. הבוקר חזבאללה ירה טיל נ"ט לעבר בית במטולה, וגרם לפציעתם של אזרחים ישראלים. מזכ"ל חזבאללה חסן נסראללה משחק עם גובה הלהבות בכדי להטריל את ישראל ולשוות מראה של לחימה רב-זירתית.

אלא שישראל עדיין לא שלפה את הקלף שלה כלפי הבטן הרכה של האוכלוסייה בדרום לבנון. מראה שיירות הפלסטינים העוזבות את עזה יכול לחזור על עצמו, בהחלטה ישראלית, גם בלבנון. זה קרה במלחמת לבנון השנייה – אז חזבאללה ספג ביקורת קשה אפילו מהמעגל הפנימי שלו על שמנע מתושבים להתפנות. הזיכרון של תושבי דרום לבנון בעניין הזה עדיין טרי.

ישראל עדיין לא שלפה את הקלף שלה כלפי הבטן הרכה של האוכלוסייה בדרום לבנון. מראה שיירות הפלסטינים יכול לחזור על עצמו, בהחלטה ישראלית, גם בלבנון

לבנונים בודקים את ביתם שנפגע מהפגזה של ישראל בדרום לבנון, 12 באוקטובר 2023 (צילום: AP Photo/Hassan Ammar)
לבנונים בודקים את ביתם שנפגע מהפגזה של ישראל בדרום לבנון, 12 באוקטובר 2023 (צילום: AP Photo/Hassan Ammar)

בישראל מעדיפים בינתיים להמתין ולהמשיך לנהל דו-שיח באש בעצימות נמוכה מול חזבאללה, כדי להתמקד מבצעית בעזה. בנסיבות אחרות, אירועים כמו אלו שאנו חווים בצפון בימים האחרונים הם עילה למלחמה כוללת מול חזבאללה.

מחר, עם הגעת הנשיא ביידן לאזור, זה יהיה מבחן חשוב להרתעה האמריקאית. השאלה היא האם חזבאללה ואיראן יתאפקו שלא לירות מטחים לעבר ישראל בשעה שנשיא המעצמה החזקה בעולם נמצא כאן. תמונה של חילוץ הנשיא תחת אש למרחב מוגן תהיה הישג תודעתי חסר תקדים לנרטיב האיראני, וזריקת מרץ לציר איראן-סין-רוסיה-חזבאללה.

מחר, עם הגעת הנשיא ביידן לאזור, זה יהיה מבחן חשוב להרתעה האמריקאית. השאלה היא האם חזבאללה ואיראן יתאפקו שלא לירות מטחים לעבר ישראל בשעה שנשיא המעצמה החזקה בעולם נמצא כאן

איראן, יש לציין, עשתה את זה בעבר כלפי נשיא אחר. בזמן ביקורו הראשון של נשיא המדינה יצחק הרצוג באבו דאבי בינואר 2022, נורה טיל בליסטי מתימן לעבר הנסיכות, והרצוג נאלץ לעבור למרחב המוגן. המסר האיראני נקלט. שמונה חודשים אחר כך, תצלומי לווין זיהו פריסה של מערכות יירוט טילים ישאליות מדגם ברק 8, פרוסות לאורך חופי האמירויות.

אם התרחיש הזה יתממש, עולה השאלה מה יכולה להיות התגובה האמריקאית? ארצות הברית לא נכנסת למלחמות על איומים, אלא על מעשים. נשיא אמריקאי תחת מטר טילים אלה מעשים.

עוד 594 מילים
סגירה