יומן מונדיאל / לקראת הגמר

אין כמו כדורגל כדי להשכיח את הספורטוושינג

הערב זה ייגמר: המונדיאל הכי בוטה, מוקצן ומרוכז אי-פעם - קפיצת ענק של פיפ"א והכדורגל לעבר הסוף חסר הטעם ● קטאר הציגה מונדיאל עם אוהדים בתשלום, שיפוט שמתעלם מחוקת המשחק, וכמובן פגיעה בזכויות אדם ● שיתפנו פעולה בכדי ליהנות, כתבנו, הגבנו ונרמלנו את המחזה המעוות הזה ● רגע לפני שמסי או לוריס יניפו את הגביע, כדאי לזכור את מה שנשכח - עד לספורטוושינג הבא

גביע העולם בכדורגל בקטאר, 16 בדצמבר 2022 (צילום: AP Photo/Pavel Golovkin)
AP Photo/Pavel Golovkin
גביע העולם בכדורגל בקטאר, 16 בדצמבר 2022

עוד כמה שעות והבועה הזו תתפוגג: ליאו מסי או הוגו לוריס יניפו גוש זהב מעל לראשם וספרי היסטוריה יעודכנו.

אם הייתם צריכים זכייה של ארגנטינה בכדי להבין את גדולתו של מסי, לא הייתם ראויים לו, אבל הנה זה נגמר. המונדיאל הכי בוטה, מוקצן ומרוכז אי-פעם. קפיצת ענק של פיפ"א והכדורגל לעבר הסוף חסר הטעם. הכדורגל יאכל את עצמו או בעצם אוכל את עצמו.

כל מונדיאל נותן לפיפ"א רישיון להשתלט על חלקים מערים והמדינה המארחת ולהפוך אותם לאזור שיפוט משלה, עם כלכלה סגורה למספר חברות מצומצם וחופש הבעה צפון קוריאני. הפאן-זון והאזורים סביב האצטדיונים הופכים למדינות אי קטנות ואיומות בעלות עיצוב וצבעים משלהן וסיסמאות ריקות ומוטיבציה ושלום עולמי לכולם מלבד אלו שבאמת סובלים ממצב מלחמה. אותם אסור להזכיר.

זהו סיפוח זוחל שהולך ומחמיר בצעדים קטנטנים שבקטאר 2022 הפך לקפיצה לעתיד. קפיצה כה נחשונית, מעוותת ומוגזמת שאחריה רק יש לקוות שארצות הברית תארח את כל משחקי מונדיאל 2026 בלאס וגאס. חשפניות ומכורים לקריסטל מת' יקבלו כסף עבור שירותי עידוד ואצטדיון בדמות רולטה יוקם במדבר. כל דבר אחר יהיה חזרה מאכזבת לסוג של מציאות.

זהו סיפוח זוחל שהולך ומחמיר בצעדים קטנטנים שבקטאר 2022 הפך לקפיצה לעתיד. קפיצה כה נחשונית, מעוותת ומוגזמת שאחריה רק יש לקוות שארצות הברית תארח את כל משחקי מונדיאל 2026 בלאס וגאס

נשיא פיפ"א ג'יאני אינפנטינו במסיבת עיתונאים בדוחא, קטאר, 16 בדצמבר 2022 (צילום: AP Photo/Martin Meissner)
נשיא פיפ"א ג'יאני אינפנטינו במסיבת עיתונאים בדוחא, קטאר, 16 בדצמבר 2022 (צילום: AP Photo/Martin Meissner)

קטאר הציגה מונדיאל עם אוהדים בתשלום, מעודדים מיובאים מלבנון, מרכזי קניות שהם חיקוי של תפאורה של השטחה של אתרים אירופאים, מספרי צופים נטולי קשר למציאות, שיפוט שמתעלם מחוקת המשחק, ומסע תעמולה לקיום שלהם כגזע אדונים. פייק מונדיאל. רובנו שיתפנו פעולה בכדי ליהנות, או לפחות להתרגש מעשרות משחקי כדורגל. הסתכלנו, כתבנו, הגבנו ונרמלנו את המחזה המעוות הזה.

קטאר הציגה מונדיאל עם אוהדים בתשלום, מרכזי קניות שהם חיקוי של אתרים אירופאים, מספרי צופים נטולי קשר למציאות, שיפוט שמתעלם מחוקת המשחק, ומסע תעמולה לקיום שלהם כגזע אדונים. פייק מונדיאל

אחדים יותר מאחרים: כל מי שסיפק מקטאר דיווחים לא רק על הכדורגל אלא גם על האוכל, והחיים שם וה"צבע", היה שותף לספורטוושינג אפילו בלי הספורט. כותבים מהעולם הערבי והמוסלמי שהתמוגגו מהצלחת מדינה ערבית לארח פרויקט בסדר גודל שכזה ראויים לאזכור מיוחד.

כן, אפרטהייד ועבדות הם אחלה עבור אלו שנמצאים בצד הנכון של הסיטואציה. קל להתעלם מהאפרטהייד הקטארי שבחלקו מופנה כלפי מוסלמים רבים מארצות כמו פקיסטן, בנגלדש והודו ולהתלהב מקמפיין "פרי פלסטיין" שזכה להצלחה מסחררת אבל חסכו מהעולם הטפות מוסר.

וישנם אלו שקידמו בצרחות היסטריות תיאוריית קונספירציה מופרכת על מותו של העיתונאי האמריקאי גרנט ווהל. הם תרמו לקמפיין הקטארי אחרי שצירפו ביקורת לגיטימית לסברה מטומטמת שאין מקום לעלות בשיחה פרטית אפילו. התנצלות הם לא פרסמו ברגע שהתברר שהוא מת ממפרצת באבי העורקים, כמובן.

הומאז' לעיתונאי גרנט ווהל לפני המשחק בין אנגליה וצרפת ברבע גמר המונדיאל בקטאר, 10 בדצמבר 2022 (צילום: AP Photo/Hassan Ammar)
הומאז' לעיתונאי גרנט ווהל לפני המשחק בין אנגליה וצרפת ברבע גמר המונדיאל בקטאר, 10 בדצמבר 2022 (צילום: AP Photo/Hassan Ammar)

הכדורגל היה חזק מכל אלו בשל הדרמה שהוא מספק והיכולת להזדהות עם 11 אנשים שרצים בחולצות צבעוניות, חלקם עם קשר קלוש לשם שבחזית החולצה. רוב הנבחרות עוסקות היום בגיוס שחקנים מכל רחבי העולם לסגל שלהן אבל הקסם הזה מתרחש מחדש בכל הרמות, מקבוצה בכפר שמשחקת בימי ראשון או נבחרות ברמות הגבוהות.

כדורגל מספק לאנשים זהות, לפעמים מושאלת, וריגוש שאין דומה לו. אם היה משחק בין רוסיה לאוקראינה, הוא היה מעורר עניין ורגשות גדולים יותר מרצח העם שמחוללים הרוסים. שחקני ארגנטינה חוגגים ניצחונות בשיר על האנגלים והמאלווינאס, למרות אחת התבוסות הכי משפילות בתולדות המלחמה.

כדורגל מספק לאנשים זהות, לפעמים מושאלת, וריגוש שאין דומה לו. אם היה משחק בין רוסיה לאוקראינה, הוא היה מעורר עניין ורגשות גדולים יותר מרצח העם שמחוללים הרוסים

כבר קשה להבדיל מה נועד להסיח את הדעת ממה – המלחמה מהמצב במדינה הכושלת ב-1982, או הכדורגל מהמלחמה הכושלת, או גם כדורגל וגם מלחמה על כמה סלעים בים ואיזו שנאה לישות אנגלית מפלצתית מהאסון המתמשך שהוא החיים בארגנטינה. בכל מקרה זה עובד.

ההצלחה של הכדורגל היא הכישלון שממתין לו בעתיד. המשחק העולמי, האירוע הבינלאומי הגדול והמשותף ביותר לתושבי כדור הארץ, היה חזק יותר מעוד טורניר במקום שלא ראוי לכבוד הזה. איטליה 1934, ארגנטינה 1978, רוסיה 2018 וקטאר 2022, נקבעו ושוחקו ונוצלו. בסופו של דבר יזכרו מהם את המנצחות ואת המשחקים הטובים ביותר.

המשחק בין פורטוגל ואורוגוואי במונדיאל בקטאר, 28 בנובמבר 2022 (צילום: AP Photo/Abbie Parr)
המשחק בין פורטוגל ואורוגוואי במונדיאל בקטאר, 28 בנובמבר 2022 (צילום: AP Photo/Abbie Parr)

ספורטוושינג מצליח ויצליח, ואין כמו כדורגל די למשוך את תשומת לב העולם. אפילו אם הרמה בינונית ומטה ולא היה משחק אחד שמתקרב לרמות של הליגה האנגלית או ליגת האלופות. כדורגל הוא ספק תוכן יעיל ביותר והאווזה הזו תטיל ביצי זהב עד שתמות באפיסת כוחות.

הכוונה והתכנון להגדיל את המונדיאל ל-48 משתתפות, הניסיון המתמשך שיום אחד יצליח להקים סופר-ליג אירופאית, הכוונה לחנוך אליפות עולם למועדונים, וגם המשחק המיותר על המקום השלישי (ברכות לקרואטיה שניצחה את מרוקו במשחק הזה, אירוע שמתאים יותר לחוג ג'ודו ולא לתחרות גביע בכדורגל) שעדיין קיים, ילכו ויתחזקו.

הכוונה והתכנון להגדיל את המונדיאל ל-48 משתתפות, הניסיון המתמשך שיום אחד יצליח להקים סופר-ליג אירופאית, הכוונה לחנוך אליפות עולם למועדונים, וגם המשחק המיותר על המקום השלישי, ילכו ויתחזקו

הנימוקים יהיו לתת ייצוג גדול יותר למדינות אסיה ואפריקה לאור ההצלחה היחסית שלהן בקטאר, אבל כולם יודעים במה מדובר.

למרות הכול ואף על פי הכדורגל הפאסיבי שהפך להיות הדומיננטי, מונדיאל 2022 סיפק את ליטרת הדרמות, השערים היפים, כמה משחקים מרתקים ואלופה אחת. אפילו פיפ"א לא מסוגלת להשמיד עדיין את אחת ההמצאות הגדולות ביותר של המין האנושי.

פלה מונף על כתפי חבריו לנבחרת בגמר המונדיאל שנערך במקסיקו ב-1970. ברזיל ניצחה את איטליה 4:1 (צילום: AP Photo)
פלה מונף על כתפי חבריו לנבחרת בגמר המונדיאל שנערך במקסיקו ב-1970. ברזיל ניצחה את איטליה 4:1 (צילום: AP Photo)

כל עוד יש שחקנים כמו מסי, סיפורים על אמי מרטינס – שוערה של ארגנטינה שהושאל לאוקספורד יונייטד בליגה הרביעית והיום משחק בגמר המונדיאל – או שחקני-על מזן חדש כמו קיליאן אמבפה, ההתפתחות המקצועית של אנטואן גריזמן והיכולת לעורר רגשות בקרב מאות מיליונים רק כי חפץ מסוים עבר קו מסוים, זה יהיה האירוע הנצפה ביותר בעולם.

כל עוד יש שחקנים כמו מסי, סיפורים על אמי מרטינס, שחקני-על מזן חדש כמו אמבפה, ההתפתחות המקצועית של גריזמן והיכולת לעורר רגשות בקרב מאות מיליונים – זה יהיה האירוע הנצפה ביותר בעולם

לכן רוב האנושות תסתכל על משחק הערב, בין ארגנטינה וצרפת, ועבור כמה מיליונים הוא יגדיר בצורה זו או אחרת את חייהם. עד למונדיאל הבא.

עוד 885 מילים
סגירה