ההתקפה על ארגוני זכויות האדם היא פגיעה בערך יסוד של הדמוקרטיה

הפגנה נגד הכרזת ששת אירגוני זכויות האדם הפלסטינים כאירגוני טרור (צילום: AP Photo/Sebastian Scheiner)
AP Photo/Sebastian Scheiner
הפגנה נגד הכרזת ששת אירגוני זכויות האדם הפלסטינים כאירגוני טרור

הבחירות הכלליות מאחורינו. ממשלה חדשה תורכב בהקדם – אנו מאחלים הצלחה לממשלה הנבחרת ומייחלים לכך שהיא תביא אתה ארבע שנים של יציבות שלטונית, טיפול במצוקות הכלכליות והסדרה של נושאים אזרחיים החשובים לכולנו.

ברצוני להסב את תשומת הלב לעמדות של נבחרי הציבור ממפלגות השלטון הקוראות לשלילת הלגיטימיות של ארגונים, שחרטו על דגלם להגן על זכויות האדם וזכויות המיעוט.

ברצוני להסב את תשומת הלב לעמדות של נבחרי הציבור ממפלגות השלטון הקוראות לשלילת הלגיטימיות של ארגונים, שחרטו על דגלם להגן על זכויות האדם וזכויות המיעוט

מדובר בהצהרות של גורמים רשמיים ממפלגות השלטון, שנאמרו באירוע פומבי אשר נערך לאחרונה בכנסת ישראל תחת הכותרת "ארגוני זכויות אדם המופעלים על ידי חמאס". בכנס נאמר על ידי ח"כ בצלאל סמוטריץ, יו"ר מפלגת הציונות הדתית, ש"ארגוני זכויות אדם הם איום קיומי על מדינת ישראל", ושעל הממשלה הנבחרת לטפל בהם ביד חזקה.

עוד נאמר בכנס ע"י ח"כ עמיחי שיקלי כי "תחת מסווה של ארגוני זכויות אדם ופעילות הומניטרית מסתתרת אידיאולוגיה אנטישמית ואנטי-ציונית רדיקלית, שתכליתה לערער את הלגיטימיות של מדינת ישראל ולהתיר את דמם של חייליה ואזרחיה". האשמות כבדות לכל הדעות.

הנאמר בכנס צריך להדאיג את אזרחי/ות מדינת ישראל ואת ארגוני החברה האזרחית (שגם ארגון יוצאי מרכז אירופה נמנה עליהם) שכן הוא מעיד על כוונה לערער את הלגיטימיות  של ארגוני החברה האזרחית, המגינים על זכויות הפרט והאדם.

מדובר בהצהרות של גורמים רשמיים ממפלגות השלטון, שנאמרו באירוע פומבי אשר נערך לאחרונה בכנסת ישראל תחת הכותרת "ארגוני זכויות אדם המופעלים על ידי חמאס"

במדינת ישראל ארגונים רבים הפועלים שלא למטרות רווח. הם משמיעים את קולן של הנשים החד-הוריות, של מסורבות הגט, את הקול של  החברה הערבית, של הקהילה הלהט"בית, של הקהילה החרדית, של נשים מוחלשות, של שמירה על ערכי טבע ונוף, וכו'. הדה-לגיטימציה של ארגונים אלה ובוודאי ההתקפות של נבחרי הציבור, היא מטרידה ומעוררות דאגה (נציין כי מגמה זאת אינה חדשה).

מהי החשיבות של ארגוני החברה האזרחית? ארגוני החברה האזרחית פועלים על קו התפר שבין האדם, האזרח לשלטון. הם מייצגים מגוון של נושאים ודעות, שהמשותף להם הוא שהם התאגדו לייצג מטרה מסוימת שלא למטרות רווח כספי.

ההתאגדות הזו מאפשרת להם לקדם את הנושא שאותו בחרו לייצג באמצעות עבודה מול השלטון, לפעמים בשיתוף פעולה אתו, בפעולות הכוללות עתירות משפטיות נגד רשויות המדינה ורשויות מקומיות, עצומות והפגנות.

ארגוני החברה האזרחית, ולא רק בישראל, הם רכיב חיוני בהגנת המרחב הליברלי; זכויות אדם, זכויות אזרח וזכויות המיעוטים, ובכך הם מגינים על זכויות המיעוט – ערך יסוד בכל דמוקרטיה.

ההצעות לפגיעה ביכולת המימון של ארגונים אלה, והקריאות מצד פוליטיקאים נגד הלגיטימיות שלהם היא מדאיגה; שלילת הלגיטימיות של ארגונים אלה מהווה פגיעה בזכויות האדם, האזרח ובזכויות המיעוט, זכויות שלעיתים כה קרובות נרמסות על ידי השלטון.

תפקידם של ארגונים אלה הוא לא לרצות ולייצג את השלטון אלא לייצג את מי שלא זוכה להשמיע את קולו ולא זוכה להיות מיוצג בדרך אחרת.

שלילת הלגיטימיות של הארגונים פוגעת בזכויות האדם, האזרח ובזכויות המיעוט, שלעתים קרובות נרמסות ע"י השלטון. תפקיד ארגונים אלה הוא לא לרצות את השלטון אלא לייצג את מי שלא זוכה להשמיע את קולו

מן הראוי שמדינת ישראל תדע לקבל קולות אלה, להבין את חשיבות תרומתם ולא להיאבק בהם.

דבורה הברפלד היא יו"ר נשיאות ארגון יוצאי מרכז אירופה, שנוסד ב-1932, בתקופת העלייה החמישית, כארגון עולים ונשא אז את השם "התאחדות עולי גרמניה". מאז ועד היום ממשיך הארגון לפעול ברצף למען צאצאי עולי מרכז-אירופה ולמען העולים מארצות חוג התרבות הגרמנית - גרמניה, אוסטריה צ'כיה ושוויץ (צילום: אלישע אבן טוב)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 475 מילים
סגירה